mars 29, 2024, 08:29:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Back in beige...  (Lest 70977 ganger)
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« på: april 26, 2009, 22:09:51 pm »

Da var endelig boblen hjemme.  Etter mange år i dvale, litt koma og til tider bare søvnig skruing er endelig boblen hjemme, i ny-gammel garasje.  skal bli deilig å ha bilen 4 meter fra huset.  Blir nok ikke den mest aktive prosjekttråden... Har et hus å pusse opp først..

Planen er å få testet bilen på veien i sommer, og bygge ferdig motor i sommer-vinter.

Prøver å legge ved noen bilder..


* boblen hjemme2.jpg (63.7 KB, 448x336 - vist 1051 ganger.)
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #1 på: april 26, 2009, 22:13:59 pm »

interiør og litt annet


* boble hjul1.jpg (51.07 KB, 448x336 - vist 691 ganger.)

* interior1.jpg (62.32 KB, 448x336 - vist 1216 ganger.)

*  (51.01 KB, 336x448 - vist 685 ganger.)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: april 26, 2009, 22:16:40 pm »

Det var ein fin bil! men får eg lov å tipsa deg om å kjøpa eit meir tidsriktig speedometer? ser så rotete ut Rekker tunge
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #3 på: april 26, 2009, 22:22:59 pm »

Tøfft custom ratt! Hjemmemekk?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #4 på: april 26, 2009, 22:37:48 pm »

Tøfft custom ratt! Hjemmemekk?

Rattet er momo eller Nardi ring (husker ikke.. 8 år siden) parret med VW senter. Litt byggskum og mange lag med epoxy.


Speedon passer bedre inn enn originalt 67 speedo.  Det er ikke så mye som er tidsriktig på bilen lengre...   Fordelen med dette er også at det har mange flere signalampe hull enn std, fint for vifter ol. Samt at den har tankmåler.  planlagt å koble opp mot tørrsumptanken. 
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 26, 2009, 23:40:02 pm »

Se der Carsten!
En av mine store favoritter den bilen din, men jeg likte den bedre med cookie cutterene. Nå ble den mer pusete :-)  Har du noen bilder av motoren du kjørte med i "gamledager"?
Hva blir spekket på vognen denne gangen?
Loggført
Joachim
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: lillehammer



Vis profil
« Svar #6 på: april 27, 2009, 07:24:52 am »

Tøff bil!
Loggført

Vovlo 940 turbo Osteaktig
1958 boble (Prosjekt lekebil)
1967 boble
1967 boble 1500      
1968 Variant
1969 Buss
1974 " Porsche boble"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: april 27, 2009, 07:44:18 am »

Endelig!

Håper denne blir å se på SCC 09, stå på og hold oss oppdatert.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #8 på: april 27, 2009, 11:53:22 am »

Se der Carsten!
En av mine store favoritter den bilen din, men jeg likte den bedre med cookie cutterene. Nå ble den mer pusete :-)  Har du noen bilder av motoren du kjørte med i "gamledager"?
Hva blir spekket på vognen denne gangen?

Takk takk  :-)  Felgene er litt pusete, men jeg prøver å holde den litt anonym, ønsker ikke Turbo Cup hjul som lyser opp.  D90 felgene er det ikke så mange som bruker.  Øverst på ønskelisten er et sett med smidde CS felger som kom på 928 og noen 944 turbo.

Har ikke noe særlig med bilder av gamle motoroppsett, burde egentlig hatt det.  Så om det er noen som har tatt et bilde så send gjerne!!

Spekken sånn det ser ut nå:

Bil:
67 modell
993 bremser rundt om
D90 felger 6 +8x16
915 gearkasse med ZF-diff, billet stål sidedeksel
kustom aksler med 930 108mm omherdede knuter
hydraulisk clutch.  (skal endres fra CNC slave til slave-utløserlager.)
Sellhol justerbart stab stag bak.
19mm stag foran.
Masse caster og camber på fronten
IRS bakstilling
Sparco seter

Motor:
wasserblokk bygd om til luft.
T1 løftere
underspylte stempel
86mm Pauter-Moldex veiv
billett 5.6 råder
Pauter kam
94mm JE stempel 30mm pinnehøyde, 30cc dish
94mm Jaycee sylindere m powersleeve
S/F topper m 44x40 ventiler
Pauter 1,3 vipper
55mm TWM IDA spjell
Dobbel vannkjølt intercooler, ca 30-40cm trykkrør totalt.
Garret T3/4 steg 5 eksos, 60-1 kompressor
Burns rør og collector
911 kjøling
E85?

Mangler egentlig bare noe småtteri samt TID!!!!! 








