april 26, 2024, 00:38:48 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forskjell på lagerskåler til hjullager bak?  (Lest 6430 ganger)
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« på: november 18, 2007, 22:15:36 pm »

Hvor mange typer lagerskåler er det til svingaksel og hvor dype er de?
Jeg mener altså den delen pakkboksen til bakhjulslageret sitter i.
Grunnen til at jeg spør er at jeg har en mm eller to slakk på den ene siden og lurer på om jeg har brukt feil type.
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: november 18, 2007, 22:29:43 pm »

Jeg sleit med det samme da den ene sprakk på den gamle 66'n min. Tror jeg fant ut at det i allefall finnes 3 typer (men er ikke helt sikker). Tror jeg har restene av delesankingen fra den gang liggende i kjelleren. Kan sjekke i morgen og måle dybden hvis det er av interresse Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: november 18, 2007, 23:05:39 pm »

Det hadde vært topp!
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 19, 2007, 07:21:51 am »

Dette lurer jeg også på!
Sliter med å få Ghia`n tett ved hjul lagerene bak. Har akslinger og akselrør fra splitt kasse, men pakkbokser og trommler fra 68->

Det jeg kan se er at det i alle fall er to typer. Gammel type som har oljeslynge som sitter i trommel, og ny type som har oljeslynge i pakkboksen og "ledekanal" ut av bremseskjoldet. Det er også forskjell på bremseskjoldet ved at de har forskjellig tykkelse, noe som spiller inn på hvilken type pakkboks som kan brukes....

Men finnes det en type som er midt i mellom? 1060-1967 feks?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 19, 2007, 21:19:14 pm »

mener et er tre typer ute å går..
Plundra med dette selv, og jeg hadde tre forskjellige typer, der to av de er nesten helt like..
målene husker jeg ikke i hue dessverre.
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: november 20, 2007, 02:14:35 am »

Sånn jeg har forstått det er det tre typer, fordelt slik: opp til og med 65, 66+67, og 68+.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 20, 2007, 02:54:24 am »

Helt korrekt Henning,det er 3 typer.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: november 20, 2007, 08:29:59 am »

Beklager at det tok litt tid, her ser du resultatet av mitt dypdykk i kjelleren;

Som du ser fant jeg 3 forskjellige typer, de to til venstre er like dype, ca 2,6cm (målt med tommestokk liggende på bordet - fant ikke skyvelære..) Den til høyre er ca 2,9cm. Den helt ytterst til venstre har ikke den "innsvingen" i siden som de andre har. Håper dette hjelper! Glad


Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: november 20, 2007, 08:31:38 am »

Gi forresten bare beskjed hvis du kan bruke noen av disse, så får du den i posten.. Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 20, 2007, 08:37:12 am »

Jeg mener da bestemt at det er en type som ikke har skive utenfor simringen også?
Hvor det da sitter oljesamler i trommelen.

Er det fire typer da?

Den tykkeste av de er nok den nyeste, dette tror jeg har sammenheng med at bremseskjoldet er tynnere på de nyeste modellene.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: november 20, 2007, 08:46:35 am »

Jeg mener da bestemt at det er en type som ikke har skive utenfor simringen også?
Hvor det da sitter oljesamler i trommelen.

Er det fire typer da?

Den tykkeste av de er nok den nyeste, dette tror jeg har sammenheng med at bremseskjoldet er tynnere på de nyeste modellene.


Hmm, nå skal jeg ikke være for sikker her men jeg er rimelig sikker på at de tynneste kom fra den nyeste bilen? (ikke noe annet enn et litt slitent gullfiskminne som ligger til grunn her..)
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #11 på: november 20, 2007, 10:25:55 am »

Jeg mener da bestemt at det er en type som ikke har skive utenfor simringen også?
Hvor det da sitter oljesamler i trommelen.

Er det fire typer da?

Den tykkeste av de er nok den nyeste, dette tror jeg har sammenheng med at bremseskjoldet er tynnere på de nyeste modellene.


Den med oljeslynge er like dyp som den som er opp til 65, så det er i utgangspunktet 4 typer, men med 3 forskjellige dybder.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: november 20, 2007, 10:47:37 am »

Endre, hvis du finner et skyvelære blir jeg veldig glad!
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 20, 2007, 10:52:24 am »

Skal stikke innom ham med ett jeg om han ikke finner det...

Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: november 20, 2007, 14:00:55 pm »

Skal stikke innom ham med ett jeg om han ikke finner det...



