april 27, 2024, 06:56:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fersk type 2 eier  (Lest 4056 ganger)
Kai
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted:


Vis profil

« på: januar 17, 2008, 21:03:43 pm »

Nå ser det ut til at jeg endelig har fått hånd om en bil jeg har siklet litt på en stund nå Glad.  Det er en 73 mod type 2, med kun 3300 km på telleren.  Ja det stemmer, denne ble kjøpt i 73 som beredskapsbil for brannvesenet og har kun stått i beredskap siden da, den har aldri vært i daglig bruk.  Denne er registrert som 2 seters varebil, kunne godt tenkt meg flere seter, men er usikker på hvilken seteløsning disse bilene hadde som 5 setere (plassering av baksetene), er det noen type 2 eiere der ute som har noen bilder av denne typen som 5 seter og evt. forslag til hvor slike originale seter kan skaffes?

På forhånd takk!!!

Kai.
Loggført
jongra
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: januar 17, 2008, 21:11:43 pm »

gratulerer!

og lykke til med sete jakten Kult
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2 på: januar 17, 2008, 21:18:32 pm »

 Sjokkert    Vil bare si grattis,helt utrolig kult Kult    Siklet lenge eller? kan ikke ha vært lett Osteaktig
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Railo
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1181
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: januar 17, 2008, 22:30:37 pm »

Bilder..?
Loggført


73 Bay
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 17, 2008, 22:55:38 pm »

Nå ser det ut til at jeg endelig har fått hånd om en bil jeg har siklet litt på en stund nå Glad.  Det er en 73 mod type 2, med kun 3300 km på telleren.  Ja det stemmer, denne ble kjøpt i 73 som beredskapsbil for brannvesenet og har kun stått i beredskap siden da, den har aldri vært i daglig bruk.  Denne er registrert som 2 seters varebil, kunne godt tenkt meg flere seter, men er usikker på hvilken seteløsning disse bilene hadde som 5 setere (plassering av baksetene), er det noen type 2 eiere der ute som har noen bilder av denne typen som 5 seter og evt. forslag til hvor slike originale seter kan skaffes?

På forhånd takk!!!

Kai.

Gratulere med bil.. 
Jeg er ingen orginalfreak på noen måte. Men la for guds skyld bilen være nøyaktig som den er. Om du vil endre på noe. Så selg den, og kjøp noe annet du kan modifisere. Selv om det "bare" er snakk om noen seter... også noen felger. Også litt senking. Mer motor hadde vært noe...... and the ball is rolling.
 En bil som har forblitt urørt så lenge synes jeg bør forbli som den er..  Enkelte ting fortjener ikke å bli ødlagt av vår trang til å skape noe annet enn det vi har.  Hør'n bessfar prate  Øyerulling
Loggført

Kai
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: januar 17, 2008, 23:14:43 pm »

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger.  Det er en fryd å se hvor aktivt dette forumet er. Har forsøkt med spørsmål på andre forum uten hell, mens her går det en time og man har allerede 4 svar, fine greier!!!!Grunnen til at jeg ønsket meg flere seter, var at jeg kunne tenke å ta meg resten av familien på 4
på en kosetur en gang i blant Glad Bilen har forøvrig et "dobbelt sete" på passasjer siden, men det står i vognkortet at det er 2 sitteplasser.  Det som er litt synd, er at det i beste mening er lagt belegg i varerommet på bilen for å beskytte dette, men det har nok virket mot sin hensikt, så jeg er usiker på om noe av dørkplaten må skiftes i varerommet.  Ellers ser karrosseriet ut som når den rullet ut i fra fabrikken.  Disse bilene hadde selvsagt ikke dagens rustbeskyttelse, så noe overflaterust finnes under også, er det noen forslag på hvordan jeg kan "konservere" bilen under for å bevare den slik den er i dag?
Bilder kommer over helgen Glad
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #6 på: januar 17, 2008, 23:19:31 pm »

Grattis med kjempebil. Hvor i landet kjøpte du den?
Loggført

1969 Militær-buss
DVS-RACING
Medlem
***
Innlegg: 146
Bosted: Sørumsand



Vis profil
« Svar #7 på: januar 17, 2008, 23:25:44 pm »

Grattis med bilen! Regner med det har godt med en del sikkel... Hadde gjordt det for meg i alle fall! Må si meg enig med Jee, ikke bygg den om med seter osv. Kule felger og dekk, senking og litt mer motor vil funke på denne også. Gleder meg stort til å se bilder av denne!!!