* sellholm1.jpg (70.06 KB, 448x336 - vist 918 ganger.)
« Siste redigering: april 27, 2009, 12:03:50 pm av Savanna67 » Loggført
Ørjan Evensen
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #9 på: april 27, 2009, 18:54:02 pm »

 :oDette bler kjekt å følge med på, vett godt ka du e i stand te når d gjelde heftige bygg!
Lykke te med prosjekt og ikkje minst oppussing av hus. Hadde vore sykt kjekt å se deg på Scc-09 med denne!
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #10 på: april 27, 2009, 19:02:12 pm »

Mener bestemt jeg har sett et sett CS felger til salgs i det siste? Legger inn en link når jeg finner de igjen...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #11 på: april 27, 2009, 21:32:42 pm »

Ahh... God å se at du fortsatt har denne...
Husket når den hadde Volvo gasser og sort bakluke  Øyerulling

Ble lite "liv" på Bergenstreffet etter at du flyttet forresten  Gråter
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #12 på: april 28, 2009, 19:00:51 pm »

Stavanger gjengen var alltid et hyggelig innslag på Bergens treffet!!!!!!! Gliser

Takk til en forståelsesfull kone som anbefalte meg å jobbe litt på boblen istedet for å sparkle den siste veggen i stuen!!

Fikk satt sammen tom blokk og prøvemontert test-eksosanlegg. Alt ser ut til å funke ut fra det jeg har grovkappet.
Turboen plasseres over gearkassen. Dette for å få korte eksosrør og veldig korte trykkrør
Rørene snor seg rund 911 viftehuset.
Legg merke til det nye HiPO-Hitemp PVC eksosrøret fra Biltema!! Fint å bruke for testing.

Håndbankede 3mm alu trykkbokser over et gammelt bordben.


* eksos.JPG (63.79 KB, 448x336 - vist 996 ganger.)

* eksos1.JPG (62.88 KB, 448x336 - vist 874 ganger.)
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #13 på: april 29, 2009, 21:48:26 pm »

Etter en hyggelig tur på A-hus for å ta imot Tuva på 2970 gram i dag, og en hyggelig telefonsamtale med Svein H i kveld fant jeg ut at det er på tide at noen flere av de "gamle" prosjektene fra Krankenhaus i Bergen egentlig fortjener å ble ferdige!!!  Glad Det er vel 10 år siden noen av disse prosjektene rullet inn porten for "skal bare sveise litt og bytte motor" 

Så dette er en utfordring spesielt til Svein og Trygve!!!  Venstre siden i garasjen.  Dere har ca like lite/mye som meg igjen! 
Erik Aa du er også med her!  har vel hatt din som prosjekt minst like lenge  Blunker

Som en teaser ligger jeg ut bilde fra 2001 tror jeg det er.  (lånt fra vwacb sine sider, håper det går greit.)

Svein; dobbel cabiner, Trygve oval racer.

Håper dette er med på å motivere dere litt!   Gliser Gliser


* svein.jpg (53.43 KB, 640x480 - vist 831 ganger.)

* trygve.jpg (68.18 KB, 640x480 - vist 747 ganger.)
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 29, 2009, 22:16:58 pm »

Gratulerer med et lite barn!

69-en min kom ikke inn på kranken før i mai i fjor, men den har riktignok stått i ro siden jeg parkerte den i 1995. Skjer litt nå, Pål og jeg hadde en fin økt i går. Står på din gamle plass.
Loggført
Sveins Autohaus
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Bergen

Canpro AS


Vis profil

« Svar #15 på: april 29, 2009, 22:21:52 pm »

Ok ok ok.... føler meg truffet nå ja!

Forresten fint av deg å vise meg hvordan kabineren ser ut uten presenning over...

Synes å huske hva jeg holdt på med nå ja...  Får se om jeg kan avdekke den og starte en tråd.


Takk for sparket Carsten! Blunker
« Siste redigering: april 29, 2009, 22:32:24 pm av Type 2 » Loggført

'64 Dobbelkabiner
'73 1303S
nord
Medlem
***
Innlegg: 124
Bosted: Finnsnes



Vis profil
« Svar #16 på: april 30, 2009, 14:18:29 pm »

Her er noen cs felger som står tilsalgs på finn.no...

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16637281
Loggført

1200 spareboble
Porsche 928 S4
1958 Plymouth
Harley Sportster "Ironhead"
Moto Guzzi V7R
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #17 på: mai 01, 2009, 22:44:56 pm »

Bra Svein!!!!  Legg bilen ut, så kan vi hjelpe hverandre med motivasjonen!!  Mangler bare Trygve nå!

Erik:  har fått med meg at du er godt i gang! Blir vel Bergensk Looker denne?  (Fett stuk med kjøreegenskaper?)

