mai 23, 2024, 14:22:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Pedalsett vs. utløserlagerARM  (Lest 1801 ganger)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« på: april 18, 2009, 20:34:14 pm »

Jeg har problemer med å få clutchen til å løse ut skikkelig uavhengig av dødgang på pedalen min.
Jeg har prøvd alt fra null dødgang til MYE dødgang og nå er den justert i henhold til Haynes.

Da må det være noe annet som er galt.
Er det noen som har peiling på om dette ser ut til å være originalt (utenom pedal da) pedalsett til 57 Oval?
Og armen, hvor lang skal den være til det pedalsettet jeg har.
Armen måler cirka 8cm fra der vaier er og midt på festet nede. Altså rundt 9cm fra topp til tå.

Logikk tilsier at jeg burde ha kortere arm for å få clutch til å frigi mer...?

Kassen (KCR nyere type) ble bestillt med nesekon mht. oval så jeg antar at bygger trakk konklusjon om at armen også er av type som skal passe til oval pedalsett. Hvis pedalsettet er nyere så vil det forklare mismatchen.. Hvis det er her problemet ligger.
Jeg legger ved noen bilder av arm og pedaler og håper at noen har svaret på dette til meg.
Det er det eneste som hindrer en herlig kjøretur i det blå...

(hvis noen i rogaland har en "kort" arm liggende hvis det er det jeg må ha så skrik ut)


* pedaler.jpg (109.09 KB, 830x623 - vist 128 ganger.)

* arm.jpg (71.96 KB, 778x694 - vist 124 ganger.)
« Siste redigering: april 18, 2009, 20:35:47 pm av Trond Dahl » Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #1 på: april 18, 2009, 21:34:15 pm »

Litt på siden av det du spør om, men jeg har aldri vært borti at man trenger annen arm til oval pedalsett ann andre.. Har montert en rekke nyere (originale) kasser i ovaler og aldri gjort noe verken med armen på kassa eller pedalsettet.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 18, 2009, 21:48:04 pm »

Hvordan merker du at den ikke løser ut helt?

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: april 18, 2009, 22:07:00 pm »

Hvordan merker du at den ikke løser ut helt?

Er ikke helt sikker på at det er dette som er problemet, men har hatt et par telefoner i kveld hvor begge antydet det samme problemet.

At den ikke løser ut merkes på flere måter
1. Får den ikke i gir med motor i gang
2. Dersom jeg har bilen i gir og clutchpedalen tråkket inn og vrir om nøkkelen så flytter bilen seg fremover.
3. Dersom jeg har bilen i gir og trykket i clutchen i slakk nedoverbakke står bilen stille, men hvis jeg drar spaken i fri begynner bilen å trille... osv osv...
Har som nevnt prøvd både mye dødgang men også null dødgang.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #4 på: april 18, 2009, 22:11:40 pm »

Jeg tror inngående aksel i kassa går tungt i lageret på svinghjulet , da blir det sånn hadde samme problem på en vw for mange år sia ! Skifta lager å vips så ble alt i orden.


Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 19, 2009, 09:11:12 am »

Jeg tror inngående aksel i kassa går tungt i lageret på svinghjulet , da blir det sånn hadde samme problem på en vw for mange år sia ! Skifta lager å vips så ble alt i orden.


Pitt

Det tror jeg også, derfor jeg spurte hvordan du merker dette Trond. Hadde samme problemet på Ghian da jeg skjærte nålelagret, vanskelig å gire. Det som skjer er jo at inngående aksel ikke kommer fri fra svinghjulet, selv om clutch er ultøst.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #6 på: april 19, 2009, 11:19:13 am »

er blanding på min bil og trond. Blanda pedalsett å irs kasse.
Når jeg strakk ny clutchkabel i går så kunne jeg ikke se at det har noe å si.

Loggført
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #7 på: april 19, 2009, 19:12:07 pm »

jeg skrur av en kort arm 9,5 cm ca og kommer opp så du får prøve.

Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: april 19, 2009, 21:16:14 pm »

Det hjalp å måle på Endre sin girkasse istedet siden han står med motoren ute. Viser seg at armene vi har er 12.25cm lange.. Altså den lange typen.
Vi har forsterka armer så innfestingen på armen er 20mm. Den originale korte (10.5cm) armen til Oddbjørn har 16mm innfesting.

Gjorde et forsøk på å justere clutchwaieren slik at den hadde null dødgang og faktisk dro litt også. Da endte vi opp med å få så og si full løsing av clutch. Noe som fortelle meg at det  ikke er nålelager vs. aksling som er problemet men utvekslingen på armen.
Tipper at med kort arm og en litt justering tilbake igjen på waieren så er problemet løst. Håper jeg..

Får håpe det er å kjøpe i 20mm innfesting da, hvis ikke blir det kapp og sveis
« Siste redigering: april 19, 2009, 22:02:29 pm av Trond Dahl » Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: april 20, 2009, 07:51:51 am »

En annen ting som muligens spiller en liten rolle her i forhold til at andre ikke har opplevd problemet tidligere kan jo være at jeg har Kennedy Stage 1 trykkplate og ny lamell. Tipper en original trykkplate med slitt lamell vil løse ut tidligere/enklere.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #10 på: april 20, 2009, 08:58:04 am »

har du stor nok bue på wirehylsa?
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: april 20, 2009, 09:06:13 am »

har du stor nok bue på wirehylsa?

Problemet mitt er ikke risting, men utløserlageret mitt beveger seg ikke langt nok ut så den kobler fra.
Uavhengig av buen på waieren(som er muligens litt for stor) så vil en centimeter waier inn på ene siden tilsi en centimeter waier ut på andre siden, så hvordan skal buen påvirke hvor mye armen dras?

Morten, har ikke du en ferdig korta 20mm arm? Er jo fort gjor å teste isåfall... så er det bare å korte min og etterpå.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Herbie
Supermedlem
*****
Innlegg: 976
Bosted: Lyngdal


::DKL::


Vis profil
« Svar #12 på: april 20, 2009, 09:42:02 am »

Jo jeg har
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: april 20, 2009, 09:42:34 am »

Jo jeg har

Høres ut som noe jeg har veldig lyst å låne en time i dag :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
| UMBINC |
Seniormedlem
****
Innlegg: 285
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #14 på: april 20, 2009, 09:55:14 am »

HAdde samme problem på en oval. mener det ble mont arm som var kortere.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!