april 19, 2024, 21:53:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lite kompetanse på motorer - look som teller?  (Lest 24171 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #30 på: februar 27, 2009, 12:19:29 pm »


En årsak til at folk kanskje vegrer seg litt for å legge ut sine motorprosjekt, er at lista for hva som er "akseptert" på SCC og andre steder ligger litt høyere nå enn for bare noen få år siden. Det var ikke mange 1835 å se på stripa i høst, men "alle" skulle ha 2200cc+.
...

Du er nødt til å ha vært på et annet SCC en meg.. Det ENESTE som ikke er akseptert på SCC er oljesøl! PUNKTUM
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #31 på: februar 27, 2009, 12:39:11 pm »

Tid skal vi få se noen av dine motor bygg da  Blunker du har jo mange teorier

Jeg har bare en motor jeg... og den består av gamle billige deler...
Den har ikke filter holder fra JAYCEE, den har ikke UDO løftere, den har ikke Titanventiler, ikke bigbeef innsug, ikke titanstøtstenger eller 6000 kroners CSP eksos, den har ikke alu blokk, ikke rullevipper eller rullekam, den er ikke basert på en WBX, den har ikke lange dyre råder, den har ikke lurium90 kam, ikke JPM topper, ikke høye innsug, ikke tørrsump, ikke clevite77 lager, ikke styrepinne på innsugene, ikke supersquish, ikke standard ånding, ikke standard oljesystem, den har ikke alu filter, ikke CSP ventildeksler, ikke 6 volt, ikke A1 Fatboy potte, ikke bergstag, ikke doghouse, ikke alternator, ikke termostat, ikke elektrisk kjølevifte, ikke earls kobblinger,  ikke tørrsump, ikke turbo, den er ikke basert på de siste forums utsagnene, den er ikke polert eller lakkert, den har ikke DTM viftehus, eller mytiske deler fra inn eller utland, den har ikke CB enginering kam drev, ingenting er skuddsikkert, den har ikke black magic eller Kennedy stage1, den har ikke sikkerhetsmargin i vendehøyden, den har ikke lavt fjærtrykk, den er ikke på 2,3 liter eller mer, veiva er ikke balanser eller polert, den har ikke MSD stage2 med vaskeball og launch controll, den har ikke stålpumpe, ikke 4" borring, ikke sprut eller choke, den går ikke på racebensin, og den har ikke kostet under ti tusen eller over 100. Men den har JAYCEE everleaks! Og den anerkjenner fysikk og teori, og derfor elsker jeg den!

Dvs. den er ikke interessant for andre, den er verken pen, blank eller rask, og ikke holder den evig heller...
Men jeg har aldri sagt eller ment at jeg er motorbygger, den tittelen tror jeg aldri jeg kommer til å ikle meg, men jeg liker å diskutere motor... det er derfor jeg svarer i denne tråden...  Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #32 på: februar 27, 2009, 12:40:56 pm »


En årsak til at folk kanskje vegrer seg litt for å legge ut sine motorprosjekt, er at lista for hva som er "akseptert" på SCC og andre steder ligger litt høyere nå enn for bare noen få år siden. Det var ikke mange 1835 å se på stripa i høst, men "alle" skulle ha 2200cc+.
...

Du er nødt til å ha vært på et annet SCC en meg.. Det ENESTE som ikke er akseptert på SCC er oljesøl! PUNKTUM

jeg sa "akseptert" ikke akseptert Blunker
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #33 på: februar 27, 2009, 12:42:27 pm »

Hehe - tar hintet (au...fakkel var varm...) - men som tidligere nevnt: Jeg har ikke lyst til å legge ut hva jeg har av motor i bilen min, deler jeg har i garasjen ++ på et åpent forum der jeg vet det er både biltilsyn, lensmann og prest (dette har jeg vært klar på hele tiden - hadde heller ikke noe tråd på vw2you)Glad

Jeg setter forøvrig bort motorbygginga mi - er jeg for lat og har slurvete omgang  med pengene mine, for lite kunnskaper eller en kombo av alt (tipper det siste stemmer best)?

