Gaston
Supermedlem
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
|
« på: januar 16, 2008, 23:31:53 pm » |
|
Ringte Statens Vegvesen her om dagen for å høre hva som trengs for å kunne kjøre på veien med min 1957 buss. Skiltene på bilen ble innlevert for over 20 år siden. Den hyggelige damen sa at jeg kun trenger betale for nye skilter, samt skaffe forsikring, så er det bare å kjøre. Ingen visning, ingen kontroll, ingen ting.
Stemmer dette? Har prøvd å lese meg smart i forskrifter og sånn, men finner ikke helt frem til dette.
Hva skjer så hvis jeg hadde blitt stoppet med retningspiler ute av drift? Eller uten fungerende lys? (Bare eksempler).
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #1 på: januar 16, 2008, 23:38:18 pm » |
|
Hva skjer når du blir stoppa med feil på lysene med din daglige bruksbil da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #2 på: januar 16, 2008, 23:39:13 pm » |
|
Krever vel visning eller noe slikt. Mangellapp?
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #3 på: januar 16, 2008, 23:42:01 pm » |
|
Krever vel visning eller noe slikt. Mangellapp?
Du får vel en bot tenker jeg. Og en beskjed om at det må fikses. Men finner de flere feil g mener bilen virker farlig, da blir du innkalt. Ergo, damen på biltlsynet vet nok hva hun snakker om. Så er det opp til deg å ha bilen i forskriftsmessig/forsvarlig stand.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #4 på: januar 16, 2008, 23:44:16 pm » |
|
Jaja, gjør ikke meg noe! Men synes det er litt rart de ikke vil ta en titt på en bil som har vært uten skilter i så mange år...
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #5 på: januar 16, 2008, 23:51:34 pm » |
|
So what? Det er jo DITT ansvar at bilen er i forskriftsmessig stand!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #6 på: januar 16, 2008, 23:52:33 pm » |
|
grensen er vel før 1960. altså fritatt for EU kontroll kan hente ut skilter ...så lenge den ikke har vært avskiltet pga mangler eller vært for lenge uten skilter. det siste går litt på skjønn og tror de bruker "regelen" ; så lenge den ikke har vært i Autosys med skilter så må den vises før registrering
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #7 på: januar 17, 2008, 03:36:28 am » |
|
Det hender de krever visning selv om bilen ikke er avreg pga mangler, men veldig sjelden. Jeg har hentet ut skilter til mange biler som ikke har vært i Autosys. Ovalen min hadde stått siden '79 og en splitt jeg hadde var avreg i '70.. Jeg har bare skaffet kopi av de gamle papirene fra den trafikkstasjonen som hadde dem og tatt med meg til min lokale stasjon. De har så brukt papirene til å legge bilene inn i Autosys. Så lenge det kan dokumenteres at bilen har vært registrert i Norge tidligere og det ikke har stått noe om mangler har de vært fornøyd.
Man har selvfølgelig like stort ansvar (om ikke større) for å passe på at bilen er i forskriftsmessig stand selv om den ikke skal vises. Men husk at bilen din kun skal tilfredstille kravene som gjaldt i 1957, og de var ikke strenge..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
overland
Juniormedlem
Innlegg: 53
Bosted: Sola
|
|
« Svar #8 på: januar 17, 2008, 10:05:07 am » |
|
Det stemmer dette! Få på skilter og tut&kjør! Men, det er endel som etter kort stund har fått brev fra BTS om at de vil ha bilen inn på kontroll. Så bilen bør nok være i brukbar stand, ja. En litt annen artig sak: Kjøretøy over 50 år går inn under kulturminneloven og kan ikke fritt eksporteres til andre land bl.a., på lik linje med vikingeskip og antikviteter
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
Innlegg: 796
Bosted: Skien
Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....
|
|
« Svar #9 på: januar 17, 2008, 12:21:10 pm » |
|
grensen er vel før 1960. altså fritatt for EU kontroll kan hente ut skilter ...så lenge den ikke har vært avskiltet pga mangler eller vært for lenge uten skilter. det siste går litt på skjønn og tror de bruker "regelen" ; så lenge den ikke har vært i Autosys med skilter så må den vises før registrering
Min bil var ikke registrert i Autosys og det ble likevel ikke krevd noen visning når jeg skulle registrere den. Derimot tok det litt tid for tilsynet å ordne med nye papirer.
|
|
|
Loggført
|
B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #10 på: januar 17, 2008, 18:42:16 pm » |
|
ja de tar det på "skjønn"
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Bjørnar
|
|
« Svar #11 på: januar 17, 2008, 18:59:31 pm » |
|
Jeg har vært så heldig å kommet over en 58 mod type1, den var reg første gang i norge i 61. Er denne da fritatt for eu, eller går det på førstegangsreg?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #12 på: januar 17, 2008, 19:01:32 pm » |
|
førstegangsreg i norge, mener jeg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #13 på: januar 17, 2008, 19:38:41 pm » |
|
Det går på når bilen var førstegangsregistrert, men ikke i Norge. Hvis det i vognkortet står førstegangsreg 1958, første gang i Norge 1961 skal den være fritatt. Alle biler eldre enn 60 som er importert som veteran i senere tid er jo fritatt, selv om de er førstegangsregistrert i Norge mye senere. Så hvis bilen har vært registrert før 1.1.1960 skal det være greit, samme hvor i verden det var. I en del eldre vognkort står det oppført årsmodell istedenfor reg dato, da må denne være 1959 eller eldre.
|
|
« Siste redigering: januar 17, 2008, 19:40:28 pm av Rocket-Racing »
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
|
« Svar #14 på: januar 17, 2008, 19:45:57 pm » |
|
Da krysser jeg det som er, og håper du har rett rocket... Min 58 mod
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #15 på: januar 17, 2008, 19:55:52 pm » |
|
Da krysser jeg det som er, og håper du har rett rocket... Min 58 mod Mykje kjekt arbeid, dar ja
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
LOBO
Supermedlem
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #16 på: januar 17, 2008, 20:06:28 pm » |
|
Må nok noe sveising til ja. Ser det er et stort hull i taket.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Varj
Supermedlem
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #17 på: januar 17, 2008, 20:13:14 pm » |
|
Detti igjennom ei plate eller? Finn ut om dette er en ekte rag..!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
|
« Svar #18 på: januar 18, 2008, 19:41:30 pm » |
|
Det går på når bilen var førstegangsregistrert, men ikke i Norge. Hvis det i vognkortet står førstegangsreg 1958, første gang i Norge 1961 skal den være fritatt. Alle biler eldre enn 60 som er importert som veteran i senere tid er jo fritatt, selv om de er førstegangsregistrert i Norge mye senere. Så hvis bilen har vært registrert før 1.1.1960 skal det være greit, samme hvor i verden det var. I en del eldre vognkort står det oppført årsmodell istedenfor reg dato, da må denne være 1959 eller eldre.
Var på biltilsynet i dag og fikk bekreftet det du sier Rocket, ingen EU, ingen mangellapp, ingen visning av noe slag... Varj: Det er en modell 117
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #20 på: januar 18, 2008, 19:57:44 pm » |
|
Premium regel! I like
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
|