juni 10, 2024, 19:56:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Feilsøking  (Lest 894 ganger)
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« på: april 06, 2009, 08:48:57 am »

Etter å ha lest utallige innlegg om forskjellige motor problemer her på forumet og på tidligere vw2you er det ett tips som nesten alltid går igjen: Har du justert ventilene dine.
Om problemet er at motoren plutselig ikke vil starte, plutselig stopper, fusker, går dårlig. bråker, stopper på tomgang, bruker olje, ryker blått, ryker svart, og slik kan jeg holde på ut i evigheten, uansett, det er ikke mange svarene før noen hopper inn og spør: har du juster ventilene dine?

Jeg er veldig klar over at ventilene bør være riktig justert, men det skal være ganske gæli før motoren stopper eller ikke starter...
I mine noen og tyve år med bil og motor skruing har jeg aldri opplevd at vetiljustering alene har vært feilen, faktisk aldri opplevt at en motor ikke har startet eller at den har stoppet på grunn av ventilene.. ihvert fall ikke fra en dag til en annen...

Er det noen her som har opplevd at ventiljusteringen var problemet, og ingenting annet, eller er det en av folkevogn motorens største myter at dette er et så stort/vanlig problem?
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #1 på: april 06, 2009, 09:53:50 am »

Det høres jo helt merkelig ut at det skal være svaret på alle problemer, men det jeg husker veldig godt fra jeg "praktiserte" selv ( før katalysator og insprøytningens tid Blunker ) var at jeg alltid sjekket "grunninnstillinger" før jeg feilsøkte alt mulig annet. Tenning (plugger, kabler, fortenning), forgasser og ventiler. Var dette i orden kunne man gå videre og dypere i materien.
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: april 06, 2009, 09:57:23 am »

Det er jeg enig i. Ventiltrøbbel har jeg nok hatt både på T1 og T4 motor: knekt stang med totalhavari som resultat.
I begge tilfeller var ventilstyringer veldig slitt. Har ikke opplevd driftsproblemer forårsaket av feil justering.
Jeg har heller aldri opplevd havari på elektronikk til motorstyring.
Plutselige driftsproblemer skylles gjerne vann eller møkk i bensinen, eller stifter som er utslitt/brent fast. Kondens i fordelerlokk er også en gjenganger.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!