april 28, 2024, 23:18:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montering av gummi på stigbrett til splitt  (Lest 5791 ganger)
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« på: mars 17, 2009, 14:08:30 pm »

Jeg er snart klar for å montere gummien på stigtrinna. Gummien er kjøpt ferdig tilskjært. Det er ikke slik som til nyere hvor det er en leppe som brettes rundt på kanten mot kanalen. Det er heller ikke tykkere kant som skal inn i falsen mot lista. Det er ikke noe problem å få gummien inn i den profilenfalsen som blir dekket av chromelista. Men mot kanalen er det et problem.

Jeg har til gode å se et demontert originalt stigtrinn i fra de hårde dager. Jeg har hørt rykter, jeg har hørt hva andre har gjort. Men er det noen som har såkalt "Hands on-erfaring" med et originalt gammelt stigtrinn? Det enkleste er kanskje å borre hull og pop-nagle. Men jeg har ennå ikke sett noe som helst spor etter pop-nagler ellers på bilen, eller andre splitt-deler for den del. Jeg kan lime, og jeg kan skru.

Hva tror du med erfaring om dette? Det er kanskje ingen stor sak, men jeg vil ha det mest mulig riktig når jeg først gjør det.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 24, 2009, 11:06:30 am »

Jeg tar det som en fornærmelse at du ikke forhører deg med meg før du legger ut tråd om dette Glad Har jo tross alt drevet intensiv research på feltet OG samtidig står det to strøkne stigbrett satt sammen av riktige deler to meter bak bilen din i garasjen Glad

Gummien skal nagles inn mot kanal på stigbrettet. Riktignok skal ikke naglene være av typen nye-popnagler slik jeg har brukt, men av typen "gammel" med store hull i midten. Den tidligere ovalen min fra 53 hadde også dette selv om gummien var av annerledes type enn på f.eks en 1950 modell. Jeg har også bilder av stigbrett fra 1951-1952 ett sted, men har de ikke for hånd akkurat nå.

Se evt her også for bilder av originale stigbrett fra 1947, selv om bildene ikke er helt optimale. 
http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=279691

« Siste redigering: mars 24, 2009, 11:19:28 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
boble54
Seniormedlem
****
Innlegg: 376
Bosted: Skjetten


Vis profil

« Svar #2 på: mars 24, 2009, 14:52:28 pm »

Det er av de nærmeste man skal høre det......
Loggført

-54 1200
-74 1303 Big
-76 1303 Cab
-76 T-2 Westfalia Camper
-87 T-3 Reimo Camper
 
Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 24, 2009, 15:07:22 pm »

Andre som har innspill? Som skrevet over så har jeg ikke noe tro på pop-nagler før jeg får se det på ett Wolfsburg-montert stigtrinn. Hva som skjedde ute i bakgården forskjellige steder rundt om i verden er en annen sak.

Jeg har fra flere sikre kilder fått avfeid teorien om pop-nagler.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 24, 2009, 19:13:09 pm »

.....Før jeg får se det på ett Wolfsburg-montert stigtrinn....

Vær så god, se her:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=215924&highlight=runningboards

Hvorfor er du så skråsikker på at de ikke brukte nagler?
Stigbrettene på bildet er tatt fra en juni 52, som forøvrig er identiske brettene til den superoriginale splitten til Splitman her på forumet. Samme nagler som jeg hadde på min tidligere oval 53 også.

Bevisene taler helt klart for nagler. Kan ikke si at jeg stoler helt på kildene dine.
« Siste redigering: mars 24, 2009, 19:23:03 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 24, 2009, 19:21:16 pm »

Dessuten hadde alle gamle stigbrett, levert originalt i denne korte epoken, små hull på baksiden. Noe man selvfølgelig kan se selv om gummien er borte. Hva tror du disse hullene ble brukt til?  Jo nettopp - nagler.
Nå har du fått flere bilder og flere referanser av meg.
Host opp disse såkalte sikre kildene, så vi får se om det er noe å stole på.
« Siste redigering: mars 24, 2009, 21:32:46 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 25, 2009, 13:26:02 pm »

Takk for innspill. Men det må være flere som har demontert stigtrinn enn de på TheSamba. De trådene om stigtrinn har jeg lest tidligere. Interessante selvsagt. Jeg finner det bare ikke naturlig at VW, eller deres underleverandør, tidlig på 50-tallet brukte noe pop-nagle-lignende. Men om så er, så sparer det meg jo for mye arbeid Blunker 

Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« Svar #7 på: mars 29, 2009, 16:42:19 pm »

Tror nok fürsten har rett her. Min rimelig originale 52 hadde også nagler.
Loggført

Member of The Split Cruisers.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 30, 2009, 07:31:59 am »

Tror nok fürsten har rett her. Min rimelig originale 52 hadde også nagler.

