april 28, 2024, 16:52:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Megasquirt  (Lest 19092 ganger)
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« på: februar 25, 2009, 17:14:07 pm »

Ser både her og på diverse andre forum at vi allerede har en del erfarne Megasquirt disipler i VW miljøet vårt. Jeg ser for meg at min drøm om en 6'er i 412 forblir en drøm i lang tid, men Megasquirt ser ut til å være mer overkommelig prissmessig. I tillegg så kan det jo beholdes om det skulle bli større volum eller flere sylindre.

Jeg har kikket litt rundt på nettet for å finne noen som selger det jeg trenger for å starte opp, og finner jo ut at det er en god del brukt og få tak i. Alternativt så finnes det også mange som selger byggesettene, for de som liker lukten av tinn. Men spørsmålet blir da, hvilken versjon bør jeg gå for, hvilke deler trenger jeg i tillegg til selve "boksen". Jeg har tanker om å benytte deler fra den originale type 4 innspruten, men i tillegg så må det oppgraderes for å matche en moderne innsprut.

Linker, ideer, forslag mottas med takk!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #1 på: februar 25, 2009, 17:29:09 pm »

Har kikket en del på oppsettet til Grelland (på shoptalkforums og thesamba), og også på KnastenradUndKnotenblech sitt her inne (har du noe mer på annet forum???). Men om det er andre som har omfattende todo's på dette til type 4 motor så send en link...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #2 på: februar 25, 2009, 17:49:29 pm »

Torgeir Matre er også go på dette. Vis totningen forstår hva han sier  Osteaktig
Loggført

Mvh

Marius
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #3 på: februar 25, 2009, 17:54:32 pm »

Må nok satse på noe skriftlig der, eller få deg til å være tolk! Har han noen prosjekttråd på nett?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: februar 25, 2009, 18:07:42 pm »

detaljene om mitt oppsett ligger jo på shoptalkforums, men kort fortalt jeg brukt følgende biter:
-plenum og spjellhus fra 2.1 wbx (plenumet er bygd om en del...)
-innsugsrør har jeg bygd selv fra stålrør
-injector bungs kjøpte jeg på nettet (har ikke adressen her)
-dysene er std Bosh som jeg kjøpte via et svensk MegaSquirt forum, mener de er brukt på SAAB 900
-TPS og temp sensorer har jeg kjøpt fra CB performance
-MS "boksen" kjøpte jeg som kit fra Glens Garage, tror jeg det var (Det ligger linker til flere forhandlere på MS sidene) kjøpte relay board også for litt enklere installasjon
-Har kjøpt et ekstra sett med driver til coiler i etterkant fra DIY AUtotune
-LC1 WB Lambda controller/sensor fra DIY Autotune
-triggerhjul kjøpte jeg fra triggerwheels.com
-trigger sensor og EDIS fra F**D kjøpte jeg brukt på eBay
-bensinpumpe og filter kommer fra CB performance

Generelt så lønner det seg å kjøpe såkalt MS II, den har den mest oppgraderte prosessoren, og selv buker jeg MS/Extra koden i ECUen, den har en del ekstra (...) funksjonalitet i forhold til "standard-versjonen". Bl.a dette med å drive colier direkte fra boksen.

Jeg kjøpte ECUen som byggesett, og har loddet og debugget det selv, men må inrømme at min utdannelse som sivilingeniør i elektronikk var en fordel der... Hvis du ikke er vant til å lodde, måle etc selv, ville jeg nok gått for enten en ferdigmontert MegaSquirt, eller en MicroSquirt, som er samme funksjonaliteten, men produsert "profesjonelt" på en fabrikk med overflatemonterte komponenter etc i stedet for de gammeldagse montsandene etc som er brukt i megasquirt. Dersom dette funker bra, kommer jeg nok til å kjøpe en microsquirt selv med tiden. Føler meg litt tryggere på påliteligheten av de loddingene der enn mine egne...

Ellers så er det vel bare å bruke noen timer foran pcen og lese seg opp på andres erfaringer som gjelder...

Er det noe mer spesifikt du lurer på så hyl ut !

Skal ikke påberope meg å være noen ekspert, spesielt siden jeg ikke engang har fyret min motor enda, men noen timer med fiksing og triksing har det jo blitt allerede da.

