april 28, 2024, 07:02:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Jake Rabys nye 200HK type 1 motorer! - 39.500kr  (Lest 4756 ganger)
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« på: januar 24, 2008, 22:54:21 pm »

Hvem blir føstemann i Norge som bestiller og bygger dette settet?

Jake Raby har overtatt mye av statusen som Gene Berg hadde tidligere - med omfattende FoU arbeid i bygging av sine motorer. Han har i mange år vært dedikert til type 4 motorer, men har nå gått ut og sagt han skal lage et T1 "bygg-selv-sett". Prisene her ble offentliggjort nettopp nå.

Alle deler skal være ferdig maskinert og kvalitetssikret, og kommer med full DVD dokumentasjon - slik at "alle" skal kunne bygge seg en 200 HK på en (lang)helg. Du skal klare dette UTEN spesialverktøy som dere har sett her i "Endres engine".

Med 300$ i frakt (estimert) + mva, så skulle pakkeprisen bli 39.500 NOK levert på døren din!

Konseptet: http://www.type1turnkeys.com/

Diskusjonen på The Samba: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=273765

Start DVD spillerne gutter og jenter - Hvem blir førstemann ferdig?!
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1 på: januar 24, 2008, 23:24:16 pm »

Dette er jo genialt for de som ønsker en kjapp bil og ikke har så serlig peiling på motormekk! Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: januar 24, 2008, 23:26:03 pm »

Hmm.. Spennende. Men hva gjør dette med montere vs bygge diskusjonen montro? En "gammel sølvrev" sa til meg at man aldri skal stole på oppgitte mål, selv om de kommer fra noen som heter Greg, Jake, Gene eller Jesus...  Blunker Hvordan kan man oppgi hk på en ubygd motor?
« Siste redigering: januar 24, 2008, 23:38:22 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: januar 24, 2008, 23:29:58 pm »

midt i blinken, men vil nok se det funker før jeg hadde kjøpt det...

200 hk, dynokjørt?
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 25, 2008, 00:05:36 am »

Ser vel ut som "ferdig" her også begrenser seg til longblock... Er jo i og for seg godt stykke på vei, men må påregne en god del tusenlapper utover kjøpesummen for å ha en ferdig motor.... Som Endre også påpeker, jeg hadde nok invistert i litt verktøy utenom for selv å være sikker.... Spesielt når en leser følgende på hjemmesiden:

"ALL SIMPLEHORSEPOWER.COM ENGINE KITS, THEIR COMPONENTS, THEIR ASSEMBLIES OR MODIFICATIONS ARE DESIGNED FOR OFF ROAD RACING AND SHALL NEVER BE USED UPON PUBLIC STREET OR HIGHWAYS. ALL SIMPLEHORSEPOWER ENGINE KITS AND ASSEMBLIES ARE SOLD WITHOUT WARRANTY OR GUARANTEE, EXPRESS OR IMPLIED.

ALL SALES ARE FINAL, NO REFUNDS, EXCHANGES, OR RETURNS WILL BE ACCEPTED.

If you don't agree with our policy please don't bother sending us an email complaint- it will be a waste of  time-

NO EXCEPTIONS!

Jake Raby

President, Raby Enterprises Inc.


Spennende at noen tenker litt utenfor boksen, men er skeptisk til at dette er utavboksen og rett i bilen..
Er en så lat at en ikke orker å bla litt i bøker og søke litt på nettet så bør enn heller ikke ta på seg å bygge sin egen motor mener nå jeg...  Selv om en får med en dvd på kjøpet......
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 25, 2008, 07:31:32 am »

Lat og lat... Det er jo jævlig mye å tenke på når en bygger en motor selv, mange man må spørre om råd etc.

Så hvis Raby har tatt seg av alt som er av maskinering slik at alle toleranser, lengder på støtstenger, shimsing av fjærer, vinkler på vippestell, porting av topper, kompresjon... ja alt sånt som tar tid og kunnskap når en bygger motor, ja da gjør nok de fleste lurt i å kjøpe ett sånt bygge sett kontra å bygge sjøl. Spesielt hvis man virkelig finner 200hk i en slik motor bare ved å montere på de riktige tinga. For det er ikke bare bare å finne 200hk i en hjemme bygd motor som skal kunne brukes litt uten å ha med seg følgebil med henger....

