april 27, 2024, 16:11:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva man kan få inn i vognkortet.  (Lest 6897 ganger)
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: januar 15, 2008, 11:19:35 am »

Ble da stoppet i kontroll idag da jeg var på vei hjemover. Dette er da den andre
gangen kort tid imellom seg jeg har blitt vinket til side.
Uansett så kjørte jeg i Galanten og den vet jeg er helt strøken teknisk og
at alt som står i vognkortet stemmer overens.
    Så jeg bare satt der med et et smil fra øre til øre.
Slapp unna uten noe.

MEN! om dette hadde vært en tur med bobla (58 modell), tror jeg
det hadde blitt en annen låt.
Dekka og felgene har jo en helt annen størrelse enn hva vognkortet sier
(større bak, mindre foran) og den er senket foran.
Skal bytte om til skiver foran på bobla, får dette å noe betydning?

Kan man få dette ført inn i vognkortet?
Kommer de på kontrollen til å
overse dette pga. at bilen er en 58 modell?

Jeg har ærlig talt ikke vært borti kontroll med veteranbil, så
noen erfaringer hadde vært utrolig bra her.
« Siste redigering: januar 15, 2008, 12:51:41 pm av Varj » Loggført

overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #1 på: januar 15, 2008, 11:40:19 am »

Min anbefaling er å få alt inn i vognkortet.  Den dagen du blir stoppet passer det antakelig veldig dårlig å stoppe.  Når de finner mye "rart" blir oppholdet ofte langt, du får kort frist til å rette opp (om du ikke får kjøreforbud der og da) og begjæring om avskilting følger før du har fått sukk for deg.  Det er den ene siden av saken. 

Enda verre blir det om du skulle komme ut for en ulykke, kjøre på noen f.eks.  Alt som da ikke stemmer med vognkort kan bli brukt mot deg, du kan få regress fra forsikringselskapet og sitte der med millionkrav og skjegget til langt over postkassa.

Lag en skriftlig søknad til BTS og legg ved det du har av dokumentasjon.  Da er du i gang og det meste løser seg til slutt, men det kan gjerne bli en ringperm eller to før du er i havn.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: januar 15, 2008, 11:43:52 am »

Blir det mulig å få dette inn i vognkort da?
Tenker da på:
* Skivebrems
* 205/65-15 på 5,5"
   175/65-15 på 4,5"
* Senk foran.

Det er jo utallig mange flere som har gjort lignende på bobla si,
men har de fått dette godkjennt og ført inn?
« Siste redigering: januar 15, 2008, 12:51:51 pm av Varj » Loggført

Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 15, 2008, 12:43:32 pm »

Dette temaet er jo en gjenganger... Men så vidt jeg har skjønt det, skal du jobbe med å få en smalnet forstilling inn vognkortet. Puma forstilling får du papirer fra Møller på. Det jeg lurer på er om det er forskjell på biler før og etter 1960, iom at de etter er "typegodkjent", det er ikke de før 1960 eller? På en "typegodkjent" bil er det vanskeligere med ulik dekkdimensjon foran og bak. Men noe gjør at 30/40-talls hot rods ser ut til å kunne ha litt av hvert. Mye er vel gjort om du får en Puma inn i vognkortet ditt. Tror ikke skiltene blir klippet pga dekkdimensjoner så lenge dekkene er forskriftsmessige ellers, dvs. ikke "temporary" 115 dekk foran, men vise må du helt sikkert =) Det er vel generelt liten glede å spore hos myndighetene ved tukling med forstilling og bremser.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: januar 15, 2008, 12:51:07 pm »

Om forstillinga skulle være smalnet, så vil ikke det vises om det skal settes på skiver og senkespindler
siden det bygger noe utover. Vises det så godt under kontrollen? Om bilen sendes inn til visning for
bremser og dekk.
« Siste redigering: januar 15, 2008, 12:52:56 pm av Varj » Loggført

Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 15, 2008, 13:04:00 pm »

Dersom du har pumapapirer, så tviler jeg på at de sjekker bredden på pumaen - eller hur?

Sett inn Kerscher skivebremser - disse skal være TUV godkjente for opp til 160HK, noe som gjør det lettere å få den stooore motoren inn i kortet. hehe
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #6 på: januar 15, 2008, 13:13:46 pm »

BTS har fått beskjed fra 'høyere hold' om å se positivt på ombygging fra trommel til skiver.  Her vil de nok være positive i utgangspunktet.  Kan du støtte opp med litt forklaring og papirer så burde det være i boks (se også litt lengere nede her i teksten).

