mai 23, 2024, 08:22:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva synes/tror du er rett pris på overhaling av en orginal 1600 type 1? (Les under for kriterier)  (Avstemning er avsluttet: april 15, 2009, 23:52:16 pm)
3000,- - 5 (3.8%)
5000,- - 13 (10%)
7000,- - 23 (17.7%)
9000,- - 31 (23.8%)
11000,- - 41 (31.5%)
13000,- - 17 (13.1%)
Stemmer totalt: 130

Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva synes/tror du en komplett overhaling av en 1600 type 1 bør koste?  (Lest 6485 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« på: april 06, 2009, 23:52:16 pm »

Siden jeg tusler litt rundt med disse motorene. Og får veldig sprikende respons på hva som virkelig koster noe... Synes jeg vi skal ta en avstemming på temaet. For å se hvordan vi oppfatter kostnader rundt motorene våre.

Se for deg gjenbruk av alt av deler. Bortsett fra sylindre, stempler, lager, oljepumpe. Men ellers med "normal" slitt motor. Du leverer fra deg motoren.. og får den overhalt og satt sammen tilbake. Turn Key.

Jeg lar avstemmingen gå i en 9 dager. Så vil jeg legge frem et komplett ca regnestykke. Og vi får alle se hvordan vi oppfatter kostander i hobbyen vår.

Håper alle vil legge igjen et tastetrykk eller to, for best mulig resultat.
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1 på: april 07, 2009, 00:36:12 am »

En normalt slitt motor bør kanskje bl.a få slipt ventilseter og nye vintilstyringer, repsett til forgasser og bensinpumpe, eller?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #2 på: april 07, 2009, 06:43:47 am »

Bør, og bør! En ting er hva den bør koste, en annen ting er hva det faktisk koster Glad.
Mht deler som nevnt over, og jobben gjort av en seriøs person som deg selv eller Hr Andersen, vil jeg tro 11 - 13 K avhengig av hva som måtte løpe på seg underveis. "Tipper" 11 000.

Ikke så dum undersøkelse, egentlig. Vi er vel noen og enhver her som gjerne tror at det er nesten gratis å fikse den svarte greia som lager bråk under lokket bak.
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 07, 2009, 07:24:01 am »

Ser at det er noen som mener at 3000 burde være en grei pris for overhaling.

Får man nytt sylindersett, lager og oljepumpe for denne prisen?
NEI, det gjør man ikke.

Og mannen som gjør alt dette arbeidet jobber ikke gratis.....
« Siste redigering: april 07, 2009, 07:51:26 am av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #4 på: april 07, 2009, 07:34:36 am »

For oss som har en t4 baki,, mangler det alternativer i bånn på listen din Erik  Osteaktig
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #5 på: april 07, 2009, 07:48:55 am »

For oss som har en t4 baki,, mangler det alternativer i bånn på listen din Erik  Osteaktig

Tja, nå har vel du en litt annen kravspesifikasjon enn gjennomsnittet, eller?
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #6 på: april 07, 2009, 08:06:36 am »

.
« Siste redigering: februar 05, 2011, 15:34:01 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 07, 2009, 08:19:57 am »

Kverulant Blunker

Med simring og pakninger + diverse kommer prisen på ca 3000,-

Det jeg ville frem til at det er for minimum 3000 i deler ved en overhaling
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #8 på: april 07, 2009, 08:22:46 am »

.
« Siste redigering: februar 05, 2011, 15:35:07 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 07, 2009, 09:14:31 am »

"normalt slitt"  = Linjeborring?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 07, 2009, 15:39:07 pm »

Jepp jepp, og jepp. Du finner ingen "normale" orginale vw type 1 motorer som kommer utenom dette. Linjeborring, sliping av ventiler bør påregnes. Som regel også nye ventiler da de ofte er slitt noen hundringser på stammen. Men dette er jo billig i Brasil parts...

Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 07, 2009, 15:39:57 pm »

For oss som har en t4 baki,, mangler det alternativer i bånn på listen din Erik  Osteaktig

Kremt.. orginal 1600 det var snakk om i dag  Øyerulling
Loggført

Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #12 på: april 07, 2009, 16:12:26 pm »

Turn Key ca 10 000  Blunker
Loggført

Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #13 på: april 07, 2009, 19:43:43 pm »

Jepp jepp, og jepp. Du finner ingen "normale" orginale vw type 1 motorer som kommer utenom dette.