Stian 
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #8 på: januar 18, 2008, 08:48:48 am »

Grattis med bilen! Regner med det har godt med en del sikkel... Hadde gjordt det for meg i alle fall! Må si meg enig med Jee, ikke bygg den om med seter osv. Kule felger og dekk, senking og litt mer motor vil funke på denne også. Gleder meg stort til å se bilder av denne!!!

Stian 

Tror Jee mente at han IKKE burde begynne med felger, dekk, motor osv fordi da begyner ballen og rulle og plutselig (ikke fordi det nødvendigvis er galt) ser bilen ut som restoen til Martin. Litt feil med et urørt utgangspunkt..

Samtidig ser jeg hvorfor trådstarter ønsker en ekstra setebenk, noe som ikke nødvendigvis ødelegger bilen på noen graverende måte, spesielt ikke siden han likevel må gjøre noen grep i dørken.

Gratulere med godbil, Baywindow er herlige biler å kjøre Glad Gleder meg til bilder!
« Siste redigering: januar 28, 2008, 10:11:51 am av BT » Loggført

Member #1 /Spliths venner
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #9 på: januar 18, 2008, 11:46:43 am »

har svarte bakseter liggende billig jeg. Glad
Loggført
DVS-RACING
Medlem
***
Innlegg: 146
Bosted: Sørumsand



Vis profil
« Svar #10 på: januar 18, 2008, 12:55:13 pm »

Obs, i min begeistring over denne bilen leste jeg nok Jee's kommentar med hodet  under armen... Men uten å ha sett bilen er er vel en beredskapsbil i brannvesenet ikke akkurat en originalbil. Hva skal brannvesenet med det? Bilen er mest sannsynelig modifisert for å kunne gjøre en jobb som beredskapsbil i brannvesenet og er derfor i mine øyne ikke et urørt utgangspunkt heller. Vil anta at dette er gjordt for såpass lenge siden at utstyr og modifiseringer ikke lenger er av "den helt vanlige typen" og naturligvis bevaringsverdige. Og håper jo den vil bli bevart som det den var ment som, beredskapsbil. Monteres en del utstyr i bilen som forringer bilens orginalitet som Jee nok mener i sin kommentar er jeg enig med ham,finn en annen bil.               
Loggført
Kai
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: januar 19, 2008, 11:12:46 am »

Vel denne bilen er kun utstyrt med en "hjemmesveiset" takgrind, med påmonterte blålys, samt 4 sirenehorn i front.  Regner med at dette blir tatt bort slik at denne blir mest mulig "original".  Skjønner godt at det delte meninger om dette.  Er det forøvrig noen som har tips til understellsbehandling på bilen, slik at jeg kan få bevart bilen mest mulig slik den er i dag, er selvfølgelig noe overflaterust under, men ser grei ut ellers.  Beklager forøvrig at jeg ikke har fått lagt inn bilder ennå, men det skal jeg komme tilbake til så snart jeg får mulighet Glad
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #12 på: januar 19, 2008, 11:46:54 am »

Vel denne bilen er kun utstyrt med en "hjemmesveiset" takgrind, med påmonterte blålys, samt 4 sirenehorn i front.  Regner med at dette blir tatt bort slik at denne blir mest mulig "original". 

Jeg synes det er veldig synd om du tar av takgrind, blålys/sirener og det som skiller denne bussen fra andre Bayer. Det er da ikke noe mål å være original i betydningen "som den så ut da den kom ut fra fabrikken"? Den er jo ikke noe mindre original fordi den er modifisert til beredskapsbil. Det ER en originalbil sånn den er - en original og urørt beredskapsbil fra brannvesenet. Jeg håper du vurderer å bevare bilen som original i betydningen "sånn den så ut som brannbil i årene den var det". Det er jo det som gir bilen historie og personlighet!