Da ordner det seg, gir beskjed straks jeg har målene Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: november 20, 2007, 14:09:00 pm »

Om vi i tillegg finner ut hvordan det er med de forskjellige tykkelsene på bakplatene kan dette bli en kjempe bra sticky!
Loggført

Speed is no substitute for direction
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #16 på: november 20, 2007, 15:09:34 pm »

- 66 korte aksler - korte splines(fra 61, tunellkasse)
  67 lange aksler - korte splines
  68- lange aksler - lange splines

Tipper pakkboksene følger de samme årstallene akslene
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: november 20, 2007, 16:35:22 pm »

Jeg er rimelig sikker på at det minst to forskjellige typer på splittkasse.
Loggført
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #18 på: november 20, 2007, 23:50:35 pm »

Tilleggsinfo med målene av lengden på akslene:
Short Spline 26 11/16" 1961-1966 Bug      = 67,8 cm
Short Spline 27 11/16" 1967 Bug              = 70,3 cm
Long Spline 28 7/16" 1968 Bug & Type III  = 72,2 cm

- 66 korte aksler - korte splines(fra 61, tunellkasse)
  67 lange aksler - korte splines
  68- lange aksler - lange splines

Tipper pakkboksene følger de samme årstallene akslene

Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #19 på: november 24, 2007, 17:20:57 pm »

Hva skjer med skyvelæret?  Blunker
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #20 på: november 24, 2007, 20:30:30 pm »

Jeg har vært i verkstedet i dag og tatt et par mål. Her er bilde av lagerskålen jeg bruker.
Fra kanten ned til anleggsflaten for lageret er det 9,2mm. Er dette innenfor spec?


* Lagerskaal.jpg (64.17 KB, 800x600 - vist 147 ganger.)

* LAgerskaalmaal.jpg (51.52 KB, 800x600 - vist 180 ganger.)
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #21 på: november 24, 2007, 20:33:19 pm »

Jeg har også to pre -60 "splitt"kasser stående, og de har forskjellige akselrør. Jeg bruker den typen som har en 5mm kant rundt der bremseplata skal være. Den andre har som dere ser en mye mindre kant. Bremseplaten jeg bruker er 5mm tykk ved anleggsflaten.


*  (53.46 KB, 800x600 - vist 146 ganger.)

*  (56.32 KB, 800x600 - vist 148 ganger.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: november 24, 2007, 23:19:16 pm »

Også finnes det IRS bakstillinger også som har skåler.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: november 25, 2007, 16:01:55 pm »

Såvidt jeg husker etter min hodepine på dette feltet så har det ikke med bakplaten til bremsene å gjøre, men med hvor dypt lagerskålen er i lagerhuset på akslingen, og dermed akselrøret/akslingen som er ment brukt sammen. Summen av dybden i begge lagerhusene = bredden av lageret.


"Not sure of the actual part number, but I can tell you that the Bearing Covers with a 22.5 mm seating depth are intended for the axle tube for Beetles with the 1358 mm rear track width, and the Bearing Cover with a 19.5 mm seating depth matches the tubes for the later 1967 on 1350 mm rear track width, this is the same part as used on Type 3 from August 1965. Not sure if that helps ,but you just seem to have had mismatched parts in this area, if you've now got it to seal, and the drums go on allright, it should be OK"



Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #24 på: november 25, 2007, 17:32:00 pm »

Dette må vel OGSÅ ha med bakplatene å gjøre? Du kan neppe bruke en 5mm tykk plate på det akselrøret på det øverste bildet?
Eller misforstår jeg? Som sagt, jeg ville bli glad om noen har en slik lagerskål og kan måle nøyaktig dybde på den så jeg kan få vite om min er utslitt.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: november 26, 2007, 20:03:12 pm »

Bakplatene er klart noe som må taes med i regnestykket, men hvor stor er forskjellen på modellene? Jeg var litt uklar i forrige innlegg, men for meg var det ikke utslagsgivende. Mitt problem kom av at jeg skifter akselrør og dermed fikk feil i forhold til de gamle ytre lagerskålene.

Hele poenget er jo kort forklart at lageret ikke skal kunne vandre aksielt ved å bli låst mellom lagerhus-halvdelene.

Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #26 på: november 30, 2007, 22:39:03 pm »

Har noen hatt tid til å måle? Endre?  Blunker
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: august 15, 2010, 17:00:41 pm »

Det endelige svaret:

http://i93.photobucket.com/albums/l43/alweb99/Axleslighter.jpg

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!