april 26, 2024, 13:47:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?  (Lest 23506 ganger)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #30 på: februar 23, 2009, 13:12:20 pm »

Men i forhold til ventildekslene da - vil ånding herfra hjelpe hvis man kun har uttak fra dynamofoten, eller er det uvesentlig? Et alternativ kan jo da være å kun har slange fra påfyllingen direkte til et av luftfiltrene og skippe hele åndeboksen?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #31 på: februar 23, 2009, 13:14:14 pm »

Ja det hjelper med ånding i dekslene
Loggført

Speed is no substitute for direction
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #32 på: februar 23, 2009, 13:17:27 pm »

den orginale olje på fyllingen har også en rør som stikker ned under motor, denne lager jo en form for sug når en kjører og er med på en del av ånding. http://www.vwparts.net/BP3077-11.html    det utrolig mye kondens som kommer dryppende ut av denne av og til
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #33 på: februar 23, 2009, 13:19:02 pm »

Men det kom vel ikkje før ut på 70-tallet? Har to 1300AB der ein har denne løysinga, og ein har stuss med slange til luftfilter..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #34 på: februar 24, 2009, 07:37:09 am »

Kaster meg på her...

Jeg har nå en ganske sliten 1600 i bobla denne har en gang i tiden fått en kam som den egentlig ikke har godt av, men den varver hvertfall lett 6000omdr og denne har jeg kjørt nå ganske mye med, både hardt og rolig, og den ånder UTROLIG lite, eneste åndinga denne har er en bugpack oljepåfylling skrudd ned i dynamofoten med en nippel til en 14mm slange eller noe sånt som går til ett filter som henger ut under kjøledekslene. Denne motoren blir utrolig lite varm ved vanlig kjøring, men grisevarm under køkjøring da det tidligere er skjært ut ganske mye av "hyllene" i motorrommet. Hatt flere motorer i samme motorrom men denne er nok kanskje den kaldeste. Og som sagt denne "Ånder" veldig lite, mindre enn min tidligere 1776 med orginal kam. Jeg har derfor veldig tro på mye blow by på "mahle" stempler.

En annen ting er hvordan luft komprimeres, det er jo en del som driver med porting av blokkene sine, det vil jeg tro at hjelper litt for da lager ikke motoren så mye trykk forskjeller inne i blokka.

Jeg tror heller ikke vi klarer å bli kvitt dette problemet da det på nyere biler er ganske vanlig problem, spesielt på turbomotorer. Dette pga blow by... 

Jeg har ikke fått prøvd så mange av mine tanker rundt dette emnet enda i praksis, men etter litt diskusjon har jeg kommet fram til at ånding skjer heretter i mine motorer KUN fra blokka. Jeg har en plan om ett filter og STOR retur til blokka men jeg er ikke helt sikker på om det er plass til noe sånt enda..

Faktisk så må jeg si at tanken til dem som lagde den lille søte åndeboksen som så mange av oss har, faktisk var god det er bare det at den ikke burde vært tilknyttet toppene. Inne i boksen er filteret med på å skille olja fra lufta og det tror jeg er noe som må til før blandingen kommer i friluft. Jeg har jo sett at en del andre ikke helt ser problemet og har ett åpent filter oppå boksen sin og dette gjør at olja renner ned i boksen igjen. Jeg vil ha mitt filter inne i en boks.


*  (27.94 KB, 652x528 - vist 317 ganger.)
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #35 på: februar 24, 2009, 09:09:15 am »

Har tenkt mye og hardt på dette temaet siden i går.
VW blokka kan innvendig deles inn i tre "områder".

-Området for sylinder 1&3
-Området for sylinder 2&4
-Området kamdrev, fordeler og bensinpumpe.

Når motoren går skjer følgende: stempel 1&3 beveger seg mot hverandre og presser luften ut av sitt område, samtidg beveger stempel 2&4 fra hverandre og suger luften fra område 1&2 til seg. Deretter skjer det motsatt. Dvs luften pumpes mellom disse to områdene.
Veien luften har å gå er:
-Ned via oljesumpen
-Sprekk mellom lagerbukk #2 og blokka (i toppen av blokka)
-Huller på hver side av lagerbukk #2 (på sidene i blokkhalvdelene)
-Støtstangrør

Luften vil altså sirkulere via støtsangrørene og toppdekslene og hjelpe til å transportere oljen tilbake til sumpen.