Mener nå jeg da.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: januar 25, 2008, 09:07:19 am »

Morsomme specs - de sier jo ingenting;

Engine case: TBD, Magnesium 003 case is the preferred choice currently.
Displacement: 2332cc
Fuel: Pump gas, 91 octane
Target longevity: 40,000 miles
Target MPG: 22 MPG
Stroke: 84mm
Rod Journal: Chevy 2'
Bore: 94mm (95mm optional with Nickies upgrade)
Piston Choice: Mahle
("Nickies" 220HP version utilizes JE Forged pistons in 95mm)
Rod Length: TBD
Compression Ratio: 9:1
Cylinder Head castings: Auto Linea
Method of porting: CNC (Collaborative development of RAT, Hoffman Auto Machine and Bugpack Products) not based on any current design used by other head providers.Valve sizes: 42.5mm intake, 36mm exhaust
Port Flow specs: TBD
Target Port Flow Margins: 72% average
Chamber Shape: Compact wedge
Camshaft: TBD,  several in house grinds currently being applied
Lifters: RAT billet tool steel, currently in testing processes
Rocker Arms: 1.25-1.4 ratio with self oiling
Pushrods: Chromoly made by Manton

Other technical specs will be available as they are determined by the development processes.

Jeg liker ideen med 200hk pakker og ser frem til å se ytterligere specs og resultater. Prisen er det jo ingenting å si på med dagens kurs selv om det kun er en longblock. Og jeg gleder meg til diskusjonen som vil oppstå når en kunde ikke oppnår det samme resultatet på en annen dynokjøring  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 25, 2008, 09:22:16 am »

Liker dette konseptet. Hvis man ta en Ole Brum her, kjøper dette settet OG sjekker alt nøye, er vel sjansen for at det blir en veldig bra motor ganske stor.
Minsker jo risikoen for å treffe på uventede ting når man bygger.

At han ikke gir noen garanti, betyr egentlig fint lite. Amerikanerene tar jo stort sett aldri på seg noe ansvar i frykt for å bli saksøkt.
Det som betyr noe er hans omdømme.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 25, 2008, 09:23:45 am »

Tror du plukker ut litt feil essens av det jeg egentlig mener.... Kanskje litt dumt av meg å bruke ordet lat...
Ser selelvsagt at det vil være til en stor fordel for en som bygger for første gang å få et sett som sansynligvis vil trenge minimalt med tilpassing osv... Samtidig som en får de deler en trenger til en longblock...  Dette alene er jo et kjempetiltak!!!

Men og etter mitt hode er dette et stort men også... etter det jge kan lese i tråden på the samba så sier Raby følgende:

"More than likely we'll do kits in batches of 10-20 at once, taking time from our regular schedule to configure the "batch" every 3-4 months.."

Dette blir jo noen sett i året.... og jeg ville i alle fall vært naturlig skeptisk til om alle sett var innenfor nødvendige tolleransegrenser... Hadde det vært meg så hadde jeg nok brukt litt tid på å sette meg inn i de aktuelle problemstillinger og invistert i litt måleutstyr... Så dyrt der det ikke...Spesielt  om en tenker på at det sikkerer en invistering dom fort løper opp rundt 50 til 60 tusen....

Kan gjerne være den slemme skeptikeren jeg, men jeg skriver ikke dette for å ta motet eller gleden fra noen, heller tvert om... Tror bare det vil være lurt å være naturlig skeptisk å heller bruke litt lenger tid på å BYGGE motoren i stedet fo kun å montere den..  


Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: januar 25, 2008, 09:42:42 am »

Dette er jo genialt for de som ønsker en kjapp bil og ikke har så serlig peiling på motormekk! Glad

Jeg vet hvilken motor jeg ville kjøpt etter ferdigstillelse :-) uavhengig av dynotall...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: januar 25, 2008, 09:54:47 am »

Jeg tror i utgangspunktet at dette kan gå kjempefint i teorien, om Raby laget alle delene selv og hadde kontroll på alle ledd. Greia er at ting kan endre seg når man setter ting i sammen, selv om de hadde rett mål FØR man satte dem inn i blokka. Lager er et glimrende eksempel. Det kan ha riktig mål på benken, men når du trekker til blokka til moment så kan det fortsatt ha riktig mål en vei, men ikke nødvendigvis andre veien.

Det er her DVD'n kommer inn skulle jeg tro, han lover å vise ALLE sine triks... vi snakker ikke om maskinerings triks da, for den er jo alt gjort. Vi snakker om det noen liker å kalle å BYGGE. Dvs. du må fortsatt måle og ordne, men det er ikke vanskelig så lenge du VET hva riktig mål skal være, og det sier han vel på DVD'n.


Gleder meg til vi lager en motorbygge STICKY, med alle målene tilgjengelig.     
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: januar 25, 2008, 09:56:01 am »

Forresten jeg tror sikkert den motoren leverer de 200 hestene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: januar 25, 2008, 09:58:27 am »

Gleder meg til vi lager en motorbygge STICKY, med alle målene tilgjengelig.     

