april 28, 2024, 00:03:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lite kompetanse på motorer - look som teller?  (Lest 24264 ganger)
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: februar 26, 2009, 23:49:10 pm »

Her kaster man brannfakler i hytt og gevær - alle treffes i denne tråden tror jeg Osteaktig


Jeg undrer meg stadig - HVA driver bilene våre fremover - jo motorer (original eller modifisert). Om man ser på trådene på forumet her så er det stoooor entusiasme og gode råd på både senk, korting og det som værre/bedre er.

Men lag en motortråd - hvor er da de som er mest engasjert i det ovenfor nevnte? Er det slik at folk fokuserer på look og stil og driter i motor - hallo!!! Våkn opp - det er motorene som driver kjøretøyene deres forover om dere ikke har merka det!

Jeg kommer med en påstand:

Senk, korting og look kan man lese seg frem til - det er værre med motorbygging! Am i right or wrong - kjør debatt - samma åssen det går eller funker bare det ser fett ut eller er ikke vwmotor noe folk gidder å engasjere seg i/med?

Må det være slik at vi om 50 år sitter med masse biler - men lite motorer - virker ikke som de fleste her skrur i filler den havarerte motoren sin og fikser - de slenger heller ut en tråd med "billi billi 1600 kjøpes"? Den havarerte - hva skjer med den....?

Kjør debatt!!  Gliser

Men husk: Dette skal og gå andre veien - samma åssen det ser ut - bare det går fælt?

Og personangrep kan vi spare oss for - dette er ikke myntet på noe eller noen - dette er ting jeg har merket meg som en i vwmiljøet i Norge Glad
« Siste redigering: februar 27, 2009, 00:08:19 am av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Corky Racing
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted:



Vis profil
« Svar #1 på: februar 27, 2009, 00:04:06 am »

Må si meg enig, skulle gjerne ha sett mere til tråder med motor prosjekter, skal selv lage en tråd om mitt motorprosjekt så fort jeg får hentet motor til uka. da blir det bygging i fra bunnen av og med full oppdatering hva som gjøres.
Loggført
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: februar 27, 2009, 00:11:18 am »

Tror det er mange som ikke "tør" å begynne på motorbygg. Iallefall jeg synes det er mer skremmende enn det å gjøre noe exteriørt. Det er jo også slik at i motorbygging hjelper det ikke å synes noe ser bra ut. En kan like en stil uten å ha kjørt bil før men for å vite om en motor er bra eller dårlig så skal det mere til.

og så er jo de orginale motorene så gode og søte også da Glad
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #3 på: februar 27, 2009, 00:19:49 am »

Enig! Åsså er det jo så vanskelig å lære seg motor. Har prøvd å følge en del motortråder, men proffene snakker jo gresk Gliser

"Fikk bygd litt videre på motorn i dag: 567,4ex 88veiv med 4,4 - 80, 77ring på fjæra, 5-1, ghf RH77, 44 med shims og z-99"

For meg som ikke kan en dritt fra før av så er det vanskelig å tyde kodene Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4 på: februar 27, 2009, 00:23:51 am »

Det som er meninga Lobo. Nesten som Frimurere, om å gjøre å stenge oss uinnvidde ute... Glad
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 27, 2009, 00:31:31 am »

Look er...nesten....alt. Med stor fare for å tråkke på såre tær... Se bare på to 2,3 litere motorer som ligger i deler hos meg nå. Han ene tviholder på noe som ble avlegs på tidlig 70 tall. Nemlig 6 volt!!! Magneto og IDA... Ellers er han en fin kar... med mer knowhow om hva som skjer i verden enn meg. Toppene derimot... som ingen ser. Er CNC og nymotens.  Øyerulling  Hører jeg dobbeltmoral.
Eieren av den andre er veeeeldig merkebevisst. Og slipper "nesten" ingen Kinaproduserte deler inn i sin motor. Alle forum og jungeltelegegrafer er nøye godt igjennom... og delene resulterer i den mest "forum" korrekte motoren vi kan tenkte oss. Dette bør bli enkelt, bra og skuddsikkert i følge alle kilder. Det må sies at denne karen er litt nervøs for det å kjøre vw. Så ting må funke når han først skal ut å kjøre... en gang hvert skuddår  Rekker tunge

Jeg personlig liker de motorene som er bygget, brukt og vedlikeholdt med den hensikt at de skal fungere på den mest effektive måten. Enten det er snakk om 25 hestere eller oxyboksere. Juggel og dilldall bør ikke forekomme. Gammel drit bør være hyllevarmere eller likvider på Ebay. Det er ikke et mål at dagens motorer skal yte like mye som de gjorde på Carlsbad på 60 og 70 tallet... De bør yte det doble.

