april 28, 2024, 07:47:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VSN-opprop: Bevar klenodiene på norske hender!  (Lest 4235 ganger)
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« på: januar 28, 2011, 12:29:58 pm »

En viktig hjørnestein i Veteran Schwimmwagen Norge sin formålsparagraf er å bidra til at norsk krigshistorie forblir hos norske entusiaster. Interessen og økonomien i Norge tilsier at det er ingen grunn til å sende uber-sjeldenheter ut av landet, selv ikke på grunn av pris.

I forhold til krigs-VW har vi greid dette godt de siste årene, og har funnet gode norske eiere for alt som er blitt ønsket solgt. Veldig bra.

Det er mulig vi må utvide nedlsagsfeltet litt når jeg ser tråder som denne:
http://forum-sof.motion-forum.net/t417-i-dag-folot-dette-kjoretoyet-oss#1157

NSU Kettenkrad er enda sjeldnere enn VW Schwimmwagen og priset enda høyere. Slik jeg kjenner det norske krigskjøretøymarkedet, er det ingen grunn til at denne skulle returnere til Tyskland...

Kjenner du til liknende ting som dukker opp til salgs - legg det ut på VSN sine medlemssider. Mange av medlemmene har bredere interesse enn bare VW.
« Siste redigering: januar 28, 2011, 12:33:34 pm av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1 på: januar 28, 2011, 12:38:52 pm »

Her er enda mere i samme sjanger:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2364993.ece

I mange år har det vært naturlige markedskrefter i forhold til store prisdifferanser som har gjort at import/eksport har vært lukrativt. VSN hevder at slik er det ikke lenger, og at det ergo ikke er insentiver for å selge historisk materiell ut av landet.
Loggført

SCREWDRIVER #2
kett
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: februar 12, 2011, 20:22:51 pm »

En på HMK Forum mener at dette betyr bare 9 KK-er igjen i Norge! Er det virkelig ikke flere?
Loggført
DeMil
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Tønsberg


Tjøme 2016


Vis profil
« Svar #3 på: februar 13, 2011, 03:06:55 am »

Jeg sitter nå med det inntrykket at flere og flere som eier militærhistoriske kjøretøyer fra krigen, ønsker å selge de her i landet.

Den 1942 Kübelwagen som jeg nå har lagt ut bilder av og som er for salg. En samler fra Danmark ville gjerne kjøpe bilen og ringte i dag om den, MEN selger sa at den selges ikke ut av landet.

Da jeg kjøpte min Schwimmwagen så måtte jeg skriftlig underskive ett dokument på at den ikke under noen omstendighet må selges ut av landet.

Derek
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #4 på: februar 13, 2011, 14:10:22 pm »

Det er nok riktig at ingen ønsker å selge ut av landet, men..... er man i en økonomisk situasjon som gjør at man må selge, og tilbudene fra utlandet er kr 50 000,- høyere (eller mer) har jeg ikke vanskelig for å forstå at klenodiet dessverre forsvinner utenlands.
Den dagen prisnivået her hjemme = det som kommer utenfra vil nok ingen biler forsvinne ut.

EspenN
« Siste redigering: februar 13, 2011, 14:14:50 pm av EspenN » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: februar 13, 2011, 14:19:32 pm »

Når det gjelder de skjeldene VW typene.

Synes ikke det er viktig hva andre mener om hvor mange osv. Det viktige er at vi i VSN vet hva vi driver med og at holder oss til vårt eget felles skap og forholder oss til vår ideologi. Penger er ikke allt for alle.

Har fått mange telefoner fra utlandet hvor det forsøkes å fritte ut hvor mange i Norge, hvor er de osv, osv?

Som sakt tidligere. Flere av oss ønsker fred rundt denne saken og vi sier ifra om noe skulle ligge oss noe på hjertet.

Vi har vel et fromt ønske om å ha kjøretøy og garage i fred.
 