Loggført

1969 Militær-buss
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #13 på: januar 19, 2008, 11:50:46 am »

Min Blåmann er også en gammel brannbil,,mulig jeg tar feil,men synes ikke alle forandringer som er gjort forringer den på noen måte. Gjør de grep som trengs for å få deg en bil alle 4 kan nyte.
Gled deg til sommeren,pakk bilen full av unger og kjerring,,dra på tur Glad
Forrige eier av min,,fikk sprøytet den under med tectyl av et understellsverksted.

mvh jan
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Kai
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: januar 28, 2008, 08:47:39 am »

Vel her er bildene jeg har lovet, men som det tok lenger tid en beregnet å få lagt inn (kan ha noen med mine datakunnskaper å gjøre). Bilen ble forøvrig EU godkjent på onsdag Gliser


* DSC00529.JPG (4.13 KB, 160x121 - vist 377 ganger.)

* DSC00573.JPG (4.46 KB, 160x120 - vist 307 ganger.)

* DSC00576.JPG (5.2 KB, 160x120 - vist 346 ganger.)
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: januar 28, 2008, 08:57:24 am »

n-n-nydelig bil.  Gliser
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 28, 2008, 09:39:44 am »

Gratulerer med det som ser ut som et kjempekupp! Du får sikkert mye glede av denne!
Angående understellsbehandling; tectyl og tilsvarende har mange tilhengere, jeg er ikke en av dem. Dvs. sikkert helt greit om alt under er totalt rustfritt og du har en perfekt vannavvisende overflate.
Dessverre er dette sjelden tilfelle med biler som smøres inn med dette "gugget". Resultatet blir at rusten får videreutvikle seg i fred under tectylen og du sitter igjen med svarteper.
Det finnes mange gode preparater som f.eks. Owatrol sin rustpenetrerende og gjennomsiktige olje, hvis det er rustfritt under kan den blandes ut med Bengalakk og du får en fin overflate som samtidig er godt behandlet under. Eller du kan sette den inn bare med owatrol en gang i sesongen, omtrent som om den var en trebåt. Da får du også sjekket den grundig under med jevne mellomrom.
Men dette er det mange som har meninger om og erfaringer med, så du får jo bare undersøke litt og finne ut selv hva du tror blir best. Har vært tatt opp mange ganger før både her og på vw2you.com, så du kan jo søke litt der.
Loggført
Kai
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: januar 28, 2008, 10:33:43 am »

Neida, bilen er ikke totalt rustfri under. Denne Owatrolen, sprøytes denne på eller må den påføres på en annen måte?
Loggført
Hilde-M
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 164
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #18 på: januar 28, 2008, 10:38:56 am »

Nydelig bil! Gratulere så mye.

(må si jeg er litt missunnelig)

Loggført

Kai
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: januar 28, 2008, 10:56:34 am »

Takk for det. Det eneste som skuffet litt med denne bilen var at det i forbindelse med oppbevaring av brannslanger i en kasse bak i varerommet, hadde samlet seg vann foran hjulbuene bak, dette har forårsaket at det var rustet hull i dørken foran hjulbuene, men ellers er jeg foreløpig fornøyd.  Bilen er som sagt bare ruslet rubdt 3000 km, så alt av oljer bør nok byttes før jeg legger ut på tur, men dette er jo bare en bagatell Glad
Loggført
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 28, 2008, 12:00:06 pm »

Gratulere med flott bil.
Owatrolen styker jeg ut med pensel eller svamp. Men det går sikkert an å påføre denne på andre vis også. Prøv deg litt frem.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 28, 2008, 12:18:11 pm »

Flott Bil...Bytt alle flytende saker i girkasse, motor og brenssystem. Nytt fett i hjullagrene er også bra..

Jeg har også brukt Owatrol utvendig...Tynn tectyl/Tuffcotedinol eller tisvarende i hulrom er vel også svært lurt.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!