1959 Ragtop
Supermedlem
    
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
 |
« Svar #300 på: april 23, 2011, 17:37:59 pm » |
|
Nå er motoren ute av bilen og snart plukket i deler. Om noen dager er den i bilen igjen  VWhilsen Alf
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #301 på: april 23, 2011, 18:12:21 pm » |
|
Felleskonto.. og holde på med bil, funker aldri  Da blir det heller mange par tøfler. Men pussig om oljen bare er grå... for ved et lagerhavari pleier det og utvikles mengder med små blanke flak. Åpn den opp. Er ikke sikkert det er så galt. Men fikk ikke svar på spørsmålet om den satt dønn eller om det er ørliten bevegelse på reimhjulet. Har du ekstra sump? Er forlengelsen av pick up tett.. så den ikke suger luft? Hei Erik Nå har jeg åpnet den. Jeg tror jeg vet hva som har vært feilen. Vevstaken på syl 2 og 4 sitter fast/ går tregt. Lager på veiv nr 2 fra front og bakre lager sitter fast. Jeg satte på de gummi ringene på de midtre pinnboltene, men denne har jo shuffel pin. Det ligger gummi mellom annlegsflatene  Så det jeg tror er at oljen har lekt ut mellom lager/annlegsflatene på midtre bærelager/bukker? Så har ikke de fremre og bakre lagre fått nok smøring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #302 på: april 23, 2011, 18:22:56 pm » |
|
Nå er motoren ute av bilen og snart plukket i deler. Om noen dager er den i bilen igjen  VWhilsen Alf Herligt!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #303 på: april 23, 2011, 18:25:45 pm » |
|
Jeg har en Kone som mener at dette har blitt dyrt nok  Da har du noen alternativer da. 1) Skaff Ny kjerring, yngre modell med færre kilometer på klokka og mindre slagvolum, som støyer mindre? 2) Be kjerringa holde kjeft og bruk de pengene du selv vil med god samvittighet. Du klager vel ikke når hun kjøper nye sko, selv om hun allerede har 40-50 par i skapet som hun ikke bruker lengere "fordi de er fra i fjor", eller når hun vil ha hele den dyreste serien fra Miele fordi "de har så fine fronter" selv om dere allerede har fungerende hvitevarer.. eller lignende fjas..? Dessuten kan du jo bare la være å fortelle alt til henne. Jeg har en meget tolmodig Kone  Fikk akkurat disp til å fortsette med VW 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
    
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #304 på: april 23, 2011, 18:28:45 pm » |
|
Det er godt å høre 
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #305 på: april 23, 2011, 18:43:02 pm » |
|
Jeg har en Kone som mener at dette har blitt dyrt nok  Da har du noen alternativer da. 1) Skaff Ny kjerring, yngre modell med færre kilometer på klokka og mindre slagvolum, som støyer mindre? 2) Be kjerringa holde kjeft og bruk de pengene du selv vil med god samvittighet. Du klager vel ikke når hun kjøper nye sko, selv om hun allerede har 40-50 par i skapet som hun ikke bruker lengere "fordi de er fra i fjor", eller når hun vil ha hele den dyreste serien fra Miele fordi "de har så fine fronter" selv om dere allerede har fungerende hvitevarer.. eller lignende fjas..? Dessuten kan du jo bare la være å fortelle alt til henne. Jeg har en meget tolmodig Kone  Fikk akkurat disp til å fortsette med VW  da er det bare og gi gass da  hehehe
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #306 på: april 23, 2011, 19:20:26 pm » |
|
A-ha.. der har du synderen. Da må blokk, veiv og de to rådene måles over på alle tenkelige måter før du benytter de videre. Disse delene slår seg fort ved varme gang. Stikk gjerne innom med rengjorte deler så skal jeg kikke over for deg. Kjedelig feil...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #307 på: april 23, 2011, 19:38:07 pm » |
|
A-ha.. der har du synderen. Da må blokk, veiv og de to rådene måles over på alle tenkelige måter før du benytter de videre. Disse delene slår seg fort ved varme gang. Stikk gjerne innom med rengjorte deler så skal jeg kikke over for deg. Kjedelig feil...
