april 27, 2024, 23:51:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Karosseribytte, T-1, 52-->59, 52-->68  (Lest 3321 ganger)
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« på: februar 05, 2009, 13:25:50 pm »

Passer et split-karosseri direkte på ei 58/59 bunnplate, eventuelt en 67/69 bunnplate? Alle fester innkludert.  Noen som har erfaring med dette ??

Anders
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #1 på: februar 05, 2009, 18:20:36 pm »

Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: februar 05, 2009, 18:32:29 pm »

Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned

Ikke nok å bare flytte det. Må lage plass til øvre støtdemperfestet også.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #3 på: februar 06, 2009, 07:06:18 am »

Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned

Ikke nok å bare flytte det. Må lage plass til øvre støtdemperfestet også.

Takker. Det er blitt rimelig vanskelig om man skal følge regelverket til siste punktum når det gjelder karosseribytte.
Neste spørsmål:  Passer dørene fra en split ( 50-52) i et 58-59 karosseri ??

Anders
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #4 på: februar 06, 2009, 07:18:19 am »

Skal stort sett passe, men lurer på om bakre karosserifeste (det bakom bakhjulet) må flyttes enten litt opp eller litt ned

Ikke nok å bare flytte det. Må lage plass til øvre støtdemperfestet også.

Takker. Det er blitt rimelig vanskelig om man skal følge regelverket til siste punktum når det gjelder karosseribytte.
Neste spørsmål:  Passer dørene fra en split ( 50-52) i et 58-59 karosseri ??

Anders

Ja, det gjør de. Blir det riktig? nei, det gjør det ikke:)

Selg splitdørene dine og kjøp heller dører som er riktig til karosseriet ditt. Du får sikkert bedre betalt for splitdørene enn du må gi for bra dører som er riktige til din bil.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: februar 06, 2009, 08:18:24 am »

Dørene har et skille til 56-modellen (aug. 55). Helt ny dørlås og styring mot bakre stolpe, og i tillegg en press på indre dørside som forsvant. Har ikke sett noen grunn for å tilpasse disse dørene om hverandre.
Det er lett å se forskjellen med to biler ved siden av hverandre. Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #6 på: februar 06, 2009, 09:44:47 am »

 Glad Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. 
Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se.
Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette.
Takk for svar !

Anders
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #7 på: februar 06, 2009, 11:57:06 am »

Glad Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. 
Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se.
Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette.
Takk for svar !

Anders


Er 58 modellen registrerbar uten visning, er jo ikke dette noe problem.. Ingen vi henge seg opp i dette karosseribyttet senere..
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #8 på: februar 06, 2009, 12:40:40 pm »

Glad Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. 
Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se.
Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette.
Takk for svar !

Anders


Er 58 modellen registrerbar uten visning, er jo ikke dette noe problem.. Ingen vi henge seg opp i dette karosseribyttet senere..
Den er registrerbar uten visning ja. Men en god bekjent av meg, aktiv i VW miljøet i Bodø og er inne på dette forumet, jobber på BT, og er den som er kurset på ombygde kjøretøy i vårt distrikt, så det er ikke så lett å ta snarveier !! Ikke er jeg interessert i å legge mye penger i noe som ikke er godkjent heller.

Anders

Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #9 på: februar 06, 2009, 14:21:55 pm »

Hvorfor ikke heller kjøpe den switteren som ligger til salgs for 15.000. Det må være et bedre utgangspunkt enn klipp og lim av diverse biler og deler.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #10 på: februar 06, 2009, 15:09:14 pm »

Hvorfor ikke heller kjøpe den switteren som ligger til salgs for 15.000. Det må være et bedre utgangspunkt enn klipp og lim av diverse biler og deler.
Du skal vite at jeg har siklet på den, og ikke minst den 52-mod som nobrakes hadde for salg rundt juletider. Jeg har bare ikke plass nå til flere biler. Må selge unna først, og til sommeren skal jeg bygge garasje, så da.....
Ingen her som vil kjøpe en 1941 Pontiac Silver Streak 4-dørs vel ...............?

Anders
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #11 på: februar 07, 2009, 22:29:30 pm »

Glad Det er snakk om et split-look-alike-gårjævligfort-prosjekt, en gang i fremtiden. Alt jeg har så langt er en rustfri og rullende des-58 bunnplate med papirer. 
Hadde egentilig tenkt å få tak i et splitkarosseri, men ifølge et ganske så rigid regelverk, så blir det faktisk oppbyggingsavgift dersom man bytter karosseri og må endre fester. Alternativet er jo selvfølgelig å få tak i split med tilhørende bunnplate og bygge på det. Vi får se.
Dette er som sagt fremtidsvisjoner, så regler, og ikke minst planer, kan endre seg innen det blir realitet av dette.
Takk for svar !

Anders


Er 58 modellen registrerbar uten visning, er jo ikke dette noe problem.. Ingen vi henge seg opp i dette karosseribyttet senere..
Den er registrerbar uten visning ja. Men en god bekjent av meg, aktiv i VW miljøet i Bodø og er inne på dette forumet, jobber på BT, og er den som er kurset på ombygde kjøretøy i vårt distrikt, så det er ikke så lett å ta snarveier !! Ikke er jeg interessert i å legge mye penger i noe som ikke er godkjent heller.