Innovative motorbyggere vekker min oppmerksomhet, uansett looks... selv brukte jeg loggbart data sprut på nittitallet. Og idag kun forgassere. Noe jeg hater meg selv for...  Gråter
Loggført

alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 27, 2009, 00:35:45 am »

For de som er nybegynnere inkludert meg så er det jo 2 bøker som hjelper.
How to rebuild your vw engine og How to hotrod your vw engine
jeg har bare hatt tid til å lese dem en gang, planen min var å lese dem igjen samtidig
som jeg demonterte/ bygde opp en motor for å få skikkelig med meg allt..

Ja jeg er også helt klart for motorbygge tråder..
også low budget bygg da ikke alle har råd til de dyreste delene til en hver tid..
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: februar 27, 2009, 00:39:28 am »

Han med magnetoen har jeg hørt om. Han driter fullstendig i om det går fort, bare det ser bra ut...  Øyerulling
Og han andre, han er kvalitetsbevisst for at han vet at det høyner andrehåndsverdien på motoren...  Hæ

Og motorbyggeren... Han er redd for å kjøre på treff eller på Zita for at ventilfjørene mister spennet. Hver meter skal kjøres på limt asfalt...   Sjokkert

Æ flire. HØGT!  Osteaktig Osteaktig Osteaktig
Loggført
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 27, 2009, 00:41:36 am »

LOL!
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 27, 2009, 00:49:39 am »

Mitt råd om du er en newbie på motorer og vil lære. Få tak i en god manual på Norsk. Vi er nordmenn. Og mange av de utenlanske manualene kan blir fort vanskelige teknisk med fotpund og tomme mål.

Deretter er det bare å begynne. Demonter... og monter. Bare får å finne ut hvordan dette finurlige greiene egentlig fungerer. De fleste mister da jomfrudyden... og det viser seg at smykke foran deg. Ikke er så skremmende som først antatt.. men noe som tåler å bli tatt i. Man begynner såklart ikke med en 60000,- kroners motor som krever hvitøye av nøyaktighet.

Et annet råd... hver selektiv på hvor du tar imot råd. Finn deg noen du stoler på ... og konfronter denne personen. Om du f.eks spør her... og ikke helt har innebygd smartfilter. Synes jeg synd på deg.

Min første motor ble satt i sammen fra scratch av en haug med deler. Til rådighet hadde jeg kun fastnøkler og skrutrekker.. og ingen manual. Lysten til å lære var godt over gjennomsnittet.
Det hører med til historien at motoren gikk 23 mil før den døde av løst bærelager mot svinghjul, og et sprukket stempel. Men kunnskapene mine om denne luftkjølte motoren.... hadde vokst betraktelig  Osteaktig
Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #10 på: februar 27, 2009, 00:58:19 am »

.
« Siste redigering: januar 20, 2011, 11:19:28 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 27, 2009, 01:15:57 am »

Jepp  Gliser
Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #12 på: februar 27, 2009, 01:19:13 am »

.
« Siste redigering: januar 20, 2011, 11:19:00 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 27, 2009, 01:19:57 am »

Mitt råd om du er en newbie på motorer og vil lære. Få tak i en god manual på Norsk. Vi er nordmenn. Og mange av de utenlanske manualene kan blir fort vanskelige teknisk med fotpund og tomme mål.

Deretter er det bare å begynne. Demonter... og monter. Bare får å finne ut hvordan dette finurlige greiene egentlig fungerer. De fleste mister da jomfrudyden... og det viser seg at smykke foran deg. Ikke er så skremmende som først antatt.. men noe som tåler å bli tatt i. Man begynner såklart ikke med en 60000,- kroners motor som krever hvitøye av nøyaktighet.

Et annet råd... hver selektiv på hvor du tar imot råd. Finn deg noen du stoler på ... og konfronter denne personen. Om du f.eks spør her... og ikke helt har innebygd smartfilter. Synes jeg synd på deg.