Takk for at du gadd å sjekke Glad
Vi burde hatt flere slike tråder om tilsvarende smale temaer.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 16, 2009, 12:31:49 pm »

Tror nok fürsten har rett her. Min rimelig originale 52 hadde også nagler.

Nagler er ikke "problemet" her. Nagler fantes den gangen. Men IKKE pop-nagler. Det er mitt poeng. Jeg fikk et tips om å forsøke hos et bremseverksted, de klinker jo fremdeles til gamle biler. Claes Ohlsson kan også ha nagler man klinker på med mothold slik VW gjorde det. Dessuten er det snart Ekeberg og der finner man det meste?
Moderne pop-nagler etterlater seg som kjent en stor "klump" på ene siden, og ligner lite på det originale som jo er tema for denne tråden jeg startet.
Om dere leser mine innlegg omtaler jeg kun POP-NAGLER som jeg ikke har noe tro på. Klinka nagler derimot er en gammel monteringsteknikk.
Dette er nok ikke pop, jeg blir nok naglet til veggs nå:)


Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: april 20, 2009, 23:08:22 pm »

Det er ingen av dekan som har funnet ut att det kun er han som monterer naglene, som nokon gong kjem til å sjå dei igjen!!? Pop eller rock, du ser ikkje det under der... men likevel; GODT att nokon forbanner seg ned i dei heilt småe smulene av orginale detaljer!!!

Vanlige nagler er ikkje problem å skaffa.. kan kanskje grafsa med meg ein neve frå metallsløyden og senda deg.. teknikken er vel små forsiktige kakk i begynnelsen, så eit kraftig?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 21, 2009, 07:00:10 am »

Joda absolutt. Det med hva andre ser og ikke ser har vi likegodt avfeid først som sist. Hvem bryr seg om hva andre mener??
Det eneste som betyr noe, er hva du selv vet hvor er.
Slik gjøres en skikkelig autistisk restaurering som vi ser eksempel på her Glad

Det er ingen av dekan som har funnet ut att det kun er han som monterer naglene, som nokon gong kjem til å sjå dei igjen!!? Pop eller rock, du ser ikkje det under der... men likevel; GODT att nokon forbanner seg ned i dei heilt småe smulene av orginale detaljer!!!

Vanlige nagler er ikkje problem å skaffa.. kan kanskje grafsa med meg ein neve frå metallsløyden og senda deg.. teknikken er vel små forsiktige kakk i begynnelsen, så eit kraftig?
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 21, 2009, 07:53:19 am »

Joda absolutt. Det med hva andre ser og ikke ser har vi likegodt avfeid først som sist. Hvem bryr seg om hva andre mener??
Det eneste som betyr noe, er hva du selv vet hvor er.
Slik gjøres en skikkelig autistisk restaurering som vi ser eksempel på her Glad

Det er ingen av dekan som har funnet ut att det kun er han som monterer naglene, som nokon gong kjem til å sjå dei igjen!!? Pop eller rock, du ser ikkje det under der... men likevel; GODT att nokon forbanner seg ned i dei heilt småe smulene av orginale detaljer!!!

Vanlige nagler er ikkje problem å skaffa.. kan kanskje grafsa med meg ein neve frå metallsløyden og senda deg.. teknikken er vel små forsiktige kakk i begynnelsen, så eit kraftig?

Veldig bra Tistlo Blunker Det er jo en grunn til at man er skeptisk når man får høre om en 100 % splitt som er helt originalt restaurert (med skruer og muttere i fra Biltema). Når man gjør det selv veit man at det blir riktigere. Det viktigste er at jeg VEIT at det er mest mulig/eller helt riktig også der ingen ser. Noen ting MÅ byttes, men kan det restaurers så gjøres det.

Selvsagt ening i det Kaj skriver over her også Glad
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #13 på: april 21, 2009, 08:51:23 am »

Wow - endelig en tråd med substans! Denne har gått meg hus forbi og jeg så den først nå i dag... Veldig bra!