Jeg og! Fint hvis den kan være klar til i morgen eller deromkring  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: januar 25, 2008, 15:11:59 pm »

Det at man går fra å kvalitetssikret 1 bygg til å være 200hk til å masseprodusere noe er vel grunn nok i seg selv til å anta at dette er gjort for å tjene penger. Da er man alltid ute etter å kutte kost... jaja.. jeg trenger vel egentlig ikke fortsette innlegget da resten er innlysende
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dollen
Medlem
***
Innlegg: 154
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #14 på: januar 25, 2008, 15:25:47 pm »

Ser vel ut som "ferdig" her også begrenser seg til longblock... Er jo i og for seg godt stykke på vei, men må påregne en god del tusenlapper utover kjøpesummen for å ha en ferdig motor.... Som Endre også påpeker, jeg hadde nok invistert i litt verktøy utenom for selv å være sikker.... Spesielt når en leser følgende på hjemmesiden:

"ALL SIMPLEHORSEPOWER.COM ENGINE KITS, THEIR COMPONENTS, THEIR ASSEMBLIES OR MODIFICATIONS ARE DESIGNED FOR OFF ROAD RACING AND SHALL NEVER BE USED UPON PUBLIC STREET OR HIGHWAYS. ALL SIMPLEHORSEPOWER ENGINE KITS AND ASSEMBLIES ARE SOLD WITHOUT WARRANTY OR GUARANTEE, EXPRESS OR IMPLIED.

ALL SALES ARE FINAL, NO REFUNDS, EXCHANGES, OR RETURNS WILL BE ACCEPTED.

If you don't agree with our policy please don't bother sending us an email complaint- it will be a waste of  time-

NO EXCEPTIONS!

Jake Raby

President, Raby Enterprises Inc.


Spennende at noen tenker litt utenfor boksen, men er skeptisk til at dette er utavboksen og rett i bilen..
Er en så lat at en ikke orker å bla litt i bøker og søke litt på nettet så bør enn heller ikke ta på seg å bygge sin egen motor mener nå jeg...  Selv om en får med en dvd på kjøpet......



Noe utspekulert hele greia spør du meg. Det står jo i teksten her at Bla. Om det ikke funker eller du ikke er fornøyd OSV kan du bare glømme og få pengene tilbake og om du ikke er enig med reglene rundt kjøp trenger du ikke en gang og sende mail  Tvilende SKEPTISK


"The bitterness of the bad quality remains long after the joy of the low prices is forgotten"
« Siste redigering: januar 25, 2008, 15:27:53 pm av Dollen » Loggført

Trond Eirik Bruvik
Alle har sin smak som de liker, jeg respekterer din smak, da kan vel du respektere min også? Gliser TATT FRA VWSERVICE:"The bitterness of the bad quality remains long after the joy of the low prices is forgotten"
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #15 på: januar 25, 2008, 15:39:11 pm »

Ikke lett å finne folk som klager på t4 motorene han har levert i lang tid nå,,men dette er
vel ikke helt det samme. Han har iaf. ett godt rykte og ta vare på,så tviler på om han satser det
med dårlige saker nå.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Dollen
Medlem
***
Innlegg: 154
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #16 på: januar 25, 2008, 15:41:25 pm »

Ja det skal ikke jeg utale meg om, for det vet eg ikke noe om. Men det hørtes ut til og være litt gullramme rundt det hele. Eller? Øyerulling
Loggført

Trond Eirik Bruvik
Alle har sin smak som de liker, jeg respekterer din smak, da kan vel du respektere min også? Gliser TATT FRA VWSERVICE:"The bitterness of the bad quality remains long after the joy of the low prices is forgotten"
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 25, 2008, 16:54:06 pm »

Forretningsideen er vel at han tilbyr komplette sett for å gi kundene mulighet til å få alle delene samtidig, dermed mersalg for han og kunden slipper bryderiet med å gruble seg frem til hvilke deler som skal kombineres og handles inn fra X antall firma. Kunden slipper jo også å ta runden med å sende deler til maskinering hit og dit. Kan godt tenke meg at dette slår an, litt pussig at ingen har tenkt på dette før egentlig.
Garantier er som regel umulig å gi på halvfabrikater uansett, fordi en kløne godt kan komme til å ødelegge greiene når de monterer ting feil. Det er jo nok bare å slurve med renholdet, så er motoren nesten verdiløs før den er startet opp.
Om en "Raby/IKEA"-motor er mindre verdt når den er skrudd sammen enn en "proffbygd" med tilsvarende spec. er vel ikke noe vektig argument mot pakkeløsningen i seg selv, det kommer vel an på kvaliteten på delene og hvor nøye den blir satt sammen? Hva om en "proff" her til lands skrur en sånn i hop - da må det vel bli brukbart? En førstegangsbygger har jo ikke alt i fingrene, men det betyr vel ikke at det nødvendigvis behøver å gå aldeles galt likevel? Kan jo hende de er ekstra nøye på å gjøre ting riktig.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 25, 2008, 17:10:21 pm »

Et av poengene hans er at han gikk fra T1 til T4 pga. den store mengden med deler med dårlig kvalitet som begynte å komme på markedet. Med Bugpack som medspiller her, så mener han at han kan kvalitetssikre komponentene og gå god for alle delene som inngår i settet (og at kombinasjonen fungerer).
Dersom dette resulteter i bedre kvalitetsdeler så må jo det vere positivt eller?