Min første motor ble satt i sammen fra scratch av en haug med deler. Til rådighet hadde jeg kun fastnøkler og skrutrekker.. og ingen manual. Lysten til å lære var godt over gjennomsnittet.
Det hører med til historien at motoren gikk 23 mil før den døde av løst bærelager mot svinghjul, og et sprukket stempel. Men kunnskapene mine om denne luftkjølte motoren.... hadde vokst betraktelig  Osteaktig


OOOOPS....... Gliser Gliser Gliser
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #14 på: februar 27, 2009, 01:24:25 am »

Deretter er det bare å begynne. Demonter... og monter. Bare får å finne ut hvordan dette finurlige greiene egentlig fungerer.

Da er det bare å begynne å lete etter nestendøde motorer...

Om noen har så er det bare å rope ut! Glad
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: februar 27, 2009, 01:46:09 am »

Få tak i en god manual på Norsk. Vi er nordmenn.

Har du link til ein sånn?

Ellers så kan folket sjå fram til ivertfall 2 nye motortrådar med Masse dumme spørsmål! Skal snart begynne å overhala motoren på 69en, og tenkte å laga ein separat tråd!

Seinare skal eg bygga ein 1915motor til T.Lookeren, og då vert da endå meir dumme og merkelege spørsmål, som trenger Masse kunnskap frå andre enn meg til å besvara! Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #16 på: februar 27, 2009, 01:51:54 am »

Jeg gleder meg Tistlo.. Da slipper jeg å stille alle de dumme spm.
Loggført

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #17 på: februar 27, 2009, 06:52:16 am »

For at fleire skal "våge" å gå i gang med motoroverhaling, så må ein vel først avlive myten om at det fins dumme spørsmål.. Men litt av problemet i dag er jo at ein har forum - for ikkje å snakke om internett. I gamle dagar, når han/dei som har uttalt seg "kritisk" (spesielt heilt i starten av denne tråden) var på sitt rookie-level, var det berre eitt medium som gav hjelp, og det var bøkene. I dag kan ein jo ta kontakt med fagfolk over heile verden ved hjelp av eit par tastetrykk, for å få fasit på alt. Det blir litt som å kjøpe eit nytt dataspel - og laste ned komplett walkthrough for å komme kjappast mulig igjennom.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #18 på: februar 27, 2009, 07:01:43 am »

Som Jee skriver - bare å begynne å skru. Kanskje er det mange flere som gjør det enn hva forumet gjenspeiler? Er ikke alle som liker å blottlegge seg av enten taktiske grunner eller strategiske. Ikke glem at det er omtrent dødsstraff for alt som er morro i Norge og at misunnelsen er stor Sjokkert  Gliser
Motor er både fascinerende og moro, og behøver ikke være sofistikert og kostbart - må nevne en kamerat som fikk seg sin første luftkjølte sist vår. Han kjørte med den frem til bilen ble plukket ned nå i vinter for hellakkering. Nå er han av den nevenyttige og nysgjerrige typen som liker å fikse ting - så den gamle 1200-en ligger nå plukket i atormer i verkstedet. Inspisert og gått over grundig, får nye lagre, stempelringer og pakninger, ventiler er slipt og alt er rengjort. Har gamle gode Haynes med seg til å svare på spørsmål som dukker opp. Så dette blir bra!
Kanskje blir det litt flere hester i neste motor? Med nokså basic verktøy og en liten kjellerbod kommer en langt.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #19 på: februar 27, 2009, 07:16:03 am »