Ved rask gjennomlesning -dere tar alle feil. Det er IKKE vanlige klink-nagler, og ihvertfall ikke pop-nagler (er du fra vettet Kai?!).

Jeg har akkurat demontert stigbrettene på min Mai-52 bil som er en superoriginal - rett og slett. Absolutt urørte stigbrettt med gummi, brakett under og begge originale lister. Garantert.

Listene sitter med vri-klips.

Gummiens-innerkant sitter med MALJER... bittesmå runde av typen du finner på en presenning, men altså hvor hullet i midten er ca 4 mm vil jeg anslå. It makes sense - de bygger nesten ingenting og kunne lett festes med en maljetang hos underleverandøren av stigbrett til VW... klinking med mothold og kulehammer tok alt for lang tid for en slik forbindelse som egentlig jo blir fastklemt når de monteres på bilen... og pop-nagler....grøss...det kom vel ikke før 1962 (generelt) så vidt jeg vet.

Jeg skal ta bilder og legge ut.

MEN - noen av dere andre i bransjen: Hvor får jeg tak i rikitg gummi til et Mai-52 stigbrett?? Det er ikke "spiss-profil" a-la 1950, det er ikke "smal,butt-profil" a-la Biltema-mattene.... det er "bred, butt-profil". Kai - du kan alt om dette - hvor får jeg tak i riktig gummi?

Og hvor kjøper man repro under-braketten?

Og hvor kjøper man verdens beste repro av selve stigbrettet?? (altså et repro som da etterpå skal bygges om til et Split-type brett)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 21, 2009, 09:20:20 am »

        Ser at Oval 57 ordlegger seg på en slik måte at folk tror jeg mener popnagler er riktig til dette formålet..... Har jeg aldri ment.
        Derimot har jeg i et svakt øyeblikk brukt popnagler som nødløsning Flau
        Dette temaet ble diskutert med Morten her på forumet også. Han hadde med noen urørte brett fra Ivansson vi studerte nøye.
        Maljer er navnet ja.Visste vel egentlig hva det var, men ikke hva det korrekte navnet var, så takk for det Glad


      • Vanlige stigbrett kan konverteres til splittstigbrett ved hjelp av denne:
        http://www.splitpartsunlimited.com/product_info.php?cPath=21&products_id=32
      • Splitpartsunlimited.com solgte tidligere hele komplette stigbrett til split også, vet ikke om de gjør det nå lengre.
      • Gummien er rask å svare på: FINNES IKKE. Ingen lager, og det ser ikke ut som noen har planer om å lage heller.





      Wow - endelig en tråd med substans! Denne har gått meg hus forbi og jeg så den først nå i dag... Veldig bra!

      Ved rask gjennomlesning -dere tar alle feil. Det er IKKE vanlige klink-nagler, og ihvertfall ikke pop-nagler (er du fra vettet Kai?!).

      Jeg har akkurat demontert stigbrettene på min Mai-52 bil som er en superoriginal - rett og slett. Absolutt urørte stigbrettt med gummi, brakett under og begge originale lister. Garantert.

      Listene sitter med vri-klips.

      Gummiens-innerkant sitter med MALJER... bittesmå runde av typen du finner på en presenning, men altså hvor hullet i midten er ca 4 mm vil jeg anslå. It makes sense - de bygger nesten ingenting og kunne lett festes med en maljetang hos underleverandøren av stigbrett til VW... klinking med mothold og kulehammer tok alt for lang tid for en slik forbindelse som egentlig jo blir fastklemt når de monteres på bilen... og pop-nagler....grøss...det kom vel ikke før 1962 (generelt) så vidt jeg vet.

      Jeg skal ta bilder og legge ut.

      MEN - noen av dere andre i bransjen: Hvor får jeg tak i rikitg gummi til et Mai-52 stigbrett?? Det er ikke "spiss-profil" a-la 1950, det er ikke "smal,butt-profil" a-la Biltema-mattene.... det er "bred, butt-profil". Kai - du kan alt om dette - hvor får jeg tak i riktig gummi?

      Og hvor kjøper man repro under-braketten?