Legg merke til at MS ikke på noen måte er et plug-and-play innsprut, da bør du f.eks se på CB sitt nye eller Redline/Weber sitt, men MS er et prosjekt som opprinnelig er tenkt for å kunne lære mer om bensininnsprøytning, og krever en hel del egeninnsats, tankearbeid og ikke minst evne/mulighet til å lage ting og tang på egenhånd.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 25, 2009, 21:17:08 pm »

nå kjører jeg MSII v 3.0 med samme kode som Grelland.
styrer både benzin og tenning
men har kjørt MS 1 tidligere og det fungere veldig bra det også.

kan jo tilpasses det meste av dyser, sensorer, + koples opp mot nesten alt av tennigsanlegg
en drøm for den som liker å sette sammen ting sjøl og hente grymdeler fra høgger'n
har jo samme funkjonalitet på disse spruta som på dyre "merke sprut" opp i 20.000,. klassen.
jeg har også loddet mitt første sprut sjøl, men forskjellen på prisen for ferdig loddet er såpass liten att jeg heller lot lille Jozè Gonzales lodde mine siste.

mener selv v3.0 (den med vanlige komponeter; ikke SMD komponenter) er greiest valg , da man større sjans for å bytte komponenter ved evt feil på sprutet.
SOm grelland sier så er det ett sprut beregnet mer for de som vil lære litt. da det er en del å sette seg inn i.
man må også ha litt basic kunnskap om benzin-blandingsfohold,tenningskurver, vakum opptrekk etc + litt generelle datakunnskaper.

er jo eget forum www.msefi.com

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 26, 2009, 09:14:36 am »

Er dette noe tilsvarende - og i så fall, er det noen her som har erfaring med det?
http://www.trijekt.de/
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #7 på: mars 02, 2009, 16:32:28 pm »

Hva er forskjell mellom MSI v2.2 og MSII v3.0, med unntak av prossesoren som jo kan byttes ut? Kan få kjøpt en MSI v2.2 for 2' svenske. Med dagens kurs er det gunstig!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: mars 02, 2009, 20:51:09 pm »

her får du svar på det du lurer på ang de forskjellige versjonene:
http://www.megamanual.com/ms2/pcb.htm

dette er også "obligatorisk" lesning:
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm
« Siste redigering: mars 02, 2009, 21:01:43 pm av grelland » Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #9 på: mars 02, 2009, 21:00:38 pm »

Har lest til øya ble firkanta, men fant ikke ut noe i går. Ny runde på dine linker i kveld!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: mars 02, 2009, 21:04:11 pm »

dette er de viktigste oppgraderingene fra tidligere versjoner:
Component Specifications: The first thing to note is that the circuit has been updated based on operational feedback from the hundreds of MegaSquirt® installations. These updates offer significant improvements in both reliability and form. The selection of specific components maintain high reliability and offer easy-to-obtain device sourcing. The circuit has also implemented automotive temperature grade components (-40 to +125 degrees C); using the MS-II daughtercard and an extended-temp serial driver extends the temperature range to full automotive rating. The results of this is obvious - increased reliability.

PCB Quality Uprating: The V3 Printed Circuit Board (PCB) has been completely redesigned from the ground-up, with the result of a easier-to-assemble board with new features targeted to the 'do-it-yourselfer'. The V3 PCBs are being produced by a commercial board house that has an extensive medical and industrial background. The V3 boards are 2-ounce copper finish trace, compared to the 1-ounce finish of the V2.2 boards. These boards are the highest quality available anywhere, and this quality is readily apparent in the finished product. In addition, these boards undergo a full electrical checkout to detect faults and failures, important for finding faulty boards before assembly.

4-Layer Board: The V3 PCB consists of four layers (top, bottom, and two inner layers), compared to only two layers on the V1.01 and V2.2 boards. The inner layers used for power and ground planes, and the top and bottom are used for signal routing. Considerable time was spent in the board layout design to properly separate the high-current power and ground from the sensitive digital power/ground. There are separate ground planes, one for the high-current drivers and the other for the digital supply ground, with both returning to the output connector at a single point. With this correct implementation, the noisy high-current switching grounds do not couple into the digital ground, significantly reducing noise and the resultant problems that a common ground system can create. In fact, board testing in a running vehicle with injector PWM and ignition flyback noise sources yields a digital power/ground plane noise level of 25 milliVolts.

