april 27, 2024, 15:04:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Må gi mye gass for å starte  (Lest 3429 ganger)
heffalomp
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Oslo


1961 113 Deluxe


Vis profil
« på: august 17, 2008, 21:08:49 pm »

Før startet boblen umiddelbart når den var kald, men trengte litt mer gass når den var varm. Mens det siste nå er blitt gjeldende i begge tilfeller.
Jeg må stort sett trykke gassen i bunn for å starte greit.

Noen som vet hva dette sannsynligvis skyldes?

Den går fint på tomgang, så min umiddelbar tanke om at den ikke får nok bensin ved tomgang blir vel feil(?)

Pumpingen på gassen el. fungerer ikke. 

På forhånd takk for svar Glad
Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: august 17, 2008, 21:18:32 pm »

virker som forgasseren din flyter over
Loggført
heffalomp
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Oslo


1961 113 Deluxe


Vis profil
« Svar #2 på: august 17, 2008, 21:31:38 pm »

Ok,
Har du et tips på hva jeg kan gjøre for å kurere dette?  Osteaktig
Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: august 17, 2008, 21:36:26 pm »

demontere,rense,det beste er vel å bruke trykkluft.
men kan jo også være nålventilen som er slitt
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 14, 2008, 12:24:32 pm »

leste i håndboka for 69 mod 1300 boble at man må pumpe med gassen 3-4 ganger når motoren er kald og gassen skal i bunn når motoren er varm for og starte Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 14, 2008, 14:31:15 pm »

leste i håndboka for 69 mod 1300 boble at man må pumpe med gassen 3-4 ganger når motoren er kald og gassen skal i bunn når motoren er varm for og starte Glad

Hæ? Det har aldri jeg lest.

Kald motor: Tråkk gasspedalen i bånn én gang, slipp gassen, vri om nøkkelen. Motor skal da starte uten gass, eller med bare litt gass. Hold clutchen inne ved svært lave utetemperaturer, slik at starteren slipper å dra rundt på annet enn bare motoren.
Varm motor: Tråkk pedalen langsomt inn mens du vrir om nøkkelen, helt til den starter.

1969: http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/69bug/page18.jpg
1961: http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/aug60bug/page14.jpg

Sjekk også at alt av forvarming til forgasseren funker.
« Siste redigering: oktober 14, 2008, 14:36:24 pm av Pan » Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 14, 2008, 15:03:45 pm »

Et godt tips er å holde gassen nede i 5sec før man starter sånn at choken får tid til å "vri" seg i full stilling, etter det er det ikke mye gass som trengs. Blunker
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 14, 2008, 19:27:13 pm »

Hvis du må holde gassen i bånn når du starter, tyder på for stor choke-virkning. Må du pumpe gassen for å starte, så får den for lite bensin... 
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 15, 2008, 21:23:07 pm »

hmm.....skal se etter i håndboka i morra je Glad men kjenner flere som kjører boble her på bygda og alle pumper dem 3-4 ganger føre de skar starte. som sagt kal se etter i morra Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 16, 2008, 08:54:19 am »

hmm.....skal se etter i håndboka i morra je Glad men kjenner flere som kjører boble her på bygda og alle pumper dem 3-4 ganger føre de skar starte. som sagt kal se etter i morra Blunker

Totalt unødvendig. Choken skal lukke på et blunk med en gang du tråkker gassen i bånn på helt kald motor før du vrir om nøkkelen, den. Starter som et uvær uten å trenge det minste gass etter det. Linkene jeg la inn er til engelske utgaver av instruksjonsboka for bilen. Har norsk utgave i bilen selv, og vet at det ikke står noe som helst om å pumpe gassen før man starter, under noen omstendigheter.
Loggført
v14127
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Høylandet



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 16, 2008, 16:58:03 pm »

Har du sjekka om choke spjellet i gasseren stenger-åpner?
Ting tyder på at det står i "halvspenn"
For lite lukket ved kald motor, og for lite åpent ved varm motor. Sjekk tregheter i overføringer/gjennomganger.
CRC556 er en problemløser ved slike tilfeller Blunker
Er vel også en Bimetallfjær som regulerer dette som kan være i ulage hvis det er snakk om automatchoke?
Uansett, ta av luftfilter både ved kald og varm motor for å sjekke spjeld
Loggført
v14127
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Høylandet



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 20, 2008, 16:44:55 pm »

Har du fiksa startproblemer?
Gi en tilbakemelding til Forumet hvis du løser problemet Glad
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 20, 2008, 17:10:37 pm »

hmm.....skal se etter i håndboka i morra je Glad men kjenner flere som kjører boble her på bygda og alle pumper dem 3-4 ganger føre de skar starte. som sagt kal se etter i morra Blunker

Totalt unødvendig. Choken skal lukke på et blunk med en gang du tråkker gassen i bånn på helt kald motor før du vrir om nøkkelen, den. Starter som et uvær uten å trenge det minste gass etter det. Linkene jeg la inn er til engelske utgaver av instruksjonsboka for bilen. Har norsk utgave i bilen selv, og vet at det ikke står noe som helst om å pumpe gassen før man starter, under noen omstendigheter.

ok ok..........je gir meg Glad var nok bare rein innbilning Gliser
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
heffalomp
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Oslo


1961 113 Deluxe


Vis profil
« Svar #13 på: februar 07, 2009, 15:09:28 pm »

Har du sjekka om choke spjellet i gasseren stenger-åpner?
Ting tyder på at det står i "halvspenn"
For lite lukket ved kald motor, og for lite åpent ved varm motor. Sjekk tregheter i overføringer/gjennomganger.
CRC556 er en problemløser ved slike tilfeller Blunker
Er vel også en Bimetallfjær som regulerer dette som kan være i ulage hvis det er snakk om automatchoke?
Uansett, ta av luftfilter både ved kald og varm motor for å sjekke spjeld

Er det lov å innrømme at jeg ikke vet hvor "choke spjellet i gasseren" er?  Flau
Om du har et bilde eller slikt hadde det hjulpet masse, også skal jeg prøve med litt CRC Glad

Beklager det trege svaret, men boblen er kun forbeholdt sommeren, så starter den bare nå og da for å
holde ting i gang. Også jobber jeg på nytt interiør, så ting gikk litt i glemmeboken Osteaktig
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #14 på: februar 07, 2009, 16:37:39 pm »

Choke-spjelet er det øverste spjelet i forgasseren som du ser når du tar av luftfilter. Dette skal være nesten helt igjen når motoren er kald, og forflytte seg gradevis mot mer åpning, så mer og mer luft kommer til når motoren går.


Redigert med bilde*

Sett ovenfra, så har du chokespjelet, merket med rød pil  Glad


* forgasser.jpg (21.59 KB, 268x306 - vist 141 ganger.)
« Siste redigering: februar 07, 2009, 16:41:54 pm av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
heffalomp
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Oslo


1961 113 Deluxe


Vis profil
« Svar #15 på: februar 08, 2009, 22:24:34 pm »

takk Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!