mars 28, 2024, 22:02:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger bare et råd om motor til 60 modell  (Lest 2976 ganger)
Hårek
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted: Skien



Vis profil
« på: januar 22, 2009, 20:16:33 pm »

Hei!

Jeg kjøpte boble i fjor vår og nå har jeg endelig fått bytta alt knyttet til bremser rundt hele bilen. Men nå forteller den pensjonerte vw-mekanikeren som hjalp meg at motoren trenger full overhaling, bla pga lekk topp. Jeg ønsker meg råd fra dere før jeg begynner å bruke penger jeg ikke har.

Bilen (2692969) er registrert høsten 1959, har vært i en families eie siden den var ny, har gått 72000 km, er original og fri for rust og skade. Jeg handla bilen litt overilt, og det viste seg at bilen fikk ny motor i 1965 og at den ble omlakkert i 1978. Det gjorde bilen litt mindre interessant synes jeg, men den er fin, og jeg vil gjerne ha den i stand så jeg kan kjøre på jobb på fine sommerdager. Tilbake til gode råd.

Motoren er det kjedelig å overhale synes jeg, siden den er 5 år for ny (8907684). På den annen side er alt på motoren like pent og jomfruelig som resten av bilen. Men jeg bør vel jakte på en motor for 60-modell? Men mens jeg leter bør jeg bare putte inn en hvilken som helst 6-volts motor som går greit? Går hva som helst inn?

Hyggelig dersom noen deler synspunktene sine med meg...



* 1959lett.JPG (40.5 KB, 195x259 - vist 350 ganger.)
« Siste redigering: januar 22, 2009, 20:31:12 pm av Hårek » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: januar 22, 2009, 20:31:49 pm »

Om du vil ha en motor med fast dynamofot som sannsynligvis er orginal til bilen din er jo det greit, men er det så vanskelig å få tak i at du må sette inn en annen motor i mellomtiden?
For øvrig synes jeg det er å ta litt hardt i å si at man MÅ totaloverhale en motor pga. en lekk topp. Det holder jo å fikse toppen...
Loggført
øystein
Medlem
***
Innlegg: 211
Bosted: vinje


Hvor gammel kan ei folkevogn bli?


Vis profil
« Svar #2 på: januar 22, 2009, 21:38:23 pm »

Hei eg har topp liggende vist du er intresert.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: januar 22, 2009, 22:46:22 pm »

Hvis bilen bare har gått 72000 km, er det rart den har "havarert" for 2. gang.  Tvilende
Ellers er jo historien til bilen at den har gått med 34 hk mesteparten av sitt liv. Finn historien bak, og kjør videre!

Men hva menes med lekk topp? Er det sprekk i den, må den "pakkes" om eller er det en lekk ventil?
Heldigvis er dette en jobb som ikke behøver å koste all verden, i forhold til å få tak i en annen motor.
« Siste redigering: januar 22, 2009, 22:52:26 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hårek
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #4 på: januar 23, 2009, 08:49:14 am »

Hei!

Dette er bra. Akkurat det jeg er ute etter, synspunktene deres, sånn at jeg slipper å lage tull. Jeg leser av dette at motor fra 1960 neppe er så vanskelig å finne, men at det smarteste er å fikse motoren dersom den har gått så lite som jeg sier og har sittet i bilen i drøye førti år allerede.

Bilen har vært eid av tre generasjoner. Bilen har gått 72000, det har jeg god dokumentasjon på. De siste tyve har den vært lite i bruk, og siden den har gått så lite så er det mange av slitedelene som er fra 1959 og er mer enn klare for utskifting.

Fortsett gjerne....
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 29, 2009, 14:20:26 pm »

Byttemotorer kan være litt bådeog... er den fabrikkoverhalt skal det være stemplet inn i motorblokken og i prinsippet å regne som i ny stand. Mange byttemotorer er bare rett og slett en erstatningsmotor som kan stamme fra en bilopphugger eller naboens garasje..
Det går an å dedusere seg frem til om det er ventil-lekkasje eller stempelringer ved å sette på trykkluft i tennplugghullet og høre etter hvor det siver ut. Litt omstendelig men kanskje verdt å gjøre før du begynner å strippe motoren? Betinger riktignok at du setter deg litt inn i hvordan motorens faser fungerer og har tilgang på trykkluft og spisse ører.
Vær obs på at nye slitedeler til 1200-motorer faktisk ofte er bestillingsvare og endel dyrere enn de vanlige 13-1600 motorene.

Så en fint fungerende ekstramotor til en rimelig penge lager mening... Mange som setter inn større motorer og ikke lenger har bruk for de gamle 1200-ene.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!