mars 28, 2024, 22:45:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Resturering  (Lest 10736 ganger)
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: januar 23, 2008, 10:41:52 am »

I 1965 var det ikke uvanlig med utendørs restaurering av bil. Her er en type 82 VW. 1943 mod. funnet i en fylling på Olsborg. Den ble helt topp og lever i beste vel gående i dag.


* 1965.tif (183.17 KB, 325x178 - vist 1884 ganger.)
« Siste redigering: desember 19, 2013, 17:15:09 pm av svenole » Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1 på: januar 23, 2008, 10:49:49 am »

Utrolig artig bilde Sven Ole!

Hvor er Olsborg?
Loggført

SCREWDRIVER #2
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: januar 23, 2008, 10:57:08 am »

Har noen gamle bilder på lager jeg. Olsborg er ved Tromsø, det sto i sin tid litt av vært der. Denne bilen hjalp jeg en håpefull venn med. Da det ikke skjedde noe, tok jeg den tilbake og den fikk etter vært et værdig liv. Den ble faktisk strøken i mine øyne.
Et testbilde av nedre del med terreng kjøring før sammen skruing. Beklager kvaliteten på bildene, de er fra gamle fotografier.  Rekker tunge

Bilder fra 1965-66.


* test.tif (205.13 KB, 318x175 - vist 1640 ganger.)
« Siste redigering: februar 13, 2008, 11:05:09 am av svenole » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: januar 23, 2008, 15:54:44 pm »

Første bilde:


* 1965.jpg (249.05 KB, 600x329 - vist 629 ganger.)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: januar 23, 2008, 15:57:57 pm »

Andre bilde:


* test.jpg (129.61 KB, 600x330 - vist 638 ganger.)
Loggført

Speed is no substitute for direction
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: januar 27, 2008, 13:31:02 pm »

 VW. 1943 type 166. Denne schwimmwagen ble solgt ut fra forsvaret på Rinnleiret i Sørtrøndelag i 1946. Den var da helt komplett med propell og kjørbar med sandgul kamu. farge.
Den ble full restaurert på slutten av 1950 tallet. Til en to dørs fire seter. Og den fikk nasjonale farger etter den tids smak, også registrert med U- skilter.  Tvilende


* SW.1943.jpg (146.35 KB, 640x405 - vist 716 ganger.)
« Siste redigering: januar 27, 2008, 18:18:52 pm av svenole » Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #6 på: januar 27, 2008, 19:51:29 pm »

Svorkmo - stemmer det?
Loggført

SCREWDRIVER #2
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: januar 27, 2008, 20:42:59 pm »

Den klarte du, går du videre til neste spørsmål?  Blunker   I alle fall er restaureringen, restaurert. Men jeg synes denne utførelsen var stilig og kreativt utført med stor iver og kunstnerisk sans.
« Siste redigering: januar 27, 2008, 22:42:29 pm av svenole » Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #8 på: januar 27, 2008, 22:15:42 pm »

JA - jeg går videre! Ur-norske Schwim-bilder med tilhørende historie må være mitt favoritt-emne for Kvittt eller Dobbelt... Bring 'em on!
Loggført

SCREWDRIVER #2
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: januar 27, 2008, 22:45:16 pm »

Neste spørsmål. Er bakskjermene Chevrolet? eller?
Tileggs spørsmål. Støtfanger?
KLARER DU DEN.
« Siste redigering: januar 27, 2008, 22:49:46 pm av svenole » Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #10 på: januar 27, 2008, 23:43:33 pm »

Neste spørsmål. Er bakskjermene Chevrolet? eller?
Tileggs spørsmål. Støtfanger?
KLARER DU DEN.


Hehe.... Det som er utrolig er at akkurat denne tidligere eieren på Svorkmo... Han var (er?) en tusenkunstner. I tillegg til denne ombyggingen så parterte han og nyttegjorde seg stort sett av alt fra en ca 1938-modell - jeg trodde det var De Soto, men kanskje var det Chevrolet ca samme årgang. Denne bilen hadde ihvertfall en delt bakrute...to halvdeler likt ei split boble, men en og en halv gang så stor. Etter å ha partert bilen - støpte han (tro det eller ei) inn disse to bakrutene (ca 10 cm av blekket rundt altså) inn i kjellermuren sin...og satte inn glasset igjen. Jeg har et lysbilde av dette et sted! Men altså: Øverst på kjellermuren så er det den dag i dag to bakruter fra en Chevrolet som fungerer som .... kjellervinduer. Utrolig kreativt. Derfor - jeg tipper at denne karen "nyttegjorde seg hele elgen" ... og brukte bakskjermer og fanger fra De Sotoen .... (eller kanskej var det en Chevrolet - ihvertfall en sen 30-talls US-bil med 4 dører).

Jeg var der nemlig i ca 1990 - og fikk beskjed om at jeg var 20 år for sen i forhold til "en kar som het Almåsbakk".
Loggført

SCREWDRIVER #2
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #11 på: januar 28, 2008, 00:25:05 am »

Vi fastslår det er De Soto hvis det ikke kommer bedre forslag, sansynlig det. Kjøper den helt. Utrolig hva du kan. Lurer på om Finn har bevart den skjærmen til fremtidig bruk. Foresten han samme karen var en flink opfinner med flere priser, har jeg hørt. NB. Han der Almåsbakk var nok en fæl fyr tror jeg.
I alle fall er jeg spent på støtfanger forran. Har nå min egen teori, men det er ikke mye å se av den. Håper vi styrer unna De Soto`en denne gangen.
« Siste redigering: januar 28, 2008, 09:40:06 am av svenole » Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #12 på: januar 28, 2008, 00:53:06 am »

.....gi oss flere bilder Sven Ole... Vi elsker dem!
Loggført

SCREWDRIVER #2
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: januar 28, 2008, 10:41:26 am »

Skal se hva jeg finner av gamle bilder etter hvert. Men jeg er sikker på at det er flere av oss som kan bidra med noe fra historien, så kom i gjen.
De Soto. JA. Bakskjermene til schwimmen var laget av forskjermene. Støtfangeren foran stemmer med De Sotoen. Se bilde.  Dette var nok verdens enste De Soto med flyte evne.
Blir vemodig når jeg tenker på alle grom sakene som er borte. Sic transit gloria mundi.


