april 28, 2024, 08:51:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mange splitt i Norge?  (Lest 5980 ganger)
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« på: januar 22, 2009, 15:59:34 pm »

Hadde vært interessant å visst hvor mange splittbobler det finns i Norge. Tenker da alle eldre enn mars 1953 inkl. cabber. Jeg har 2 stykker. 1952 cab og 1953 Zwitter.
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1 på: januar 22, 2009, 16:30:15 pm »

Om jeg skulle gjette (pre-Mars-53):

Karmann Kab:
7 stk Split
3 stk Zwitter

Vanlig Split:
pre1949: 6 stk
1949: 30 stk
1950: 15 stk
1951: 40 stk
1952: 40 stk
Zwitter: 25 stk
Loggført

SCREWDRIVER #2
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #2 på: januar 22, 2009, 17:10:06 pm »

Om jeg skulle gjette (pre-Mars-53):

Karmann Kab:
7 stk Split
3 stk Zwitter

Vanlig Split:
pre1949: 6 stk
1949: 30 stk
1950: 15 stk
1951: 40 stk
1952: 40 stk
Zwitter: 25 stk

Ser du har god oversikt Glad Tror ikke du hadde med min 53 Zwitter da den har vært lite kjent. Men er det noen flere?
« Siste redigering: januar 22, 2009, 17:20:43 pm av Zwitter151 » Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #3 på: januar 22, 2009, 17:47:44 pm »

da har du med både zwitteren min, og min 52 splitt eller?  Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #4 på: januar 22, 2009, 19:49:30 pm »

Siden ca 1991 har jeg forsøkt å holde litt oversikt på 1949 og eldre VW pluss Barndoor og Karmann. Mest for at mange av de norske bilene, enten det er Kubel, Schwim, Barndoor eller 49-modeller - ofte kom i batcher og båtlaster og ergo har mye til felles. Derfor er chassisnummer og detaljer interessante tema når man skal restaurere disse norske bilene.

Jeg fører ikke noe register på 1950 og oppover...noen burde gjøre det. Tallene for disse årene er bare anslag fra min side.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #5 på: januar 22, 2009, 21:28:30 pm »

Det hadde vært interessant med ett splitt-register med oversikt over chassisnummer og eventuelle detaljer på bilene. Noen som tar på seg oppgaven?
« Siste redigering: januar 22, 2009, 23:28:48 pm av Zwitter151 » Loggført
52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #6 på: januar 22, 2009, 22:44:36 pm »

Jeg har 2 stk 1952  Gliser   En er registrert, men begge er under restaurering!
Loggført

T1 1966
Brezel
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: Biri



Vis profil
« Svar #7 på: januar 23, 2009, 00:41:17 am »

Zwitteren min har ikke vert registrert siden 1970.
Da jeg fant den hadde den stått på en låve i over 10 år.
Produsert januar 53.
Loggført
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #8 på: januar 23, 2009, 08:08:09 am »

Zwitteren min har ikke vert registrert siden 1970.
Da jeg fant den hadde den stått på en låve i over 10 år.
Produsert januar 53.

Interessant Glad Min Zwitter har nesten samme historie. Ikke vært registrert siden 1970 men hadde stått lagret i 18 år da jeg fant den. Produsert tidlig i januar 1953.
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #9 på: januar 23, 2009, 09:05:37 am »

Min Zwitter ble kjøpt brukt i Larvik i 1962....kjørte sitt første PO-løp i 1964, fikk montert TDE dobbelagssersett på en gull-lakkert 1300-motor i 1965...eieren kjøpte 5-bolt spacere fra Gene berg på postordre i 1970 og fikk på brede, 14-tom bussfelger som måtte spaces ut. Ble mer og mer rigget for bakkeløp, kjørte mange race, crashet både foran og bak, bulket langs siden. Rust.. Kjørte sitt siste løp i 1974 da veiva knakk i to. Havnet etterhvert på en låve i Elverumsdistriktet, ble funnet der av Hamars store sønn, Elwood & Porsche-kjenneren Soddli (derav navnet) - midt på 90-tallet. Senere restaurert/reparert til sin fordums glans (bokstavelig talt..) og debuterte på Hessich Oldendorf for 4 år siden.


* SoddAtWork 01.JPG (90.17 KB, 858x570 - vist 299 ganger.)

* BCC0058.jpg (66.86 KB, 640x480 - vist 304 ganger.)
« Siste redigering: januar 23, 2009, 09:26:42 am av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 23, 2009, 09:31:11 am »

Zwitter tråd  Glad Glad Her er min, november 52, opprinnelig kastanjebrun, bruktimportert fra Sverige 1958. Var antakelig kollisjonsskadet og "skrotet" i Sverige, rettet, lakkert blå og solgt til Norge. Har gått i Hemnes traktene frem til tidlig syttitall. Kjøpt i 85 av mann på Fetsund, plukket ned for restaurering. Havnet i Sechs volt garasjen høsten 2006. Kanaler fylt med glava og et liv på grusveg hadde gjort sitt med nederste del av bilen. Rustsveiset rund baut, og hadde premiereturen til Bug Run 2008. Har fortsatt "Svenske" blåfargen fra femtitallet utvendig.