Larger PCB Traces: All of the high-current drivers (injectors, ignition) have very large PCB traces in order to handle the current demands for multiple low-impedance injectors. The trace widths of the older V2.2 board were sufficient for almost all applications, but for the V3 board the traces have been enlarged a factor of three. Tests of the V3 trace resistance (using a 10-amp injector load and voltage difference measurements along the traces) show that there is practically no voltage drops present (voltage drops indicate resistance which results in heat). Also, these traces are separated from the digital power and ground planes, as well as any other input signals, to eliminate cross-talk effects. This is very important in that high current switching of injectors and ignition coils generate very sharp current pulses and these can easily couple into sensitive measurement inputs and microprocessor circuits.

Injector Driver Circuit Protection: The new V3 MegaSquirt® board is much more resistant to wiring errors and component problems. There is new circuitry incorporated which protect the injector drivers from short circuits. This circuit, a board build-option during construction, limits the maximum current to 14 amps, at which point the driver FETs will transition into a "linear" region and start direct limiting current. In fact, the outputs can be shorted together for an short period of time without any damage to the driver or FETs.

Fuel Pump/FIdle Circuit Protection: The same current limiting is used on the fuel pump and fast idle drivers, limiting each to around 0.7 amps. Shorts to ground and/or excessive current draw will not damage the driver components. In addition, both of these drivers now use a Zener diode for flyback clamping instead of a recirculation diode. The recirculation diode allowed a potential feedback path for back-powering the controller in certain installations, the Zener diode method eliminates this path.

External Vref Protection: The external sensor 5 volt reference line (Vref) is protected with a resettable fuse, also known as a polyfuse. The entire 5 volt digital ground plane line is protected against overvoltage by a 5.6 volt Zener diode. If a short or application of full battery voltage is applied to the Vref output, the polyfuse will heat up and limit the current flow, while the Zener will keep the digital plane voltage within the proper value. There is also another polyfuse on the voltage regulator side feeding the power plane, so a failure of the regulator will not damage the digital components.

PWM Flyback On-Board: The flyback and synchronous rectifier (flyback damper) circuits are now on the V3 board, so no external flyback board is required as was the case with version V2.2 MegaSquirt. This is a build option, so if you are using high-impedance injectors and no PWM current limiting these components can be omitted to reduce assembly cost.

Substantial Heat-Sink: To handle the heat from the injector drivers, a "bus bar" heatsink arrangement is used in the V3 board. A simple aluminum flat bar is fitted on the top of the PCB and all of the heat generating components mount directly on this - this heatsink is easily constructed by drilling a few simple holes. The bus bar heatsink provides an enormous heat dissipation capability so the worry of overheated components is eliminated. The bus bar couples the heat to the side rail of the MegaSquirt® case which provides even more extensive heat dissipation. Environmental chamber testing of the V3 board under full load indicates that there is at most a 12 degree C increase of temperature over ambient, worst-case component.

Prototying Area: To keep in the spirit of do-it-yourself, a large prototype area is provided. This area is used to assemble various circuits in order to help customize the MegaSquirt® for any application. There is also easy access to the digital power supply to provide power. Circuits, such as knock detectors, additional output drivers, etc. can be assembled here. In essence, this allows the MegaSquirt® to adapt and grow in function without having to purchase an upgrade PCB - just add the circuit here!

Variable Reluctor Input Circuit: To support variable reluctance (VR) trigger inputs, a new VR circuit has been included on the board. This circuit will sense the zero-crossing signal point of a VR sensor and provide proper triggering. In addition, the trigger threshold voltage is adjustable via. an on-board trimmer potentiometer. In addition, an adjustable hysteresis trimmer is also included in the circuit. With the adjustable threshold/hysteresis, the VR input circuit can also be used for hall sensor detection, even ignition coil primary triggering. Also, the original MegaSquirt® tach input circuit is also included, and can be selected for use during board construction via. two jumpers.

Direct Coil Driver Circuit: To support the ignition capability of MegaSquirt-II and MSnS-E, a direct ignition coil driver has been added to the V3 board. This circuit uses a VB921 (or BIP373) ignition coil driver to provide direct ignition coil control. This device has a over-current foldback mechanism to prevent ignition coil overcharging, which protects both board and ignition coil.