Eneste grunnen - men en gang i fremtiden kanskje - jeg er en jævel på å ta bilder så alt er ikke gått i glemmeboka når jeg sitter med bleier og rullator med øra fulle av feedback fra høreapparatet Glad

EDIT: Og ja ....jeg har litt dårlig samvittighet innimellom ...siden jeg ikke deler ...


Ha! Endelig en tråd hvor jeg kan skyte vilt fra hofta med god samvittighet!!  Osteaktig

TomR, ingen personlige uthenginger....ok, men jeg kjenner en grei kar fra Drammen som har eid bortimot 50% av alle hi-po motordeler i vw norge og .....men hvor er prosjekttrådene hans da? Rekker tunge

Men ærlig talt, dette har vi som har holdt på med vw`s en stund mye skyld i. Det bygges motorer over en lav sko her i landet, men det vises ikke frem i prosjekttråder. Hvorfor ikke? Ikke tid? Vil ikke røpe hemmeligheter? Flau for å bli tatt i gjerningen av å gjøre noe dumt? Eller er det bare ren egoisme, giddesløshet og selvgodhet......?
Her trengs det virkelig et krafttak hvor mange tar seg selv i nakken! Dette gavner hele hobbyen og til slutt en selv Glad


 
« Siste redigering: februar 27, 2009, 18:41:04 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #34 på: februar 27, 2009, 15:04:11 pm »

Artig tråd!
Jeg for min del har vært boble gal siden jeg var 14, men har av forskjellige årsaker bare lest om drømmen frem til jeg kjøpte en 58 T-1 i 2007. Og det var helt tilfeldig. Kunne jo ikke sitte å se på at nabokona på 90+ hadde en råtten stygg boble i garagen som andre kunne få satt kloa i før meg Blunker.
Etter at bilen ble min har jeg jobbet meg oppover. Senking hadde jeg  lest om og sannheten er vel at det faktisk var like lett å senke bilen i virkeligheten som i reportasjen i vw-trends. Samtidig bestilte jeg ALT av bremsedeler nytt og gjorde noen andre nødvendige reprasjoner for å få "møkka" på veien igjen for første gang siden 1978 (samme år som jeg ble født!). Og dette var før jeg hadde lest om rat look på internett. Tenkte bare det kunne være moro å se om bilen kunne brukes igjen for en billig penge.
Siden har jeg fått lyst til å bytte ut "ditt" mot "datt" og "dings" mot "bums". Det ene tar liksom det andre.
Men det er noe rart med meg og motorer. Før jeg fikk bilen på veien så jeg på 30 hesteren som noe midlertidig og utrangert som jeg ville ha bort relativt fort. Men når bilen ble "ferdig", og første prøvetur var unnagjort hendte det ting oppi hodet mitt. Jeg oppdaget at jeg NYTER følelsen av å bare cruise rundt i bobla. Fart spiller liksom ingen rolle bare jeg får kjørt litt med favorittbilen min! Mange som kjører MC sier at de føler en "indre ro" så fort sykkelen begyner å trille. Jeg har det på samme måten med min kjære vw. Har jeg en jævlig dag på jobben setter jeg meg i bobla når jeg kommer hjem, tar en tur og vipps er humøret oppe igjen.
Det er heller ikke til å stikke under en stol at jeg ikke kan stort/noe om motorer. Men hvis disse er like enkle som hjulopphenget på bobla så kan det være at jeg etter å ha levd med denne bilen noen år til får lyst til å plukke litt under luka bak. Men med delvis medføtte orginalbils-dna, og respekt for det orginale er vel jeg av typen som passer bedre til å leke med judson kompressor og doble gassere enn 2,3++ liter og lave tallkombinasjoner på stripa. Tror nok mye av dette bunner i redselen for å vrake bilen og at jeg aldri har vært noen stor tillhenger av fart samt at jeg er "redd" for å ødelege det nostalgiske som "bor" i bilen idag.
Tror mye av nostalgi følelsen slik jeg ser det forsvinner sammen med et brølende beist under luka bak.

