april 20, 2024, 16:57:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Alu sveis med mig!!  (Lest 5104 ganger)
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« på: mars 26, 2009, 01:09:03 am »

Har ikke så mye peiling på og sveise aluminium.
og jeg lurer på hvorfor alle tig'er når dem sveiser alu??
er jo mulig og mig sveise det også!!er mig dårligere en tig
så det er derfor tig er mest brukt???
Loggført

Vw 1302
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: mars 26, 2009, 01:38:21 am »

jeg kan ikke noe om sveis men her står det litt:
http://www.mig-welding.co.uk/aluminium-setup.htm
http://www.mig-welding.co.uk/aluminium-welding.htm
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #2 på: mars 26, 2009, 11:51:04 am »

du må bytte tråd og gass så er det bare å øve Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #3 på: mars 26, 2009, 12:23:17 pm »

Er vel best vist det er litt tykkelse på godset!
Har lett for å smelte
Loggført

T1 1966
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 26, 2009, 16:08:35 pm »

problemet på en vanlig mig er lengden på slangepakke da alutråden er for myk
 også "må"/skal  man ha trådledere av teflon og helst så kort som mulig slangpakke
de som sveiser mye alu med MIG har en liten trådmater på pistolen eller spesiell trådmater
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
øystein
Medlem
***
Innlegg: 211
Bosted: vinje


Hvor gammel kan ei folkevogn bli?


Vis profil
« Svar #5 på: mars 26, 2009, 16:45:15 pm »

Bruk 1.2 m/m tråd sø er det ingen problem vask med rødsprit då slepp du porer i sveisen.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 26, 2009, 17:00:47 pm »

hvordan apparat har du og lengde på slangepakke?
mitt ESAb med 4 m slangepakke (1mm tråd+ trådleder) funket ikke..
klarte ikke føre frem tråden.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
øystein
Medlem
***
Innlegg: 211
Bosted: vinje


Hvor gammel kan ei folkevogn bli?


Vis profil
« Svar #7 på: mars 26, 2009, 17:54:01 pm »

4 meter slangepakke går greit det. har eit kempi 320. du bør sjekke dimmen innvendig i slangepakka. eg har prøvd med 1 m/m tråd syns ikje den var bra. bruk 1.2 m/m det er som natt og dag
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #8 på: mars 26, 2009, 18:00:06 pm »

kan få låne et kempi apperat til og sveise alu.slange pakke er vel en 2.5 meter eller noe sånt!
har også ett biltema apperat med ca 1.5 meter slange pakke!
men det som ser ut som den største forsjellen med tig og mig er att det er lettere og brenne
hull og att det ikke blir så pene sveise fuger med mig,!!og etter det jeg har lest til nå så er mig tråden ikke like ren alu som tig er!
men skal prøve og se hvilke apperat er best og hvordan sveisen blir!er topper jeg har planer om og sveise runt innsug kanalen med!
Loggført

Vw 1302
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #9 på: mars 26, 2009, 18:01:04 pm »

Med Tig har man større kontroll på varmen og er derfor foretrukket på tynn plater, men har du et par mm alu går det helt fint med Mig . Bare å øve litt så går det også greit.
Loggført

Folkevogn er kjerra!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 27, 2009, 01:16:12 am »

og etter det jeg har lest til nå så er mig tråden ikke like ren alu som tig er!


Med TIG så tilfører du egen løs tråd med f.eks den andre handa.
eller bare smelter sammen uten tilførsel av tråd
 så det er opp til Tilsats tråden hvor "ren" alu'en er.
da TIG kun er lysbue/varme
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Silver (Kristoffer Lindh)
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 378
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #11 på: mars 29, 2009, 09:44:39 am »

Ikke noe problem å sveise alu med mig, men det er endel faktorer som kan skape problemer.
For å gjøre det enklest for deg selv bør du bruke AlMg5 (sjøvannbestandig) tråd i 1,2mm. Denne er stivere enn AlSi og er letter å få jevn mating med. Liner i slangepakke må byttes til teflon og ikke bruk lenger enn 3m slangepakke. Med fordel kan du bruke 1,4mm kontaktrør og husk også å bytte til Argon 4,0 dekkgass  Glad
Loggført



kristoffer(at)lindh.no
Tlf: 92806127
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #12 på: mars 29, 2009, 10:35:46 am »

kan få låne et kempi apperat til og sveise alu.slange pakke er vel en 2.5 meter eller noe sånt!
har også ett biltema apperat med ca 1.5 meter slange pakke!
men det som ser ut som den største forsjellen med tig og mig er att det er lettere og brenne
hull og att det ikke blir så pene sveise fuger med mig,!!og etter det jeg har lest til nå så er mig tråden ikke like ren alu som tig er!
men skal prøve og se hvilke apperat er best og hvordan sveisen blir!er topper jeg har planer om og sveise runt innsug kanalen med!

Hvis du ikke har no erfaring med alusveis og har tenkt å sveise på toppene dine vil jeg anbefale deg å sette bort jobben til noen som kan,bare et tips Blunker
Loggført

Tlf 92062314
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #13 på: mars 29, 2009, 13:21:28 pm »

Dem toppa jeg skal prøve på er skrot!!så er bare for og teste hvordan det blir!
men fikk hjernen til og virke litt i går og har jo ett lysskilt reklame verksted like ved der jeg bor
som bare sveiser aluminium!så kan jo høre hva dem tar for det!!
men det er en ting som jeg er litt usikker på!utvendig mellom insug kanala
så er det ett åpning som går gjennom toppen og det er kansje ikke så lurt og tette det helt igjen med tanke på kjølinga?
Loggført

Vw 1302
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!