juli 17, 2019, 08:27:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: erfaring med godkjenning av buggy ....  (Lest 13316 ganger)
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« på: februar 04, 2009, 23:47:29 pm »

hadde vert fint om folk kunne kommet med innspill hva bt har hengt seg opp i under visning av buggy.. hva di forlange og hva di ikke vil ha på bil under visning.Glad

dette vil kansje spare oss som skal vise svensk bil for eks. for flere turer inn og ut der:) Osteaktig
Loggført
vwgutten
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #1 på: februar 05, 2009, 06:19:53 am »

Uten å kunne komme med så altfor mange konkrete tips her...

Virker som god dokumentasjon på utført arbeid, papirer i orden og god dialog med BT er noen stikkord som går igjen og igjen.
Ellers er vel sikkerhet viktig selvfølgelig; sikkehetsbelter (kjekt ja), E-merka lys (noen har klart å vise uten merkinga, men skader ikke), beskyttelse rundt vifterem. Har også hørt at man må ha en viss beskytelse rundt motor i form av bøyle (men usikker her).
Feste av tank, batteri og annet som er festet på en annen måte en vanlig T-1.

Ellers siden du nevner svensk bil... - vis bilen med de tingene som er godkjent i Sverige, ikke sett på større hjul, annet ratt, større motor osv osv.

Buggy har jeg egentlig ikke peiling på.. bare ting jeg har snappa opp Glad
Loggført

ikke forstå... snakk med onkel
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4140
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: februar 05, 2009, 10:16:07 am »

Og husk at bilen må ha vært godkjent OG registrert i Sverige før du tar den til Norge. Dessuten, skal du gjøre vesentlige modifiseringer, bør du fortelle BT om det før du begynner.... Jeg ville jo vist og registrert bilen før du modifiserer den, slik at den har norske skilt .
Veit om en som tok inn et 32 f**d hot rod som var godkjent i Sverige, men aldri registrert der. Den fikk han ikke registrert i Norge.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2838
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #3 på: februar 05, 2009, 17:26:20 pm »

hadde vert fint om folk kunne kommet med innspill hva bt har hengt seg opp i under visning av buggy.. hva di forlange og hva di ikke vil ha på bil under visning.Glad

dette vil kansje spare oss som skal vise svensk bil for eks. for flere turer inn og ut der:) Osteaktig

er det første gangs visning?
Loggført

send Epost og ikke PM
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #4 på: februar 05, 2009, 20:42:22 pm »

ja er det
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2838
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #5 på: februar 05, 2009, 21:30:26 pm »

første gangen da jeg viste min, så di kun på ramme nummeret, og ikke at dekka stakk på utsiden av chassie. første gangs kontrollen er enkel, di er faktisk mere nøye på en Eu kontroll som du får noen år etterpå
Loggført

send Epost og ikke PM
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #6 på: februar 05, 2009, 21:46:51 pm »

I vognkortet mitt står det følgende:"godkjent med åpent plastkarroseri av buggytypen,dekk dim.185-14 fram;235-14 bak".Tror dette er "GODE ORD" å ha...lettere å tukle litt etterpå Blunker

mvh øyvind
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: februar 05, 2009, 21:55:09 pm »

første gangen da jeg viste min, så di kun på ramme nummeret, og ikke at dekka stakk på utsiden av chassie. første gangs kontrollen er enkel, di er faktisk mere nøye på en Eu kontroll som du får noen år etterpå
Jeg var med og prøvde å få en gammel veteran-bmw godkjent for noen uker siden, dette var første gangs kontroll etter innførsel fra Sverige, og her klagde til bl. annet på at blinklys på sidene manglet, dekkene stakk utenfor skjermen fremme, to av dekkene var gamle og morkne og at bilen var senken ulikt freme og bak. Så det er nok forskjellige rutiner ute å går tror jeg...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #8 på: februar 06, 2009, 00:07:50 am »

HER KOMMER DET SATDIG NYE TIPS.. Glad
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #9 på: februar 06, 2009, 00:08:56 am »

må en ha skvett lapper bak?
eg har sport ratt i min nå. kan bilen vises med det eller må eg få tak i et orginalt og ha på under visning?
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2838
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #10 på: februar 06, 2009, 00:20:10 am »

må en ha skvett lapper bak?
eg har sport ratt i min nå. kan bilen vises med det eller må eg få tak i et orginalt og ha på under visning?