Bluetooth Device Support: To support the use of Bluetooth or other wireless adapters, the serial connector (DB-9) has a source of 5 volts on pin 9 to provide direct power to external modules like the SocketModem Bluetooth Adapter. Using this adapter and a Bluetooth adapter on the PC end, a "Virtual Com" link can be established which will allow wireless operation of MegaTune or any other MegaSquirt® tuning software. Zigbee wireless has also been operational using this method.
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #11 på: mars 02, 2009, 21:25:07 pm »

Wow Grelland - mannen som leverer varene. Ut i fra dette så er det nok MSII som gjelder! Takker og bukker...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #12 på: mars 04, 2009, 00:50:40 am »

Da begynner det og klarne oppi toppen! To mulige oppsett, vil gjerne har litt feedback.

Alt 1
Grelland/Knasten/std type 4 varianten.
Egne innsug inn til et plenum på midten med spjellhus. Dyser ute ved hvert innsug. Bør jeg bruke wbx plenum/spjellhus, type 2 2-liter eller 914 2-liter? Type 4 blir for "tynt". Dimensjon på innsugsrør inn til plenum bør vel være dim som Grellands, min motor er std type 4 1.8 som sikkert kommer til og vokse litt i volum med tida.

Alt 2
Spjellhus fra Suzuki GSXR på egenproduserte manifolder. Se bilder

Noen som har tanker om alt 1 eller alt2??


* Suzuki GSXR throttle bodies.JPG (24.87 KB, 400x300 - vist 428 ganger.)
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 04, 2009, 00:52:22 am »

enkleste blir vel å bruke plenum og innsugsrør fra Type 4 .
funker bra det
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #14 på: mars 04, 2009, 01:35:32 am »

Har ikke type 4 for liten diameter på innsugsrør da? Rene sugerøra jo!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 04, 2009, 01:37:00 am »

spørs jo på hva du sikter etter i HK tall og på hvilket turtalls området.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #16 på: mars 04, 2009, 01:49:55 am »

Litt mer enn std 75hk, moderat turtall. Greit om det funker med 96 - 103mm sylindersats også, når den tid kommer
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #17 på: mars 04, 2009, 19:47:49 pm »

Men la ss si jeg vil ha litt grøvre rør da, kunne det la seg gjøre og bøye rør etter mal fra original innsugsrør? Noen som har en ide om hvem som kan ta på seg noe sånt? Bør jeg bruke rustfritt eller holder det med std stål som lakkeres? De originale rørene er vel i stål. Hvilken dim bør jeg i såfall gå for, 40mm?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #18 på: mars 04, 2009, 20:12:18 pm »

les tråden min på shoptalkforums, spesielt til å begynne med ligger det mange gode tips ift rørlengder, diametre, plenum etc.... Det er mange ting som spiller inn, bl. a motorvolum, ventilstr etc. Felles for alle forslag, er at det finnes ingen fasit... prøv og feil er det som gjelder.

Ut fra mitt behov, som likner mye på ditt, så endte jeg opp med ett sentralt spjeldhus og plenum med lange runners. Tanken er at dette skal funke bra på lave/middels turtall, og være enkelt å tune inn. Er du ute etter høy toppeffekt, gjerne på høye turtall, type race motor, får du nok mer ut av et oppsett med 4 spjellhus på korte innsug. Søk litt på innlegga til JHU ang lengde på innsug. Han har en del gode poeng.

budsjettet ditt spiller også en rolle... jeg har nesten ikke betalt noe for mye av hardwaren, men skal du ha et sett JPM spjellhus f.eks, så er det ikke vanskelig å svi av mange titusenlapper bare der...

rustfritt/svartstål eller alu for den saks skyld er mer smak og behag, eller kanskje aller helst hva du kan få laget selv. Jeg laget av svartstål fordi jeg er komplett nybegynner på sveising, og kjøpte flattjern, og rør på jernlageret, og sveisebend via en rørlegger. Så kutta, målte og sveiset jeg selv. Skal du ha noen til å gjøre den jobben for deg, går igjen tusenlappene fort...

Jeg vurderer fortsatt å få laget innsug etc i alu, men da skal jeg ha testet ut at dette funker bra først, pluss at jeg planlegger steg II dvs 2200-2300 cc volum og andre topper, og da vil jeg antakelig justere både diameter og lengde lengde på runners, pluss utforming og volum på plenum. Det oppsettet jeg har er i høyeste grad eksperimentelt, og jeg forventer å måtte gjøre tildels store endringer før dette funker som jeg har håpet.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #19 på: mars 04, 2009, 20:17:56 pm »

Har ikke type 4 for liten diameter på innsugsrør da? Rene sugerøra jo!