Ja en kjedelig feil ja. Jeg skal vaske blokka, men veiv og råder tror jeg at jeg bytter ut uansett. Det er en ny std veiv og brukte råder. Jeg tror jeg vil ha en motvekts veiv. Når motoren gikk så var det veldig kvikk respons! Std veiv er vel god for ca 5000 + - rpm. mens en motvektsveiv takler vel ca 7000 rpm. Hvis du har deler for salg så er jeg innteresert jeg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #308 på: april 23, 2011, 21:32:04 pm » |
|
Har en 1600 du kan få låne i mens du fikser motoren din igjen Vi skrur den i på mandag og du kan fortsatt kjøre frem til motor er ferdig, tar en dugnad på detta Arild 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #309 på: april 23, 2011, 21:35:05 pm » |
|
Har en 1600 du kan få låne i mens du fikser motoren din igjen Vi skrur den i på mandag og du kan fortsatt kjøre frem til motor er ferdig, tar en dugnad på detta Arild  Hadde vært kult det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #310 på: april 23, 2011, 21:41:32 pm » |
|
Har en 1600 du kan få låne i mens du fikser motoren din igjen Vi skrur den i på mandag og du kan fortsatt kjøre frem til motor er ferdig, tar en dugnad på detta Arild  Hadde vært kult det  Ja faen detta fikser vi Arild, motoren står jo bare her å venter på bedre tider hehe 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #311 på: april 23, 2011, 22:35:12 pm » |
|
Har en 1600 du kan få låne i mens du fikser motoren din igjen Vi skrur den i på mandag og du kan fortsatt kjøre frem til motor er ferdig, tar en dugnad på detta Arild  Hadde vært kult det  Ja faen detta fikser vi Arild, motoren står jo bare her å venter på bedre tider hehe  Da har vi en plan 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #312 på: april 24, 2011, 00:49:47 am » |
|
Godt det ordner seg. Høres ut som du kan beholde både kjerring og vw Når det gjelder veiv og turtall, så girer jeg på 6500 med min standard veiv. Men så er den ødelagt også da  Det er bare tullete og dra den så langt for min del, jeg hadde maks dreiemoment og hk på rundt 6200. Så om denne motoren settes i stand med samme oppsettet, skal sette sperra på 6000. (Men det er så fiiin lyyyd når du kommer over 6000....) Når det gjelder finanser, tjener fruen og meg ganske likt. Vi setter av nesten hele lønna i fastbeløp på felleskonto hver måned, da har jeg 5.000.- i lommepenger hver måned. Av de 5000 går det ca. 6000 til VW... (Mastercard/Paypal tar "mellomfinansieringa")
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
    
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #313 på: april 24, 2011, 00:55:00 am » |
|
Godt det ordner seg. Høres ut som du kan beholde både kjerring og vw Når det gjelder veiv og turtall, så girer jeg på 6500 med min standard veiv. Men så er den ødelagt også da  Det er bare tullete og dra den så langt for min del, jeg hadde maks dreiemoment og hk på rundt 6200. Så om denne motoren settes i stand med samme oppsettet, skal sette sperra på 6000. (Men det er så fiiin lyyyd når du kommer over 6000....) Når det gjelder finanser, tjener fruen og meg ganske likt. Vi setter av nesten hele lønna i fastbeløp på felleskonto hver måned, da har jeg 5.000.- i lommepenger hver måned. Av de 5000 går det ca. 6000 til VW... (Mastercard/Paypal tar "mellomfinansieringa") Jeg trodde det aksepterte med "enkelfjærer" var 5400rpm eller noe sånt..?
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #314 på: april 24, 2011, 01:06:31 am » |
|
Hvem snakker enkel fjær? Og det er ikke hvor mange fjærer du har som betyr noe, men hvor sterk den er. Mine er doble.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #315 på: april 24, 2011, 10:01:30 am » |
|
Hvem snakker enkel fjær? Og det er ikke hvor mange fjærer du har som betyr noe, men hvor sterk den er. Mine er doble.
Jeg har single fjærer, men de er såklart bergnet for trimming. De er mye stivere så ventilene rekker å lukke før det går galt. Hvis en bruker orginale fjærer så vil det vel bli det vi kaller ventil flyt? Det er vel veiva som avgjør hvor høyt turtall en kan kjøre. Std veiv har jo ikke motvekter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #316 på: april 24, 2011, 10:18:03 am » |
|
Hvis noen har motvektsveiv med 69 slag og 4 råder til salgs så er det bare å si i fra. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #317 på: april 24, 2011, 13:28:55 pm » |
|
En orginalveiv er av meget høy kvalitet. Og bruker man penger på balansering, lette råder og stempler kan den tåle mye turtall før den flekser. En tight blokk er også en selvfølge.. De fleste orginalveiver som har gått "for" langt med utbanket blokk, bøyer seg opp til 1/10 mm. Noe jeg vil tro kommer av dårlig støtte av lageret.
