april 28, 2024, 05:29:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: En artikkel flere har ventet på - i D2 på fredag  (Lest 8547 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #30 på: januar 30, 2009, 15:44:32 pm »

Fikk med meg DN artikkelen, og syntes det var bra. Morsomt å lese hvordan andre betrakter VW miljøet, og beskriver det.

Morsomt er ordet... 1 av 11 biler som kom på trykk er en rat, 2 av de 11 er forside biler fra Volksworld... og likevel er det Rat som styrer artikkelen...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Autonaut
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: Narvik


Vis profil WWW

« Svar #31 på: januar 30, 2009, 15:50:12 pm »

http://www.dn.no/bilder/article1595961.ece?jgo=c1_re_right_1
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #32 på: januar 30, 2009, 15:52:28 pm »

http://www.dn.no/d2/bil/article1595707.ece
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #33 på: januar 30, 2009, 15:56:48 pm »

Fikk med meg DN artikkelen, og syntes det var bra. Morsomt å lese hvordan andre betrakter VW miljøet, og beskriver det.

Morsomt er ordet... 1 av 11 biler som kom på trykk er en rat, 2 av de 11 er forside biler fra Volksworld... og likevel er det Rat som styrer artikkelen...

En journalist velger en egen vinkling som han mener er interessant for et publikum i mediet som artikkelen trykkes, den målgruppen er i dette tilfellet ikke den samme som menigheten innen miljøet, om man ser bort i fra de som rendyrker rat-stilen. Vinklingen er ikke rettet mot dragrace eller forsidebiler i Volksworld.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #34 på: januar 30, 2009, 16:09:33 pm »

Jøss, vi har noen DN.no-lesere på forumet skjønner jeg, skulle akkurat til å legge ut link til artikkelen, men det var allerede gjort  Glad Kan ihvertfall tipse om at bildeserien inneholder en liten bonus - noen flere bilder fra SCC som ikke var i bladet Glad Bildeserie: http://www.dn.no/bilder/article1595961.ece?jgo=c1_re_right_1

Bare en innstendig oppfordring, bildene er rettighetsbelagte, så ikke kopiér bilder og legg de inn på forumet her.
Loggført

1969 Militær-buss
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #35 på: januar 30, 2009, 19:31:39 pm »

Jøss, vi har noen DN.no-lesere på forumet skjønner jeg, skulle akkurat til å legge ut link til artikkelen, men det var allerede gjort  Glad Kan ihvertfall tipse om at bildeserien inneholder en liten bonus - noen flere bilder fra SCC som ikke var i bladet Glad Bildeserie: http://www.dn.no/bilder/article1595961.ece?jgo=c1_re_right_1

Bare en innstendig oppfordring, bildene er rettighetsbelagte, så ikke kopiér bilder og legg de inn på forumet her.

Noen her inne som eier caben det var bildet av? Lignet i grunn bra på min, kunne tenkt meg å sett flere bilder av den... Handlet inn DN i morges, var jo hyggelig lesestoff til frokosten det Gliser
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #36 på: januar 30, 2009, 20:10:07 pm »

Kult å se vanlege folks meining om folkevogner, men sånn som det kjem fram i artikkelen, så vil du etter å ha kjøpt deg ei orginal boble ha tre valg: Cal look, resto (bil med ekstra effekter) eller rat (vrak med rust) Øyerulling

Morsomt ivertfall Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #37 på: januar 30, 2009, 22:26:50 pm »

Vi har kommentert de feilene og misforståelsene vi har funnet i artikkelen, men jeg får vel påpeke at Karl Erik som skrev artikkelen overhodet ikke passer i kategorien "vanlig folk".

Hans lidenskap for og kunnskap om biler matcher lett de fleste av oss. Bare at hans bil-interesse ikke er merkebestemt, eller luftkjølt eller VW.

Og som biljournalist "synger han ikke for menigheten" - han prøver ikke å imponere oss som allerede er fanatikere, men prøver å formidle til vanlige avislesere i sofa'n en fredags ettermiddag hva sjarmen/"greia" er med alt fra gamle Citroën'er til nye Mercedeser, rustne VWer eller en Toyota-modell fra 1982. Og han er ikke kun interessert i bilen, men har et våkent øye til bileierne, kulturen, minnene fra da han vokste opp - alt som hører med. Men selvfølgelig er han ikke en ekspert på alt.

Som journalist er minste motstands vei å skrive en artikkel som man egentlig har lest 100 ganger før, det er tryggest å søke i arkivene hva andre har skrevet og lage en lignende artikkel.

Men Karl Erik tar sjansen på å oppleve og formidle biler og miljøer med et ferskt blikk. Han dro opp til Gardermoen på lørdagen på SCC, tok med seg en fotograf han mente kunne formidle stemningen og fant sin artikkel - ikke handlet det om SCC som mange av oss ville ønsket, ikke var det så mye om cal look heller, men han bet seg fast i rat looken, resto-looken, stemningen og "vinklet" reportasjen på det. Det var ikke mange andre biljournalister uten tilknytning til luftkjølt-miljøet som gjorde det samme.