Linjeborring? - ingen utenom?
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 07, 2009, 20:19:26 pm »

Ingen normale nei. 1 av 15 slipper  Øyerulling   . og du er blandt de heldige
Loggført

Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: april 07, 2009, 20:30:09 pm »

Ingen normale nei. 1 av 15 slipper  Øyerulling   . og du er blandt de heldige

Leverer kun god vare jeg  Blunker Gliser  Da sparte jeg noen kroner.. (som kan legges i bedre deler til nymotoren  Gliser Gliser )
Kom på at jeg har glemt å spørre hva "overhalingen" på min motor kommer på sånn ca...  Øyerulling  Men den praten tar vi en annen gang  Blunker
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #16 på: april 07, 2009, 22:42:41 pm »

9000,- havnet jeg på ut fra mine beregninger og ingen erfaring med å sette bort motor til overhaling Gliser Gliser Gliser
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #17 på: april 08, 2009, 08:28:07 am »

Jeg stemte inn på 7000,- men det var før du la til at det innebærer linjeborring, sliping av ventilseter og ratt nye ventiler. Her snakker vi plutselig mange flere arbeidstimer og 1000lappene flyr. Jeg må nok si jeg hadde plussa på nye topper istedenfor sliping av gamle antagelig sprekte sådane. Med linje borring og nye topper plusser jeg på 4000. og da er vi oppe i 7000 i deler "røffli."
400kr timen dvs 10timers arbeid, ja da tror jeg det går for 11000.
Dette er jo billig iforhold til å kjøpe bytte motor hos f.eks unneberg.
Nå hadde vel jeg gjort selve jobben selv vanligvis, men hadde jeg ikke gjort det før og hatt verktøy tilgjengelig hadde jeg helt klart betrodd jobben til Erik. Så da bør prosent andelen gjøres om. men men så farlig var det vel ikke.

Heldigvis ser jeg at det er flere som mener 11000,- er passe.

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: april 08, 2009, 09:51:19 am »

Kor mykje koster linjeborring sånn ca?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #19 på: april 08, 2009, 11:05:54 am »

Om man skal levere en motor til bygger rett ut av bil der den har stått i 40 år kommer man jo på 3000,- bare i rengjøring!
De fleste som driver med dette seriøst tar timesbetalt og da koster det like masse å vaske som å måle lagerbukker...
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #20 på: april 08, 2009, 14:35:03 pm »

En annen ting er at det er sjelden at profesjonelle/semiproffe tar 400.- timen i dag, hvis dette skal inngå i et lønnsgrunnlag for å overleve med mat på bordet. Disse prisene betinger at du kanskje får dekket inn verkstedsutgifter som leie, strøm, verktøy, rekvisita ++ men nedsiden av dette er at arbeidet må utføres av en lite menneskesmuglet barn fra den 3. verden som kanskje har det i fingrene men ikke krever noe som helst å spise... litt satt på spissen!
En normalpris for håndverkere i dag ligger fort på det doble, dvs. 800.- og hele prosessen fra turnkey i bil til rengjøring, demontering, maskinering, mer rengjøring, montering og innsetting i bil tar fort 15 timer hvis ikke alt er 100% ship shape og tilrettelagt.
Med en kostnadsramme på 3000.- i deler tipper jeg at vi havner på en "levebrødpris" på ca. 15000.-. Da bør det i såfall kunne garanteres for resultatet.. Den kan jo da også leveres som 1641 uten kostnadsøkning.
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #21 på: april 08, 2009, 17:37:25 pm »

Husker jeg betalte 3000,- + moms for en long blokk hos Reierstad.
Dette var riktignok i 1990......
Loggført

Har laaang VW-pause.
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #22 på: april 16, 2009, 10:17:35 am »

Jøss. Har endelig majoriteten av vw folket skjønt at også vw koster penger. Riktignok kun 1/5 av andre bilmerker... men alikevel. Men at noen fortsatt går rundt å tror at denne jobben koster 3000,- er vel hakket værre enn å tro på julenissen som 30 åring. Hvor mange turer innom Rema holder 3 tusenlapper i 2009?

