oktober 07, 2024, 21:03:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Regler ang. kjøretøy over 50 år.?  (Lest 6400 ganger)
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: januar 16, 2008, 23:31:53 pm »

Ringte Statens Vegvesen her om dagen for å høre hva som trengs for å kunne kjøre på veien med min 1957 buss.
Skiltene på bilen ble innlevert for over 20 år siden.
Den hyggelige damen sa at jeg kun trenger betale for nye skilter, samt skaffe forsikring, så er det bare å kjøre.
Ingen visning, ingen kontroll, ingen ting.

Stemmer dette? Har prøvd å lese meg smart i forskrifter og sånn, men finner ikke helt frem til dette.

Hva skjer så hvis jeg hadde blitt stoppet med retningspiler ute av drift? Eller uten fungerende lys? (Bare eksempler).
Loggført

1957 Type 2
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1 på: januar 16, 2008, 23:38:18 pm »

Hva skjer når du blir stoppa med feil på lysene med din daglige bruksbil da?
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: januar 16, 2008, 23:39:13 pm »

Krever vel visning eller noe slikt. Mangellapp?
Loggført

1957 Type 2
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #3 på: januar 16, 2008, 23:42:01 pm »

Krever vel visning eller noe slikt. Mangellapp?

Du får vel en bot tenker jeg. Og en beskjed om at det må fikses. Men finner de flere feil g mener bilen virker farlig, da blir du innkalt.

Ergo, damen på biltlsynet vet nok hva hun snakker om. Glad  Så er det opp til deg å ha bilen i forskriftsmessig/forsvarlig stand.
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: januar 16, 2008, 23:44:16 pm »

Jaja, gjør ikke meg noe!
Men synes det er litt rart de ikke vil ta en titt på en bil som har vært uten skilter i så mange år...
Loggført

1957 Type 2
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: januar 16, 2008, 23:51:34 pm »

So what? Det er jo DITT ansvar at bilen er i forskriftsmessig stand!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 16, 2008, 23:52:33 pm »

grensen er vel før 1960. altså fritatt for EU kontroll kan hente ut skilter ...så lenge den ikke har vært avskiltet pga mangler eller vært for lenge uten skilter. det siste går litt på skjønn og tror de bruker "regelen" ; så lenge den ikke har vært i Autosys med skilter så må den vises  før registrering
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #7 på: januar 17, 2008, 03:36:28 am »

Det hender de krever visning selv om bilen ikke er avreg pga mangler, men veldig sjelden.
Jeg har hentet ut skilter til mange biler som ikke har vært i Autosys.
Ovalen min hadde stått siden '79 og en splitt jeg hadde var avreg i '70.. Jeg har bare skaffet kopi av de gamle papirene fra den trafikkstasjonen som hadde dem og tatt med meg til min lokale stasjon. De har så brukt papirene til å legge bilene inn i Autosys. Så lenge det kan dokumenteres at bilen har vært registrert i Norge tidligere og det ikke har stått noe om mangler har de vært fornøyd.

Man har selvfølgelig like stort ansvar (om ikke større) for å passe på at bilen er i forskriftsmessig stand selv om den ikke skal vises. Men husk at bilen din kun skal tilfredstille kravene som gjaldt i 1957, og de var ikke strenge..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #8 på: januar 17, 2008, 10:05:07 am »

Det stemmer dette!  Få på skilter og tut&kjør!  Men, det er endel som etter kort stund har fått brev fra BTS om at de vil ha bilen inn på kontroll.  Så bilen bør nok være i brukbar stand, ja.

En litt annen artig sak:  Kjøretøy over 50 år går inn under kulturminneloven og kan ikke fritt eksporteres til andre land bl.a., på lik linje med vikingeskip og antikviteter  Gliser
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #9 på: januar 17, 2008, 12:21:10 pm »

grensen er vel før 1960. altså fritatt for EU kontroll kan hente ut skilter ...så lenge den ikke har vært avskiltet pga mangler eller vært for lenge uten skilter. det siste går litt på skjønn og tror de bruker "regelen" ; så lenge den ikke har vært i Autosys med skilter så må den vises  før registrering

Min bil var ikke registrert i Autosys og det ble likevel ikke krevd noen visning når jeg skulle registrere den. Derimot tok det litt tid for tilsynet å ordne med nye papirer.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 17, 2008, 18:42:16 pm »

ja de tar det på "skjønn"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 17, 2008, 18:59:31 pm »

Jeg har vært så heldig å kommet over en 58 mod type1, den var reg første gang i norge i 61. Er denne da fritatt for eu, eller går det på førstegangsreg?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7243
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: januar 17, 2008, 19:01:32 pm »

førstegangsreg i norge, mener jeg.
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #13 på: januar 17, 2008, 19:38:41 pm »

Det går på når bilen var førstegangsregistrert, men ikke i Norge. Hvis det i vognkortet står førstegangsreg 1958, første gang i Norge 1961 skal den være fritatt.
Alle biler eldre enn 60 som er importert som veteran i senere tid er jo fritatt, selv om de er førstegangsregistrert i Norge mye senere.
Så hvis bilen har vært registrert før 1.1.1960 skal det være greit, samme hvor i verden det var. I en del eldre vognkort står det oppført årsmodell istedenfor reg dato, da må denne være 1959 eller eldre.
« Siste redigering: januar 17, 2008, 19:40:28 pm av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 17, 2008, 19:45:57 pm »

Da krysser jeg det som er, og håper du har rett rocket...
Min 58 mod
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: januar 17, 2008, 19:55:52 pm »

Da krysser jeg det som er, og håper du har rett rocket...
Min 58 mod



Mykje kjekt arbeid, dar ja Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #16 på: januar 17, 2008, 20:06:28 pm »

Må nok noe sveising til ja. Ser det er et stort hull i taket.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #17 på: januar 17, 2008, 20:13:14 pm »

Detti igjennom ei plate eller?
Finn ut om dette er en ekte rag..!  Gliser
Loggført

Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 18, 2008, 19:41:30 pm »

Det går på når bilen var førstegangsregistrert, men ikke i Norge. Hvis det i vognkortet står førstegangsreg 1958, første gang i Norge 1961 skal den være fritatt.
Alle biler eldre enn 60 som er importert som veteran i senere tid er jo fritatt, selv om de er førstegangsregistrert i Norge mye senere.
Så hvis bilen har vært registrert før 1.1.1960 skal det være greit, samme hvor i verden det var. I en del eldre vognkort står det oppført årsmodell istedenfor reg dato, da må denne være 1959 eller eldre.
Var på biltilsynet i dag og fikk bekreftet det du sier Rocket, ingen EU, ingen mangellapp, ingen visning av noe slag...  Sjokkert Osteaktig

Varj: Det er en modell 117
Loggført

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #19 på: januar 18, 2008, 19:56:35 pm »

Enjoy!  Gliser
Loggført

Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #20 på: januar 18, 2008, 19:57:44 pm »

Premium regel! I like
Loggført

1957 Type 2
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!