Det tar lang tid å bygge en bra motor, så arbeidskostnadene blir høye. Når samtidig interessen er økende hos oss for å bygge motorer selv, så synes jeg dette er en god ide. At han tjener penger på prosjektet må jo være bra - da får jo han anledning til å investere ytterligere i utviklingsarbeide som kommer VW-miljøet til nytte.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #19 på: januar 25, 2008, 19:14:47 pm »

Det at man går fra å kvalitetssikret 1 bygg til å være 200hk til å masseprodusere noe er vel grunn nok i seg selv til å anta at dette er gjort for å tjene penger. Da er man alltid ute etter å kutte kost... jaja.. jeg trenger vel egentlig ikke fortsette innlegget da resten er innlysende

Jeg har hørt om noen tyskere som hold på med det lureriet der for noen år tilbake. De bygget en rar, liten bil, kvalitetssikret den og så startet de å masseprodusere den - åpenbart gjort for å tjene penger og kutte kostnader. De kalte seg Vols...Folks... Volks... nei, kommer ikke på navnet i farta Blunker

Seriøst, synes Jake Rabys ide er råtøff jeg og lager han noen gang et kit for en mer moderat gatemotor så er det godt mulig jeg står på kundelista. Skulle gjerne ha tromma sammen brodern og kanskje fattern og laget et gutte-prosjekt for 30 tommeltotter Glad Hadde blitt et minne for livet det, selv om det "bare" er snakk om montering og man ikke akkurat får street cred fra gutta som kan bygge motor selv.
Loggført

1969 Militær-buss
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 25, 2008, 19:23:45 pm »

Det du i mine øyer får her er maskinerte deler som tilsammen har potensiale til en bra 200 HK motor, men som JHU her poengterer - det er sammensetninga som er nøkkelen - ikke delene. De fleste her maskinerer ikke selv, så jobben med å bygge er uansett tilstede.

Ringgap, endeslakk, lagerklaringer, støtstenger og vendehøyde + alt det der må kappes tror jeg. OM alt dette er ok, så må motoren ha vært sammen da det er så å si klin umulig at alle mål er like på alle motorer.

« Siste redigering: januar 25, 2008, 19:25:50 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #21 på: januar 25, 2008, 20:27:36 pm »

Espen,,om du går i tromme sammen 30 tommeltottertanker,,gå heller for camper spesial kittet hans,
da får du en bunnsolid,gjennomprøvd t4 på drøye 100hk. Det kler brannbilen mye bedre.
Eller hadde du tenkt deg en 200hk. i kg`en?  Osteaktig
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #22 på: januar 25, 2008, 20:32:37 pm »

"selv om det "bare" er snakk om montering og man ikke akkurat får street cred fra gutta som kan bygge motor selv"

Det er det siste du skal tenke på Espen - do it sier jeg!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #23 på: januar 25, 2008, 21:23:41 pm »

Espen,,om du går i tromme sammen 30 tommeltottertanker,,gå heller for camper spesial kittet hans,
da får du en bunnsolid,gjennomprøvd t4 på drøye 100hk. Det kler brannbilen mye bedre.
Eller hadde du tenkt deg en 200hk. i kg`en?  Osteaktig

Blir ikke noe 200 hk her i gården med det første Glad Måtte være hvis han kom med en mer moderat versjon, og det vil nok ta tid for 200hk-versjonen er ikke klar før til høsten. Skulle jeg gjort noe sånt frister T1-motor mer rett og slett fordi det er motoren jeg gjerne vil lære mer om. Og den hadde trolig fått prøve seg i både brannbilen og KGen - og ikke minst i det som trolig blir neste luftkjølte for meg. Jeg trenger en daily driver og det er jo et stort og åpenbart hull i VW-modellutvalget mitt Blunker
Loggført

1969 Militær-buss
DVS-RACING
Medlem
***
Innlegg: 146
Bosted: Sørumsand



Vis profil
« Svar #24 på: januar 25, 2008, 21:42:48 pm »

Er det noen som vet om effekten i motorene er oppgitt i DIN?

Stian
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!