Når sylindervolumet i motoren øker, øker naturlig også luftmengden som skal fraktes mellom disse to områdene. Det å porte åpningene mellom disse områdene vil hjelpe transporten. Men det slo meg også at mindre olje i sumpen også antagelig vil hjelpe vesentlig, da det gir større plass for luften å bevege seg på. Så en stor ekstra sump, kombinert med å ikke utnytte det totale oljevolumet helt er kanskje ikke så dumt. Alternativt vil en slange med stor diameter mellom de to områdene, plassert feks på toppen av blokka hjelpe mye. Men det krever selvsagt radikale modifikasjoner.

Naturlig vil det også dannes et visst overtrykk fra blowby og eksosventiler/styringer. Veien ut for dette overtrykket er via området for kamdrevene og opp til dynamofoten. Porte åpningene inne i blokka mellom dette området og området til sylinder 2&4 er antagelig også ganske vesentlig for å bli kvitt trykket, da åpningene her ikke er så veldig store standard.

Denne tråden har jaggu gitt meg ideer som så absolutt skal testes ut på bussmotoren Glad
« Siste redigering: februar 24, 2009, 09:11:42 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #36 på: februar 24, 2009, 09:43:35 am »

Luften vil altså sirkulere via støtsangrørene og toppdekslene og hjelpe til å transportere oljen tilbake til sumpen.

Hvordan kan det da ha seg at ventildekslene fylles til maks på turtall? Kan det sammenlignes med å snorkle med FOR lang snorkel? ...antageligvis ikke...
Men åndingen mellom rommene er et kjempe poeng, alle racere vet at oljen ikke skal høyere enn nedre merke (OM MAN HAR DYPSUMP) for det gir bedre effekt.

Jeg får bare mer og mer tro på en bolt on sak jeg har på tegnebrettet... om noen har interesse og sitter på solidworks eller CNC maskin så er det bare å ta kontakt...

"DON'T HOLD YOUR BREATH"
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #37 på: februar 24, 2009, 09:57:26 am »

Luften vil altså sirkulere via støtsangrørene og toppdekslene og hjelpe til å transportere oljen tilbake til sumpen.

Hvordan kan det da ha seg at ventildekslene fylles til maks på turtall? "DON'T HOLD YOUR BREATH"

Gjør nå dem det? Eller fylles kun 3/4 siden opp, ref mufflermike og hans gjennomsiktige ventildeksler?

3000 omdr så var 3/4 coveret halvfullt
5000 omdr så var hele dekselet fylt opp med olje
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #38 på: februar 24, 2009, 09:58:00 am »

Luften vil altså sirkulere via støtsangrørene og toppdekslene og hjelpe til å transportere oljen tilbake til sumpen.

Hvordan kan det da ha seg at ventildekslene fylles til maks på turtall? Kan det sammenlignes med å snorkle med FOR lang snorkel? ...antageligvis ikke...

Fylles de til maks uten ånding fra toppdekslene også? I så fall er vell årsaken at det totale overtrykket er for stort. Mer luft må ut..
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #39 på: februar 24, 2009, 10:00:15 am »

Luften vil altså sirkulere via støtsangrørene og toppdekslene og hjelpe til å transportere oljen tilbake til sumpen.

Hvordan kan det da ha seg at ventildekslene fylles til maks på turtall? "DON'T HOLD YOUR BREATH"

Gjør nå dem det? Eller fylles kun 3/4 siden opp, ref mufflermike og hans gjennomsiktige ventildeksler?

3000 omdr så var 3/4 coveret halvfullt
5000 omdr så var hele dekselet fylt opp med olje

Det sier i så fall ganske mye om hvor mye dårligere høyresiden av blokka er smurt  Tvilende
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #40 på: februar 24, 2009, 10:01:31 am »

Om mufflarmikke hadde ånding eller ikke kan man vel se i videoen? Testet han begge sider? hvem vet?
Noe som er helt klart er at en ekstra retur til blokka gjør NADA...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #41 på: februar 24, 2009, 10:03:55 am »

Det sier i så fall ganske mye om hvor mye dårligere høyresiden av blokka er smurt  Tvilende

Myten går på at det er en bølge som fyller toppene...  at det er bedre tillgang på olje der er det bare du som har tenkt på... og denne karen:
http://bobhooversblog.blogspot.com/search?updated-min=2007-05-01T00%3A00%3A00-07%3A00&updated-max=2007-06-01T00%3A00%3A00-07%3A00&max-results=10
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #42 på: februar 24, 2009, 10:09:59 am »

En bølge?? Sunami? ;P

Høyresiden står vel sist i køen når det gjelder olje, og har man feks slike løftere med hull i blir det antagelig enda værre....
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #43 på: februar 24, 2009, 10:12:22 am »

Om mufflarmikke hadde ånding eller ikke kan man vel se i videoen? Testet han begge sider? hvem vet?

