april 28, 2024, 06:56:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Budgivningen her inne - er den fair?  (Lest 2871 ganger)
vwgutten
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« på: februar 11, 2009, 10:09:03 am »

Mange legger ut annonser som de setter at de vil ha bud på.. greit nok.
MEN hva med de som gir bud inn pr pm?? Er dette fair for andre som er med på budrunden? Det er jo lett å si at en har fått så og så av bud, brått er prisen presset ytterligere..
Jeg ser den at folk ønsker å være anonyme av ulike grunner, men det kan jo være med å få prisene opp om selger sier at det har kommet inn bud??

I en tenk budrunde ser man jo (alle som er med på runden) at det FAKTISK ligger bud inne.

Jo, jeg stoler på en del folk her inne, men som i alle andre forum finnes det helt sikkert folk som ønsker mest mulig for varen sin også. I mine øyne; kjelteringer.

Eneste løsningen(ene) jeg ser når det er tillatt med anonyme bud er da som følger:
- La være å by
- Stole på at selger ikke fikserer bud


Mitt ønske:
Kan selgere være greie å sette i annonsen at kun "synlige" bud gjelder?

Denne er IKKE tilegnet noen spesiell bruker(e), bare føler at det blir litt useriøst å ikke se budgiverne.
Loggført

ikke forstå... snakk med onkel
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #1 på: februar 11, 2009, 10:13:42 am »

Er i bunn og grunn enig med deg, men det finnes vel tilfeller hvor faktisk kjøper ønsker å være anonym også? Men det kan kanskje gjøres ved at noen andre (en moderator) legger inn bud på vegne av vedkommende?

Har selv hatt en del auksjoner i det siste, og tenkte ikke tanken om at dette kunne bli problematisk når jeg startet den første. Men når budene haglet inn på pm de siste minuttene ble det rett og slett umulig og følge med - både for meg selv og ikke minst for de andre som hadde lagt inn bud på tråden. Derfor har jeg bedt om bud i tråden på de etterfølgende auksjonene, for at det skal være åpent og fair. Men som sagt, alle vil ikke flagre åpenlyst hva de kjøper....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #2 på: februar 11, 2009, 10:42:54 am »

OI OI Oi, Man legger vell ikke inn et bud om man ikke er villig ,eller ser verdien i varen og at dette samsvarer. Som en hoved regel bør man ikke by mere på noe  enn hva man regner med å få igjen ved et direkte nytt salg. Om en selger setter inn et falskt bud kan jo det ende opp med at ingen kjøper varen. Men det er greit å sette inn en minste pris for selger. Og bud givere bør alltid sette et maks tak for hva du synes varen har av( personlig verdi)verdi , med andre ord : ikke by mere enn at du har råd og lyst til! Handelen skal jo være god! Glad
Loggført

Folkevogn er kjerra!
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #3 på: februar 11, 2009, 10:50:33 am »

Dette er jeg helt enig i.
Jeg la inn bud på en gjenstand her en tid tilbake. Hadde høyeste bud ved tidsfristen, fikk beskjed at det forelå en PM med høyere bud. Noen dager etter lå det på nytt ute for salg da "budgiver" trakk seg. Enestående. Han fikk vel 4-500 mere enn av meg. En blir litt forbanna på slik.
Loggført

Mvh

Marius
Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #4 på: februar 11, 2009, 10:57:12 am »

Helt klart det beste uten PM . Har vært borti bud på pm, bud på mail og bud på SMS i salgstråder her på forumet.  Helt umulig å følge med og umulig å sjekke om det er reelt eller oppspinn!

Selvfølgelig finnes det folk der ute som spekulerer i fikserte PMer.
Greit med PM hvis du lurer på noe ang. tingen som blir solgt, avstand, levering o.l. Men budet burde helt klart legges inn av budgiver på selve salgssiden.

