april 29, 2024, 17:46:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tiltrekking av svinghjulsbolt?  (Lest 8055 ganger)
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #30 på: april 01, 2009, 11:18:02 am »

Testet tre bolter i en gammel motor jeg har, og de knakk på litt over 70 kilo alle sammen. Dette må være mer solid enn folk tror.

Bruddlast og flytlast er to forskjellige ting. Og ikke minst dynamiske faktorer spiller nok inn også.

Det har du nok helt rett i.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #31 på: april 01, 2009, 11:22:50 am »

Popcorn-tråd! Kult! En annen ting ang samme tema: Originalbolten har nålelager inni der gearkasseakslingen snurrer, Scat-bolten har bronseforing. Noen som a)har noen erfaring pluss minus med dette? b) finnes det aftermarket bolt med nålelager?

Det fins! Jeg har en gammel Bugpack bolt som har 1 7/8" sekskant og nålelager. Den er så stor at det nytter nesten ikke å få på verktøy pga. liten plass rundt.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #32 på: april 01, 2009, 14:44:12 pm »

Popcorn-tråd! Kult! En annen ting ang samme tema: Originalbolten har nålelager inni der gearkasseakslingen snurrer, Scat-bolten har bronseforing. Noen som a)har noen erfaring pluss minus med dette? b) finnes det aftermarket bolt med nålelager?

Scat bolten har nålelager som en orginalbolt... hvor har du sett dette?
Loggført

| UMBINC |
Seniormedlem
****
Innlegg: 285
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #33 på: april 01, 2009, 23:24:29 pm »

Jeg har skrudd svinghul på en drøss av motorer i ymse volum.. Min oppskrift er å vippe på en SCAT bolt å trekke til med en middels jessheim-vom.  Det er ut til å funke bra sammen med en dråpe låsing.

Den minimale filmen du får med låsing mellom veiv/svinghjul tror jeg har lite og si. Som nevnt tidligere så kjøper de fleste masseprodusert kinamat - smekker sammen, og tror det skal værra sånn! Mye av "high-pow" delene som blir solgt i dag de ikke bra. Men det er vi jo selv skyld i når vi ikke vil betale for det.

At ting er i balanse tror jeg er første pri.  Om du har ubalanse mellom 2 skrudde deler så vil det løsne læll om det blir brukt skikkelig.

I teoriens navn! Jeg har i hvertfall ikke mistet svinghjul..det vet jeg andre har gjort...

Øystein: scatboltene jeg har sett har nåler.

Gulph..


 

Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #34 på: april 02, 2009, 11:11:03 am »

Når vi mekket motor i gamle dager (60 tallet) var løsningen å stå på ei ca. 50 cm lang latmansarm. Flere av de motorene går fremdeles og løse svinghjul har ikke forekommet på disse, ei heller ikke andre svinghjulsproblemer.

Nå er det vel slik at denne metoden er avlegs som mye annet. Dyrt verktøy som moment nøkkel  var en lusksus som vi ikke kunne unne oss i gamle tider, momentnøkkelen satt mest i fingrene. Loctite hva var det, ikke oppfunnet tror jeg. Nødvendig var det også slipe ned ytterkanten på koppen, slik at den kom helt inn på mutteren med et godt grep.

I alle fall, dette er nevnt som en kurositet. Men jeg undres på om jeg står på latmannsarma i gjen. Jeg vet jo det funker, må bare huske alderstileggene + 12kg.
« Siste redigering: april 02, 2009, 11:20:15 am av svenole » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #35 på: april 02, 2009, 11:18:24 am »

En interessant ting er jo hva loctite gjør med friksjonen. Står det noe i veiledningen til loctite om dette?

For 350Nm er jo oppgitt med en viss smøringstype og mengde (er vel vanlig motorolje som ble brukt som std?), fordi nettopp hva som er i mellom metallet påvirker friksjonen som igjen sier noe om hvor mye moment man må bruke for å få korrekt forspenning.

Og som alltid er det jo interessant: hvor mye påvirker det evt.


Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #36 på: april 02, 2009, 11:18:36 am »

Offtopic, men hvordan i huleste får dere bolten av?
Skulle skifte oljesimmering bak svinghjulet i går, men fikk faen ikke av bolten.
Brukte 3 meter arm.
Loggført

1957 Type 2
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #37 på: april 02, 2009, 12:25:56 pm »

Offtopic, men hvordan i huleste får dere bolten av?
Skulle skifte oljesimmering bak svinghjulet i går, men fikk faen ikke av bolten.
Brukte 3 meter arm.

