april 20, 2024, 08:43:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Åndeboks - når er det nyttig/nødvendig?  (Lest 23448 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #60 på: januar 11, 2011, 14:32:51 pm »

Hadde du 911 uten tørrsump smøring?

Det finnes vel ikke.

Prinsippet blir kanskje ikke det samme på en vw motor da kanskje.
Loggført

1961 T1 - Custom
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #61 på: januar 11, 2011, 16:32:48 pm »


Prinsippet blir kanskje ikke det samme på en vw motor da kanskje.
[/quote]

Blir ikke samme prinsippet på noen motor så lenge den ikke har tørrsump.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #62 på: januar 11, 2011, 23:10:44 pm »

Jeg ville ikke blande inn 911 for å påstå at det var samma greia, jeg kom bare til å tenke på at slangene til ånding på den 1976 modellen jeg hadde og overhalte motoren på og på boblemotoren min blir ca like kraftige. Blir sikkert gode greier uansett.

Hadde sikkert klart meg godt uten ånding utover originalt på min motor om så var, blir mer en cruizer min bil :-)
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #63 på: januar 11, 2011, 23:18:51 pm »

Kluet e vel å ha størst mulig diameter på porten til friskluft, synst 1/2" og 3/8" høyrdes lite ut eg??? men da vert nok bedre lika lell

Eg finn ikkje ut noko meir om den enkle patenten eg såg for meg..så eg må nesten prøva da berre fø å ha gjort da. Tenkte å testa med eit ark før og etter "mod-i-fiseringen" Ved å la motoren gå på tomgang og opna oljepåfyllinge og legga over eit ark, so filma da for å dokumentera kor mykje arket blafrar. so gjera da samma etterpå og deretter samanlikna filmane.. bør ikkje verta verre ivertfall
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #64 på: januar 11, 2011, 23:26:02 pm »

er vel like mye clue å ha ventilasjon mellom disse berømte blokkhalvdelene, slik at lufta kan bevege seg fritt mellom de, og ikke ut i friluft...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #65 på: januar 11, 2011, 23:38:58 pm »

Eller istaden for mellom dei to so ut i fri luft frå kvar av dei, ved hjelp av å bora to hol i blokktoppen og setta inn ein fittings og slange til åndeboks eller noko sånt.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #66 på: januar 19, 2011, 10:33:26 am »

jeg har grublet litt på dette temaet, og for oss som beholder bensin pumpa,så har jeg tenkt å teste ut ved å borre hull på baksiden av en dynamo fot(en) og gjenge å sette inn en 3/8"  nippel til 1/2" slange.
så slange opp til ånde boks

Det er en veldig god idee som jeg har stor tro på! Og skal man ta det helt ut, kan man gjøre tilsvarende over "kammeret" for sylinder 1/3 inni viftehuset.
Glad

Jeg har kjørt denne moden i et års tid på 1600-motoren min, og det fungerer ok. Tar ånding fra dynamofot og blokkas ene kammer (syl 2 & 4) slik race-buggy beskriver opp i åndeboksen som står montért på dynamofoten. Eneste jeg har gjort ekstra er at jeg har satt inn en nippel på hver side av åndeboksen som går ned i hver sin forgasser i et desperat forsøk på å skape et snev av undertrykk i blokka. Jeg mener at uten en undertrykkskilde, har en ikke mye å stille opp med mht. veivhusventilasjon.

Resultatet har vært et relativt cleant og lite svett motorrom, men jeg sliter fortsatt litt med lekkasjer fra toppdekslene (ikke ventilert). Kan muligens være dårlige pakninger eller dekselfjærer? Er ikke helt sikker.

Prøvde for gøy skyld å koble fra den slangen som går fra blokkas "2 & 4"-kammer og ventilere den i friluft. Skal si det ble mye oljekasting og søl! Brukte sikkert opp et par desiliter med olje på en kjøretur mellom Drammen og Gardermoen!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #67 på: januar 19, 2011, 17:52:21 pm »

Jeg mener at uten en undertrykkskilde, har en ikke mye å stille opp med mht. veivhusventilasjon.

Det var harde ord. Jeg har sett ganske mange potente motorer som ikke har vakuumpumpe eller slanger til gasserne...
Hva er din erfaring ift blanding når du ånder til gasserne?
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #68 på: januar 19, 2011, 19:59:58 pm »

Jeg mener at uten en undertrykkskilde, har en ikke mye å stille opp med mht. veivhusventilasjon.