Har selger startet et salg med budrunde, så burde budrunden være åpen! Hvis ikke annet er avtalt i salgstråden av selger. Det finnes ikke mere irriterende å legge inn det høyeste budet på salgsiden, for så og få vite av selger at PMer og SMSer har overgått budet ditt og salget er avsluttet..... Hæ
« Siste redigering: februar 11, 2009, 16:41:51 pm av Elwood » Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #5 på: februar 11, 2009, 11:00:23 am »

Amen! Sjøl om du høres litt sur og grinete ut Elwood!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #6 på: februar 11, 2009, 11:03:27 am »

Amen! Sjøl om du høres litt sur og grinete ut Elwood!

Helt klart. Noen burde hatt god gammaldags juling........ Gliser  Gliser he,he
Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #7 på: februar 11, 2009, 11:06:07 am »

På en vanlig auksjon er det jo både telefon-budgivere og anonyme budgivere. Synlighet både for koner, skatteteater og venner gjør at mange vil foretrekke PM. Tror rett og slett prisen til slutt blir lavere enn om man ikke tillater denne formen for budgiving. Jeg ser helt klart problemet med "hva hvis selger er uærlig"....slik er det med det meste i livet. Ref den saken nevnt ovenfor der tingen er ute for salg igjen da "budgiver trekker seg".

For min egen del kommer jeg til å innføre prinsippet: "Jeg gir PM-garanti".... som betyr at nest høyeste budgiver alltid får se kopi av budgivende PM fra vinnerbudet.... Det må jo være en mulighet for ærlighet? At man som prinsipp ved å være nest høyeste budgiver alltid må kunne forlange å få se vinnerbudet...? Bare en tanke.

Sunn debatt!
« Siste redigering: februar 11, 2009, 11:12:36 am av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #8 på: februar 11, 2009, 11:10:43 am »

God ide SplitMan. Jeg har også full forståelse for at noen ikke vil flagge hva de kjøper, av forskjelige årsaker. Men jeg synes også at den siste tiden før deadline bør det kun legges inn bud på tråden, ellers er det umulig for andre budgivere og følge med. Oplevde det på en av mine auksjoner, fikk både pm, sms, mail og tlf med bud. Da klarte eg ike å holde tråden oppdatert med budene..
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: februar 11, 2009, 11:12:14 am »

Dette er ikke QXL og vil heller aldri bli det, men jeg ser problemstillingen.
Når det er sagt må vi ikke automtisk anta at alle som har budgivere som "trekker bud" er svindlere, for det skjer titt og ofte at folk trekker seg pga økonomi, delen ikke passet allikevel eller at de rett og slett angret.

Et annet alternativ til øysteins pm garanti er at alle anonyme budigere setter på f.eks meg eller Jon på PM'n/sms. Vi vil da kunne svare på direkte henvendelser dersom noen aner ugler i mosen om det faktisk foreligger et reellt anonymt bud.
Dette må selger selvsagt oppfordre til dersom de får bud pr pm/sms. da vi ikke kan forvente at alle nye på forumet får med seg at de må gjøre.

Ingen betaler vel mer enn de føler delen er verdt uansett, og jeg har stor tillit til at vi har svært få, om noen i det hele tatt, som har drevet med budrundesvindel her på bygget.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #10 på: februar 11, 2009, 11:24:48 am »

Spiller vell ikke noen rolle om noen selgere legger inn et falskt bud , det er jo ikke lurt da man kan miste kjøpere.
Som jeg har nevn tidligere legger man inn det bud man er villig til å betale .Aldri mere! Men det kunne være en ordning slik som på ebay derman får varen til forestående bud eventuellt en bestemt differanse grense bestemt av selger.Men det blir vell opp til hver og en selger!Man trenger jo heller ikke å kjøpe noe om man synes varen ikke har sin verdi . Men mange ønsker å gjøre kupp og da tror jeg ikke dette forumet er rette plassen:
Må tilføye at om man skulle få et høyere bud etter et angivelig nytt høyeste bud, beviser vel også dette at varen var vert mer.
 Blunker
« Siste redigering: februar 11, 2009, 11:33:49 am av Boxermotor » Loggført