Orginale ventilfjærer med std ventil, retainer, støtstang og std kamfølgere. Og std innspenningshøyde tåler med engle w100 6000 rpm. Flyter med 6200. Er mye myte rundt det der med fjærtrykk. Man tar somregel i så det rekker... og litt til. Og resultatet blir mindre hk pga motstand og høyere slitasje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #318 på: april 24, 2011, 16:28:53 pm » |
|
Da er bilen kjørbar igjen med en 1600 motor som er lånt av Thoresen. Takker så mye Pål 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #320 på: april 24, 2011, 16:57:57 pm » |
|
skulle bodd sørafor sjer æ,respekt over hjelpen det er mulig å få sånn helt utn videre  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #321 på: april 24, 2011, 18:51:31 pm » |
|
skulle bodd sørafor sjer æ,respekt over hjelpen det er mulig å få sånn helt utn videre  Det er jaggu sant , en flott gjeng er det. Gratulerer med kjørbar bil igjen Arild
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #322 på: april 24, 2011, 19:19:37 pm » |
|
skal cruise en tur til Horten i morra med bussen, skal en tur og få litt farge på kroppen(ikke brun farge  ) oxo sikkert en tur på dolly etterpå  det er helt rått at Thoresen stilte opp nok en gang, her er det bare og ta av seg:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #323 på: april 24, 2011, 21:02:49 pm » |
|
skulle bodd sørafor sjer æ,respekt over hjelpen det er mulig å få sånn helt utn videre  Det er jaggu sant , en flott gjeng er det. Gratulerer med kjørbar bil igjen Arild Takker så mye. Den har ikke samme draget som for et par dager siden, men det er luftkølt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #324 på: april 24, 2011, 21:03:48 pm » |
|
skal cruise en tur til Horten i morra med bussen, skal en tur og få litt farge på kroppen(ikke brun farge  ) oxo sikkert en tur på dolly etterpå  det er helt rått at Thoresen stilte opp nok en gang, her er det bare og ta av seg: Det er snickers og twist.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #325 på: april 24, 2011, 21:06:43 pm » |
|
skulle bodd sørafor sjer æ,respekt over hjelpen det er mulig å få sånn helt utn videre  Det er jaggu sant , en flott gjeng er det. Gratulerer med kjørbar bil igjen Arild Takker så mye. Den har ikke samme draget som for et par dager siden, men det er luftkølt  Morro at den virker og kan få flytta deg litt rundt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #326 på: april 24, 2011, 22:09:49 pm » |
|
skulle bodd sørafor sjer æ,respekt over hjelpen det er mulig å få sånn helt utn videre  Det er jaggu sant , en flott gjeng er det. Gratulerer med kjørbar bil igjen Arild Takker så mye. Den har ikke samme draget som for et par dager siden, men det er luftkølt  Morro at den virker og kan få flytta deg litt rundt  Ja det er deilig å kjøre luftkjølt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #327 på: april 24, 2011, 23:33:53 pm » |
|
Dette er ikke unormalt om dagen dessverre. Har fått inn to motorer i vinter hvor eier har gitt opp.....som har vært utsatt for det samme. Nymonterte motorer med veiv skjært på bæring og sitter bom fast.
Den ene grunnet feilmontering av lageret. Og hadde trykket styrepinnen til lageret langt inn i lageret. Den andre for lite endeslakk ved bakre lager.
Men dette pleier å skje umiddelbart under eller etter innkjøring. Ikke etter en kjøretur.
Sitter veiva helt fast. Dvs kan reimhjulet beveges 1mm eller 0mm?
Hvordan fløt veiva i lagerne når du monterte blokka?
Alt etter boka. Motoren gikk lette og fint rundt. Jeg har tappet av olja i dag. Den har en grå aktig farge. Kjennes ikke ut som det er noen partikkler fra lagera. Akkurat nå så føler jeg meg helt ferdig med VW, men vi får se etter påske. Jeg har en Kone som mener at dette har blitt dyrt nok  Så ingen godkjente middler til deler så stopper vel dette opp av seg selv. Kona elj, motoren som trenger "overhaling"??
|
|
« Siste redigering: april 24, 2011, 23:36:11 pm av ORANGEBUG »
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #328 på: april 25, 2011, 14:09:21 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #329 på: april 26, 2011, 22:04:14 pm » |
|
Da er blokka vasket og klar for oppmåling. Jeg la på en stål linjal langs lagerbanene. Det så rett ut, men det er vel best å la JEE måle opp for å vre sikker. Jeg orker ikke et havari til  Ringte Unneberg og fikk pris på ny 69mm motvektsveiv og 4 råder. Det er en start 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|