Røra kan jo i utganspunktet duge, men originalt spjeld er jo ikke stort større enn ett rør. Mye å hente bare på spjeldet her, og plenum kan jo modifiseres for bruk av ett eller flere større spjeld.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #20 på: mars 04, 2009, 20:21:22 pm »

Har studert bygget ditt med våte øyne! Regner med at jeg prøver meg på noe lignende. Vurderer å beholde den delen av orginalinnsuga som skrues på toppen, med nye grøvre rør. Da må også std plenum sveises om med grøvre rørstusser. Spjellhus fra 2 liter eller wbx
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #21 på: mars 04, 2009, 20:34:04 pm »

Har ikke type 4 for liten diameter på innsugsrør da? Rene sugerøra jo!

Røra kan jo i utganspunktet duge, men originalt spjeld er jo ikke stort større enn ett rør. Mye å hente bare på spjeldet her, og plenum kan jo modifiseres for bruk av ett eller flere større spjeld.
Det der er absolutt en sannhet med modifikasjoner.... Poenget er at alle sylinderene suger ikke luft samtidig. Plenumet er med på å utligne trykk (egentlig vakuum) pulsen fra en sylinder da innsugsventilen åpnes og sylinderen suger. Alle andre innsugsventiler er da stengt. Så å tenke slik at 4x48mm IDA gir mer enn 4 ganger så mye luft som ett 45mm spjellhus blir feil.

Mye av "kunsten" ligger i å tune inn lengden på røra og volumet på plenumet slik at man kan få disse trykkpulsene til å treffe resonnanser i systemet ditt ved ønskede turtall, slik at man kan få litt "hjelp" til å øke fyllingsgraden ved gitte turtall.

Tenk deg at de innsuga og plenumet med 45mm spjellhus holder finfint till 112 hk i en 2.1 l wbx. Tror ikke VW har tynet det designet med tanke på toppeffekt, men det funker, og det orker fint å dra en svær murstein av en caravelle. se bare på den 180-graders svingen lufta må gjøre fra spjellhuset til sylinder nr 1... det er nok plenumet som leverer mye av lufta, og så fylles plenumet opp via spjellhuset, hvis du skjønner.
« Siste redigering: mars 04, 2009, 20:37:35 pm av grelland » Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #22 på: mars 04, 2009, 20:41:45 pm »

Har ikke type 4 for liten diameter på innsugsrør da? Rene sugerøra jo!

Røra kan jo i utganspunktet duge, men originalt spjeld er jo ikke stort større enn ett rør. Mye å hente bare på spjeldet her, og plenum kan jo modifiseres for bruk av ett eller flere større spjeld.
Det der er absolutt en sannhet med modifikasjoner.... Poenget er at alle sylinderene suger ikke luft samtidig. Plenumet er med på å utligne trykk (egentlig vakuum) pulsen fra en sylinder da innsugsventilen åpnes og sylinderen suger. Alle andre innsugsventiler er da stengt. Så å tenke slik at 4x48mm IDA gir mer enn 4 ganger så mye luft som ett 45mm spjellhus blir feil.

Mye av "kunsten" ligger i å tune inn lengden på røra og volumet på plenumet slik at man kan få disse trykkpulsene til å treffe resonnanser i systemet ditt ved ønskede turtall, slik at man kan få litt "hjelp" til å øke fyllingsgraden ved gitte turtall.

Tenk deg at de innsuga og plenumet med 45mm spjellhus holder finfint till 112 hk i en 2.1 l wbx. Tror ikke VW har tynet det designet med tanke på toppeffekt, men det funker, og det orker fint å dra en svær murstein av en caravelle. se bare på den 180-graders svingen lufta må gjøre fra spjellhuset til sylinder nr 1... det er nok plenumet som leverer mye av lufta, og så fylles plenumet opp via spjellhuset, hvis du skjønner.

Du har helt klart rett. Dårlig til å ordlegge meg, så det får bli som det blir.
Mente at man kan modifisere plenum ved å flytte spjeld til en litt mer sentral plass i forhold til rørene. Samt sette på større spjeld. Dette vil vel føre til mindre motstand, og helt annen flow?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #23 på: mars 04, 2009, 20:48:52 pm »

fant denne på et annet forum:  kjekt å ha .

