Disse motorene er ikke akkurat kresne på oktantallet - det er sjeldent det det står på. Men er flere som har opplevd at de får betraktelig lavere forbruk hvis de bruker 98-oktan.
Min uvitenhet om oktanens innflytelse i boblemotorer er uten huller...
Noen som kan forklare meg dette?
Oktan tallet sier noe om hvor stor motstand bensinen har mot å tenne. Når pluggen gir gnist skal man ha en jevn forbrenning utover forbrenningsrommet, om oktan tallet er for lavt så vil resten av blandingen gå av med et smell etter at kanskje bare halvparten har forbrent på normal måte, temperaturen og trykket blir rett og slett for stort og blandingen selvantenner, dette kalles detonasjon, og høres som en "ping" i motoren... meeeget usunt.
Med så lav komp som originalmotoren har så tror jeg ikke man behøver bekymre seg mye for dette fenomenet samme hvor kjip man er ved pumpene.
Her er det litt mer inngående om fenoment:
http://www.streetrodstuff.com/Articles/Engine/Detonation/index.php