april 28, 2024, 11:29:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: KUBEL / SCHWIM  (Lest 6249 ganger)
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« på: januar 21, 2009, 12:35:12 pm »

Et sp til de lærde:er det kjent hvor i landet disse oppererte under krigen?Finnes det noen historie rundt Mjøsa?
Skulle noe av dette være"hemmelig" info send meg gjærne en PM.  Cato
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Eldiablo
Seniormedlem
****
Innlegg: 286
Bosted: Hamar


Torgrim tlf. 970 71 771


Vis profil
« Svar #1 på: januar 21, 2009, 13:46:08 pm »

Det skal visstnok ha gått to schwimmer eller kubeler gjennom mjøsisen og sunket i løpet av krigen og at de fortsatt ligger der et sted.. Mjøsa er vel ca. 400 m på det dypeste. Fleip eller fakta, vet ikke..
Loggført

(o\ ! /o) | o \/ o | (o)=|=(o) [o\|_|_|/o]

tWolf - Part of the AirWolfs crew
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #2 på: januar 21, 2009, 13:49:12 pm »

Schwim'en burde jo ikke sunket da?  Blunker
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
T1-55
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Bø i Telemark



Vis profil
« Svar #3 på: januar 21, 2009, 13:56:44 pm »

Bare for å kaste litt vann på mølla, sitat fra dykkerforum:

 "Jeg bor på Tangen og blir gjerne med. Forøvrig skal det være mer "skrot" i farvannet rundt her... Noen eldre karer jeg har snakket med forteller at tyskerne måtte utpå isen med kjøretøy under invasjonsdagene. Dette var jo i april, med røtin mjøsis, og et eller flere kjøretøy skal ha gått gjennom... Hektisk som det var under invasjonen ble de visstnok liggende, og er senere ikke lokalisert. Et søk med sidescanner kunne nok vært på sin plass her. Forøvrig har det jo vært 2000 år med båttrafikk oppover fjorden, og ettersom Tangenodden er første mulige le for møkkaværet kan det jo hende at en og annen har gått ned på strekningen Minnesund - Tangenodden... "

Se vedlagte bilde, er dette kjøretøy?


*  (130.33 KB, 473x339 - vist 516 ganger.)
Loggført

BUG ME!
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #4 på: januar 21, 2009, 14:25:52 pm »

Prøvde de isen i april var nok denne tynn da ja selv i "gamle dager",men nå var det ikke bare under vann jeg tenkte på her.Bla på Stange bodde det mange nazister og tyskerne "hjalp til" med bygging av minst en stor låve.Denne bygda ligger også nære mjøsa,ikke at jeg ser grunnen til at de måtte utpå vannet men man vet jo aldri.Det finnes selvsagt mange som kan mye krigs historie her men om de bryr seg så mye om kjøretøy tviler jeg på.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #5 på: januar 21, 2009, 15:22:54 pm »

De som kan krigshistorie må jo ha lokalkunnskapen om de skal kunne vite om biler som står lagret i distriktet. Men at det står gamle biler på låver og andre plasser er det ingen tvil om. Jeg skal rundt omkring på gårdsbruk i Gjøvik/Toten/Land i forbindelse med jobb utover våren, og jeg skal nok passe på å spørre om de ikke har noen gamle biler stående!   Gliser
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #6 på: januar 21, 2009, 15:41:16 pm »

Nå var det ikke og finne biler som var poenget med denne tråden men og finne ut hvor bilene ble brukt og til hva.Er nok et par andre på forumet/orginalsidene her som tar seg av letinga Glad
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: januar 21, 2009, 16:43:08 pm »

Ekspert er jeg ikke, men noe kan jeg bidra med. Det var ikke Schwimmwagen i Norge den første tiden av okupasjonen. Produksjonen tok fart i 1943. (Denne bilen ble også tilpasset datidens flytransport.)
 
Den var et kjøretøy for spesial avdelinger. Det var ikke mange i tjeneste i Norge under krigen, dette fordi den ble priortitert inn på aktive front-avsnitt. Det var også hele avdelinger opsatt med dette kjøretøyet, også på østfronten. En historiker talte 60 Schw. samt mange andre kjøretøyer som paserte Stjørdal på slutten av krigen, de kom fra østfronten inn i nord Norge og var på vei til videre nedover til frontavsnitt nede i europa. Soldatene ble beskrevet som slitene og svert sultene. I Stjørdal kjøpte de mat rundt om på gårdene.

De fleste av disse kjøretøyene som er kjendt etter krigen, kommer fra nord-norge. Skjønt en og annen slenger var det rundt om i landet, dette i områder der det var eks. tyske forlegninger. Tyske kjøretøyer ble i hovedsak overtatt av forsvaret og de ble auksjonert, faset ut eller skrotet i tiden rundt 1947.

På 60 tallet ble landet trålet av utlendinger på jakt etter etterlatenskaper fra krigen. Mye gikk på billigsalg, da vi her hjemme ikke så noen verdi i dette. Etter den tid har det vært flere kremmere og samlere på leting. Så finner noen en u-opdaget Schw. så skal jeg spise de gamle joggeskoa mine med senep og keitshup.

Kubel var mere vanlig, men her kom det også flere fra øst inn i nord-norge. Den eldste kjendte kubelen i Norge er en 1941 mod. Den eldste registrerte på skilt kom inn til Norge fra Karelen.

Forøvrig skal det også ha gått en orginal VW. 4XW boble. Det fremgår av produksjonsnr. Den var registrert på lensmannen i Hommelvik like etter krigen og den er fulkomment borte. I trøndelags regionen var det flere flyplasser, sjøflyhavner og marinebaser med ditto kjøretøyer.

Se http://eggan.net/ her er trolig Norges største samlig av orginal bilder fra tidligere mil. steder i landet fra okupasjonstiden.
« Siste redigering: januar 21, 2009, 23:12:30 pm av svenole » Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #8 på: januar 21, 2009, 19:34:19 pm »

Så finner noen en u-opdaget Schw. så skal jeg spise de gamle joggeskoa mine med senep og keitshup.
    Hoho... Akkurat det er et så fristende syn for SCC-underholdning at jeg skal jaggu meg gjøre mitt for at det skal vi få se en gang... Jeg tar utfordringen!
Loggført

SCREWDRIVER #2
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #9 på: januar 21, 2009, 19:41:02 pm »

Jeg kunne sikkert spurt deg om dette i går kveld Øystein men det ble jo mest 356 prat
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: januar 21, 2009, 20:06:53 pm »

Etter denne leitanga trengs det vel et festmåltid, så jeg deler så gjerne broderlig med deg Øystein. hehe.
« Siste redigering: januar 21, 2009, 20:10:05 pm av svenole » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: januar 22, 2009, 13:15:12 pm »

Kjente en på Jevnaker som på 70-tallet så en kübel på skroten, som skulle presses. Han fikk tak i gjøken som kjørte dumperen, sa at han bare skulle hjem å hente hengeren så han fikk med seg bilen hjem. Ok, sa gjøken i dumperen.

Da han kom tilbake 1/2 time etterpå med henger, var kübelen flat. Gråter
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!