Forøvrig skulle jeg ønske at flere med VW interesse ville prioritere en slik bil. Beholde og bevare dette historiske kjøretøyet i det miljøet som er her hjemme.   Øyerulling
« Siste redigering: februar 13, 2011, 14:31:08 pm av svenole » Loggført
kett
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: februar 13, 2011, 16:10:59 pm »

Godt sagt, Sven Ole!
Min KK kom fra samme område som overstående. Tilbudt til tyskeren som henger rundt på norske markeder
for å kjøpe opp. Heldigvis var han treg til å følge opp så jeg fikk den tilfeldigvis før ham. Den var ikke avertert.
Er det fremdeles selgere som innbiller seg at det ikke er interesse her hjemme eller at det forventes gavepriser?
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #7 på: februar 13, 2011, 20:23:43 pm »

Det kan se slik ut for Ottabilen er fremdeles ikke solgt etter å ha vært til salgs en god stund. Jeg har et inntrykk av at mange ønsker seg en Kübel, men når det en sjelden gang kommer en for salg er de interesserte borte. Betyr det at mange bare drømmer om en Kübel, men når det kommer til et stykke er de ikke villige til å betale prisen?

EspenN
« Siste redigering: februar 13, 2011, 20:25:25 pm av EspenN » Loggført
DeMil
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Tønsberg


Tjøme 2016


Vis profil
« Svar #8 på: februar 15, 2011, 21:41:08 pm »

Eieren av Otta bilen fikk ett saftig bud av dansken men han salger den ikke ut av landet.
Ære være han for det  Gliser

Derek
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #9 på: februar 15, 2011, 22:36:36 pm »

Fint, antar at han da ikke selger av økonomiske grunner, men heller av manglende interesse. Så¨får vi håpe at en ny norsk eier melder seg i løpet av kort tid og før dansken kommer med et nytt og enda høyere bud....

EspenN
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #10 på: februar 15, 2011, 23:19:54 pm »

jeg , for min del håper han ikke selger på noen uker jeg ...
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #11 på: februar 16, 2011, 20:29:49 pm »

Ikke VW, vet heller ikke om det er et klenodie, men en amfibiebil på finn
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26880196
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #12 på: februar 17, 2011, 09:01:47 am »

folk må vel kunne selge til høyeste bud vel, selv om det er fra utlandet. Ola nordmann er en gnier, så da må han gjerne bare "miste" disse klenodiumene til utlendinger som vet å sette pris på ting!
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: februar 17, 2011, 19:50:58 pm »

Nå er vi vel ikke så mange i gjen som kan selge ut disse bilene lenger. Så problemet er svert lite og helt minimalt når det gjelder Norge. Tror også at her i forumet dreier interessen stort sett om bobler og de nyere VW, det er jo helt greit for meg. Interessene er jo forskjellige heldivis.

Det er trolig slik at vi som forvarer de få kjøretøyene som er i gjen liker å se i gjen den bilen som vi har tatt vare på. Med en ny glad ny eier uten å reise kloden rundt eller i skandinavia for den del. Det er en av grunnene til støtte for opropet og heddingen til denne tråden.

Greit er det å høre hva andre mener men grådige og dumme er vi vel ikke. Husk de få bilene som er i gjen i dette landet er faktisk reddet fra opkjøpere og bevart av patrioter over lang tid.  Glad

Når det gjelder bisnis folk så kjøper de og selger, det er deres greie. I veteranmiløet blir de ofte holdt utenfor når de opdages. Saken er den at vi har forsjellige bevegrunner for det vi driver med. Respekt før kultur og historie er ikke en selvfølge.

Det er nok de i Norge som har kapasitet til å kjøpe og ivareta en slik bil. Det dereier seg om å finne målgruppen, slik er det vel med allt som skal skifte eier.
« Siste redigering: februar 18, 2011, 12:25:24 pm av svenole » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!