juni 10, 2024, 01:28:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 411 første motoroppstart 2896ccm !  (Lest 17729 ganger)
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« på: februar 26, 2009, 09:54:46 am »

Da var bil handlet og fått seg et nytt hjem, det vil si den står på samme sted som før, (intill videre, den skal flyttes), men har altså skiftet hender. Bakgrunnen for bilkjøpet er at jeg hadde lyst til å ha noe å reise på treff med, og det ble konstatert mye farlig rust på bobla, så får 411'n duge frem til bobla får et nytt og rustfritt liv igjen.

Jeg har alltid likt 411'n og personlig synes jeg den er styggfin, de fleste vil vel si de synes den bare er stygg, og det skjønner jeg jo. Den ble for mange udødeliggjort eter en viss Nordkapp-tur, og dokumentert i en VW magasin. Tidligere eier sier den har snev av Cal-look preg over seg, blant annet fordi listene er fjernet og hullene sveist igjen, fake 8 spoke, senk fremme (her har en viss Finne vært og hevet den med en Biltema løsning, dette skal av så straks jeg har 5 minutter) pluss noe andre greier som jeg ikke husker. Dette var med andre ord ikke veldig avgjørende for handelen.

Jeg gleder meg til å slippe å rote frem et vått telt som jeg bare glemmer å ta med stengene til når jeg er på treff ol. når jeg skal legge meg til å sove. Her kan man felle ned baksetene og vippe litt på bakluka så er det bare å glede seg til frokost. Bilen har også hengerfeste(!) Sånn, det var vel det jeg kom på i farten. Bilen er i utgangspunktet et lavbudsjettprosjekt, i den grad man kan kalle dette et prosjekt, selvom tiden kan vise seg at det ufrivillig blir et prosjekt av den tekniske arten.. Selvom det egentlig ikke burde skje i nærmeste fremtid, den skal nemlig ha nyoverhalte bremser (3 stk, den fjerde må tas, nye deler ligger i baksetet) og en motor som starter og går fint! En tidligere eksoslekkasje er visst fikset, og det er kun en brekkvaier som må justeres pluss nevnte brems, så skal den på EU. Ikke farlig rust på denne,

Æ glær mæ  Gliser

« Siste redigering: juni 15, 2012, 11:24:52 am av haz » Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #1 på: februar 26, 2009, 09:59:34 am »

Gratulerer med kul bil Gliser Gliser
Ser jo ganske så bra ut også.
Er det en 411 E?
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #2 på: februar 26, 2009, 10:12:33 am »

Takk! Jeg synes også denne ser ganske snasen ut. Jeg har kjøpt "uprøvd" bil her, men stoler 100% på selger. Han kjørte den tross alt noen mil på sin tur til Kauto. Det er vel en 411 E ja.

har fått ytterligere info fra selger per mail her nå, blant annet at det kanskje aldri har vært lister på denne? Kanskje noen 411'ere som kan be/avkrefte? hehe.. føler meg enda mer amatør enn jeg vanligvis ville gjort.

En annen korrigering er at turen aldeles meg ikke gikk til Kauto, men til Nordkapp, dessuten kom de aldri helt frem. Dog en ganske heftig tur til tross: Oulu i Finland til Nordkapp i Norge (4.451 km )
Les alt her: http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=2&TID=6358&P=2&SID=28585#ID31

Nå vet jeg forresten også litt mer konkret info om bilen, greit å vite egentlig..    Osteaktig

71-mod, 411E Variant med 1,7 liters innsprutmotor (volumet er vel ganske nøyaktig 1679 hvis jeg husker rett - og E står for Einspritz - tysk for innsprut)
« Siste redigering: februar 26, 2009, 10:24:50 am av haz » Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #3 på: februar 26, 2009, 10:13:54 am »

type 4 er ved siden av 02/03 den luftkjølte med best kjøreegenskaper. I tillegg har du nevnt plassen, jeg bruker min som nr 2 bil. Plass til tre småttiser og varm og god. Gratulerer med flott bil!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 26, 2009, 10:14:36 am »

Flott å se et 411 prosjekt også! Utmerkede biler til å strekke seg ut i, bare å ta med madrass og sovepose! Siden spørsmålet ble stilt - kom 411 med forgassere, forresten? Trodde alle var enten E- eller LE-utgaver.
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #5 på: februar 26, 2009, 10:17:30 am »

Både 411 og 412 kom med gassere. 74 412 ble så vidt jeg vet kun levert med gassere...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #6 på: februar 26, 2009, 10:27:42 am »

type 4 er ved siden av 02/03 den luftkjølte med best kjøreegenskaper. I tillegg har du nevnt plassen, jeg bruker min som nr 2 bil. Plass til tre småttiser og varm og god. Gratulerer med flott bil!