Nord, Takk for tipset. jeg har sett de felgene, fornuftig pris, men jeg må prioritere nytt sprut akkurat nå.  Får alltid kjøpe slike senere.


Jeg unnslapp sofa-monsteret og fikk lurt inn noen timer i garasjen etter at nest minste var i seng.  Fikk tilpasset og punktet eksosørene på sylinder 3 og 4. Lager sylinder 1, 3 og 4 på lik lengde, (bare for å se at jeg fikk det til.) disse blir 63cm. Sylinder #2 blir en del lengre pga viftehuset. ca 90 cm. Uten viftehus hadde det gått å få alle like lange.  fint å vite.

Jeg har ingen tro på at likelengde eksos har noen særlig effekt på en turbomotor....   Kortest mulig har jeg tro på.
Kunne laget ferdig ett eller to til, men er litt forsiktig med å fyre igang rørkapperen etter klokken 2200, er tross alt ny i naboelaget...
Jeg punkter med rustfri tråd og mig, og skal få rørene tigget med bakgass.

Kommer til å lage 6 rør, 4 er til god-motoren, og de to siste blir slik at jeg kan bruke samme collector og rør på en wasserboxer jeg har planlagt å sette inn for test av bil og kjøleanlegg.

Bilder kommer når Tuva og fotoapparat kommer hjem fra sykehuset.  Glad

Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #18 på: mai 02, 2009, 19:11:49 pm »

Gratulerer med familieforøkningen!
Så denne bilen da den sto utenfor Krankenhaus en tid - skinnet bedrar er vel en relativt passende beskrivelse Gliser Håper som flere å få se denne på SCC i august, sats på fedrekvoten, så er du der!
Ang lengde på rør har jeg fått vite det samme en gang. Du kjenner kanskje til Ove Berg på Nesttun, han bygget en turbomotorisert 03 tidlig på 80-tallet, ble ganske spesiell med Britax tak og sølvmetallic nede på siden som gikk gradert opp til mørk grå metallic.
Grenrøret han sveiste var av desidert korteste mulige vei med to 2-1 kollektorer, og rett rør opp til turboen. Forklaringen mener jeg å huske var at turbinen sørger for at trykket ut er utjevnet, så eksospulsene betyr nada så lenge turbinen spoles opp. Har delene fra dette liggende fortsatt, men må nok sveise litt jeg også for å få det på plass.
Lykke til med bil og familie!
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #19 på: mai 02, 2009, 23:24:40 pm »

Lurte meg ut i garasjen en liten tur.  Fikk laget ferdig de to siste rørene. så nå er eksosen "ferdig".  Ble ganske bra.  Passer fint rundt viftehuset og har fine bøyer.  Har laget det slik at det blir minst mulig sveiser. (9) 

Andy: kjenner ikke Ove men han tenkte nok riktig.  Det er nesten alltid mottrykk i eksosen på en turbo motor, så man får nok ikke den hjelpen som pulsene gir i et skikkelig merged eksos anlegg på en NA motor.
Hadde vært interresant å tatt en test på kort-kort mot langt likelengde turbo anlegg.  tror ikke det er noen som har gjordt det.

bilder kommer
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: mai 02, 2009, 23:31:36 pm »

heftig  motor prosjekt!
Er det en type 1 veiv??
hvor mye måtte du frese i blokka for å få plass til rådene på såpass slag?
chevy eller VW journal?

hva slags sprut skal du bruke??

kjør på med bilder! Rekker tunge
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: mai 03, 2009, 16:21:00 pm »

Godt å se du er igang igjen Karsten ..(og ganske heftig og)
Mvh
Erich
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #22 på: mai 03, 2009, 20:33:53 pm »

Fikk fullt hus i dag! Gliser  Trebarnsfar er STORT!

Veieven er T1 med VW lager. må nesten ikke slipe i blokken, kun litt på kulene i bunn av pinneboltene.
Samt kammen må justeres litt.

Fikk tatt litt bilder. Hadde god hjelp av eldste mann på to av rørene!

Dobbel slipjoint (øverste røret) holder tett og gjør at montering av anlegget skal gå greit. skal sveise på ører for fjær eller bolt som holder collectoren stabil mot rørene.



* dobbel slip.jpg (49.7 KB, 448x336 - vist 667 ganger.)

* ny eksos 2.jpg (58.58 KB, 448x336 - vist 725 ganger.)

* ny eksos bak.jpg (60.79 KB, 448x336 - vist 752 ganger.)

* ny eksos bak 22.jpg (60.58 KB, 448x336 - vist 662 ganger.)

