Privat Radio/ CB-Radio i bilen?

<< < (2/3) > >>

vwgutten:
Som en liten anbefaling til radioutstyr:

Har holdt på radio i ganske mange år og gjort meg opp en del meninger om forskjellig utstyr.

Radio:
Av lovlig utstyr solgt nytt i Norge vil jeg anbefale å anskaffe en Danita 640. Denne har nok av knapper og funksjoner men er avlikevel lett og enkel i bruk. Denne har vært produsert og solgt i mange år og er således et ganske utprøvd og godt produkt.

+:
- Enkel i bruk
- Billig
- Fin modulasjon
- Analog signal-meter (føles mer nøyaktig)
- Passe tett på frekvensene
- Ikke spesielt vàr på støy
- Kan "moddes" litt for større sendereffekt (dog ikke lovlig)
- Kan benytte andre mikrofoner med godt resultat
- Ser mer tidsriktig ut i en gammel bil en mye annet "high-tech"

-:
- Kort rekkevidde (men ikke verre enn andre lovlige radioer)
- Ingen scanning funksjon av kanaler
- Kunne vært bittelitt tettere på frekvenser (men er av de bedre fra merket Danita)
- Litt "plastikk-følelse" over originalmic, men kanskje en vanesak?

Skulle du derimot finne en strøken Zodiac M244 (ut av prod. for lengst), så er dette en radio som har alle de gode egenskapene til Danita 640`n, men har også scanning og er langt bedre på "tetthet" på kanaler. Når jeg skriver å være "tett" på frekvensene/kanalene så mener jeg at man slipper "gjennomslag" fra andre brukere på kanaler i nærheten av den man bruker selv. Ganske slitsomt i lengden å høre flere stk på samme kanal fordi radioen slipper igjennom "alt"... vanskeliger blir  det å høre den man snakker med også, om vedkommende er et stykke unna.
Skal man dra den litt ekstra så er det mange andre fine radioer, som f.eks President Jackson, President Lincoln etc. Disse er langt bedre på det meste og egner seg over større rekkevidder både på mottaksiden og sendersiden (større utgangseffekt). Merk at disse president-radioene ikke er lovlig å bruke i Norge.

Antenne:
Mange slurver her... ikke bra. Ikke kjøp den billigste pakkeløsning-greia her.
Det er en tommelfinger-regel her som sier at jo lengre, desto bedre. Det er en sannhet (med modifikasjoner så klart).
Jeg vil også si at bobletak er veldig vare på bulker som kjent og da KAN en anskaffelse av en magnetfot være veldig dumt om man ikke passer på. Det er lett å få en bulk med magnet-fot!!!! Selv har jeg brukt lange og gode antenner montert med et feste kjøpt hos Permo Electronics i Fredrikstad av typen MFJ. Dette er skikkelig kvalitet beregnet på radioamatør-radio. Den er formet som en vinkel og skrus fast på fangeren (bagasjelokk etc) uten å lage merker da det er sånne "pads" med. Denne gir tilstreklig med jordplan (som jo er viktig).
Alternativet til å feste antenne er å borre og skru den fast i karrosseriet - dette er så klart aller best, men ikke alle vil lage hull (forstålig nok).
Du trenger en antenne beregnet for 27 MHz eller såkaldt 11-meter antenne. En vanlig radio-antenne holder IKKE mål og må IKKE benyttes, da ryker utgangstransistoren(e) garantert. En "vanlig" radioantenne er en (ca) 3 meters antenne så de er beregnet for andre frekvenser, typsik 87-108 MHz.

Kabel:
Som regel følger det med kabel til antenna... om det ikke gjør det så er det RG 58 (50 Ohm) som skal benyttes. Dette er en coaxkabel og ser ut som en vanlig tvkabel ; RG 59 (men tvkabelen er det feil Ohm på).
Hjemme lønner det seg å benytte RG 213 som er større og bedre egnet, men blir for tykk å bruke i bilen.
Kjøp også med ett par plugger du kan lodde på; disse heter PL259. Noen kabler har dette ferdig loddet på...sjekk med leverandør.

Til slutt:
En liten, men ikke uvesentlig ting: et SWR-meter!!
Dette er et lite kjekt måleinstrument som man bruker for å sjekke om har riktig motstand i antenna. Man ønsker IKKE stående bølger (som det så kjekt heter hehe)i antenna. Dette kan medføre at radioen ryker før eller siden, dessuten sender og mottar man dårligere med en feil innstilt antenne.
Om det er flere som skal gå til innkjøp av radioer så la i det minste èn av dere kjøpe et sånt instrument - og mål samtlige radioer/antenner før bruk. Det er så fryktelig kjedelig om en radio ryker... OG det er vanskelig å reklamere på en sånn sak også, da verkstedet ser med en gang at det er antenne som er skylden.
SWR-meteret er lett å bruke og kobles på mellom radio og antenne. Koster fra ett par hundre og oppover, sjekk de som selger radioutstyr.

Strøm er lurt å hente direkte fra batteriet, radioene er litt vare på støy så lurt å hente direkte fra kilden (batteriet). Husk sikring på + ledningen (som regel så sitter det en der allerede).

vwgutten:
Ble det av gutta som har snakka i ukesvis ( ? ) om dette temaet på chatten da??

FreddyB:
Trur dei framleis tygg på all infoen fra deg, vwgutten!

Når det gjeld antenna, kor lang bør eller må den vere? Snakkar vi antennepisk eller er det "støtfangar til støtfangar"..?

Supert med folk med skikkelig know-how, i alle fall! EspenX, meld deg!

EspenX:
Sitat fra: FreddyB på februar 02, 2009, 06:44:45 am

Trur dei framleis tygg på all infoen fra deg, vwgutten!

Når det gjeld antenna, kor lang bør eller må den vere? Snakkar vi antennepisk eller er det "støtfangar til støtfangar"..?

Supert med folk med skikkelig know-how, i alle fall! EspenX, meld deg!


Vi har debattert og konkludert ferdig på chatten vi  ;)

BAC:
opp igjen med en gammel tråd. Men jeg lurer på, 27Mhz er den frekvensen all de vanlige små billig walki talkiene sender på ? Er CB radio da bare en "stasjonær " walki talki eller bruker CB en annen frekvens ?

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side