mars 29, 2024, 01:00:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Luftfilter til 25HK  (Lest 26541 ganger)
JadaVW
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« på: februar 19, 2009, 20:34:55 pm »

Mulig jeg tror det umulige, men er det noen som har et til salgs?
Loggført
Lærlingen
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Oppland


Vis profil

« Svar #1 på: februar 20, 2009, 21:10:36 pm »

Ser det slikt ut?


* februar 09 002.jpg (247.7 KB, 1250x1103 - vist 842 ganger.)

* februar 09 003.jpg (223.15 KB, 1201x1019 - vist 764 ganger.)
Loggført
JadaVW
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #2 på: februar 23, 2009, 13:37:52 pm »

Nei. Dette tror jeg er til seint 50-talet og oppover. Har selv ett som er litt tidligere, med vingemutter på  toppen. Så vidt jeg hvet, skal jeg ha det med "tønne" på toppen, "T-filter" eller hva det nå kalles. Det er er til en 52 switter.

Dersom noen hvet sikkert hvilket filter det skal være på den er det fint om noen kan fortelle meg det.

Jan
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #3 på: februar 23, 2009, 14:53:17 pm »

Er det en 52-modell Zwitter du har så vil nok de fleste si at du skal ha "T-filter", også kalt "coffee can filter" - slik som dette:


* t filter.jpg (127.09 KB, 800x600 - vist 975 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #4 på: februar 23, 2009, 14:55:41 pm »

MEN - skiftet til "strap-over filter" uten krave er litt udefinert... om det kom med Zwitteren, eller om det kom med Ovalen i Mars 53 strides man litt om.... så det er veldig få i verden som vil arrestere deg om du satte et slikt filter på din Zwitter også... Prisen på et "strap"-filter kontra "t-filter" er vel omtrent 1:10 ..... typisk 500,- for det ene og 5000,- for det andre.


* strap filter.jpg (27.92 KB, 343x480 - vist 816 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #5 på: februar 23, 2009, 17:35:43 pm »

Tonny Larsen på barndoor.dk hevder at det gamle tørr luftfilteret var på alle 25HK motorene (ut året 1953).
Stemmer dette? Og i så fall: Fikk bobla nytt luftfilter før transporteren?
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
JadaVW
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #6 på: februar 25, 2009, 07:20:49 am »

Takk for svaret. Har sett en 53 oval for lenge siden. denne hadde også ett T-filter, men hvet jo ikke sikkert at dette var orginalt selv om det aller meste på bilen var det.

Tror mange gamle bobler var utstyrt med noen eldre deler hist og her som eierene hadde fått tak i brukt.

Anyway.... sjønner at det er usikkerhet.

Så, er det noen som har "strap on" (og da mener jeg til boble..... Rekker tunge
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: februar 25, 2009, 14:34:03 pm »

I boka jeg har, står det delvis overgang til oljebadfilter fra 1.10.52 (switter), mens alle fikk dette fra 21.12.53 (dvs alle med 30 hk).

Og for å være ekstra pirkete, spennbandet på oljefilteret kom 2.1.53 ( så Jan's switter kan ha riktig filter).

Ellers ny type filter på 58 -modellen, og ny igjen på 34 hk fra 1.8.60.

Og sikkert masse miks opp mellom åra.  Blunker
« Siste redigering: mars 01, 2009, 07:50:50 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #8 på: februar 25, 2009, 14:58:03 pm »

For å ytterligere komplisere; det finnes "tidlig" og "sen" spenn-bånd filter også. Bildet viser "tidlig" -uten kant/kinahatt rundt soppen.

Også - finne jo "syklon"-filteret som du finner bilder av overalt...likner litt på T-filteret men uten pappinnsatsen. Disse ble solgt som original reservedel fra 1951 til 1954... og det spekuleres i om det ble levert originalt i det som ble ansett som støvete markeder. Men latså....syklonfilter er også egentlig like korrekt og tidsrikitg....og litt billigere enn "vanlig T", men mye dyrere enn spennbånd-filter.. Jeg har "early spennbånd" på min Juni '53 og Feb '54.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 25, 2009, 15:10:26 pm »

Her er det bilde av T-luftfilter i fra MANN og Syklonfilter i fra KNECHT. Det er altså to forskjellige leverandører. Det ryktes slik som Splitman sier at Syklonfilteret var ment for støvete grusveier.

Jeg er ute etter slike filtere selv. Det er litt pes å bytte filteret i "kaffeboksen" og http://www.zarwerks.com viser deg hvordan.

Om jeg skulle synse, så mener jeg at Zwitter ikke hadde noen av de to luftfiltrene på bildet mitt.


*  (81.16 KB, 1024x395 - vist 841 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: februar 25, 2009, 15:20:26 pm »

Her er det bilde av T-luftfilter i fra MANN og Syklonfilter i fra KNECHT. Det er altså to forskjellige leverandører. Det ryktes slik som Splitman sier at Syklonfilteret var ment for støvete grusveier.

Jeg er ute etter slike filtere selv. Det er litt pes å bytte filteret i "kaffeboksen" og http://www.zarwerks.com viser deg hvordan.