* ny eksos venstre.jpg (58.53 KB, 448x336 - vist 740 ganger.)
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #23 på: mai 03, 2009, 20:36:28 pm »

Godt å se du er igang igjen Karsten ..(og ganske heftig og)
Mvh
Erich

Har hatt en lang dvale!!!  Er veldig deilig å være litt i siget igjen. Pluss at tilgjengelighet med egen garasje er utrolig deilig!
Vi treffes nok igjen på SCC (med eller uten bil)  Eller kanskje på en banekjøring!!! Gliser
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #24 på: mai 27, 2009, 22:45:27 pm »

Fått jobbet litt på bilen innimellom slagene...  Tak og vegger er ferdig malt på huset og noen hyggelige polakker skal legge gulv til uken.  Sparer knærne til skisesongen :-)

Eksosrør er ferdig tigget og tilpasset mot topper og collector.  skal sveises mot flenser og slipjointene så er eksos "ferdig"

Lagt inn vannrør i tunellen 32mmx1.25mm meierirør. letteste jeg fant, 0.9kg pr meter. Det er trangt som f.. inni der.  fikk fjernet litt unødvendige rør til varmeanlegg og bensinrør når jeg først holdt på.  Har noen radiatorer som jeg tester  med, ikke helt fornøyd må nok sveise om litt.

Sway away fjærplater er satt på. trenger dempere og lokk til torosjonen. 

Kammen er dreid ned på trust kragen og diameter.

Holder på å sette opp en handleliste, føler at mye henger på grunn av at man mangler litt her og der...  blir bedre framgang når deler er i hus og kona har fått 55m2 stue ferdig....
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: mai 27, 2009, 23:20:08 pm »

Hvordan kommer du til å feste rørene i tunnellen, regner med dette er til intercooler? Har du "hardline" på bensin, eller lagt slange i tunnellen? Funderer litt selv på det med å legge opp en ny bensinledning til innsprut i tunnellen...
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #26 på: mai 28, 2009, 08:28:53 am »

Hei!
Rørene har jeg festet i med eksos klemmer, (slike U-bøyler) ved innspeksjonsluken under baksetet og i front gjennom dekselet for demontering av girstaget.  Tror dette skal holde. er også mulig å få til et feste ved girspaken.
Rørene er til intercoolerene, men er dimensjonert for å kunne kjøle en hel motor...  en får se hva tiden bringer.

Til bensin har jeg lagt opp rustfritt rør, mener det er 10mm ytterdim. dette er festet på bretten på bunnplaten. Tur på ene siden og retur på andre siden. Returen lar jeg gå opp i tanken. Du klarer nok å legge røret i tunnelen, men det er trangt ... 
Skal du kjøre sprut er det fordel å legge opp gode rør, og ikke bruke originarøret som retur. Kan by på problemer med regulering av bensintrykket dersom du har STOR pumpe.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #27 på: oktober 08, 2009, 19:58:23 pm »

Virker som den ENORMT store mengden oppdateringer jeg gjorde iløpet av sommeren har forsvunnet under serverkrasjen... Hæ  Eller var det bare en laaaang sommerferie.. Gliser.  Litt har blitt gjort i garasjen, mekanisk begynner bilen å bli noenlunde klar.
Kjøling til intercoolerene har vært en liten utfordring da det er trangt om plassen for radiator uten å kutte for mye...  Fant plass foran forstillingen, men der var stabbstaget i veien. hmm. Siden det er gatebil, og jeg har lyst å prøve meg på bane etterhvert ble det noen telefoner til Sellholm og bestilling av nytt knivstabstag byggesett. Dette med 32cm lange kniver og 30mm rør.  Bak har jeg 28cm kniver.
 Ser ut til at staget blir lettere enn det 19mm vanlige staget jeg fjernet. dette er til salgs...


* sellholm.JPG (228.49 KB, 875x657 - vist 845 ganger.)

* sellholm2.JPG (247.81 KB, 895x672 - vist 766 ganger.)
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #28 på: oktober 08, 2009, 20:08:42 pm »

På andre siden av bilen er Intercooler og trykkbokser klart for siste sveising. Skulle hatt AC/DC tig.... må lage en god jigg for å få alt sveist korrekt.
Har også laget vegger til å bygge inn intercooler og turbo. Blir en hylle med rustfritt + varmeisolerende materiale mellom turbo og intercooler. Lakk og fjerning av rester av asfaltmatter blir sikkert gjort en gang det og. 


* hattehylle.JPG (245.74 KB, 875x657 - vist 898 ganger.)

* hattehylle2.JPG (254.32 KB, 865x650 - vist 749 ganger.)
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #29 på: oktober 15, 2009, 21:22:24 pm »

Masse godsaker her ja - en ting er å tenke ut løsninger, en annen å gjøre det! Du klarer tydeligvis begge deler helt fint Blunker
Er ladeluftkjølerne hjemmelagde også?
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!