april 30, 2024, 20:01:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: puma trøbbel, igjen.. he he  (Lest 2931 ganger)
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« på: januar 13, 2008, 19:59:55 pm »

egentlig bare ønske om noen tips..   det gjelder en boble 66 modell.. har en puma i original bredde,  når denne senkes helt i bunn, med senke dempere. så flytter hjulet seg såpass frem at den skraper/stopper i skjermkant og lyktebrønn..  er det sånn at man kun kan bruke puma i midt stilling på boble. eller må man kjøpe droppa spindler også..  derav må man enten smale inn den original puma eller montere en smalnet forstilling..  vet at drop spindler er sikkert det beste ang kjøring. og det ser ut som at jeg bør skaffe meg det.. noen tips om hvor mye jeg kan smalne inn puma før støtdemper tårn må vekk..  ikke ønsker om å modde karross..  tenkte evt 4" smalere.. ellers har jeg sett på grubenwerks sine.  men da blir alt plutselig kostbart igjen..   noen tips..
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: januar 13, 2008, 20:18:35 pm »

Senkespindler eller ikke har ikke noen stor betydning for "subbing" når du skal senke MYE etter min mening. De gjør i noen tilfeller problemet værre i og med at de bygger enda mer utover. Korte forstilling er trikset. Men trenger du å korte så mye at tårnene må vike? Mener det går å korte rundt 3" og beholde orginale tårn.
Loggført
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #2 på: januar 13, 2008, 20:29:03 pm »

er nettop det at jeg skal ha tårnene..  så tenkte evt 3-4" smalere.. ser at tomas s sitt spareprosjekt har kortet sin inn med fire tommer og at han har tårnene..  men mest irriterende er at man ikke kan kjøre med puma på det laveste uten å smale den inn og bruke dropp spindler..ihvertfall ikke på min.. den vipper hjulet for mye fremover.  så lyktebrønn og skjermkant hindrer hjulet i sving.. lyktebrønn er ikke noe pes..  det er ikke store kostnadene, men forstilling er det..  hvordan tror dere det hadde vært uten dropp spindler men kun smaling..  ?
Loggført
per
Medlem
***
Innlegg: 248
Bosted: Telemark



Vis profil
« Svar #3 på: januar 14, 2008, 12:36:26 pm »

Hva med de kaster shimsene man fikk kjøpt i "gamle" dager ?   Mvh.Per.
Loggført
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #4 på: januar 14, 2008, 12:40:06 pm »

har det montert..  så det er ikke problemet tror jeg.. får bare korte og kjøpe inn spindler..  er vel det eneste riktige...
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 14, 2008, 12:49:06 pm »

Hva med de kaster shimsene man fikk kjøpt i "gamle" dager ?   Mvh.Per.

Caster shimsene dytter hjulet ennå lenger fram, men er nyttige av andre årsaker. Hva slags dekk/felg oppsett har du?
Med f.eks. 145/65-15 skal du senke MYE før det subber, og jeg tror balljointen går i vranglås før det. På en usmalna balljoint er dekkvalg helt avgjørende ift subbing. Smalna fortilling vil heller ikke hjelpe stort ift lyktebrønnen.
Loggført
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #6 på: januar 14, 2008, 13:03:56 pm »

den står på originale vinterdekk.. så de er ganske høye tror jeg..   jeg tenkte å montere 135/70 dekk siden jeg tror mine 155 firestone f-560 er for høye de også..  så tror nok at dekk skal prøves før det skal bestilles spindler...  ang lyktebrønner, så er ikke det det støste problem.. de kan moddes...  er ikke helt sikker ,men vil tro at senke satsene på puma er like på alle pumaer..  min er helt i bånn nå..  og som sagt da stopper hjul i skjermkant og lykte brønn..  derav noe høye hjul...
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 14, 2008, 13:15:36 pm »

den står på originale vinterdekk.. så de er ganske høye tror jeg..   jeg tenkte å montere 135/70 dekk siden jeg tror mine 155 firestone f-560 er for høye de også..  så tror nok at dekk skal prøves før det skal bestilles spindler...  ang lyktebrønner, så er ikke det det støste problem.. de kan moddes...  er ikke helt sikker ,men vil tro at senke satsene på puma er like på alle pumaer..  min er helt i bånn nå..  og som sagt da stopper hjul i skjermkant og lykte brønn..  derav noe høye hjul...