Greit, for oss som er i miljøet er det lett å finne detaljer som ikke helt stemmer, men for de fleste som leste DN i dag så ga det kanskje et sjeldent innblikk i vår lille nisje.
Loggført

1969 Militær-buss
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #38 på: januar 30, 2009, 23:13:01 pm »

Syntes reportasjen var bra jeg. Må bare glemme at det liksom skulle være om scc.
Loggført
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #39 på: januar 31, 2009, 00:17:35 am »

Jøss... bilde av bilen min i billedserien jo, nr 6!!   Gliser

Og til eier av bilde nr 5, med skiltrammen.. Happiness is...
Hvor kan man få tak i en sånn? Har en norsk bekjent i USA som så den, han var keen på en lik en.. Glad

Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #40 på: januar 31, 2009, 10:40:11 am »

Og den bilen er nice!! Ble det forresten MKIV på deg? Glemte å fortelle deg om at kassa på min røk rett etter jeg snakket så varmt om bilen  Blunker

Bra sagt Espen X, men på den andre siden kan jeg jo skjønne at noen ble skuffet når de hadde forventet seg en artikkel om SCC og dragracing..
Loggført
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #41 på: januar 31, 2009, 11:21:58 am »

Takk for det... Neida, har ikke gått for noen 4'er enda.. Kjiipern med kassa, da. Det fikser vel kanskje tusenkunstnern på fornebu for deg?

Jeg fikk sikkret meg et eks av D2 i siste liten i går. 7/11 hadde stengt, men mr hjelpsom åpnet opp og gav meg et eks for free.. Stjerneservice sier jeg!!  Gliser
Gleder meg til å ta fatt på det nå!!  Osteaktig

Og den bilen er nice!! Ble det forresten MKIV på deg? Glemte å fortelle deg om at kassa på min røk rett etter jeg snakket så varmt om bilen  Blunker
« Siste redigering: januar 31, 2009, 11:25:47 am av flatfour » Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

Frodo
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Ranheim


Life's too short to dance with ugly women.


Vis profil
« Svar #42 på: januar 31, 2009, 14:13:03 pm »

 
[/quote]

Noen her inne som eier caben det var bildet av? Lignet i grunn bra på min, kunne tenkt meg å sett flere bilder av den... Handlet inn DN i morges, var jo hyggelig lesestoff til frokosten det Gliser
[/quote]

Tilhører EINstein her inne den. Faren hans som er avbildet i bilen.
Loggført

Medlem av TVWK og Rüsters VW Drontheim
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #43 på: januar 31, 2009, 16:37:00 pm »

Bra sagt Espen X, men på den andre siden kan jeg jo skjønne at noen ble skuffet når de hadde forventet seg en artikkel om SCC og dragracing..


Tror ingen forventet seg artikkel om dragracing eller SCC, siden han ikke stilte spørsmål om det i det hele tatt...
Misforståelsen går mer på at man ikke forventer seg prosa i en avis... da jeg jobbet i avis brukte vi begrepet "vinkling" om en alternativ måte å se på fakta. Bruken av ordet har helt klart endret seg på 10 år... nå kan man hevde at en sammenblanding av journalistens feelings og feilsitater er en "vinkling"?
Det hadde jo vært sjarmerende om noen av de utøvende kjente igjen fakta...

Men igjen artikkelen var bra reklame, og bildene var konge!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #44 på: januar 31, 2009, 16:49:09 pm »

Artikkelen der va helt topp PR for SCC  !!!
Ja e ska dit t såmmårs att å !!
Pittn
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #45 på: januar 31, 2009, 17:05:17 pm »

Bra sagt Espen X, men på den andre siden kan jeg jo skjønne at noen ble skuffet når de hadde forventet seg en artikkel om SCC og dragracing..


Tror ingen forventet seg artikkel om dragracing eller SCC, siden han ikke stilte spørsmål om det i det hele tatt...
Misforståelsen går mer på at man ikke forventer seg prosa i en avis... da jeg jobbet i avis brukte vi begrepet "vinkling" om en alternativ måte å se på fakta. Bruken av ordet har helt klart endret seg på 10 år... nå kan man hevde at en sammenblanding av journalistens feelings og feilsitater er en "vinkling"?
Det hadde jo vært sjarmerende om noen av de utøvende kjente igjen fakta...

Men igjen artikkelen var bra reklame, og bildene var konge!

Feilsitering er ikke bra, enig der. Når gjelder D2 så kan ikke det kalles avis, det faller under en kategorien "sære glossy blekker" om man kan kalle det det.. det viktigste er at folk likte storyen, og det virker det som at dem gjorde Glad
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #46 på: januar 31, 2009, 17:08:29 pm »

I featureartiklene i fredagsmagasinet er nok døra åpen for prosa, og Karl Erik er kjent for å sette sitt preg på artiklene, noen kjenner han kanskje fra Carl's Cars.

Hvilken avis jobbet du i JHU, dere hadde ihvertfall en skummel måte å definere vinkling på Glad Vinklingen er synsvinkelen en presenterer noe fra - eller en alternativ måte å presentere fakta på om du vil, og det er noe enhver god artikkel bør ha, men det unnskylder naturligvis ikke faktafeil - det er vi alle enige om.
Loggført

1969 Militær-buss
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #47 på: januar 31, 2009, 20:10:25 pm »

I featureartiklene i fredagsmagasinet er nok døra åpen for prosa, og Karl Erik er kjent for å sette sitt preg på artiklene, noen kjenner han kanskje fra Carl's Cars.

Hvilken avis jobbet du i JHU, dere hadde ihvertfall en skummel måte å definere vinkling på Glad Vinklingen er synsvinkelen en presenterer noe fra - eller en alternativ måte å presentere fakta på om du vil, og det er noe enhver god artikkel bør ha, men det unnskylder naturligvis ikke faktafeil - det er vi alle enige om.

Det er nok heller setningen min som kan tolkes litt feil... jeg mener en alternativ synsvinkel på fakta... ikke alternative "fakta"  Blunker
Avisene var en i Sandefjord og en i Tønsberg... og ja jeg var "brekker" og ikke journalist Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #48 på: januar 31, 2009, 20:20:49 pm »

Uff... du var en av DEM ja...  Gliser
Loggført

1969 Militær-buss
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #49 på: januar 31, 2009, 20:40:19 pm »

Jeg klipper bakfra... at will! Sjokkert
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!