enkelte har visnings skjermer på buggy'ene i sverige,men fleste parten fjerner disse,du kan ha hvilket ratt du vill, bare du ser speedometer nåla,og at det ikke er til hinder for å se hvor fort du kjører
Loggført

send Epost og ikke PM
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #11 på: februar 06, 2009, 00:23:41 am »

det står i senter av bilen så det blir ikke noe problem og se ratt. må nok lage noen provosoruiske skvett lapper bak men disse tas av med en gang bilen er hjemme.Glad Blunker
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2838
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #12 på: februar 06, 2009, 00:31:31 am »

det står i senter av bilen så det blir ikke noe problem og se ratt. må nok lage noen provosoruiske skvett lapper bak men disse tas av med en gang bilen er hjemme.Glad Blunker

du trenger ikke å begymre deg for første gangs visning, det går bra. men pass på at du får den info'en som står i fordons identiteten, over på det norske vogn kortet, eks at den er godkjent med felger/dekk, bremser,stoor motor,ect
Loggført

send Epost og ikke PM
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #13 på: februar 07, 2009, 00:23:52 am »

må en ha spegel i senter av rute?
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2838
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #14 på: februar 07, 2009, 00:58:48 am »

må en ha spegel i senter av rute?

ja det må du, min er limt fast, side spegel på begge sider må du også ha
Loggført

send Epost og ikke PM
Gromgutn
Seniormedlem
****
Innlegg: 476
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: februar 07, 2009, 11:24:44 am »

må en ha spegel i senter av rute?

Dette speilet er jo enkelt å løse provisorisk, det er jo bare å kjøpe et øvelseskjøringsspeil med sugekopp til noen tiere...
Kan ha det der på visningen og så bare ha det i hanskerommet eller noe å si at det akkurat har falt ned hvis man blir stoppet i kontroll senere...
Loggført

72 1302 roadster
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2838
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #16 på: februar 07, 2009, 14:46:25 pm »

må en ha spegel i senter av rute?

Dette speilet er jo enkelt å løse provisorisk, det er jo bare å kjøpe et øvelseskjøringsspeil med sugekopp til noen tiere...
Kan ha det der på visningen og så bare ha det i hanskerommet eller noe å si at det akkurat har falt ned hvis man blir stoppet i kontroll senere...

vis du finner hanskerom i en buggy så er du god  Osteaktig for det har det ikke vert på di jeg har hentet hjem,og ikke på den jeg har heller
Loggført

send Epost og ikke PM
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #17 på: februar 07, 2009, 17:59:59 pm »

lite med haske romi min og:) hehe
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #18 på: februar 09, 2009, 21:07:52 pm »

slik som velte bøyle .... krever bt at denne skal være polstret ser mange som har det... h,mmmm
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2838
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #19 på: februar 11, 2009, 12:00:48 pm »

slik som velte bøyle .... krever bt at denne skal være polstret ser mange som har det... h,mmmm

nei,den trenger ikke være polstret, det er noe folk velger å gjøre selv i senere tid
Loggført

send Epost og ikke PM
vidars
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: Aurskog


Vis profil

« Svar #20 på: februar 24, 2009, 17:33:13 pm »

første ganas reg er enkel, banen på forhjulene må ikke stikke utenfor skjærmkanten
sett rett ovenfra, og husk varseltrekant og refleksvest.
speil med sugekopp funker greit på visning.
du trenger ikke beskyttelse foran motoren.
skulle du få noen mangler er det jo bare å vise dette etterpå på
et vanlig verksted.
Loggført
Lapstuen
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Løten


Vis profil

« Svar #21 på: juni 01, 2009, 20:42:37 pm »

Kan legge til en ting her.. Da jeg viste min Buggy nå i Mai, så fikk jeg en mangel. Det var eksos. Mine stakk for langt ut og de lagde for mye støy. Jeg satt da på originalt anlegg som sitter på 66 boble og tok av de to pynterørene som stakk ut nederst. Dette ble godkjent, men skjønte at det ikke var helt perfekt...

