juni 07, 2024, 20:39:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bilen sporer / drar til siden  (Lest 5321 ganger)
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« på: april 08, 2009, 07:36:30 am »

Hei,

Jeg har et litt ugunstig problem med bilen min. Har i det siste opplevd at bilen plutselig drar til siden, eller sporer veldig. Jeg må hele tiden holde fast på rattet. Om jeg hadde sluppet det, så drar bilen rett ut til en av sidene (litt avhengig av underlaget)

Har montert PUMA forstilling, og bilen er tatt litt ned foran, men ikke veldig mye.
Jeg har også nettopp tatt en hjulstillingskontroll på Er-An som skal være blant landets dyktigste på dette. De sa at jeg har litt slark i et av endeleddene, men helt ubetydelig.Så det skal ikke være noe sånt som er problemet mitt. På EU sa de at alle forstillingsdelene så veldig bra ut. Hjulstillingen ble tatt etter at PUMA var justert.

Jeg synes også at dersom jeg svinger brått frem og tilbake i veien så tar den veldig rart.

Er det noen som har vært ute for de samme problemene, 
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: april 08, 2009, 09:49:57 am »

Sikker på at du har likt og riktig dekk trykk?
Ble det foretatt en 4-hjulsmåling?
Hva er castervinkelen hvis du kjører stuk?
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 08, 2009, 10:00:55 am »

jepp det er ofte bak som er problemet selv om det kjennes ut som om det er foran...

du har justert pumaen likt på begge rørene?
en bekjennt sleit med at den plutselig dro til siden og det viste seg etter å ha bytta styresnekke og allt at det var det som var problemet...
Loggført
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: april 08, 2009, 10:02:53 am »

Ja, det gjorde en 4 hjulsmåling, og bak var helt ok...

Jeg er ikke sikker på vinkelen, men begge rørene er justert likt. Bilen er bare litt lavere nå enn orginalt.

Er det noen måte en kan justere/stramme styresnekken?
Loggført
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #4 på: april 08, 2009, 10:13:05 am »

Hadde dette prob på min å etter (mye) senking.
Det viste seg å være pittmanarmen som var litt løs, slakka mer på den og dro den nærmere styresnekka, og dro den til og problem borte Blunker
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 08, 2009, 11:35:49 am »

Hadde dette prob på min å etter (mye) senking.
Det viste seg å være pittmanarmen som var litt løs, slakka mer på den og dro den nærmere styresnekka, og dro den til og problem borte Blunker

Pittmanarmen?? Forklar..trekker litt bilen min også
Loggført

DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 08, 2009, 11:51:44 am »

Hva med dekk? Lufttrykk... brede dekk osv.

La om til sommerhjul på bruksbilen igår (235/35-19) og den må gjetes nå. Stikker som bare det på sporete vei.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 08, 2009, 12:00:25 pm »

Hvis du har repro styresnekke så sjekk pitmannarmen. Det er den armen som går fra snekka, til styrekulene.
Jeg brukte orginalbolten her, og det viste seg at den var bittelitt for lang. D.v.s at jeg trodde jeg hadde dratt den til, men i virkeligheten hadde jeg bare dratt gjengepartiet i bunn. bolten stramma rett og slett ikke.
Dette oppdaget jeg da bilen spora som få, og jeg trodde den styresnekka bare var noe møkk. For det føltes som dødgang.
Den bolten har vel 12x1,25 gjengestigning om jeg ikke husker feil. Så jeg gjenget min ca 5mm lenger inn, og det ble tight som få.
Loggført

Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #8 på: april 08, 2009, 12:20:04 pm »

Hvis du har repro styresnekke så sjekk pitmannarmen. Det er den armen som går fra snekka, til styrekulene.
Jeg brukte orginalbolten her, og det viste seg at den var bittelitt for lang. D.v.s at jeg trodde jeg hadde dratt den til, men i virkeligheten hadde jeg bare dratt gjengepartiet i bunn. bolten stramma rett og slett ikke.
Dette oppdaget jeg da bilen spora som få, og jeg trodde den styresnekka bare var noe møkk. For det føltes som dødgang.
Den bolten har vel 12x1,25 gjengestigning om jeg ikke husker feil. Så jeg gjenget min ca 5mm lenger inn, og det ble tight som få.

Samme blei gjort her og nå fin som ny Kult
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #9 på: april 08, 2009, 12:36:30 pm »

Det kan ikke ha noe med den rammehodereprasjonen du foretok for noen år siden?
Loggført
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: april 08, 2009, 12:47:21 pm »

Skulle kanskje trodd det, men det er faktisk en annen bil... Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!