Torque-master! Genialt verktøy  Gliser

Som denne; http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D7036
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #38 på: april 02, 2009, 15:55:28 pm »

Hmm, får bare henge i. Bruker ikke så mye penger på den saken der idag!
Loggført

1957 Type 2
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #39 på: april 02, 2009, 17:41:42 pm »

muttertrekker på kompressor bruker jeg for og få dem av!
Loggført

Vw 1302
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #40 på: april 02, 2009, 21:42:10 pm »

En interessant ting er jo hva loctite gjør med friksjonen. Står det noe i veiledningen til loctite om dette?

For 350Nm er jo oppgitt med en viss smøringstype og mengde (er vel vanlig motorolje som ble brukt som std?), fordi nettopp hva som er i mellom metallet påvirker friksjonen som igjen sier noe om hvor mye moment man må bruke for å få korrekt forspenning.

Og som alltid er det jo interessant: hvor mye påvirker det evt.

Her kan du sjekke det:
http://www.henkel.no/cps/rde/xchg/henkel_non/hs.xsl/index.htm
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #41 på: april 02, 2009, 22:29:06 pm »

Tony China har nok 'fasiten' her:

"Det er jo friksjon mellom veiv og svinghjul som holder svinghjulet på plass, løsner svinghjulet må friksjonen økes. Det er det flere måter å gjøre det på, øke moment, øke annleggsflate og moment, minske annleggsflate med samme moment, da får man mere kraft per mm2 osv..."

Men det er riktigere å si strekk i bolten fremfor moment, dvs. forspenning av bolten. Høyere strekk i bolten gir større flatetrykk og dermed muligheten for å overføre mer kraft til drivverket. Hvor mye strekk man får i bolten etter tiltrekking med gitt moment avhenger av friksjonen. Problemet er at det er vanskelig å vite hvilken friksjon man faktisk har og dermed hvor god forbindelsen mellom veiv og svinghjul egentlig blir. Høyest mulig friksjon mellom veiv og svinghjul blir det med tørre, rene, plane flater. Med olje på gjengene og undersiden av bolthodet går mer av kraften fra tiltrekkingen over til strekk i bolten istedenfor friksjon i gjenger og bolthodets anleggsflate.
Loggført
ThomasB
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #42 på: april 22, 2009, 22:33:06 pm »

Flott infotråd!
Jeg må dra til denne bolten selv nå, men har jo selvfølgelig ikke noe momentnøkkel som går over 210nm! Trist
Nå går jeg ing.utdanning, og der lærer vi jo slike ting! Litt innføring i Kraftmoment her nå:

Formelen gir oss M = F * a som igjen fører til a = M / F

M = tiltrekkingsmoment på bolt, her da f.eks 450nm
F = kraften (som igjen er massen til en person(feilaktig kalt vekt:P) * med tyngdekraften som er fast, 9.81m/s2)
a = lengden på armen

Jeg tar høyde for at min masse("vekt") er 90kg.

a = 450 / (90*9.81) = 0.5 meter

Om jeg da står på enden av en halvmeter lang latmannsarm så skal jeg i teorien få 450nm på bolten!

Dette er teori, hvordan vil dette fungere i praksis mon tro? Jeg synes det høres litt lite å bruke 0.5m latmannsarm??
Evnt kan disse formlene være rettesnorer til andre som heller ikke har momentnøkkel, som nesten går til månen, tilgjengelig i garasjen!  Osteaktig

Thomas
Loggført
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #43 på: april 23, 2009, 00:30:04 am »

Offtopic, men hvordan i huleste får dere bolten av?
Skulle skifte oljesimmering bak svinghjulet i går, men fikk faen ikke av bolten.
Brukte 3 meter arm.

Torque-master! Genialt verktøy  Gliser

Som denne; http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D7036

Lånte denne nettopp av trond og om jeg ikke husker feil så blir momentet ganget med 9. Jeg løsnet svinghjulet med en liten skiftenøkkel.
Momentnøkkel på igjen. NADA problem.

SWEET tool
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!