PS: God VW helg folkens Glad.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #35 på: februar 27, 2009, 17:09:57 pm »

 ;DArtig tråd detta! Jeg er fartsgal med alt,og må prøve å begrense risikoen for dødsfall,så noen Porsche motor blir det nok ikke i min bil.Men jeg drodler med planer om noe mer pulver,men jeg trenger en motor som kan brukes hver dag,så ekstremt blir det ikke(da har jeg tilgang til andre biler Gliser)
Vil vel også si at min begrensede kunnskap om disse motorene gjør at jeg antagligvis ikke kommer til å starte en motortråd,av den enkle grunn at hvis jeg vil vise bort noe,kan det være en fordel å ha et minimum av innsikt  Blunker
Loggført

Alt MÅ ned!!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #36 på: februar 27, 2009, 18:01:49 pm »

Noen svar har jeg fått - men mindre enn ventet - mange henger seg opp i High Power motor her, men hva med original?? Kan man ikke skru original så kan man iallefall ikke trimme, det er IKKE stor forskjell på å bygge en original motor og en med mange hester - prinsippet er til en viss grad likt - men kanskje litt andre toleranser noenplasser - men ikke noe rakettforskning om man ikke eksprimenterer med ting man ikke burde Glad Alle mål er å finne - finner dem man ikke så spør man - jeg tror INGEN spørsmål er for dumme når de gjelder motorbygging - men ting har en tendens til å bli "superinnvikla" når man begynner med valg av eksos, dysing, råderatioer og det som værre er (det er fortsatt bare å spørre, det er VELDIG mange dyktige mennesker her med pedagogiske evner).

Husker dere når dere begynte å sykle, eller lærte å kjøre snowboard? Mye fomling og feilskjær - men etterhvert lærte man seg noen tricks - man begynner ikke på topp - man begynner i bunn - lære på originalmotor er fint, lærerikt og ikke dyrt.

En dag finnes det ikke en "bra" 1600 - de fleste motorer har snart gått 200 000 om de ikke er gjort noe med, hva gjør man da?

« Siste redigering: februar 27, 2009, 18:25:30 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #37 på: februar 27, 2009, 18:05:25 pm »

Hehe - nå lo jeg godt Lobo - men et ærlig svar, tusen takk Glad

Enig! Åsså er det jo så vanskelig å lære seg motor. Har prøvd å følge en del motortråder, men proffene snakker jo gresk Gliser

"Fikk bygd litt videre på motorn i dag: 567,4ex 88veiv med 4,4 - 80, 77ring på fjæra, 5-1, ghf RH77, 44 med shims og z-99"

For meg som ikke kan en dritt fra før av så er det vanskelig å tyde kodene Osteaktig
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #38 på: februar 27, 2009, 18:08:39 pm »

dobbelpost ja...
« Siste redigering: februar 27, 2009, 18:20:19 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #39 på: februar 27, 2009, 18:18:00 pm »

Mye raringer azz....

ERIK!! Pell deg inn på kammerset, vi skal ha en snakk!!! (alternativt..er du i verkstedet, bli der og gjør hva du gjør... Osteaktig )

PS: Pønta IDA,ene mine her om dagen - med hotte greier fra Jaycee og Geers ...ja, han Jaycee vettø...US og greier vøtt...kosta flesk, men skal hindre bensintåke, ammetåke, kuldetåke og et par andre tåker...men ikke si no til de andre a....

fiiiiiiis...