Senk forran burde gå etter 'Pumametoden'

Forskjellig dekkdim forran og bak er i utgangspunktet ikke greit hos BTS, men for VW finnes det masse papirer som viser at forskjellig dekk/felg forran/bak er OK.  Burde la seg ordne, men er kanskje det minst viktige å få i orden.  De fleste har vel et sett originalhjul hjemme til visningsbruk.

Jo eldre bilen er jo lettere er det å få godkjent ting.  Grunnen er at den kun skal godkjennes etter de krav som var tilstede da bilen ble førstegangregistrert i Norge.  Bremsekravene er f.eks helt latterlige.  Det holder nesten å trå inn clutchen, bilen stopper av seg selv på angitt avstand med angitt fart.  Vil se den BTS mann som sier at skivene ikke er gode nok. Men som regel prøver de å følge blåboka av 2007, men det er altså helt feil!  Prøv å få tak i det gamle regelverket!  Husker ikke helt, men det er mulig det ikke står noe om samme dekk/felg i gammelt regelverk, så da burde forsåvidt saken være grei.  Men best er det å få det inn i vognkortet.

En annen sak, som du ikke spør om, men som ofte er en sak, er motorstørrelse.  På såpass gamle biler kan du gjerne ha 400 hester uten at det skulle bety så mye.  HVA?  Jo, det eneste kravet som stilles, og det kom først i senere år, gjelder økning av toppfart.  Original motor gir samme toppfart i 4. gear og 6000 rpm som en 400 hk motor ved 6000 rpm.  Aksen er helt forskjellig, men det er det enda ikke sagt noe om i Norsk regelverk.  Så, på original gearkasse med original utveksling skal en motor som ikke klarer vesentlig høyere turtall enn originalmotoren kunne godkjennes uansett!  BTS stritter imot, selvsagt, men de har lite å fare med.  Bare se på T og A Forder med opp mot 700 hk, godkjent!
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #7 på: januar 15, 2008, 13:32:55 pm »

Enda verre blir det om du skulle komme ut for en ulykke, kjøre på noen f.eks.  Alt som da ikke stemmer med vognkort kan bli brukt mot deg, du kan få regress fra forsikringselskapet og sitte der med millionkrav og skjegget til langt over postkassa.

Dette temaet er oppe fra tid til annen og sist det var det sjekket jeg med forsikringsselskaper. En liten presisering angående regress - du kan "bare" bli gjort økonomisk ansvarlig hvis den ulovlige ombyggingen/utstyret er en direkte årsak til ulykken. Når det er sagt, det er ikke ment som et argument for å kjøre med ikke-godjent utstyr, det er lett å tenke seg at forsikringsselskaper f.eks. skylder på dekkdimensjonene dine ved en ulykke og da er man i deep shit.
Loggført

1969 Militær-buss
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: januar 15, 2008, 13:40:01 pm »

Orginal motor, orginal kasse. Nuff said.

Smalnet orginalforstilling er fy-fy altså?

Skal få på fuchsa, så da er det 5*130 som gjelder,
fikk å tilbud om senkespindler + slike skiver (skikkelig bygd)
Loggført

Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #9 på: januar 15, 2008, 14:20:08 pm »

Når man senker med puma foran måman vel senke tilsvarene bak vel?.............mener det står det inoen papirer jeg har fra møller.
 Og hvor mye kan man senke og ennå få det godkjent??
Loggført
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #10 på: januar 15, 2008, 14:23:08 pm »

Er det ikke bare at du får den nye forstillingen godkjent, og hever den om du blir stoppet og må vise bilen?

Jeg lurer på fremgangsmåten for å få puma godkjent.
Det er vel best å ringe biltilsynet først, før man begynner å skru. Men hvem skal man snakke med?

Er det noen boble-vennlige herrer å finne på biltilsynet i trondheim?
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: januar 15, 2008, 14:24:04 pm »

Når man senker med puma foran måman vel senke tilsvarene bak vel?.............mener det står det inoen papirer jeg har fra møller.
 Og hvor mye kan man senke og ennå få det godkjent??

Lurer en del på dette selv.
Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #12 på: januar 15, 2008, 14:44:23 pm »

Når man senker med puma foran måman vel senke tilsvarene bak vel?.............mener det står det inoen papirer jeg har fra møller.
 Og hvor mye kan man senke og ennå få det godkjent??