Det pussige er at vi har hatt to splitter innom garasjen de siste årene med rester av den samme blåfargen på seg... kommet fra samme "bil svindler'" på svenskesida??


* zwitter2.JPG (128.01 KB, 797x475 - vist 303 ganger.)
Loggført
Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« Svar #11 på: januar 23, 2009, 20:32:45 pm »


Her er min. Prod. 12nov. Kaptein Sussie som den heter kommer fra drammen tror jeg.
Ble i 65 lakkert og byttet motor. Ellers har den bare blitt brukt,skadet og reparert av alskens rart.
Noe som gir den en herlig patina.
Var vel en historie om dama som eide den, men den kan Baboon bedre enn meg.

K1t


* 04050002 (512 x 384).jpg (59.14 KB, 512x384 - vist 335 ganger.)
Loggført

Member of The Split Cruisers.
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #12 på: januar 23, 2009, 22:48:43 pm »


Her er min. Prod. 12nov. Kaptein Sussie som den heter kommer fra drammen tror jeg.
Ble i 65 lakkert og byttet motor. Ellers har den bare blitt brukt,skadet og reparert av alskens rart.
Noe som gir den en herlig patina.
Var vel en historie om dama som eide den, men den kan Baboon bedre enn meg.

K1t

Lurer på om ikke Kaptein Sussie hørte hjemme i Hønefoss.. Kongebil.

Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Morten Hauge
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Skreia østre toten



Vis profil
« Svar #13 på: februar 04, 2009, 11:47:44 am »

Hadde vært interessant å visst hvor mange splittbobler det finns i Norge. Tenker da alle eldre enn mars 1953 inkl. cabber. Jeg har 2 stykker. 1952 cab og 1953 Zwitter.
Jeg har en 51 standard!produsret i juni er org mørk blå men modernisert på 60 tallet trekt om invendig satt på 54 dører, listverk ,motor lokk ,hjerte baklys,1600 motor og hydrauliske bremser har stått i garage siden 71! heldigvis var nesten alle delene med da jeg kjøpte den.mangler baklys
mvh
Morten H
Loggført

61 boble (rat)
65 boble(delebil)
69 boble cab 1500 stick shift automatic
71 boble  1302 cab rest obj
61 panelvan rest obj
51 boble standard rest obj

Å ett par  veteran knallerter!
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #14 på: februar 04, 2009, 13:36:37 pm »

Hadde vært interessant å visst hvor mange splittbobler det finns i Norge. Tenker da alle eldre enn mars 1953 inkl. cabber. Jeg har 2 stykker. 1952 cab og 1953 Zwitter.
Jeg har en 51 standard!produsret i juni er org mørk blå men modernisert på 60 tallet trekt om invendig satt på 54 dører, listverk ,motor lokk ,hjerte baklys,1600 motor og hydrauliske bremser har stått i garage siden 71! heldigvis var nesten alle delene med da jeg kjøpte den.mangler baklys
mvh
Morten H

Interessant! Skal du bygge den original igjen?
Loggført
Morten Hauge
Medlem
***
Innlegg: 163
Bosted: Skreia østre toten



Vis profil
« Svar #15 på: februar 05, 2009, 21:35:15 pm »

Hadde vært interessant å visst hvor mange splittbobler det finns i Norge. Tenker da alle eldre enn mars 1953 inkl. cabber. Jeg har 2 stykker. 1952 cab og 1953 Zwitter.
Jeg har en 51 standard!produsret i juni er org mørk blå men modernisert på 60 tallet trekt om invendig satt på 54 dører, listverk ,motor lokk ,hjerte baklys,1600 motor og hydrauliske bremser har stått i garage siden 71! heldigvis var nesten alle delene med da jeg kjøpte den.mangler baklys
mvh
Morten H

Interessant! Skal du bygge den original igjen?

Ja! med tid og stunder skal jeg vel det! Osteaktig må vel på dele jakt og er litt usikker om jeg lar de bremsene og det ineriøret som sitter der nå! eventuelt være som det er? må gå noen runder med meg selv!!
Morten
Loggført

61 boble (rat)
65 boble(delebil)
69 boble cab 1500 stick shift automatic
71 boble  1302 cab rest obj
61 panelvan rest obj
51 boble standard rest obj

Å ett par  veteran knallerter!
boble MG
Medlem
***
Innlegg: 171
Bosted: Bryne



Vis profil
« Svar #16 på: februar 05, 2009, 21:39:13 pm »

Har selv en 52, bilen er i bra stand, og registrert, og har noen feil som, for nye støtfangere, skjærmer foran og panser, bilen er avfargen kastanjebrun, orginalt intereør, forutenom dørtrekkene, (tror jeg). skal prøve og få lagt inn et bilde...
Loggført

66 t1
52 t1
78 camper delebil
67 splitt doca
64 t3 ghia
67 t3 variant x varebil
68 t3 fastback
70 t3 variant varebil
71 411E variant
85 jetta gt vert i familien siden ny.
X   92 passat vr6
X  t3 coach 1,9 tdi
85 t3 reimo camper
64 lillebror (Vurderes solgt)
66 tommeliten
65 Opio 600L husvogn
audi a6 avant 99 mod (bruksen)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!