Eieren av den andre er veeeeldig merkebevisst. Og slipper "nesten" ingen Kinaproduserte deler inn i sin motor. Alle forum og jungeltelegegrafer er nøye godt igjennom... og delene resulterer i den mest "forum" korrekte motoren vi kan tenkte oss. Dette bør bli enkelt, bra og skuddsikkert i følge alle kilder. Det må sies at denne karen er litt nervøs for det å kjøre vw. Så ting må funke når han først skal ut å kjøre... en gang hvert skuddår  Rekker tunge


* Evita_IDA-007.jpg (165.67 KB, 600x450 - vist 295 ganger.)
« Siste redigering: februar 27, 2009, 18:23:41 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #40 på: februar 27, 2009, 18:27:48 pm »

Kan man legge til: Drikke kald hvitvin av halvlitersglass på tom mage....Hæ?

Du er nødt til å ha vært på et annet SCC en meg.. Det ENESTE som ikke er akseptert på SCC er oljesøl! PUNKTUM
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #41 på: februar 27, 2009, 18:30:59 pm »

Kan man legge til: Drikke kald hvitvin av halvlitersglass på tom mage....Hæ?



mulig....   ? ? ?

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #42 på: februar 27, 2009, 18:49:29 pm »

,
En årsak til at folk kanskje vegrer seg litt for å legge ut sine motorprosjekt, er at lista for hva som er "akseptert" på SCC og andre steder ligger litt høyere nå enn for bare noen få år siden. Det var ikke mange 1835 å se på stripa i høst, men "alle" skulle ha 2200cc+.



Dama stilte med en dårlig justert,orginal og slitt 1500 på SCC.Hun hadde kjempemorro med en tid på 22.9/91km/t-OG hun vant klassen sin som videre ga 1000kr i premie.Målet denne sesongen er å komme over 100 km/t,så en trenger ikke legge lista høyt og bruke masse penger for å bli med på morroa.. Glad
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #43 på: februar 27, 2009, 21:29:39 pm »

Motorbygg...  her er det greit med litt basic kunnskaper først, og så lærer man utrolig mye av bare å prøve. Ja bare prøv, enten går det eller så går det ikke. greit å begynne med noe billig. overhal en 1600. eller en gressklipper for den sak skyld.
Tror også det er viktig å tenke over hva man vil med motoren og vilket bruk den er til. Å bygge en motor som er forum vennlig er bare idiotiskt.
Selv byttet jeg ut det luftkjølte tullet med noe litt mer holdbart. ikke mange som synes det er greit, men når de må overhale etter vært løp så kjører jeg sesong etter sesong uten å røre en skrue på motoren. og jeg sparer ikke på bensinen.

finnes det luftkjølte motorer som gir 250rwhp og som kan brukes til noe annet en 402m for så å taues tilbake for at de er overopphetet??  Hæ
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #44 på: februar 27, 2009, 21:35:21 pm »

Det er nok det serru, det kalles turbo og finnes i biler som ikke er presentert her på forumet...JPM var forresten nærme med 245 HK på sin 1915 kubikk og NA - men nå er vi offtopic. Det er luftkjølt VW jeg savner kompetanse på blant den gemene hop, ikke nødvendigvis HIPO motorer Glad

 
finnes det luftkjølte motorer som gir 250rwhp og som kan brukes til noe annet en 402m for så å taues tilbake for at de er overopphetet??  Hæ
« Siste redigering: februar 27, 2009, 21:38:26 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #45 på: februar 27, 2009, 21:40:16 pm »

finnes det luftkjølte motorer som gir 250rwhp og som kan brukes til noe annet en 402m for så å taues tilbake for at de er overopphetet??  Hæ

Der er en ide til ny SCC-pris, for raskeste motor som kjøres for egen maskin til og fra stevnet Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #46 på: februar 27, 2009, 21:50:02 pm »

.
« Siste redigering: januar 20, 2011, 11:22:01 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #47 på: februar 27, 2009, 22:11:57 pm »

Fin fin tråd Tom R. Gjør motsatt av Race-Buggy ; 2 ekstra cyl , volum over 3 liter og 230 org hester til "boblepris" ....
Finnes mange "gutter"  som tenker motor i dette landet (ikke utseende på motoren altså !!!)
Mvh
Erich
 
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #48 på: februar 27, 2009, 22:17:08 pm »

.
« Siste redigering: januar 20, 2011, 11:22:27 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #49 på: februar 27, 2009, 22:21:03 pm »


Selv byttet jeg ut det luftkjølte tullet med noe litt mer holdbart.