Om jeg skulle synse, så mener jeg at Zwitter ikke hadde noen av de to luftfiltrene på bildet mitt.

Jeg har bilde av 52 switter med T-filteret til venstre. Tror det er et reklamebilde for den "nye" zwitteren.

Edit: var inne på Thesamba, og der ser det ut som du har riktig filter, det med vingemutter. Det er brukt på 52 Zwitter. Skjeldent!

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=206499&highlight=tfilter
« Siste redigering: februar 25, 2009, 15:49:02 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JadaVW
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #11 på: februar 26, 2009, 01:11:33 am »

Takk for alle som har bidratt!!

Ut fra usikkerheten om hva som er riktig, tror jeg at jeg bruker det filteret med vingemutter som har stått på. uansett er det jo fort gjort å bytte dette senere en gang.
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #12 på: februar 26, 2009, 07:42:58 am »

Så du har allerede et slikt "2 month only" vingemutter filter? Vil du vise oss et bilde?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Nebelbrille
Supermedlem
*****
Innlegg: 815
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: februar 27, 2009, 19:37:49 pm »

Tenkte jeg skulle lagge til litt fakta, jeg sitter og blar i en desember 52 zwitter håndbok. Der er kaffefilteret avbildet montert på motoren, men på bildet over er det en skissert instruksjon om hvordan stroppefilteret skal vedlikeholdes. Så her er litteraturen tvetydig hva gjelder hvilket filter som er riktig. Stroppefilteret er da kjent så tidlig som desember 52.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: februar 27, 2009, 21:00:52 pm »

Tenkte jeg skulle lagge til litt fakta, jeg sitter og blar i en desember 52 zwitter håndbok. Der er kaffefilteret avbildet montert på motoren, men på bildet over er det en skissert instruksjon om hvordan stroppefilteret skal vedlikeholdes. Så her er litteraturen tvetydig hva gjelder hvilket filter som er riktig. Stroppefilteret er da kjent så tidlig som desember 52.

Det betyr vel at boka var ferdig trykt da filteret med stropp kunne bli montert fra 2.1.53. Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JadaVW
Nybegynner
*
Innlegg: 19
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #15 på: mars 01, 2009, 01:10:41 am »

Hei splitman....

Skal poste ett bilde når jeg kommer hjem fra jobb offshore (18 mars) Skjønner etterhvert at dette er ett meget sjeldent filter...
Loggført
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #16 på: mars 03, 2009, 15:35:13 pm »

Her er det bilde av T-luftfilter i fra MANN og Syklonfilter i fra KNECHT. Det er altså to forskjellige leverandører. Det ryktes slik som Splitman sier at Syklonfilteret var ment for støvete grusveier.

Jeg er ute etter slike filtere selv. Det er litt pes å bytte filteret i "kaffeboksen" og http://www.zarwerks.com viser deg hvordan.

Om jeg skulle synse, så mener jeg at Zwitter ikke hadde noen av de to luftfiltrene på bildet mitt.

Du synser nok feil her. Zwittere ble levert også med T-filter. Har ett T-filter fra en 52 Zwitter motor liggende. Tror nok filterene ble brukt litt om hverandre i en overgangsfase.
Loggført
pkeng
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Raufoss


Vis profil

« Svar #17 på: mai 10, 2009, 10:23:22 am »

Hei!
Jeg er ganske sikker på at zwitterne ble levert med filter med olje, men lkanskje også med T-filter.
Min far hadde en zwitter svært tidlig, en fin orginal bil( som dessverre er borte), den hadde oljefilter.
Den var laget i -53, så det kan ha vært et skifte av filter en gang mellom oktober -52 og feb 53.
Loggført
Switter_Jan
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: desember 17, 2009, 21:29:20 pm »

Hei

Dette har tatt lang tid..... Etter litt mer undersøkelse er nok motoren min ikke en switter motor. Motor nr. er 435625, noe som daterer den til Mai 52,og er vel således en splitt motor??

I allefall, jeg lovte noen bilder. Her er de.


* IMG_2087.JPG (28.46 KB, 448x336 - vist 826 ganger.)

* IMG_2090.JPG (34.18 KB, 448x336 - vist 803 ganger.)

* IMG_2092.JPG (29.38 KB, 448x336 - vist 780 ganger.)

* IMG_2093.JPG (32.29 KB, 448x336 - vist 803 ganger.)

* IMG_2094.JPG (32.09 KB, 448x336 - vist 763 ganger.)
« Siste redigering: desember 17, 2009, 21:30:58 pm av Switter_Jan » Loggført
Switter_Jan
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: april 28, 2010, 10:03:00 am »

Har lett litt rundt omkring på nettet, det kan se ut til at wingemutterfilteret ble brukt fra Oktober 52 til Januar 53, men det er ingen som er helt sikre i sin sak
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #20 på: april 28, 2010, 10:08:00 am »

Jeg har et syklonfilter for salg. 1.499,- kr. Det står ikke Knecht eller VW på det, men det er ekte, men reparert.


* syklon helt.JPG (190.56 KB, 1024x768 - vist 842 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Switter_Jan
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: april 28, 2010, 11:30:55 am »

Filteret er til salgs, evnt bytte i T-luftfilter.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23463.0.html
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!