Jeg vet det finnes de som "overhaler" motorer for en billig penge. Men hva får man egentlig for de "billige" pengene? En motor bygd med tomme stokk, eller micrometer...

Kjapt satt opp et regnestykke fra en av de siste motorene jeg tok for en kunde (Mange av prisene er meget gunstige grunnet selvimport. Så prisene vil nok i de fleste tilfelle være ca 50% dyrere i norske butikker) Motoren ble satt sammen til longblokk da kunden ville lakke blekk og slikt selv. Alt som ikke blir nevnt var innenfor toleranse grensene til vw, og ble brukt ubehandlet videre.

Nye deler:

Sylindersats (AA's billigste type, måtte prøve. De orginale var rustne) 1100,-
Oljepumpe (skal alltid byttes, men mål nøye opp den nye. Her er det mye søppel ute å går) 300,-
Kamfølgere (Stort sett alltid slitt konkave, Og skal i henhold til vw, være konvekse ) 640,-
Kam (Bør absolutt byttes sammen med kamfølgerene. Alt annet vil gi en tidlig nedkjørt kam) 800,-
Støtstangrør (er så billige, at det er billigere å bytte enn å rengjøre) 160,-
Pakningssett 230,-
Simring bak svinghjul 60,-
Shims bak svinhjul (de gamle er som regel litt bøyd, så for å lette arbeidet byttes disse) 50,-
Oljesil (siden en orginalmotor ikke har oljefilter. Må silen være i topp stand) 40,-
Ventiler (alle 8 var slitt 3-4 hundredeler på stammen, Isteden da og slipe de gamle... NYE) 460,-
Kamlager (Kolbensm.) 140,-
Bærelager (Kolbensm.) 600,-
Rådelager (Kolbensm.) 170,-

Maskinering:

Plane topper for ny anleggsflate (ofte blir sylinderne ridd inn i aluminiumen) 1000,-
Mira sliping av ventilseter 480,-
Polering av veiv (trengte ikke sliping)   300,-
Linjeborring av blokk 1100,-
Planing av anleggsflate klutsj 350,-

Arbeid:

Demontering, grovrengjøring og sette status på alle deler    1000,-
Rengjøring for montering, og klargjøring av nye deler (fjerne grader, skjegg osv) 750,-
Sluttmontering med ferdig shimset svinghjul, justerte ventiler og tenning satt i null 3500,-
                                                                                                 Totalt 13230,-    kroner inklusive mva

Dette var en motor som stort sett alt kunne benyttes videre på. Vanligvis må man påberegne sliping av veiv, anskaffelse av nye brukte topper og slikt i tillegg.)
Så neste gang noen overhaler en motor for 3000,- kroner for deg... spør deg selv. Hva får jeg egentlig?

« Siste redigering: april 16, 2009, 10:22:25 am av Jee » Loggført

mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: april 16, 2009, 10:37:07 am »

Du for en nyovermalt motor for den summen Erik Osteaktig

Mags
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: april 16, 2009, 10:47:39 am »

Du for en nyovermalt motor for den summen Erik Osteaktig

Mags

Kan man velge farge og da?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #25 på: april 16, 2009, 10:54:48 am »

.
« Siste redigering: februar 05, 2011, 15:33:22 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: april 16, 2009, 10:55:19 am »

Han for velg Svart da,men han har også andre farger da Trond Øyerulling
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: april 16, 2009, 11:02:52 am »

http://www.remteceurope.com/router.cfm/action/page/pageID/4/

Her kan man se hva Remtec gjør når de overhaler motorene.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #28 på: april 16, 2009, 11:11:31 am »

dele prisen er jo variabel fra forhandler til forhandler her i dette landet,så det regne stykket kan falle begge veier.



Nja..disse prisene er jo inklusive porto. Siden det er egenimport. Så tviler på at du vil komme noe særlig billigere unna. Var det noen bestemte priser du reagerte på siden du velger den uttalelsen.. Jeg søker alltid bedre priser.

Tror ikke jeg engang ville overmalt en slik motor for 3000,- Tar jo tid det au...
Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #29 på: april 16, 2009, 11:21:23 am »

.
« Siste redigering: februar 05, 2011, 15:34:34 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!