Har du lest teksten øverst til høyre i banneren her, gått feil eller?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #50 på: februar 27, 2009, 22:28:28 pm »

Motorbygg...  her er det greit med litt basic kunnskaper først, og så lærer man utrolig mye av bare å prøve. Ja bare prøv, enten går det eller så går det ikke. greit å begynne med noe billig. overhal en 1600. eller en gressklipper for den sak skyld.
Tror også det er viktig å tenke over hva man vil med motoren og vilket bruk den er til. Å bygge en motor som er forum vennlig er bare idiotiskt.
Selv byttet jeg ut det luftkjølte tullet med noe litt mer holdbart. ikke mange som synes det er greit, men når de må overhale etter vært løp så kjører jeg sesong etter sesong uten å røre en skrue på motoren. og jeg sparer ikke på bensinen.

finnes det luftkjølte motorer som gir 250rwhp og som kan brukes til noe annet en 402m for så å taues tilbake for at de er overopphetet??  Hæ

Siden du skal sammenligne med dragracing,du har heller ikke bygd din for dragracing har du vel??Tror du det er for at mange av motorene ikke tåler 402 meter,eller tror du det kan være at vifta er fjernet for at den stjeler hester,at det er ekstra vekt med kjøling osv-for at bilen er bygd for et helt annet formål.Og kansje det blir åpnet litt oftere enn din motor,for at det får en behandling som du aldri kommer til å komme i nærheten av med din bil?Formålet og bruksområdene er helt forskjellige!Men for all del,all honør til deg for ditt bygge og bruksområde.Synd jeg ikke har fått sett nøye på bilen din,sist jeg gjorde et forsøk hadde du allerede dratt fordi du ikke ble premiert..
« Siste redigering: februar 27, 2009, 22:40:34 pm av tekken » Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #51 på: februar 27, 2009, 22:35:35 pm »


Senk, korting og look kan man lese seg frem til - det er værre med motorbygging! Am i right or wrong - kjør debatt - samma åssen det går eller funker bare det ser fett ut eller er ikke vwmotor noe folk gidder å engasjere seg i/med?



Det er en kjensgjerning at de fleste er mer opptatt av hvordan bilen ser ut enn hvordan den går. Snakker ikke da bare om luftkjølt VW, men bil generelt. Motorbygging, det være seg original eller noe vassere, er for spesiellt interesserte og noe de mindre interesserte setter bort til de som kan det.

Når det gjelder påstanden "Senk, korting og look kan man lese seg frem til - det er værre med motorbygging!" er jeg totalt uenig..
Det finnes en bråte motoroppskrifter man vet fungerer bra, det er bare å bestemme seg for hva man vil ha og til hvilken pris og kjøpe ferdig eller handle deler for så å få noen til å bygge evt bygge selv. Original eller race, billig eller dyr, man vet hva man får i forhold til hva man legger i det.
Hovedpoenget er at man på ett eller annet vis kan definere hva man vil ha og betale eller jobbe for å få det.

Look derimot er en helt annen og en mye mer kompleks sak. Look er selvdefinert, du kan ikke betale andre for å tenke ut hvordan du vil at bilen din skal se ut.. Vanskeligere og lese seg til i mine øyne. Man kan lese så mye man vil og ha alle de hotteste "must have" delene på en bil av den kuleste årsmodellen og allikevel sitte igjen med en kjedelig oppskriftsbil lik alle de andre på nettet. Her kommer egen smak, ideer og evne til å sette sammen de rette delene til en helhet som funker inn. Mye vanskeligere enn å få bilen til å gå forover spør du meg..