For at fleire skal "våge" å gå i gang med motoroverhaling, så må ein vel først avlive myten om at det fins dumme spørsmål.. Men litt av problemet i dag er jo at ein har forum - for ikkje å snakke om internett. I gamle dagar, når han/dei som har uttalt seg "kritisk" (spesielt heilt i starten av denne tråden) var på sitt rookie-level, var det berre eitt medium som gav hjelp, og det var bøkene. I dag kan ein jo ta kontakt med fagfolk over heile verden ved hjelp av eit par tastetrykk, for å få fasit på alt. Det blir litt som å kjøpe eit nytt dataspel - og laste ned komplett walkthrough for å komme kjappast mulig igjennom.
En kan lese seg opp på så mye rart, men det jeg tror mange sliter med er å våge. Jo mer en leser og ser på forhånd desto "skumlere" blir det å gå i gang. Skrekken er "å ødelegge ting",  å ikke få det sammen igjen, ikke ha verktøy som passer, eller tilsvarende problemstillinger. Men gjør en det rolig og systematisk med det nødvendige utstyret (som ikke koster skjorten), så kan en få til mye og det gir et stort kick!
Synes det er mye kompetanse på motorer her inne, imponeres og inspireres stadig over prosjekttråder som viser at "det går an" selv for amatører. Når så "gamle guruer" kommer med detaljerte beskrivelser av prosjekter er det jo bare å ta til seg. Greit at de som ligger noen år foran mest interessert i de hotte motorprosjektene, men dette er ofte motorer som koster mange ganger mer enn nybegynnerne flest har anledning til. De må som tistlo først konsentrere seg om å få bilene trygge før de begynner med trimming. Men ambisjoner skal det være, er vel det som driver de fleste her!
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #20 på: februar 27, 2009, 09:16:21 am »

Ha! Endelig en tråd hvor jeg kan skyte vilt fra hofta med god samvittighet!!  Osteaktig

TomR, ingen personlige uthenginger....ok, men jeg kjenner en grei kar fra Drammen som har eid bortimot 50% av alle hi-po motordeler i vw norge og .....men hvor er prosjekttrådene hans da? Rekker tunge

Men ærlig talt, dette har vi som har holdt på med vw`s en stund mye skyld i. Det bygges motorer over en lav sko her i landet, men det vises ikke frem i prosjekttråder. Hvorfor ikke? Ikke tid? Vil ikke røpe hemmeligheter? Flau for å bli tatt i gjerningen av å gjøre noe dumt? Eller er det bare ren egoisme, giddesløshet og selvgodhet......?
Her trengs det virkelig et krafttak hvor mange tar seg selv i nakken! Dette gavner hele hobbyen og til slutt en selv Glad


 
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #21 på: februar 27, 2009, 09:44:32 am »

Jeg er en av dem som heller betaler folk som kan motorer for å bygge en. Da jeg vet mine begrensninger. Selv om jeg har fikla med org motorer. Men en trimma motor, nei da vil jeg heller at noen som kan det gjør det.

 Og hvorfor de som kan ikke skriver så mye her kan ha mange sammenhenger. Men jeg tror de er lei av folk som spør før de i det heletatt har prøvd.
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #22 på: februar 27, 2009, 09:46:33 am »

Prosjekttråder omkring dette med bygging av motor har det vært ALTFOR lite av....!!!!!!
Dette var del av motivasjonen vi hadde når vi startet tråden "Endres engine", vi trengte et sted hvor vi kunne få hjelp siden vi ikke hadde alle svarene selv, og vi ville lage den tråden vi savnet mens vi steg frem i prosessen...

Cheepo tåden kom vi på å lage fordi like sikkert som snøen smelter så kommer spørsmålet om hvordan få mer effekt utav motoren... Når Endre da trengte en ny motor og vi hadde størstedelen av delene liggende så ble det ny tråd...

Ikke alle spørsmålene er nå like dumme, men også her er det fint å kunne lene seg på andres kunskap underveis...



Motorbygging kan anbefales på det varmeste!!!! , og er slettes ikke så skummelt om man bare tar seg tiden å lese litt og ikke være redd for å stille litt dumme spørsmål..
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: februar 27, 2009, 10:34:31 am »

Morsom tråd dette.. Det som er litt påfallende er nettopp det TomR nevner - lager man en tråd der målsetningen er å høvle asfalt med frontplata på sin nye bil får man side opp og side ned med kommentarer, spørsmål og meninger. For å sette det litt på spissen; hvor mange VW's i norge har airbags vs hvor mange som har motor  Blunker?
En typisk motortråd får mange visninger men veldig lite inspill fra andre enn trådstarter.. Dette er jo i all hovedsak et diskusjonsforum, og det er rimelig å tro at de som poster ting her er interessert i tilbakemeldinger på det de driver med - på godt, vondt og nysjerrig nivå. Hvis det er sånn at folk (som meg) er usikre på hvordan motorene våre fungerer, hvordan man gjør spesifikke ting, ikke skjønner hva som ble gort på bildet i siste post etc. - spør da vel! Da jeg startet den første motortråden min kunne jeg ingenting om folkevogn - (eller andre) motorer - og målet men tråden var dermed to ting; først og fremst ha mulighet til å bli "busta" hvis jeg gjorde noe som var helt på trynet, men også fordi jeg savnet en sånn tråd selv.
Det som er spennede med motorer er at forbedringspotensialet er tilnærmet uendelig - og det tilfører i hvertfall for min del en helt ny dimensjon til denne hobbyen. Man kan ikke senke en bil lengre ned enn at den faktisk står fast på bakken - men begrensningene til en vw motor er neppe nådd på lenge!
Man kan ikke tvinge folk til å interessere seg for vwmotorer - men det er da lov med litt lobbyvirksomhet Osteaktig