Da løser du hele problemet med å bytte dekk, jeg hadde 135/70 på min 66 og kunne slippe den helt ned, men med vinterdekk måtte forstillinga heves nesten helt opp igjen. Du bør holde deg til 145 eller smalere på felger med "normal" offset. Har du byttet til bærekuler med lengre vandring? Vær ellers obs på at styringa kan låse seg i fart når du treffer en dump. Ikke noe hyggelig =) Balljointen har en tendens til å ikke trives når den ligger helt nede og hviler på bærekulene med maks utslag. Dette finner du ut av med litt testing. Den setter seg ganske mye også hvis Pumaen er relativt ny.
Loggført
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #8 på: januar 14, 2008, 13:21:48 pm »

forrige eier sier det er montert endeledd for senking.. hvordan ser man dette..  den hvile ganske mye på leddene nå også.. hva gjør at den låser seg evt..  noe som kan forebygges evt.. hjelper det med de lengre typer endeledd? min puma er ikke ny, men den er meget stiv.. det har den alltid vært..
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 14, 2008, 13:53:21 pm »

forrige eier sier det er montert endeledd for senking.. hvordan ser man dette..  den hvile ganske mye på leddene nå også.. hva gjør at den låser seg evt..  noe som kan forebygges evt.. hjelper det med de lengre typer endeledd? min puma er ikke ny, men den er meget stiv.. det har den alltid vært..

Ikke så lett å se, men de har større utslagsvinkel. Problemet er at geometrien er ganske ute og kjøre når den er så lav, så med pumaen helt nede på balljoint er det vel tilnærmet null fjæring... Eneste veien ut av det er nok å kombinere med senkespindler. Når kulene har fullt utslag så har de fullt utslag, ikke så mye å gjøre med det =) I tillegg får bærekulene dine kort levetid hvis de står i helspenn hele tiden, i verste fall knekker de. Jeg kunne ikke kjøre med min bil helt i bunnen, selv med senkekuler fordi styringa hengte seg opp og det kjentes ut som noe stod i spenn. Det er ikke å anbefale, så hvis bilen blir tung på rattet, løft den litt opp igjen. Du får uansett ikke lowrider stuk med kun puma.
Loggført
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #10 på: januar 14, 2008, 13:56:28 pm »

ok. takk for tips..  er i vurdering av en ny forstilling..  og evt senkespindler.. man får se hva tiden bringer..
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 14, 2008, 17:20:33 pm »

Du må jo bytte hjul - hjelper jo ikke å korte og gjøre andre smarte ting Glad

ok. takk for tips..  er i vurdering av en ny forstilling..  og evt senkespindler.. man får se hva tiden bringer..
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #12 på: januar 14, 2008, 17:36:13 pm »

hjulene blir bytta..  ingen fare for det.. blir 135/70 foran og 185/65 bak.. eller 155 f-560 dekk.. litt usikker der ennå..  blir en ny korta forstilling allikevel.  må få hjulene litt lengre inn i skjermene,pluss hvis det blir droppa spindler så bygger de jo ut..
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: januar 14, 2008, 19:37:06 pm »

De 155 F-560 dekkene dine tipper jeg er nøyaktig like høye som de dekkene som står på bilen nå.
Loggført
wonderboy
Medlem
***
Innlegg: 213
Bosted: tynset..



Vis profil
« Svar #14 på: januar 14, 2008, 20:23:20 pm »

er det jeg tror jeg også.. vurderer å sette de bak i stedet for 185.. men får se når den tid kommer..
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!