« Siste redigering: februar 27, 2009, 22:46:03 pm av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #52 på: februar 27, 2009, 22:46:44 pm »

Uenig - er bare å åpne Cal-look boka til Keith Seume så er nesten alle felgkomboer som ansees som "hotte" - jeg sa nesten Glad Jeg mener at mye av det som er "komponert" allerede er eksponert i blad, nett eller lignende - men det finnes også her hederlige unntak Glad

Rocket er inne på no vesentlig - men de fleste deler som brukes er uansett brukt av andre i en nesten lik setting. En motor er nok lett å komponere - etter bruksområde, men min forundring er jo relatert til at det er flere som fenges av stil og look enn motor generelt (for det ER jo faktisk et motorisert kjøretøy) Glad

Look og detaljer krever kunnskap, interesse og øyne for det tidsriktige/matchende - mens motor krever kunnskap alene Glad Er vi enige dah.....? Kjenner jo deg ganske godt privat så skjønner hva du mener - men du er inne på en bestemt stil - jeg tenker mer på at man kan se et bilde på samba med korta puma og de hjula - så vet man må man skal ha - det er jo ikke kreativt - krever bare penger det (men nå sporer jeg av...)



Senk, korting og look kan man lese seg frem til - det er værre med motorbygging! Am i right or wrong - kjør debatt - samma åssen det går eller funker bare det ser fett ut eller er ikke vwmotor noe folk gidder å engasjere seg i/med?



Det er en kjensgjerning at de fleste er mer opptatt av hvordan bilen ser ut enn hvordan den går. Snakker ikke da bare om luftkjølt VW, men bil generelt. Motorbygging, det være seg original eller noe vassere, er for spesiellt interesserte og noe de mindre interesserte setter bort til de som kan det.

Når det gjelder påstanden "Senk, korting og look kan man lese seg frem til - det er værre med motorbygging!" er jeg totalt uenig..
Det finnes en bråte motoroppskrifter man vet fungerer bra, det er bare å bestemme seg for hva man vil ha og til hvilken pris og kjøpe ferdig eller handle deler for så å få noen til å bygge evt bygge selv. Original eller race, billig eller dyr, man vet hva man får i forhold til hva man legger i det.
Hovedpoenget er at man på ett eller annet vis kan definere hva man vil ha og betale eller jobbe for å få det.

Look derimot er en helt annen ting og en mye mer kompleks sak. Vanskeligere og lese seg til i mine øyne. Man kan lese så mye man vil og ha alle de hotteste "must have" delene på en bil av den kuleste årsmodellen og allikevel sitte igjen med en kjedelig oppskriftsbil lik alle de andre på nettet. Ikke er det så lett og bare betale en som kan det for å få jobben gjort heller. Her kommer egen smak, ideer og evne til å sette sammen de rette delene til en helhet som funker inn. Mye vanskeligere enn å få bilen til å gå forover spør du meg..



« Siste redigering: februar 27, 2009, 22:59:40 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #53 på: februar 27, 2009, 23:10:44 pm »

[[/quote] Race-Buggy

hehehe, det er ikke størrelsen det kommer ann på.........................


Helt enig med deg , men hangler etterhvert mer mot miljøer der "bil" betyr motor , kjøreegenskaper , banekjøring ,banetreff osv.
Det må jo være lov å glugge på andre forum der det ikke diskuteres farge ,innredn og bambushyller 90 % av tida  .
Dette betyr "IKKE" at bobla på noen måte forsvinner ut av mitt liv....
Mvh
Erich 

PS : en ting er sikkert , du kan ikke bygge "gatebil", "dragracer" , "banebil" og "showbil" av samme kjerra . 