(Sorry at ekstrem senking blir brukt som "syndebukk" her folkens, senk ivei..)

Mer motor til, og av folket!
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: februar 27, 2009, 11:22:06 am »

At folk har en innebygget skepsis til motor er bare sunt... det er ikke det minste lett. Folk kan slå seg på brystet over at noe starter å går, men det betyr bare at man ikke har gjort noen general tabber.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #25 på: februar 27, 2009, 11:32:06 am »

.
« Siste redigering: januar 20, 2011, 11:20:08 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #26 på: februar 27, 2009, 11:52:27 am »

Nå er vel lista blitt lagt ganske høyt når det gjelder motorbygging her på forumet.
Etter utallige diskusjoner kommer prislappen opp i 40-60k uansett hvordan man velger å gjøre ting. Brukte deler er jo fy, og man må jo også velge rett fabrikat.
Vet om mange budsjett bygg med en ferdig prislapp på mellom 5-10lapper, men ingen gidder å sitte her å fortelle om det. Sjelden tilbakemeldingene er særlig positive da.
Virker som ett motorbygg må taes helt ut, og alt av potensielle hester må frem. Er det egentlig nødvendig?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #27 på: februar 27, 2009, 11:59:14 am »

Her lukter det jammen meg høylydt FIS !

Gotta love it...

Hva får du om du blander et glasshus med ti fugler på taket, skjegget i postkassen - sper på med litt dobbeltmoral og navlebeskuelse....blander godt i internasjonal forummiksmasteren, setter til en god dose SCCholeymoley og deretter setter deg ned og drømmer foran dataskjermen?
Loggført

SCREWDRIVER #2
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #28 på: februar 27, 2009, 12:00:28 pm »

Nå er vel lista blitt lagt ganske høyt når det gjelder motorbygging her på forumet.
...
Virker som ett motorbygg må taes helt ut, og alt av potensielle hester må frem. Er det egentlig nødvendig?
Form min del hadde det vært mye mere spennende å se små prosjekter, om ikke annet, en helt orginal motor som bare skal "gjøres ny igjen" men som du sier er det kanskje ikke så spennende å vise frem dette
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #29 på: februar 27, 2009, 12:16:44 pm »

med den takten jeg har på mine restaureringer, så ligger mye av forklaringen i at jeg ikke har lagt ut egen tråd om min motor, rett og slett i at longblokken tildels ble bygd før jeg var klar over dette (eller tuju) forumet...

Men tråder ala oxyboxer, woxyboxer og cheap-o, synes jeg er interessesant. Og kanskje ispedd noe EFI saker. Det at noen tar valg litt utenfor IDA og hammerslagslakk er inspirerende.

Endre D sin tråd er jo et oppslagsverk, og meget grundig beskrevet, men kanskje den egner seg bedre som inspirasjon for fremtidige prosjekt. Kom med fler hverdagsmotorer!

En årsak til at folk kanskje vegrer seg litt for å legge ut sine motorprosjekt, er at lista for hva som er "akseptert" på SCC og andre steder ligger litt høyere nå enn for bare noen få år siden. Det var ikke mange 1835 å se på stripa i høst, men "alle" skulle ha 2200cc+.

For den jevne entusiast, er en litt mer moderat motor som er bygd solid og bra, kanskje vel så interessant. Og det trenger ikke koste skjorta heller. For mange er kjørbarhet, pålitelighet og gleden av å ha bygget noe selv kanskje mer verdifullt enn en 12-sekunders vellykket tur på limt asfalt, for så å oppdage at det kreves et halvt år i garasje,. og 30k til for å få bilen på veien igjen...


Loggført
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!