Sier du det ja, det gleder jeg meg til å finne ut. Tror denne har bensinvarmer også, men skal i utgangspunktet ikke vinterkjøres.

Flott å se et 411 prosjekt også! Utmerkede biler til å strekke seg ut i, bare å ta med madrass og sovepose! Siden spørsmålet ble stilt - kom 411 med forgassere, forresten? Trodde alle var enten E- eller LE-utgaver.

Ja denne skal få være med på tur til treff ol.  Glad 

Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 26, 2009, 10:33:19 am »

Både 411 og 412 kom med gassere. 74 412 ble så vidt jeg vet kun levert med gassere...
Javel, har bare sett 1700 med innsprøytning, det er jo ikke det store antallet som ble solgt uansett. Lærer noe nytt hver dag! 1800 motoren hadde vel etter det jeg forstår bare gassere når de var levert på 412, ja. Merkelig at de ikke fikk den økonomisk levedyktig med injection i -74, i grunnen, skulle tro det var et bedre utgangspunkt ift. smog-kravene i USA.
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #8 på: februar 26, 2009, 10:57:28 am »

Sitter nok en varmer over girkassa, mener det var standard. I tillegg fikk man front Eber som tilleggsutstyr. Har linker til mange sier med type 4 stuff, si i fra så kan jeg sende deg en pm 
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #9 på: februar 26, 2009, 11:01:09 am »

Sitter nok en varmer over girkassa, mener det var standard. I tillegg fikk man front Eber som tilleggsutstyr. Har linker til mange sier med type 4 stuff, si i fra så kan jeg sende deg en pm 

Ja gjerne! Her har jeg mye å lese meg opp på.
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #10 på: februar 26, 2009, 15:07:29 pm »

Og takk så mye for det! Her har jeg sengelektyre opp til flere uker fremover. Nå håper jeg han som skriver "På nattbordet" i Dagens Næringsliv ringer og intervjuer meg i nær fremtid.

Litt kult med en sånn helt ukjent og for meg ny bil, en ny verden som åpner seg  Glad
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #11 på: februar 26, 2009, 15:19:23 pm »

Jøss, Firehundreoghelveten er solgt, altså?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #12 på: februar 26, 2009, 15:32:13 pm »

ja, det se slik ut.
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #13 på: februar 28, 2009, 21:35:56 pm »

Hadde en liten økt med 411'n i dag, med god hjelp av forrige eier Glad

En viss Finne fikk det for seg en gang at bilen trengte høyde foran, og da er det godt å kunne benytte seg av Biltema sine fiffige løsninger på alt mulig, nemlig "stylter" på fjørene som ga god høyde og god bounce.... det var vel det første som ble fjernet/ drept..

1


2


3   Glad


Straks så alt mye bedre ut


Slik kan den bli med ytterligere senk, her hjulpet av to mann på fangeren


Interiør, her kan man skilte med turteller og cd/ mp3 spiller, man er da moderne


Her er alt som det skal være, tilfeldigvis merket som er kjekt for en amatør


Det var er liten økt, på med hjul, vekk med stylter, konstatere at motor starter og går med litt justering samt en rask såpevask. Neste runde blir vel siste brems samt litt småting her og der, før den skal på EU Glad
Loggført
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #14 på: mars 01, 2009, 21:43:01 pm »

Har hatt en god runde på bilen i dag. Den har en del stygge flekker som jeg valgte å gjøre en jobb for å fjerne, etter gode råd og lån av godt utstyr og remedier ble det gode resultater etter 5 timer med maskin og lakkrens. Noen før og etter bilder:









Utrolig fornøyd med resultatet! Planen var å gi den en runde polish, men det rakk jeg ikke i dag. Etter polish er det interiøret som står for tur, skikkelig rens! Deretter felger..  Glad
« Siste redigering: mars 01, 2009, 21:50:01 pm av haz » Loggført
Knut-Tore Sylte
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: Rauma



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 01, 2009, 22:29:40 pm »