Anders



Men karosseribytte fra 52-59 kan vel ikke kreve noen ombygginger? Jeg byttet selv et karosseri på min 58 modell i 1986. (58-61) denne ble vist i 1990 ved registrering. Da jeg fortalte BT om karosseribyttet jeg gjorde som 12 åring, fikk jeg skryt og en  klapp på skulderen mens vognkortet ble signert. Dette kan ikke være noen big deal?
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #12 på: februar 08, 2009, 06:56:44 am »

Tolkning av reglene er blitt innskjerpet for et års tid siden. Det står i klartekst i regelverket at alle fester må passe for at man ikke skal måtte betale oppbyggingsavgift. At man kan tilpasse et eldre eller nyere karosseri uten at det blir oppdaget tviler jeg ikke på. Noen som vet hvor mye oppbyggingsavgift kan bli på en gammel boble ?

Anders
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 08, 2009, 20:14:03 pm »

Synes dette høres ut som en solid skivebom, for å være helt ærlig. Oppbyggingsavgift for å skifte karrosseri? Hvis så er tilfelle må det være en eller annen byråkrat som har snublet stygt i regelverket. Dette tror jeg du må be din gode venn om å forklare og redegjøre for her på forumet, med direkte henvisning til lover og forskrifter... Dette bør i såfall tas opp med LMK!
Loggført
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #14 på: februar 09, 2009, 07:51:51 am »

Her er et utdrag fra kjøretøyforskrifte.

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
Kap. 7. Reparasjon - ombygging - oppbygging

4.  Det defineres som : Oppbygging av kjøretøy  når:
4.2.2 karosseri til kjøretøy med ramme skiftes ut med karosseri av annen utførelse, og/eller når karosseriet det skiftes til ikke passer rett på rammen uten modifikasjon av festepunkter og lignende. 

Og her er en kommentar fra vegdirektoratet til trafikkstasjonene: Trafikkstasjonene skal ikke lenger
synse og tro. De skal vite, alt skal være utprøvd og dokumentert!

Om det fremdeles finnes rom for tolkninger og "slingringsmonn" , er vel som alltid opp til den enkelte kontrollør, men regelverket ser ut til å være klart.  Flau

Anders
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #15 på: februar 09, 2009, 09:01:15 am »

Bytting av de bakre karosserifestene går jo som rustsveising.
Du måtte sveise litt rust der og da passet plutselig karosseriet, Magisk
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #16 på: februar 09, 2009, 09:04:47 am »

Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? Glad
Loggført
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #17 på: februar 10, 2009, 21:08:10 pm »

Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? Glad
Jeg har ikke spurt om det vil bli godtatt med karosseribytte og mindre modifiseringer uten at man må betale oppbyggingsavgift. Jeg regner også med at denne regelen er for mer "ekstreme" bytter, men som du sier, hvis man holder seg til matchende bunnplate er jo ikke dette noe problem.

Anders
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #18 på: februar 10, 2009, 21:13:05 pm »

Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? Glad
Jeg har ikke spurt om det vil bli godtatt med karosseribytte og mindre modifiseringer uten at man må betale oppbyggingsavgift. Jeg regner også med at denne regelen er for mer "ekstreme" bytter, men som du sier, hvis man holder seg til matchende bunnplate er jo ikke dette noe problem.

Anders
Ringer du til Møller så skal de ha ett papir på at det er godkjent ombygging fra fabrikken. Har ett skriv fra Arnt Dale på det. Men det er jo "steingammelt" da.
Loggført
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #19 på: februar 11, 2009, 20:12:40 pm »

Se her ja, ikke verst. Forstår det slik at din venn mener dette gjøres gjeldende også for folkevogner som i praksis har så og si like fester (med unntak av skillet mellom 1200/1300/1500 og 1302/1303). Da tror jeg dessverre at mange kommer til holde godt kjeft om eventuelle endringer og hva som må til... Forstår det hvis det er snakk om hotrodder som er modifisert i alle ender, men i forhold til folkevogner blir vel dette å ri paragrafer. Heldigvis er det ikke noe stort problem, det er ikke mange som velger å bruke sine gamle splitt og ovalkarrosserier på nyere understell med langt mer trafikksikre balljoint og IRS hjuloppheng slik som før. Konklusjonen er at det er bedre å finne en bunn med samme årsmodell, ikke sant? Glad
Jeg har ikke spurt om det vil bli godtatt med karosseribytte og mindre modifiseringer uten at man må betale oppbyggingsavgift. Jeg regner også med at denne regelen er for mer "ekstreme" bytter, men som du sier, hvis man holder seg til matchende bunnplate er jo ikke dette noe problem.

Anders
Ringer du til Møller så skal de ha ett papir på at det er godkjent ombygging fra fabrikken. Har ett skriv fra Arnt Dale på det. Men det er jo "steingammelt" da.

Perfekt !  Alle pairer teller, uansett hvor gamle de er. Og dersom trafikkstasjonene etterlever innskjerpelsen av reglene blir slike papirer mer og mer viktig.

Anders
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!