april 28, 2024, 17:58:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Erfaringer med 17" på boble ? Hvilke dekk skal jeg handle ?  (Lest 4623 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: februar 17, 2009, 19:19:33 pm »

Har kjøpt Escra 17x7 toms med ET42.

Bilen er en T1 fra 1961 med lange aksler bak og senket 2 hakk.

Fremme skal jeg få smala inn senkeforstilling 2 tommer og må kanskje bruke senkespindler i tillegg for ikke å ta i lyktehus.

Skjermene som skal på er fra Daymoldings i UK.

Rotta fra furnes kjører på 205x40x17. Kjører dette oppsettet i tire size kalkulatoren og finner ut at de blir en del "mindre" enn de 195x65x15 som står på bak i dag. Fremme er jeg vant med 145R15 så der er jeg helt åpen for forslag.

Leker litt med tanken på å kjøre 205x45x17 bak og 195x45x17 fremme.

Andre som har erfaringer her ?

Loggført

1961 T1 - Custom
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: februar 17, 2009, 19:24:02 pm »

Dekkene på Furnesrotta ble i minste laget. Gikk litt fort for seg når dekk ble kjøpt. Plass til mye mer nåde foran og bak. Bak har den også lange aksler, og skulle egentlig hatt hjula enda lenger ut.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: februar 17, 2009, 22:44:09 pm »

Takker for svar.

Nå var jo rotta korta inn 5 tommer mens min blir kun korta inn 2, så fremme er jeg fremdeles usikker.

Jeg trenger egentlig et nytt sett 225x45x17 til kona sin bil. Tror jeg skal kjøpe inn 2 stk, prøve de bak på bobla. Hvis ikke dem passer der kan jeg jo bruke de på audien.

Men framme...   hvis jeg går for breiere enn 205x45x17 med 2 toms smalere forstilling, vil det ikke subbe her og der ?
« Siste redigering: februar 17, 2009, 23:04:51 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #3 på: februar 18, 2009, 00:17:22 am »

Dekkonline har godt utvalg i spesielle dimensjoner som 185/35/17 osv osv.
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: februar 18, 2009, 09:27:08 am »

Dekkonline har godt utvalg i spesielle dimensjoner som 185/35/17 osv osv.

Jeg kjøper alltid dekk der så den saken er grei. Men med slike dimensjoner blir det for lite gummi. Med veistandarden vi har her i byen må de kunne tåle å treffe en fortauskant eller rundkjøring her og der uten å voldta felgen.

Jeg heller nå litt mot 225x45x17 bak og 205x40x17 fremme.

H-MEK skriver at det ble for lite gummi på furnes rotta med 205x40x17. Akkurat det følte jeg også når jeg så bildene av den. Men bare bak. Jeg lurer på om jeg skal bestille inn samme dekkdimensjon som han har fremme.

Er det noen som har nærbilder av fremhjul montert på bilen på furnes rotta ? Eventuelt en link hvor jeg kan finne det.
Loggført

1961 T1 - Custom
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #5 på: februar 18, 2009, 09:33:28 am »

Uten sammenligning ellers så har jeg kjørt på 205/40x17, og det funka faktisk bra. Det skal nevnes at jeg kjørte med "skikkelige" felger - OZ Racing. Bilen gikk tre sessonger i mitt eie, ble kjørt hardt og brutalt både av meg og fruen og traff mangt et hull i det flott norske veinettet. Mange sier hun kjører hardere enn meg!   Blunker
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #6 på: februar 18, 2009, 12:00:07 pm »

Duger disse??





« Siste redigering: februar 18, 2009, 12:04:01 pm av Empiboy.... » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: februar 18, 2009, 14:43:30 pm »

Takker empi. Jeg går opp litt i dimensjon.

Har bestillt 225x45x17 bak og 205x45x17 fremme.

Får dem lagt på og prøver på bilen.
Loggført

1961 T1 - Custom
slowbug
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 20, 2009, 10:10:55 am »

Hei, jeg mener jeg har lest at du bør ha mist 4" korta aksel foran for at det skal gå med disse hjula, er derfor veldig spent på om du får dette til og fungere med 2". Gi gjerne tilbakemelding når du får målt testet på bil.
Litt Offtopic med kan det stemme at denne bilen var med i right on for mange år siden? Uansett veldig grom bil....stå på Glad
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #9 på: februar 20, 2009, 11:21:32 am »

Hei, jeg mener jeg har lest at du bør ha mist 4" korta aksel foran for at det skal gå med disse hjula, er derfor veldig spent på om du får dette til og fungere med 2". Gi gjerne tilbakemelding når du får målt testet på bil.
Litt Offtopic med kan det stemme at denne bilen var med i right on for mange år siden? Uansett veldig grom bil....stå på Glad