Gratulerer med type 4, 411! Dette er meget gode biler og kjøre samenlignet med Bobla (storbilfølelse..) Hvis man ser bort fra sidevind da!!
Min første bil (i 1981) var en 412 LE så når jeg fant den jeg nå har i dag så måtte jeg bare fikse denne. Håper og få brukt min 412 i kommende sesong.
Vi får ta et type 4 treff!
Loggført

T1-61,T2-57-77, T3-69, T4-74, 914-4, Golf1GTI-83, Audi1005E-81, Combi Camp
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #16 på: mars 01, 2009, 22:32:40 pm »

takk! Ja vi får ta et lite treff, har sett bildene av din 412, helt fabrikkny omtrent! Kanskje du får med deg Volksfest 09 ?  Glad
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #17 på: mars 01, 2009, 23:53:56 pm »

Jøss, du klarer å vaske bort rusten, du kan få vaske bilene mine også Glad

Grattis med firehundreoghelveten haz, ser veldig bra ut. På årets Bug Camp blir det kanskje jeg som må få igjen varmen i din bil Glad
Loggført

1969 Militær-buss
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #18 på: mars 02, 2009, 08:35:41 am »

vel, jeg brukte ca. 5 timer og det som er borte nå er o bare overflaterust. Men det var utrolig å bare se det forsvinne mens jeg holdte på, har ikke gjort noe lignende tidligere. De samme områdene må behandles med noe midler, ellers kommer det tilbake. Om du har noen sånne flekker på din så kan jeg videreformidle metoden jeg selv fikk opplæring i. Har helt pølsearmer idag   Osteaktig  Bug Camp er reddet varmemessig, men om det blir temperaturer i nærheten av søndagen så vil det jo ikke være et tema..
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: mars 02, 2009, 09:08:29 am »

Se der ja.. bra!

Med bedre produkter og en bedre maskin så hadde du fått et enda bedre resultat langt raskere. Nå gjenstår det bare å få bort skjoldene etter rubbingen før du legger på en god voks og forsegler det hele med en hardvoks.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #20 på: mars 02, 2009, 09:28:46 am »

Nettopp. Holder det med et håndkle for å få bort skjoldene eller finnes det en annen metode? Det papiret/ stoffet jeg brukte var ikke optimalt. Jeg rakk ikke voksing sist, men tenkte å kjøpe inn dette til en dag jeg har tid. Tips til produkt? Jeg kan også se om jeg finner noen gode råd i den tråden som angår bilpleie. Takk for hjelpa forresten.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #21 på: mars 02, 2009, 09:43:10 am »

Nettopp. Holder det med et håndkle for å få bort skjoldene eller finnes det en annen metode? Det papiret/ stoffet jeg brukte var ikke optimalt. Jeg rakk ikke voksing sist, men tenkte å kjøpe inn dette til en dag jeg har tid. Tips til produkt? Jeg kan også se om jeg finner noen gode råd i den tråden som angår bilpleie. Takk for hjelpa forresten.

Jeg foretrekker alltid et frotè håndkle fremfor disse dyre papirene. Bilen din er nå rubbet med veldig "snille" produkter og jeg mener du skal seriøst vurdere å gjøre den jobben en gang til før du går videre til neste steg.

1) Rub bilen ned skikkelig, du har nå sett hvilke "underverker" en skikkelig rens kan gjøre.
2) Deretter tørker du av rubbingen, et område om gangen samtidig som du ser om det er noen plasser som trenger ekstra fokus og mer rub.
3) Så hadde jeg avfettet bilen (feks med Esso Sabilex - sprut på, gni med svamp, la virke) og vasket den skikkelig.
4) Behandle de få rustflekkene som er med produkter, lakk og evnt en bodyprotection slik det ble pratet om.
5) Voks on, voks off. Gjerne med maskin.
6) Hardvoks. Påføres i sparsommelige mengder og tørk av.

En skikkelig maskin og gode produkter er minst halve jobben og jeg kan ta noe med som du kan låne. Det er hyggelig å se at bilen får velfortjent oppmerksomhet og at du samtidig lærer noe nytt.

Mvh
BB 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #22 på: mars 02, 2009, 10:06:15 am »

En skikkelig maskin og gode produkter er minst halve jobben


Er veldig enig i den kommentaren, det er så utrolig mye enklere å jobbe med en god voks. Jeg liker personlig Meguiars produkter, men jeg har også blitt positivt overrasket av carnuba-voks fra Turtle Wax, det meste går, men jeg ville nok holdt meg unna det aller billigste.