      Og hvor kjøper man verdens beste repro av selve stigbrettet?? (altså et repro som da etterpå skal bygges om til et Split-type brett)

      [/list][/list][/list]
      « Siste redigering: april 21, 2009, 09:23:37 am av Brezelfürsten » Loggført

      15A 1951
      Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
      http://www.azurbrezel.blogspot.com
      Oval57
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 3011
      Bosted: Lier


      Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


      Vis profil WWW
      « Svar #15 på: april 21, 2009, 09:21:17 am »

      http://6vsources.blogspot.com/  restaureringssiden vår viser til denne leverandøren som kanskje kommer til H-O i år?

      Forsterkning har Kaefer-Nostalgie. De er imidlertid ikke HELT like de originale de heller. Det beste er vel å banke ut to selv etter egen mal.

      Gummimatte finnes kanskje hos en godt assortert gummimatteforhandler. Noen som veit om et firma med spesialister på gummi(matter). Tenker ikke på det firmaet med "gode vibrasjoner".

      Inntil jeg finner ut noe mer blir det matteløse stigtrinn på meg denne sommeren:)
      Loggført

      *Paradise road*
      Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
      Tlf. 900 13 764
      Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
      Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
      noe du vil selge.
      Dr. Ing. Brezelfürsten
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 1358
      Bosted: Ski



      Vis profil WWW
      « Svar #16 på: april 21, 2009, 09:27:14 am »


      Forsterkning har Kaefer-Nostalgie. De er imidlertid ikke HELT like de originale de heller.

      Dette er ikke helt riktig. Den første versjonen av repro som ble levert av K&N var ikke heeelt riktig. Den de selger nå om dagen er justert og mye mer riktig Glad Altså den annonsen jeg lenket til lengre oppe i tråden.
      Loggført

      15A 1951
      Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
      http://www.azurbrezel.blogspot.com
      SplitMan
      Moderator
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 3676
      Bosted: Trønder i eksil



      Vis profil
      « Svar #17 på: april 21, 2009, 10:48:10 am »

      Takk for all god debatt..

      "Vanlige stigbrett" .... hvor kjøper man de aller beste av disse da?

      Jeg ser lokale postordrefirma annonserer med både den ene og andre kvalitet og nasjonalitet - men hva er det absolutt beste? Og fra hvor?
      Loggført

      SCREWDRIVER #2
      Hot Owl
      Administrator
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 5697
      Bosted: Østlandet


      Vis profil WWW

      « Svar #18 på: april 21, 2009, 16:13:56 pm »

      Tør jeg foreslå Wolfsburg West? ....ja, jo, det tør jeg... Wolfsburg West!
      Loggført

      Speed is no substitute for direction
      mags
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 3531
      Bosted: Sølvbyen



      Vis profil WWW
      « Svar #19 på: april 21, 2009, 17:41:45 pm »

      Hva med Veteranen-service.d Øyerulling
      Loggført

      Good Work ain`t cheap
      Cheap work ain`t good
      Mags  90508914.
      Oval57
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 3011
      Bosted: Lier


      Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


      Vis profil WWW
      « Svar #20 på: april 22, 2009, 08:53:38 am »

      Det ligger en pakke til meg i fra et av de postordrefirmaene. Jeg tar det for gitt at Jøran har stigtrinn med rett gummi, profilert list med vridde NOS-klips, forsterkning under og "maljer" som fester gummien? Jeg ba jo om stigtrinn høyre side til en september 52. Så får vi se da....
      Loggført

      *Paradise road*
      Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
      Tlf. 900 13 764
      Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
      Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
      noe du vil selge.
      gammern
      Telehiv Jumpers
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 1195
      Bosted: nykirke i vestfold


      Vis profil

      « Svar #21 på: april 22, 2009, 09:33:45 am »

      Det ligger en pakke til meg i fra et av de postordrefirmaene. Jeg tar det for gitt at Jøran har stigtrinn med rett gummi, profilert list med vridde NOS-klips, forsterkning under og "maljer" som fester gummien? Jeg ba jo om stigtrinn høyre side til en september 52. Så får vi se da....
      vi får se da vettø  Øyerulling
      Loggført

      SplitMan
      Moderator
      Supermedlem
      *****
      Innlegg: 3676
      Bosted: Trønder i eksil



      Vis profil
      « Svar #22 på: mai 13, 2009, 11:36:50 am »

      Hvor var vi hen ang dette?... kanskje vi trenger en sticky-tråd rundt dette tema.. jeg lager en.
      Loggført

      SCREWDRIVER #2
      Sider: [1]
        Skriv ut  
       
      Gå til:  

      Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!