Forsåvidt riktig at det ikke kommer frem så mye i den videoen han la ut i 2000 men jeg kontaktet han og spurte om han prøvde på begge sider og det hadde han gjort. Svaret jeg fikk var at det var only oil splash på 1/2 siden ved 5500 - 6000 omdr. Det gjennomsiktige dekslet hadde ikke ånding.





Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
OveF
Medlem
***
Innlegg: 180
Bosted: Lyngdal, Vest-Agder



Vis profil
« Svar #44 på: februar 25, 2009, 10:54:51 am »

Noen som har vært borti denne løsningen før? (Suge trykket ut via eksosen.)

http://www.lowbugget.com/my_motor_4.html


*  (63.26 KB, 658x199 - vist 337 ganger.)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #45 på: februar 25, 2009, 11:14:12 am »

Den har jeg kjørt med i mange år.
Jeg kjøpte en 2176 motor i Sverige med en slik ventil på, etter at jeg hadde bygget opp den motoren på nytt så havnet denne eksosen på igjen. Dagen før SCC #1 ble kammen kjørt inn uten denne ventilen til koblet og alt så bra ut. Etter innkjøringen fant jeg ut at jeg skulle koble denne ventilen sammen med en nippel som satt på blende lokket for bensinpumpa, to fluer i en smekk tenkte jeg. Men da jeg startet opp bilen på SCC så røyk den skikkelig blått og det rant olje ut av stingeren... hele vw verdenen sto på hode for å løse problemet, rådene haglet fra inn og utland, "knekte stempelfjærer"..."for mye olje" osv.  Men etter att panikken hadde lagt seg så kom jeg på at det eneste som var endret siden innkjøringen var denne slangen mellom ventil og nippelen på blokka. Når jeg nappet av den så var alle problemene borte! Dvs de ventilene funker så bra at de klarer å suge olje fra blokka og opp av bensinpumpe hullet og kaste det ut bak... lang historie... men ja jeg har tro på funksjonen. Men jeg mistenker at løsningen nå er forbudt på landets dragstriper, men jeg er ikke helt sikker heller.
Loggført

Speed is no substitute for direction
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #46 på: februar 25, 2009, 18:58:47 pm »

Dette er jo et fenomen som blir brukt på nye motorer. Ånding forbrennes i eksos; derav 1000-vis av API graderinger av motoroljen for ulik forbrenningstemparatur i eksosen.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #47 på: mars 19, 2009, 23:48:40 pm »

 og for oss som beholder bensin pumpa,så har jeg tenkt å teste ut ved å borre hull på baksiden av en dynamo fot(en) og gjenge å sette inn en 3/8"  nippel til 1/2" slange,samt ånding fra fremkant i blokk.så slange opp til ånde boks
« Siste redigering: januar 08, 2011, 20:34:01 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #48 på: mars 21, 2009, 17:18:03 pm »

Jeg kjører høyt turtall mange ganger i uka Gliser og får ikke motoren til å holde tett Tvilende
Har bestilt denne: og block off med lufting, ruter alt opp i åndeboksen. Så får vi se om det hjelper...


* fd69_1.jpg (25.63 KB, 400x300 - vist 258 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #49 på: mars 21, 2009, 17:22:38 pm »

Jeg kjører høyt turtall mange ganger i uka Gliser og får ikke motoren til å holde tett Tvilende
Har bestilt denne: og block off med lufting, ruter alt opp i åndeboksen. Så får vi se om det hjelper...

Har en lik bare bugpack, helt ny. Kunne kjøpt min og spart deg for porto :-)
Loggført

1961 T1 - Custom
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #50 på: mars 21, 2009, 19:11:15 pm »

jeg har grublet litt på dette temaet, og for oss som beholder bensin pumpa,så har jeg tenkt å teste ut ved å borre hull på baksiden av en dynamo fot(en) og gjenge å sette inn en 3/8"  nippel til 1/2" slange.
så slange opp til ånde boks

Det er en veldig god idee som jeg har stor tro på! Og skal man ta det helt ut, kan man gjøre tilsvarende over "kammeret" for sylinder 1/3 inni viftehuset.
Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #51 på: mars 21, 2009, 19:48:46 pm »

jeg har grublet litt på dette temaet, og for oss som beholder bensin pumpa,så har jeg tenkt å teste ut ved å borre hull på baksiden av en dynamo fot(en) og gjenge å sette inn en 3/8"  nippel til 1/2" slange.
så slange opp til ånde boks

Det er en veldig god idee som jeg har stor tro på! Og skal man ta det helt ut, kan man gjøre tilsvarende over "kammeret" for sylinder 1/3 inni viftehuset.
Glad


takker for det, men det du mente var å borre nedi blokka?  og sette lufte nippel nedi? hmmm artig å testet ut det.
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #52 på: mars 21, 2009, 19:53:45 pm »