Folkevogn er kjerra!
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #11 på: februar 11, 2009, 14:33:54 pm »

dette gjelder da bare salg, der det ikke er satt pris, og at det er satt en tidsfrist på salget, synes selv at bud bør være i tråden da.
men ofte er det lagt ut deler uten pris, eller tidsfrist, hvis det er en vare jeg trenger/vil ha da, så ringer jeg selger å spør hva koster det? da vet jeg med engang om prisen er grei for mitt vedkommende, eller om den er for høy. da er det bare ja ,jeg tar den. eller neitakk.. synes stort sett dette er et ryddig forum sånn sett.
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #12 på: februar 11, 2009, 16:15:10 pm »

det er vel aller enklest å stenge kjøp salg sidene, og linke direkte til qxl derifra...
jeg stoler ikke på noen jeg Glad
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 11, 2009, 18:55:14 pm »

Jeg har solgt noen ting her oppimellom.. Har prøvd så godt jeg kan å holde alt unna PM og SMS. Har du f.eks fler deler liggende ute samtidig, blir det jo bare rot.
På PM heter man ditt, og på melding heter man datt.. Blir et jækla virrvarr. Hvem har kjøpt hva???
Nei.. Hold rundene åpne. Er jo ikke noe hemmelig hva man har lyst på?
Loggført

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 11, 2009, 19:39:25 pm »

Får vel legge ut no skjermræl der da kanskje (QXL..)??  Gliser Nei nå var jeg slem Anders, sorry sorry...

det er vel aller enklest å stenge kjøp salg sidene, og linke direkte til qxl derifra...
jeg stoler ikke på noen jeg Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #15 på: februar 14, 2009, 15:33:17 pm »

Skjønner at noen føler seg forbigått, dette handler om å være litt fair i begge ender. Starter en med en auksjon kan det godt være noen spilleregler, synes forslaget til Trond her er helt kurant hvis problemet er at selgeren ikke klarer å holde styr på eller oppdatere tråden sin. Hadde vært greiere om flere selgere oppga fast pris, nå virker det som at flertallet tror at det MÅ være auksjon.
På den andre siden skal vi heller ikke se bort fra at noen liker å overraske gode venner med godsaker som er handlet inn... Blir jo dørgende kjedelig på klubbnivå når alle på forhånd vet absolutt alt om bilene fra prosjekttråder og attpåtil hvilke godbiter som er handlet inn til enhver tid. Hvilken spenning er det da igjen når våren kommer og det er tid for å treffes?  Blunker Ikke alle har tilgang til PC hele tiden heller, da er eneste mulighet SMS/tlf.
Loggført
Nebelbrille
Supermedlem
*****
Innlegg: 815
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: februar 14, 2009, 15:39:04 pm »

Får jeg komme med et forslag som jeg tror kan løse problemet, har selv gjort dette av rettferdighet overfor budvinner. Dette særlig der det er snakk om en del penger.

Når budrunden er over være seg PM,mail, telefon,........, synes jeg budvinner enten uoppfordret eller på forspørsel får oppgitt brukernavnet eller data  på nest høyeste budgiver.
Da er det opp til budvinner å sende en kjapp Pm,mail  sms.... til vedkommende å sjekke om det faktisk er reelt. Evnt så kan det bli en regel at selger ved lukket budrunde skal oppgi nest høyeste budgvers data til vinneren. Vet ikke hva dere synes om dette, går jo utover personværnet men vi holder jo tross alt på med bobler og alle har vel snart møtt hverandre i ulike sammenheng. Det kan jo evnt lages en avstemning så får demokratiet råde.

Det må selvsagt være taushetsplikt mellom budvinner og nestbudvinner.

Det kan jo også evnt settes en pengesum som er grensen da regelen trer i kraft, feks 500eller 1000kr
« Siste redigering: februar 14, 2009, 15:43:59 pm av Nebelbrille » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!