april 27, 2024, 15:42:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vippestell. 1:1,1 eller 1:1,25  (Lest 3109 ganger)
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« på: januar 31, 2009, 19:40:29 pm »

Lurer på hvilket vippestell som passer mitt motorbygg best.

2X Dellorto DRLA 40 med CB oppgraderingskit
Steve Tims Stage 1 topper
87 mm Mahlesats
CB Unitech råder
Scat 69 mm motvektsveiv
Scat Lob a Lube kamfølgere
Engle W110 kam
Scat smidd 1:1,1 vippestell
Std varmepotter
Tri Mill eksos
009 fordeler
9.5 i kompresjon

Skal brukes til og fra jobb og søndagsturer og ett og annen VW treff
Mere interessert i dreiemoment enn hestekrefter

Fordel eller bakdel å skifte til 1:1,25?
Hva vil 1:1,25 gjøre i forskjell på denne motoren?
« Siste redigering: februar 01, 2009, 12:43:49 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: februar 01, 2009, 11:28:20 am »

Nå er vel den originale utvekslingen 1:1,1 og ikke 1:1.
Ser ut som du har kjøpt et kvalitetsvippestell: smidd vippestell fra Scat.
Etter det jag har lest om deg på dette forumet, sitter nok du på motorkunnskap andre, deriblant meg, bare kan drømme om. Selv om du er ydmyk på t-1 fronten.

Jeg tillater meg selv å komme med en tanke om hvordan jeg hadde gjort det Blunker Jeg hadde nok prøvd det oppsettet du allerede har kjøpt inn. Det er jo slik at et vippestell lett kan byttes ut ved en senere anledning. Det man trenger er jo bare vippestellet og cut-to-lenght-push-rods.

Men du har jo rett med at det i teorien skal bli mer hestekrefter og noe med dreiemoment med høyere løft på ventilene.

Lykke til i alle fall. Prosjekttrådene dine er blant mine favoritter her på forumet!!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 01, 2009, 12:14:35 pm »

Er vel flere av oss uvitende som har lurt på det samme, holmen... men kan ikke se at det er klare og entydige svar. Èller kanskje de har gått meg hus forbi? Spørsmålet om du skal bruke origninale 1:1,1 eller 1:1,25 er vel snarere om du skal gå for 1:1,25 eller høyere? Ser at noen mener at det er meningsløst å ikke bruke 1,4, mens andre mener det holder plenty med 1,25. Hva passer i forhold til ditt bruk og en W110 i kombinasjon med ventilfjærene du har er kanskje en annen og mer tungvint måte å formulere spørsmålet?
« Siste redigering: februar 01, 2009, 12:29:12 pm av RZR-Andy » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: februar 01, 2009, 12:27:37 pm »

jeg har et ganske likt oppsett i motoren min, bortsett fra at jeg har 90.5 mm sylindersett, og da jeg forhørte meg om det samme for en del år siden når jeg monterte den, fikk jeg et par henvendelser som gikk på "hvorfor ikke"... Jeg endte opp med et 1.25 kit, men sidne jeg ikke har startet motoren enda, så kan jeg ikke si om det var et godt valg, men poenget mitt var mer at de rådene jeg fikk, gikk i alle fall på at du taper jo ikke noe på å bruke 1.25 vipper, men heller det at du tjener noe på effekten.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: februar 01, 2009, 12:52:04 pm »

Vippearmer med høyere utveksling går jo for å være "gratis" hester, så lenge kam, topper osv. går greit sammen med det økte løftet da selvsagt.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 01, 2009, 13:55:55 pm »

Dette sitatet har vel vært brukt før:
http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/mods.htm
Install Ratio Rocker Arms: 1-2 hour installation time. If you can adjust valves, you can install these. They MUST be used with shorter pushrods. We recommend 1.4 rockers (which DO work on stock engines). 1.25 rockers give you almost no gain for your work; waste of effort. 1.25's work well with some high performance cam shafts but you have to know what you're doing! 1.4's will really wake up a stock engine, especially if it's a dual port, and if you have additional carburetion. Replace your valve cover gaskets at the same time. If you have problems with leaky valve covers, make sure that you use genuine VW valve covers and bails.