« Siste redigering: februar 27, 2009, 23:15:34 pm av Sonic » Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2084
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #54 på: februar 28, 2009, 00:03:08 am »

Eg e en av de som ikkje gidde å poste så mye lenger. Sitter heller bare å leser å tenker på at en dag kjøper eg meg en god ny motor............ og kjører videre......
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #55 på: februar 28, 2009, 00:20:03 am »

PS : en ting er sikkert , du kan ikke bygge "gatebil", "dragracer" , "banebil" og "showbil" av samme kjerra . 

Vås
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #56 på: februar 28, 2009, 01:38:40 am »



Det er en kjensgjerning at de fleste er mer opptatt av hvordan bilen ser ut enn hvordan den går. Snakker ikke da bare om luftkjølt VW, men bil generelt. Motorbygging, det være seg original eller noe vassere, er for spesiellt interesserte og noe de mindre interesserte setter bort til de som kan det.


[/quote]

Og jeg satser på at Baja'n blir råfet, med en driftsikker motor. For da holde at jeg har geniale idèer Osteaktig
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
| UMBINC |
Seniormedlem
****
Innlegg: 285
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #57 på: februar 28, 2009, 08:23:33 am »

Blir vel aldri mere kompetanse heller når de fleste kjører samme setupen Glad 2.3...FK87...IDA...PLING....OG EN PLONG. Det er noen få personer i landet her som setter seg inn i ting og tør å prøve/feile. Flere skulle vært av den kalibern!

Looks bestemmer nok mye på hele fjøla. Selv om andre syns bilen min er kul er jeg ikke fornøyd i det hele tatt Osteaktig Som rocket sier det er selvdefinert og individuelt.. Men her som på motor siden er det også mange som går for det samma...For da blir det i hvertfall riktig Glad

Keith Seume... Hvem er det egentlig? vet så lite om han at jeg måtte klippe og lime inn navnet fra TomRallys tråd.. Johnny har snakka om han men har aldri fått med meg hvem han er el hva han driver med. like lite vet jeg om Gene berg Osteaktig Kansje vi skulle hatt en egen tråd om de to...

Sweet lord oooo dveesus...

Ulf aka mr quiet...
Loggført
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #58 på: februar 28, 2009, 08:58:15 am »

"Stor motor i en classic vw handler bare om look " Det å spinne av gårde, burne eller ta seg noen striper noen ganger i året handler mye om show off. Det skal mye til å gjøre noe revolusjonerende med en boble . Og snakker vi om stilarter er de etterhvert blitt klassiske og variasjonene blir marginale og kun nyansert for nerder innen stilarten. Om man kjører en sliten orginalmotor så går den bare litt treigere enn en ny overhalt en, og den går jo ikke fort.,..Eller så går den ikke i det heletatt,He,he. Da det er dyrt for stor motor og tekniske oppgraderinger er det nok mange som som fokuserer på stilen da det kan koste alt fra 1,- krone og oppover. Man kan få en litt kul bil med å bytte hjul , kanskje et ratt og noe annet. Jeg mener at om man hele tiden skal ri på en bølge av nye og revolusjonerende bobler og motorer går man muligens fort lei og ingenting blir bra nok.
Loggført

Folkevogn er kjerra!
| UMBINC |
Seniormedlem
****
Innlegg: 285
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #59 på: februar 28, 2009, 09:14:57 am »

"Stor motor i en classic vw handler bare om look " Det å spinne av gårde, burne eller ta seg noen striper noen ganger i året handler mye om show off. Det skal mye til å gjøre noe revolusjonerende med en boble.

Ikke enig i at dette med motor kun handler om looks..  Når man tenker slik...stopper jo alt opp Glad

Sier som en nordlending sa til meg en gang...

"ulf! vær ydmyk.... Dein dagen du slutta å lære.....DA e du døu!"
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!