* deso3401b.jpg (25.24 KB, 402x268 - vist 510 ganger.)
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: februar 09, 2008, 14:50:24 pm »

PÅ VEI TIL Å BLI SKOGSVRAK (Denne ble reddet fra fyllinga for ikke så lenge siden.) Ble satt bort til en langsom død etter mange års bruk? Type 82. 1943 mod. Den er på veien til sommeren. Gratulerer den nye eieren med kjempe jobb.
Bilder fra 2007.


* VW. Typ.82. 1943.jpg (18.64 KB, 295x226 - vist 553 ganger.)

* VW.Typ.82.1943.jpg (12.43 KB, 320x240 - vist 614 ganger.)
« Siste redigering: mai 28, 2008, 18:57:03 pm av svenole » Loggført
Mangokid
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: mai 28, 2008, 15:28:48 pm »

Unnskyld meg, "reddet fra fylling for ikke så lenge siden". Hva er "ikke så lenge siden" og hva slags IDIOT er det som setter fra seg noe slikt på fyllinga, eller dvs. jeg håper den ble oppdaget nylig, men hensatt for minst 40 år siden!
« Siste redigering: mai 29, 2008, 08:13:10 am av SplitMan » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: mai 28, 2008, 18:50:20 pm »

Beklager, om teksten er feil. Jeg vil se nermere på den.

Sitat fra nåværende eier angående det kjøretøyet som er på de to ovenforstående bilder:

"Hentet på østlandet. Den var godt på vei til å bli et skogsvrak, allt sto fast og det meste var rustet hull i. Motor, gearkasse, akslinger stod fast. Lager og tetninger, allt var brukt opp av sivile etter krigen. Også med tegn på nødreperasjoner. Jeg bygget bilen opp i gjen, det har gått med 6 kg. tråd og eks. antall timer, men det gjenstår noen timer enda. Håper å få den på veien til neste sommer"
Denne informasjonen motok jeg 3 desember 2007. Så vidt jeg vet så er det ikke et gammelt funn, om det er viktig info. så er det enkelt å ta rede på det.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener/skriver. Kan du være så snill å komme med en nermere kommentar på dette svaret?                                                            Glad
« Siste redigering: mai 28, 2008, 19:36:22 pm av svenole » Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #17 på: mai 29, 2008, 08:13:27 am »

Unnskyld meg, "reddet fra fylling for ikke så lenge siden". Hva er "ikke så lenge siden" og hva slags IDIOT er det som setter fra seg noe slikt på fyllinga, eller dvs. jeg håper den ble oppdaget nylig, men hensatt for minst 40 år siden!


Mango: "reddet fra et uthus nær deg" ... er mere riktig. Dette er Kubelen som gikk fra Odalen for et par år siden...den som din shady-kompis tipset oss om.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Mangokid
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: juni 09, 2008, 10:56:57 am »

Aha, den ja, som han ikke ville la meg få se fordi han trudde jeg skulle stjæle'n, men glatt kunne sende en kjøper til? Jaja, holder meg på denne siden av krigen jeg. Lettere med deler, og lengre mellom de ufrivillig komiske politiske debattene.
Loggført
Snow-Trac ST4
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Rindal


Vis profil

« Svar #19 på: desember 19, 2013, 13:50:07 pm »

Fikk nylig tips om en Schwimmwagen som hadde vært på Svorkmo av en eldre kar. Ser nå at jeg er ca 2x20år for seint ute med å lete etter denne. Men...ingen kan vel forvente at man begynner å lete etter biler før sin egen fødsel.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #20 på: desember 19, 2013, 16:33:35 pm »

He,He. Noen var nok der før ja. Svorkmo bilen ble kjøpt av Odd Grendahl. Han var VW forhandlerern som startet VW agentur allerede i 1948 nordenfjells. Den ble solgt ut fra forsvaret i 1946 kjøpt av Odd Grendal. Så havnet den hos en bonde på Ulsberg, brukt som arbeidsbil tidlig på 1950 tallet så videre til Svorkmo. Også et opphold  i Trondheim, videre til Nærsnes og den er reddet. Fremdeles i Norsk eie i motsetning til mange andre som har havnet i det store utland.
Denne bilen er fullt oppegående i dag, i god stand og den kjøres på vannet.

Synes det er fint med interesse rundt de eldste VW, faktisk i vår tid. Lykke til videre!
« Siste redigering: desember 19, 2013, 22:27:34 pm av svenole » Loggført
Snow-Trac ST4
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Rindal


Vis profil

« Svar #21 på: desember 19, 2013, 21:30:32 pm »

Mange takk for info! Kjekt å høre at den er tatt vare på, og befinner seg i landet.
Hørte at eieren på Svorkmo hadde testet den på Hostonvannet, men at den tok inn så mye vann at turen ble på bare noen meter.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!