http://www.wolfgangint.com/Parts/Engle+Performance+Camshafts/Type+5/
The cams listed below are designed for use with stock ratio rockers.
Betyr det at W110 er beregnet for standard vipper?

eller kanskje ikke?
http://www.cal-look.com/forum/index.php?topic=26566.0
« Siste redigering: februar 01, 2009, 14:12:05 pm av RZR-Andy » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 01, 2009, 13:58:46 pm »

jeg har et ganske likt oppsett i motoren min, bortsett fra at jeg har 90.5 mm sylindersett, og da jeg forhørte meg om det samme for en del år siden når jeg monterte den, fikk jeg et par henvendelser som gikk på "hvorfor ikke"... Jeg endte opp med et 1.25 kit, men sidne jeg ikke har startet motoren enda, så kan jeg ikke si om det var et godt valg, men poenget mitt var mer at de rådene jeg fikk, gikk i alle fall på at du taper jo ikke noe på å bruke 1.25 vipper, men heller det at du tjener noe på effekten.
Her var det du skrev da ja: http://www.vwnorge.no/index.php?topic=3067.0
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: februar 01, 2009, 14:18:52 pm »

Kammen og vippeverket må være tilpasset hverandre.  Når man bruker en annen utveksling på vippene så forandrer man ventilens løft, men også akselerasjon, hastighet og åpningstider (innenfor grenser).

Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 01, 2009, 14:54:28 pm »

Det har du nok helt rett i, men hva er svaret på hans spørsmål? Tvilende
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: februar 01, 2009, 15:12:23 pm »

At når Engle har slipt kammen har de gjort det med 1,1 og 1,25 vipper i tankene.

Det man får ut av en kam er jo åpningstider og løft i bunn og grunn. Man velger disse først, så velger man kam/vippe kombinasjon som gir ønsket verdi etterpå.
« Siste redigering: februar 01, 2009, 15:43:52 pm av JTWE » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 01, 2009, 15:18:29 pm »

Forstår deg slik at dette er problemfritt for holmen da?
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #11 på: februar 01, 2009, 15:30:43 pm »

Engle 110 er jo laget for å brukes med både 1:1,1 og 1:1.25 så det er jo bare å prøve begge deler.
Og når du har prøvd begge deler så kan du legge ut resultatet her :-)
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: februar 01, 2009, 15:43:37 pm »

Se der ja, jeg blingset i listen min. Så på turbo-kammen.

Redigerte innleggene over...

Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 01, 2009, 17:11:05 pm »

Skal ikke se bort fra det blir 1:1.25 da.
Takker for alle innspill
« Siste redigering: februar 04, 2009, 19:01:35 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 04, 2009, 19:09:23 pm »

Etter å surfet på nettet angående slike vippestell begynner jeg å lure.
1:1,25 til $130 skal gi en effektøkning på 12%
1:1,25 til $250 skal gi en effektøkning på 20%

Utvekslingen er jo den samme så er dette bare et kamuflert salgstriks?
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: februar 04, 2009, 19:22:16 pm »

fra samme leverandør???
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: februar 04, 2009, 19:24:41 pm »

Sjekk ut Aircooled.net, de selger Bugpack 1.25:1 for $150 og SCAT for $250.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #17 på: februar 04, 2009, 19:42:05 pm »

Misforståelse ute å går. Ble sent i går kveld.....

Scat 20188S 1.25 Ratio 4140 Chromoly Rocker Arm Assembly $134.95
(12% more horsepower, torque and camshaft lift)

Scat 20196 Racing Forged 1.25 Ratio – increases Valve Lift 20% $229.95 pair
« Siste redigering: februar 04, 2009, 19:47:37 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JTB
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #18 på: februar 05, 2009, 18:45:54 pm »

Husker en artikkel i VW Trends fra noen år tilbake der de satte 1:1,25 vipper på en Wasserboxer og fikk 10 hk ekstra.
Uten at de gjorde noe annet med motoren. Effektøkningen ble dokumentert med før og etter måling på hjula.
Det skulle bli rundt 11-12% økning da 2,1 wasserboxer i statene har 90 hk originalt.
Det er uansett billige ekstra hk.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!