Ja, det var det jeg mente. Var litt kjapp når jeg leste hva du skrev, for du mente å sette noe i selve dynamofoten?
Det hjelper nok litt det også Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #53 på: mars 21, 2009, 19:57:41 pm »

Ja, det var det jeg mente. Var litt kjapp når jeg leste hva du skrev, for du mente å sette noe i selve dynamofoten?
Det hjelper nok litt det også Glad

ja jeg tenkte på baksiden av dynamo foten så det ikke syntes så godt. ja alt er jo bedere en Std, og jeg tenker litt moderat motor her,som jeg har nevnet tidligere i tråden
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #54 på: mars 26, 2009, 23:45:02 pm »

Jeg kjører høyt turtall mange ganger i uka Gliser og får ikke motoren til å holde tett Tvilende
Har bestilt denne: og block off med lufting, ruter alt opp i åndeboksen. Så får vi se om det hjelper...

Har en lik bare bugpack, helt ny. Kunne kjøpt min og spart deg for porto :-)
Hvorfor bruker du den ikke selv? Og hvor mye skal du ha?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #55 på: april 01, 2009, 21:11:40 pm »

Ja det hjelper med ånding i dekslene

altså ved moderat trimming tror vi på åndeboks fra toppdeksler og påfylling ??

Jeg hadde tenkt å montere det på min motor i år, men jeg har ikke hatt noe problemer til nå med helt tette toppdeksler. Eneste problemet er på luftinga fra påfyllinga, der har jeg satt et lite filter - men det blir endel olje søl. kansje jeg skulle glemme hele åndeboksen å bare kjøre en slange fra påfyllinga og under bilen.
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #56 på: april 01, 2009, 22:54:05 pm »

Ja det hjelper med ånding i dekslene

altså ved moderat trimming tror vi på åndeboks fra toppdeksler og påfylling ??

Jeg hadde tenkt å montere det på min motor i år, men jeg har ikke hatt noe problemer til nå med helt tette toppdeksler. Eneste problemet er på luftinga fra påfyllinga, der har jeg satt et lite filter - men det blir endel olje søl. kansje jeg skulle glemme hele åndeboksen å bare kjøre en slange fra påfyllinga og under bilen.

Det er akkurat den løsningen jeg velger på Cheap'o prosjektet nå - slange fra påfylling ned under bilen, og that's it!  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #57 på: januar 08, 2011, 20:20:44 pm »

Langtidsbump..

I desse åndetider, lurar eg på om da ikkje går an å gjera ein enkel modifisering på åndesystemet på ein orginalmotor, som på bildet under. Gå opp frå 13/18mm til 35/40mm utgang på ånde"boksen" Spørsmålet er jo om det vil gje ein etterlengta åndeforbedring, eller om det har lite for seg.(kanskje det er andre restriksjonar i "boksen" som kan forbedrast? har endå ikkje opna ein og sett)

Med til forbedringen høyrer ogso å opna opp på luftfilteret, og ein større slange opp


Etter litt lesing hist og pist i eitpar trådar ser da ut som åndinga kan forbedrast når motoren er demontert;

-ved å opna opp portar  i blokka mellom dei 3 kamra i blokka.
-bruka støtstangrøyrer med lengre kant nede mot motoren, for att mindre olja skal ta turen opp i toppen
-om mulig, bora hol i toppen av blokka over kammeret til 1&3 og 2&4 og setta inn ein innsats for vidare slangar opp til ein åndeboks.

Skvalpeplater inni motoren , hadde det vert ein ide kanskje?

Venligst korriger meg med rett svar/fasit Glad


*  (31.4 KB, 552x410 - vist 241 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #58 på: januar 11, 2011, 14:15:18 pm »

Jeg har bestemt meg for å gjøre slik:

Driter i ånding fra dekslene.

Bruker en CB åndeboks for dynamofot hvor jeg blokkerer alle hull opp og ned. På baksiden tar jeg opp et nytt hull til en 3/8 toms rørnippel som kobles til bensinpumpeblockoff med ånsing fra JayCee med en skikkelig slange. Original hullet bak til 1/4 toms rørstuss borrer jeg opp og setter inn en 1/2 toms 90 graders rørnippel som igjen kobles til en feit slange som jeg lar få fritt utløp under bilen.

Bilen min skal ikke på stripa og den gangen det kommer en oljedrypp under der så får det bare være. Hadde en porsche 911 og der var åndingen fra blokka lagt opp med en 1/2 toms slange rett ut under bilen.
Loggført

1961 T1 - Custom
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #59 på: januar 11, 2011, 14:29:11 pm »

Hadde du 911 uten tørrsump smøring?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!