Lurer en del på dette selv.

I papirene fra Møller står det at bilen skal ha samme høyde foran og bak, ja. I tillegg anbefaler de at justeringsskruene på pumaen sveises fast. Så det vil bts kreve og.

Man kan ikke senke mer enn at det ikke subber ved maks belastning og/eller sving. Dette er vel biltilsynets regler.
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #13 på: januar 15, 2008, 15:09:02 pm »

Når man senker med puma foran måman vel senke tilsvarene bak vel?.............mener det står det inoen papirer jeg har fra møller.
 Og hvor mye kan man senke og ennå få det godkjent??

Dette faller som regel tungt for hjertet til cal-look fanatikere, men resto gjengen er glad i den uttalelsen.
Loggført

1961 T1 - Custom
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #14 på: januar 15, 2008, 15:17:39 pm »

Når man senker med puma foran måman vel senke tilsvarene bak vel?.............mener det står det inoen papirer jeg har fra møller.
 Og hvor mye kan man senke og ennå få det godkjent??

Dette faller som regel tungt for hjertet til cal-look fanatikere, men resto gjengen er glad i den uttalelsen.

Men det kan jo hende at det er en grunn til at møller sier dette. Men det har vi jo diskutert før.  Gliser
Loggført
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #15 på: januar 15, 2008, 15:21:51 pm »

Når man senker med puma foran måman vel senke tilsvarene bak vel?.............mener det står det inoen papirer jeg har fra møller.
 Og hvor mye kan man senke og ennå få det godkjent??

Lurer en del på dette selv.

I papirene fra Møller står det at bilen skal ha samme høyde foran og bak, ja. I tillegg anbefaler de at justeringsskruene på pumaen sveises fast. Så det vil bts kreve og.

Man kan ikke senke mer enn at det ikke subber ved maks belastning og/eller sving. Dette er vel biltilsynets regler.


Biltilsynets regler sier vel at det skal være 30mm fri fjæringsvei... Det er noe de kan måle. Subbing ved maksbelastning i sving derimot, hardly.
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #16 på: januar 15, 2008, 15:35:41 pm »

Men det kan jo hende at det er en grunn til at møller sier dette. Men det har vi jo diskutert før.  Gliser

Min bil har negativ camber bak den.... og jeg kommer ikke til å endre dette.... :-)
Loggført

1961 T1 - Custom
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #17 på: januar 15, 2008, 15:55:06 pm »

Er det noen her som har fått pes for å ha bilen senket fram enn bak?
Om det har seg slik at bakdelen står på orginalhøyde, så senker man
litteranne foran. Og man blir da stoppet på kontroll etter denne forandringen,
går BTS folka tullete på deg da?
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #18 på: januar 15, 2008, 16:08:02 pm »

BTS blir tullete på *ALT* du har gjort som ikke står i vognkortet. Det er jobben deres.

Men... Jeg regner med at de fleste her har bilen registrert og forsikret som bevaringsverdig motorkjøretøy(veteranbil).
Da har du i prinsippet ikke lov til å gjøre en DRITT med bilen som ikke kom fra fabrikken, "org" ekstrautstyr.
Jeg har f.eks fått beskjed av BTS om å ta vekk en moderne Autometer turteller. Eller registrere bilen som en "vanlig" bil.
Utrolig men sant.
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 15, 2008, 16:14:38 pm »

Kanskje det er et triks å gå til BTS med en liste over hva man ønsker å få inn i kortet, og få vite hva de krever av dokumentasjon for å få godkjent nettop dette - og om det i hele tatt lar seg gjøre? Kanskje man sparer seg for en del ekstraturer? Skal du ha skivebremser er i alle fall Kerscherbremser bankers ettersom de kommer med TUV papirer. I Møllers pumapapir står det at denne skal sveises fast i ønsket høyde - men er du heldig klarer du å få "justérbar" inn i kortet - dette klarte Trond Dahl i alle fall.
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #20 på: januar 15, 2008, 16:26:34 pm »

Er det noe problem om man har større dekk bak enn foran?
Siden det skal visstnok være like mye senk foran som bak.
Loggført

Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #21 på: januar 15, 2008, 16:34:22 pm »

Er det noe problem om man har større dekk bak enn foran?
Siden det skal visstnok være like mye senk foran som bak.