Kan være greit å ordne med lyddemper og og korte inn enderørene før man drar på førstegangs visning..
Loggført
tutigard
Nybegynner
*
Innlegg: 1
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: juni 17, 2010, 05:30:02 am »

Hvordan er det vist du bygger opp en selv, og korter den inn? Er dette noe som er mulig å få godkjent?
Størelsen må vel da forandres i vognkortet, kan umulig se for meg at dette er en enkel sak kjenner jeg BT riktig..
Loggført
vidars
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: Aurskog


Vis profil

« Svar #23 på: juni 17, 2010, 17:22:01 pm »

Tror det er vanskelig å få godkjent buggy du har bygd selv,
Kjøp heller en på blocket i sverige, da får du godkjent den i norge,
og hvis du følger med litt, finner du glatt en til 10-12 tusen
Loggført
Stisn
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #24 på: juli 06, 2010, 15:46:57 pm »

Jeg viste min i dag, og fikk feil på
-Mangler reflekser bak
-For mange parklys foran(hadde 2 separate og 2 i hovedlykt)
-Ulik hjuldimensjon(tror maks avvik i Norge er på 5% eller noe sånt)
-Må varmeavskjerme eksosanlegg.

Den siste er jo kun hvis eksosanlegget stikker utenfor karosseriet. Hvilket den som regel gjør på en buggy.

Lykke til alle andre. Jeg krysser fingrene for at jeg kommer igjennom 20. Juli   Osteaktig
Loggført
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #25 på: juli 06, 2010, 16:30:38 pm »

Jeg viste min i dag, og fikk feil på
-Mangler reflekser bak
-For mange parklys foran(hadde 2 separate og 2 i hovedlykt)
-Ulik hjuldimensjon(tror maks avvik i Norge er på 5% eller noe sånt)
-Må varmeavskjerme eksosanlegg.

Den siste er jo kun hvis eksosanlegget stikker utenfor karosseriet. Hvilket den som regel gjør på en buggy.

Lykke til alle andre. Jeg krysser fingrene for at jeg kommer igjennom 20. Juli   Osteaktig
Da synes jeg du kan spørre dem hvordan de skjermer eksosen på motorsykkler!!!!?
Loggført
vidars
Seniormedlem
****
Innlegg: 257
Bosted: Aurskog


Vis profil

« Svar #26 på: juli 06, 2010, 21:26:08 pm »

Viste min på biltilsynet i Arendal, etter tips her på forumet.
Eneste de sjekka der, var om jeg hadde varseltrekant og riktige dekk.
Og bilen gikk rett igjennom, selv med buggypotter som stakk langt
utenfor motoren bak.
Loggført
Stisn
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #27 på: juli 08, 2010, 22:00:09 pm »

Jeg tok min på Risløkka. De kara var greie, men mente at siden dimensjonen ikke var riktig på dekka, og eksosen ikke var varmeavskjærmet, så kunne de ikke la det gå igjennom.

Viste seg at det sto 235/60-15 både foran og bak i det svenske vognkortet. Men, men... er jo bare bagateller! Enkelt å fikse Osteaktig

Sitat
Da synes jeg du kan spørre dem hvordan de skjermer eksosen på motorsykkler!!!!?

Det er krav om varmeskjold på motorsykler også?
De fleste kommer jo med det orginalt.
Loggført
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #28 på: januar 05, 2012, 23:13:10 pm »

Jeg har fått ett buggy skall og vurderer og lage buggy, Har hørt rykter om at man ikke får godkjent innkorta bunn, men vis jeg kjører orginal bunn og skjøtet buggy skall! Åssen blir det?
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #29 på: april 29, 2016, 13:28:13 pm »

Får se om denne tråden kan våkne , nå når våren nærmer seg .. Ser det er fler som søker etter buggy , event, prosjekter ..
Er ikke blitt lettere å få dette til i Norge tror jag . Selv i Sverige koster det en hel del å få dette til (nybygg) nå har
SFRO har satt opp prisen slika at min, avgift for kontroll av understell (innkortningen ) koster 4500 .- + bullertest på 2000:-
, fort opp i 7-8000:- altså . Alternativet er å få tak i noen gammalt . Begynner å bli vanskelig  dette og . Flotte biler ligger gjerne
på 25-35000 SEK , objekter på 3-10 000:-  (Valutan for tiden gjør det ikke bedre ) ... Så buggy , en drøm for mange , blir vanskeligere å få til enn før .. ( kanskje ikke så dyrt for et fint objekt , men noen skal jo ha alt gratis !! Glad ) Ha en fin fredag

mvh
erich
Loggført

1303 Cab -75 , Race buggy
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!