Furnes rotta har 5 toms korta og der ligger jo felgene langt inn i skjermen. Hmmmm... får få de på for måling. Dekk er på vei fra tyskland.
Loggført

1961 T1 - Custom
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #10 på: februar 21, 2009, 12:17:53 pm »

synd jeg ikke så dette tidligere. jeg har jo nesten nye dekk liggende til deg. bare "litt" kantslitt
bak var det vel 245/40/17   men det er kansje for bredt?- du kan jo prøve de..
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: februar 24, 2009, 10:54:25 am »

Må bare si det igjen. Dekkonline.com ruler. 2-3 arbeidsdager så lå dekkene fint stablet opp utenfor døra mi når jeg kom hjem fra jobb.

225x45x17 bak og 205x45x17 fremme.
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #12 på: mars 17, 2009, 08:12:39 am »

Hei, jeg mener jeg har lest at du bør ha mist 4" korta aksel foran for at det skal gå med disse hjula, er derfor veldig spent på om du får dette til og fungere med 2". Gi gjerne tilbakemelding når du får målt testet på bil.
Litt Offtopic med kan det stemme at denne bilen var med i right on for mange år siden? Uansett veldig grom bil....stå på Glad

Har nå prøvd hjula på bilen.

Bak har jeg 225x45x17 på 7 toms felg. Lange aksler og Daymouldings skjermer samt senket 2 hakk. med skjerm montert får jeg ca en finger mellom dekk og skjerm grunnet camber vinkel. Klaring til fjærplata er vel mellom 5 og 10 mm en plass og dekkene subber ikke i karrosseriet. Perfekt.

Fremme har jeg 205x45x17 på samme 7 toms felg. Daymouldings skjermer. Prøvd på bilen uten smalere sway-away forstilling og det går, men for å senke mer vil jeg smale inn 2 tommer og montere senkespindler for å få senket bilen mer fremme. Felgkanten tar i forstilling ved full sving så her må det begrenses litt på svingradiusen.

Syntes bilen ble tøff med disse felgene, passer bra til hele custom greia.
Loggført

1961 T1 - Custom
slowbug
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 17, 2009, 08:44:40 am »

Takk for tilbakemeldingen, er daymouldings skjærmene formet på en annen måte en standard?
Tenker på bredde, formen rundt lykta.
Da bør det gå med slike felger på min med 2" smalet og senkespindler da  Gliser
Uansett, kult at dette funker på bilen din, oppdater gjerne prosjekttråden din med bilder hvis du har  Glad



Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #14 på: mars 17, 2009, 09:02:21 am »

Daymouldings skjermene er så nær original som du kommer. Inkludert form på lyktehus.

Ifølge din signatur er din en 66 modell og da har den vel balljoint forstilling og ikke kingbolt ?
Loggført

1961 T1 - Custom
slowbug
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 18, 2009, 18:12:15 pm »

Daymouldings skjermene er så nær original som du kommer. Inkludert form på lyktehus.

Ifølge din signatur er din en 66 modell og da har den vel balljoint forstilling og ikke kingbolt ?

Dette er min første luftkjølte vw og jeg kjøpte den "ferdig senket" så dette må jeg ærlig talt si at jeg ikke vet! Er vel en av grunnene til at man er på dette forumet, for å lære mer.
Du må gjerne forklare litt hvis du gidder  Glad
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #16 på: mars 18, 2009, 18:58:39 pm »

66 modellen var den første med kuleledd (ball joint) forstilling. Eldre biler har King/linkpin.

Søk litt på nettet (f.eks thesamba.com) etter kingpin og ball joint så skjønner du.

Jeg har ikke peiling på om dette har noe å si for deg med tanke på klaring o.l. men kan ikke gå god for at det passer hos deg hvis du ikke har samme oppsett som det jeg har testa... tror ikke det blir problem, men du må nesten bare prøve selv.

Loggført

1961 T1 - Custom
slowbug
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #17 på: mars 18, 2009, 23:58:43 pm »

66 modellen var den første med kuleledd (ball joint) forstilling. Eldre biler har King/linkpin.

Søk litt på nettet (f.eks thesamba.com) etter kingpin og ball joint så skjønner du.

Jeg har ikke peiling på om dette har noe å si for deg med tanke på klaring o.l. men kan ikke gå god for at det passer hos deg hvis du ikke har samme oppsett som det jeg har testa... tror ikke det blir problem, men du må nesten bare prøve selv.



Takk, da har jeg lært litt i dag også  Glad
Øverst er balljoint, nederste er kingpin....tror jeg da  Gliser viker logisk med tanke på oppbygging/konstruksjon ihvertfall.



Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #18 på: mars 19, 2009, 01:45:09 am »

Prøvde å google litt, men fant ingen hjemmeside for Daymouldings. Har noen nettadresse eller en mailadresse til dem???
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #19 på: mars 19, 2009, 08:08:17 am »

Prøvde å google litt, men fant ingen hjemmeside for Daymouldings. Har noen nettadresse eller en mailadresse til dem???

Nja. Litt spesiell han karen der. Han har sjappa i garasjen og produserer kun på bestilling. Leveringstid er ca 3 mnd, var i alle fall det da jeg kjøpte og du må hente skjermene å betale hjemme hos han. Han sender ikke.

Har sett annonse i Volksworld. Kan skaffe telefonnummeret dit da en kompis fra UK som bor i stavanger har dette.

Kjenner du noen i England eller planlegger tur dit selv hadde jeg ikke nølt. Maken til håndverk har jeg ikke sett før til en så billig penge. Kunne sikkert bestillt 3-4 sett og solgt de du ikke trenger i norge for dobbel pris. Jeg hadde selv glatt betalt dobbelt pris for ett sett om jeg slapp å reise til England å hente.

Tror jeg betalte £150 for 4 skjermer (tror han har satt opp prisen nå), da velger du selv hvilke hull du vil ha i skjermene, til blink, horngriller m.m. Han freser ut hullene til skruer, det er innstøpt lyktehus og tilogmed innstøpt bronsegjenger til skrue for å feste lykt. Ufattelig kvalitet.
Loggført

1961 T1 - Custom
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #20 på: mars 19, 2009, 23:32:16 pm »

Prøvde å google litt, men fant ingen hjemmeside for Daymouldings. Har noen nettadresse eller en mailadresse til dem???

Nja. Litt spesiell han karen der. Han har sjappa i garasjen og produserer kun på bestilling. Leveringstid er ca 3 mnd, var i alle fall det da jeg kjøpte og du må hente skjermene å betale hjemme hos han. Han sender ikke.

Har sett annonse i Volksworld. Kan skaffe telefonnummeret dit da en kompis fra UK som bor i stavanger har dette.

Kjenner du noen i England eller planlegger tur dit selv hadde jeg ikke nølt. Maken til håndverk har jeg ikke sett før til en så billig penge. Kunne sikkert bestillt 3-4 sett og solgt de du ikke trenger i norge for dobbel pris. Jeg hadde selv glatt betalt dobbelt pris for ett sett om jeg slapp å reise til England å hente.

Tror jeg betalte £150 for 4 skjermer (tror han har satt opp prisen nå), da velger du selv hvilke hull du vil ha i skjermene, til blink, horngriller m.m. Han freser ut hullene til skruer, det er innstøpt lyktehus og tilogmed innstøpt bronsegjenger til skrue for å feste lykt. Ufattelig kvalitet.

Lager han skjermer til sen 1303 og lager han bredda skjermer eller kun standard?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #21 på: mars 20, 2009, 08:51:50 am »

Prøvde å google litt, men fant ingen hjemmeside for Daymouldings. Har noen nettadresse eller en mailadresse til dem???

Nja. Litt spesiell han karen der. Han har sjappa i garasjen og produserer kun på bestilling. Leveringstid er ca 3 mnd, var i alle fall det da jeg kjøpte og du må hente skjermene å betale hjemme hos han. Han sender ikke.

Har sett annonse i Volksworld. Kan skaffe telefonnummeret dit da en kompis fra UK som bor i stavanger har dette.

Kjenner du noen i England eller planlegger tur dit selv hadde jeg ikke nølt. Maken til håndverk har jeg ikke sett før til en så billig penge. Kunne sikkert bestillt 3-4 sett og solgt de du ikke trenger i norge for dobbel pris. Jeg hadde selv glatt betalt dobbelt pris for ett sett om jeg slapp å reise til England å hente.

Tror jeg betalte £150 for 4 skjermer (tror han har satt opp prisen nå), da velger du selv hvilke hull du vil ha i skjermene, til blink, horngriller m.m. Han freser ut hullene til skruer, det er innstøpt lyktehus og tilogmed innstøpt bronsegjenger til skrue for å feste lykt. Ufattelig kvalitet.

Lager han skjermer til sen 1303 og lager han bredda skjermer eller kun standard?

Kun standard bredde, men vet han lager til 1302 og da lager han sikkert til 1303 også, ikke helt sikker på om de er helt like jeg  Glad

Hør med Tom Ivar på forumet her, han kjøpte et sett til 1302 og har vært på omvisning hjemme hos karen. Jeg var så heldig at jeg fikk en kompis til å frakte mine fra Daymouldings til et sted litt nærmere London.
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!