Det var harde ord. Jeg har sett ganske mange potente motorer som ikke har vakuumpumpe eller slanger til gasserne...
Hva er din erfaring ift blanding når du ånder til gasserne?

Jeg har selv kjørt med bugpack-åndeboks uten undertrykk i veivhuset, og det har gått helt greit, men føler at det er langt mer ideelt når en får litt sug i veivhuset...

Jeg har kjørt med bredbåndslambda hele tiden, og blandingsforholdet har ikke blitt påvirket av at gasserne suger til seg litt veivhusdamp slik jeg har sett det. Vil dette kanskje ikke komme frem igjennom analyse med en O2-sensor?

Klart, det sies at blandingen lettere blir svak for tenningsbank (tap av oktanpoeng), så helst skulle det vel vært en catch-tank med et filter mellom veivhuset og gasserne slik at oljedampen lettere kondenserer og blir separert fra lufta. Eller hva tror folket om det?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #69 på: januar 19, 2011, 21:35:22 pm »

Jeg har selv kjørt med bugpack-åndeboks uten undertrykk i veivhuset, og det har gått helt greit, men føler at det er langt mer ideelt når en får litt sug i veivhuset...

Klart, det sies at blandingen lettere blir svak for tenningsbank (tap av oktanpoeng), så helst skulle det vel vært en catch-tank med et filter mellom veivhuset og gasserne slik at oljedampen lettere kondenserer og blir separert fra lufta. Eller hva tror folket om det?


En hel VW verden har i 40 år "følt" at det må åndes fra toppdekslene, men det er jo ikke sikkert det er riktig av den grunn?

Kan grunnen til at du ikke ser at det er endring i blanding være at skilleveggene inni åndeboksen din fungerer bra?
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #70 på: januar 19, 2011, 21:41:24 pm »

En hel VW verden har i 40 år "følt" at det må åndes fra toppdekslene, men det er jo ikke sikkert det er riktig av den grunn?

Kan grunnen til at du ikke ser at det er endring i blanding være at skilleveggene inni åndeboksen din fungerer bra?

Nå er også jeg av den oppfatning at ånding fra toppene ikke er nødvendig, og har derfor selv sluttet helt med det. Er vel heller lurt som flere her sier å ta problemet der det oppstår, og heller perfeksjonere åndingen i hjertet av motoren der pulseringen finner sted.

Godt mulig at de kammerne fungerer bra ja. De er der tross alt for en grunn, hehe Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #71 på: januar 19, 2011, 21:52:52 pm »

en lambda sensor måler jo oxygen nivået (eller mangel på det) i eksosen og hvis oljedampen blir forbrent vil det ikke gi noe merkbar forskjell.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #72 på: januar 19, 2011, 22:00:25 pm »

Jeg har kjørt med bredbåndslambda hele tiden, og blandingsforholdet har ikke blitt påvirket av at gasserne suger til seg litt veivhusdamp slik jeg har sett det. Vil dette kanskje ikke komme frem igjennom analyse med en O2-sensor?

Takk for bekreftelse av misstanken min, Jørn. Det betyr mao. at jeg ikke har noen erfaring eller dokumentasjon på om blandingen blir "tainted" av veivhuslufta inn i gasseren.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #73 på: februar 23, 2011, 11:23:45 am »

Har empi horisontal lufteboks på 1915 som ikke virker godt nok når daglig kjørestil tilsier girskift på 6.500. (Montert som vedlagt bruksanvisning)
Har nå bygget selv til turbo 1584 som det blir spennende å prøve. 12mm rør fra begge toppdeksel, 12mm fra bensinblokkoff og 20mm retur gjennom oljepåfyllingstrakten. Åndeboks med volum på 1,5 liter med påsveiset 3x50mm filter på vil sikkert hjelpe.
Alle "innganger" på åndeboksen ligger 10mm høyere enn returen.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #74 på: februar 23, 2011, 14:34:16 pm »

Hva er din erfaring ift blanding når du ånder til gasserne?

Grunnen til man ikke ønsker åndingen inn i forgasseren er at oljedampen tar plassen til frisk luft.
Blandingen kan justeres helt fin i begge tilfeller.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!