MegaSquirt F.A.Q. - Hvor finne og hva gjør det?
MegaSquirt er et D.I.Y datasprut (Do It Yourself) .. dette kan kjøpes ferdig loddet sammen eller du kan spare penger ved å gjøre den jobben selv, dette krever dog at du har litt forhåndskunnskaper om elektronikk og lodding av dette!

MegaSquirt kommer i en del forskjellige versjoner, mange vil gå seg bort i grøten av info om dette systemet, det er lite med norsk info angående dette tema!

Regner med at fler vil supplere i denne tråden etter som tiden går (vil selv komme med mer info ettersom)! - vil og snappe opp info og legge i første tråden ettersom folk kommer med info og lenker osv til MS på nett.

Linker:

MS i Norge:
www.tktrimming.no <= Norsk "mapper" av MS
www.breisladdracing.com <= Selger ferdige sett samt sett du kan lodde selv

MS i verden:
www.ms-nordic.tk/ <= MS nordic svensk/norsk forum
www.msefi.com <= MS's offisielle forum
www.megasquirt.info <= MS's offisielle hjemmeside

Byggesett, ferdigbygd MS-i-boks, kabinett og komponenter:
Bowling & Grippo selger og printkortene selv, men de ber deg handle kompontene fra ei anna sjappe i USA. De har ferdig handleliste der:
Bill of Materials - Digi-Key Order Form - component kit from Digi-Key,
I Norge/Sverige vil det si ASEA, ELFA, ESAB osv.. Alle el.nikkverksteder har masse tykke bibler alá ELFA sin.

Bill's Bedroom - Holder til i England. mail: Bill(a)shurvinton.fsworld.co.uk
DIY Autotune <= Selger av MS
Extraefi.co.uk/ er Philip Ringwood's site (one of the authors of the MSnS-Extra code)
Glen's Garage
ProtoCar Electronic Corp.
RS AutoSport
Spark and Fuel
VEMS - Eget merke, men basert på MS.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: mars 04, 2009, 21:03:09 pm »

i første omgang ville jeg fått sprutet opp og gå med alle sensorer , TPS ++, blitt kjent med "MAP'inga" av benzin og Evt tenning og fått alt til å virke med de originale bitene.
så evt senere oppgradert innsugsrør spjeld etc.
lengde /diameter på rør påvirker jo egenskapene tilmotoren ,så spørs jo hva slags karakterisktikk man vil ha og str på ventiler og kamvalg børjo stå i stil.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #25 på: mars 04, 2009, 22:50:05 pm »

i første omgang ville jeg fått sprutet opp og gå med alle sensorer , TPS ++, blitt kjent med "MAP'inga" av benzin og Evt tenning og fått alt til å virke med de originale bitene.
så evt senere oppgradert innsugsrør spjeld etc.
lengde /diameter på rør påvirker jo egenskapene tilmotoren ,så spørs jo hva slags karakterisktikk man vil ha og str på ventiler og kamvalg børjo stå i stil.


Tror du det ville fungert greit med standard dim på rørene altså? Det er klart at det ikke er noen vits å legge alt for mye jobb på akkurat den biten om ikke det vil ha noe effekt. Så vidt jeg vet (snakka litt med H.Mek om det i dag) så er dim'en på rørene den samme både på 411/412 med 1.7/1.8, bussmed 2.0 og 914. Det skulle jo  tyde på at de holder greit? Hvordan er dim'en på 112hk motoren, samme rørene der?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #26 på: mars 04, 2009, 23:06:27 pm »

ja så vidt jeg vet
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #27 på: mars 04, 2009, 23:12:00 pm »

wbx har noe større rør . iallafall sammenlignet med de type4 innsugsrøra jeg har liggende
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #28 på: mars 04, 2009, 23:34:59 pm »

Wbx passer jo uansett ikke mot type 4 topper, så det hjelper ikke stort. Alternativer er jo som tidligere nevt og produsere nye rør.  Spjellhuset er i hvertfall større på 2.0 enn på 1.7/1.8. Kanskje enda større på wbx?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #29 på: mars 04, 2009, 23:35:22 pm »

wbx har noe større rør . iallafall sammenlignet med de type4 innsugsrøra jeg har liggende

ops sorry, stol på Jørn du Blunker
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!