Hva slags rubbing/metode brukte du for å fjerne flekkene?


Loggført

1969 Militær-buss
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #23 på: mars 02, 2009, 10:10:38 am »

En skikkelig maskin og gode produkter er minst halve jobben


Er veldig enig i den kommentaren, det er så utrolig mye enklere å jobbe med en god voks. Jeg liker personlig Meguiars produkter, men jeg har også blitt positivt overrasket av carnuba-voks fra Turtle Wax, det meste går, men jeg ville nok holdt meg unna det aller billigste.

Hva slags rubbing/metode brukte du for å fjerne flekkene?




 Glad Og jeg HATER meguiars! Kortvarende kommersUSA produkter.

Haz benyttet en liten Bosch eksentersliper, 5 timer, myk pute og en blanding av Turtle Scratch remover og Autoglym paint renovator.
« Siste redigering: mars 02, 2009, 10:12:49 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #24 på: mars 02, 2009, 10:27:13 am »

Nettopp. Holder det med et håndkle for å få bort skjoldene eller finnes det en annen metode? Det papiret/ stoffet jeg brukte var ikke optimalt. Jeg rakk ikke voksing sist, men tenkte å kjøpe inn dette til en dag jeg har tid. Tips til produkt? Jeg kan også se om jeg finner noen gode råd i den tråden som angår bilpleie. Takk for hjelpa forresten.

Jeg foretrekker alltid et frotè håndkle fremfor disse dyre papirene. Bilen din er nå rubbet med veldig "snille" produkter og jeg mener du skal seriøst vurdere å gjøre den jobben en gang til før du går videre til neste steg.

1) Rub bilen ned skikkelig, du har nå sett hvilke "underverker" en skikkelig rens kan gjøre.
2) Deretter tørker du av rubbingen, et område om gangen samtidig som du ser om det er noen plasser som trenger ekstra fokus og mer rub.
3) Så hadde jeg avfettet bilen (feks med Esso Sabilex - sprut på, gni med svamp, la virke) og vasket den skikkelig.
4) Behandle de få rustflekkene som er med produkter, lakk og evnt en bodyprotection slik det ble pratet om.
5) Voks on, voks off. Gjerne med maskin.
6) Hardvoks. Påføres i sparsommelige mengder og tørk av.

En skikkelig maskin og gode produkter er minst halve jobben og jeg kan ta noe med som du kan låne. Det er hyggelig å se at bilen får velfortjent oppmerksomhet og at du samtidig lærer noe nytt.

Mvh
BB 

Det hadde jo vært optimalt å låne en maskin! Jeg tenkte å kjøpe inn pleieprodukter som jeg da kan bruke på stegene 5 "voks on og off" (stegene opp til 5 fikser jeg) + steg 6 samt en pute som er hardere. Har de noe på Thorsov Bilrekvisita eller må jeg andre steder for å skaffe disse produktene?
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #25 på: mars 02, 2009, 10:50:24 am »

Du får nok det du trenger på Torhov. Torshov har mest Turtle Wax-produkter, men også endel Autoglym. BilXtra på Ullevål Stadion har Meguiars. Og hvis jeg ikke husker feil, så er poleringsmaskin blant det Biltema har typ 40 prosent rabatt på om dagen.
Loggført

1969 Militær-buss
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #26 på: mars 02, 2009, 12:11:22 pm »

Seriøst..? Eksentersliper..? Ikkje poleringsmaskin, med andre ord?

Resultatet blei jo vanvittig bra.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #27 på: mars 02, 2009, 12:31:19 pm »

Jeg fikk aldri helt med meg hva slags maskintype det var, men det er jo det BB sier. Ikke har jeg peil på dette området, men det er vel noe i samme gate som en poleringsmaskin? Jeg har først gjort lakkrensjobben nå, så blir det polering ++ på lørdagen har jeg funnet ut  Glad
Loggført
Tore
Medlem
***
Innlegg: 169
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #28 på: mars 02, 2009, 12:32:20 pm »

Grattis med ny vogn!  Glad
Loggført



Slackers Garage @ Facebook - Visit here!
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #29 på: mars 02, 2009, 13:06:00 pm »

joa, klarte ikke dy meg! Her er mye bil, har jeg også fått bekreftet. I utgangspunktet lowcost, men bilen skal funke. Nå er den på vei til å skinne i tillegg, og det er jo ikke feil?!
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!