Jeg fikk problemer med dette.
Hadde 215/40-17 fremme og 235/40-17 bak. Det ble ikke godtatt forskjellig forran/bak, og dermed måtte jeg legge om til 215/40-17 bak også.

Nå er det jo veldig varierende praksis på de forskjellige BT, så det er mulig å få det gjennom der de slurver mest kan jeg tenke meg.
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #22 på: januar 15, 2008, 16:35:25 pm »

Vet dere hva? Jeg brinner vognkortet.
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #23 på: januar 16, 2008, 22:00:21 pm »

Siden vi var inne på puma her, husker noen hva linken
til kopi av godkjenningspapiret fra møller var?

Og er det lagt ut papir på at det er OK. med forskjellig dekkdimm foran og
bak på bobla?
Loggført

Johnny Oeen
Seniormedlem
****
Innlegg: 280
Bosted: Sogndal



Vis profil
« Svar #24 på: januar 16, 2008, 22:25:36 pm »

Link til puma godkjeningspapir fra Møller:

http://www.vw2you.com/media/2/0/250925070670.pdf
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #25 på: januar 18, 2008, 17:51:07 pm »

Takk for den. +1 side i den store godkjenningsboka mi. Blunker
Loggført

KGhia
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted: Gjerdrum


Ja, ja.....


Vis profil
« Svar #26 på: januar 18, 2008, 21:46:04 pm »

Jeg ble til stadighet stoppet BTS med min Cal-looker på 90-tallet. Til slutt ble jeg så lei dette at jeg så meg nødt for å få blant annet Puma-forstillinga godkjent. Det BTS krevde (Lillestrøm) var at det var merkeverkstedet som skulle godkjenne de tekniske endringene. Når dette var gjort, og jeg hadde med meg denne dokumentasjonen til BTS, tok de en enkel kontroll for å se at dette stemte. Jeg måtte inn til merkeverstedet flere ganger før bilen ble godkjent senket. Det sto fire voksne menn og "husket" på bilen samtidig med at en person kontrollerte at hjul ikke subbet i karosseri og at støtputer ikke slo ned i. Bilen har aldri vært så høy, før eller siden, som da den ble godkjent som "senket". Dette spilte ingen rolle for meg da det ble protokollert i vognkortet at bilen var godkjent senket med Puma. Det ble ikke krevd at låsing måtte sveises fast. Det var heller ikke et krav om at det skulle stå i vognkortet hvor mye den var senket - bare at den var godkjent senket.

Jeg fikk også godkjent skivebremser foran (1959 mod med originale tromler). Jeg sveiset på et rammehode fra en bil med originale skivebremser. På merkeverstedet var det ikke spørsmål om hvordan dette var gjort. Når det satt originale bremseskiver foran fikk jeg godkjent 1600 ccm med tillegg av noen HK ekstra.
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #27 på: januar 30, 2008, 10:18:03 am »

Er det noen BTS der ute som IKKE godkjenner byttet fra trommel til skiver på en boble? Tror jeg ingen som gjør. Dette er jo bare positivt. Med sett fra CSP får du med TûV papirer også. Kan ikke se for meg at de argumenterer MOT en slik ombygging.

Når det gjelder forskjellige dekkdimensjon foran og bak gikk det greit for meg i Oslo. De var av den oppfattning at bobla faktisk har en fordel av bredere dekk bak enn foran. Vet flere BTS som også har godkjent dette. Pass bare på at dekk og felg passer sammen i.h.h.t anbefalte tabeller. Min har 165 dekk foran og 185 bak. Prøvde meg med 135 først, men etter å ha tygget litt på det sa de nei. Men det hadde også gått bare felgen passet (hadde 5,5" felg som blir i bredeste laget, skulle hatt max 4,5").

En bil bør jo ikke senkes for mye heller. Skjønner reglementet med 3 cm fjæringsvei ved totalvekt på bil. Selv om harbarka cal-look`ere ikke liker det er det best med lik senking hele veien rundt. Min blir det ihvertfall. Og det er kravet også.

Min bil har også elektrisk åpning av dørene (gammelt -80 talls triks detta) der dørhåndtak er fjernet og hullene sveiset igjen. Dette gikk også greit.

Men jeg tror du sliter litt hvis du dukker opp på BTS med en 700hk motor. Trukk`e det hjelper med originale skiver fra nyere modell da.  Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!