april 20, 2024, 12:28:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dekk kombinasjoner og godkjenning.  (Lest 1383 ganger)
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« på: januar 16, 2008, 08:56:31 am »

Hei!!!
På bobla mi kjører jeg med 145/65- 15 dekk foran og 195/65-15 bak. Den er også "greit" senket.
Det jeg lurer på er hvordan jeg bør gå fram for å få dette godkjent (hvis det i det hele tatt lar seg gjøre). I papirene fra møller står det at bilen må senkes like mye foran og bak. Er dette virkelig noe jeg må forholde meg til?? Og hvorfor?? Det står også at puma'n må sveises når jeg har funnet den rette høyden. Har noen fått dette godkjent uten å sveise den fast?? Hva angår dekka mine så har jeg sett flere registrerte og godkjente norske hot rod's med MYE større avik hva angår rulleomkrets og bredde enn hva bobla mi har. Og sist men ikke minst, kan tilsynet henge seg opp i om det er for mye negativ camber bak?? Har bare senket ett ytter hakk, men er alikevel redd de ikke vil like dette. dekka subber ikke og bilen oppfører seg bra på veien, men jeg kvier meg får å besøke den lokale trafikkstasjonen med bilen.

Hjelp!!!
Finnes det gode erfaringer med slikt her??
Og eventuelt hvor kan jeg finne reglene for slikt selv??
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 16, 2008, 09:27:36 am »

Vær tapper, gjør et forsøk! Blunker Tror du kommer langt med å oppføre deg som en helt normal person, nå kjenner ikke jeg deg, men det er du sikkert. Besserwissere som kommer inn fra 20000 fot, klar til å slå idiotkontrolløren i hodet med "boken", tror jeg ikke kommer spesielt godt ut av det. Det er jo ikke en mannjevning vi snakker om, tvert i mot skal kontrolløren faktisk sette SIN SIGNATUR på at DIN BIL er forsvarlig å bruke i trafikken, var dette min jobb ville jeg tenkt meg godt om for å si det sånn...

Hvis Møller-dokumentene forteller hva VW sier at de som fabrikant godtar, da må jo det tas hensyn til. Alt annet må vi kunne dokumentere at er tilfredsstillende sikkert. Kontrolløren er som regel mer utdannet til å godkjenne biler enn oss, vi legfolk har ikke samme forståelse av hva som er en trygg bil. At de ikke aner hva som gjør en luftkjølt VW deilig er en annen sak Rekker tunge Som regel tror jeg de heller vil synes det er litt kjekt å få sjekke en flott gammel folkevogn enn en råtten Hyundai...

Det sto nettopp endel om det du lurer på i en annen tråd her. Sjekk regelverket i forhold til årsmodell og ta med deg det du har. Hot-rodene er godkjent sånn fordi det var andre regler den gang de var nye... på tredvetallet. Finner du rette typen går dette helt greit, og dere diskuterer/sjekker dere gjennom de tingene som trengs. Er bilen tipp-topp ellers, tror jeg de fleste innser at det er bedre med en lett modifisert/modernisert bil enn en rusten og sliten skraphaug. Kan hende er det smart å få rettet opp alle ting som ellers ville trekke ned - ujevne bremser, slarkete styring, slitte foringer osv.

Du blir nok verken skutt, prylt eller avlivet på bestialske måter - det værste som kan skje er at de ler deg rått og åndsvaksfullt opp i ansiktet, og du må bestille ny time... I så fall er det bare å bite i seg, det finnes andre trafikkstasjoner i landet. Ønsker deg lykke til - forstår at du er spent, men det går nok bra, skal du se!
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 20, 2008, 19:17:08 pm »


Halla Johan,DETTA GÅR ALDRI BRA!!!  Gliser Gliser.
Tror faktisk ikke det trenger å bli så gæli.
På min tidligere T3 sjekket jeg med biltilsynet ang. senking på den(hadde riktignok IRS)men da sa de at det ikke var noe problem å senke disse for hjulvinklene foran var rimelig stabile,hva bak angår er det vel stort sett bare dekk slit som er problemet.
Den gang snakket vi også om dekk dim,da var beskjeden at det var ok med forskjellig foran kontra bak,men selvfølgelig ikke på samme aksel.(kan selvfølgelig ha kommet nye regler)Tror kansje du bør kalibrere speedoen,(hvis det går på disse da)
Loggført

Alt MÅ ned!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!