april 20, 2024, 07:38:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Back in beige...  (Lest 71514 ganger)
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #30 på: oktober 16, 2009, 21:25:02 pm »

Når man har begrenset Garasjetid, så får man brukt litt lengre tid på tenkingen.....  Blunker

Intercoolerene er Ebay specials Rekker tunge.  Er nok ekte Kina produkt! Jeg kjøpte først en for å sjekke kvalitet. Den så bra ut og snakket en del med en kompis som hadde bruke den på en Saab med stort hell.  Registeret ser ut til å være godt og riktig oppbygget. De er oppgitt til 600Hk pr stk så jeg tenkte at trekker man fra 50% for markedsførings skryt, så burde 2 stk fungere fint for effekt nivået jeg jakter på.  Funker ikke de, så kjøper jeg nye Spearco registere og bruker endetankene.
Ser senere at Matt Keene og noen U§ biler har brukt de samme. Kommer til å lage nytt senter, foreløpig har jeg kun kuttet av halve endetankene og pruppet de sammen med mig med alutråd.  Kommer til å legge opp til ganske stor vannkapasitet + litt til...

I morgen er det satt av tid til bilen! Gliser
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #31 på: oktober 19, 2009, 21:15:25 pm »

Fant noen ekstra deler liggende på gulvet under fronten av bilen i helgen... det var Sway away sett-skruen og alu-klossen til denne.  gjengene var sprengt. hmmm.  H"#€%#"!  Tok ned forstilingen på søndag kveld. gjengene på nedre var også svært dårlige.  tittet litt på det, og det er ut som at sett-skruen har for lang koning i enden, slik at det er bare noen få gjengerunder som har inngrep.  burde vært kortere spiss!!!! US drit.
Nå blir det Avis adjusters og bygging av ny forstilling.  Denne kommer til å bli kortet, noe som jeg er HELT imot!  Hæ Kommer til å ta noen bilder av det så snart ny gammel forstilling er i hus. har en plan...
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #32 på: oktober 26, 2009, 22:03:10 pm »

Da er ny Puma CSP forstilling i bestilling Gliser  Kommer vel neste uke. Blir skummelt å sette vinkelkutteren i den!!! (får håpe Jøran ikke ser dette  Rekker tunge
Tok den gamle Sway Away forstillingen og testet kortingen jeg har planlagt.  Målet er å få mye camber på forhjulene og fremdeles kunne justere caster på stille-eksenterkonen.  Jeg har camber adjuster med ekstra mye camber, men bruker man den til å trekke maks camber, så er det liten justering igjen til geometrien.  Først kuttet jeg av øvre røret 7mm, deretter fjernet jeg original sveisen på nedre rør mot demper tårn. Løsnet dette og sveiste sammen. Tok ut lagrene før dette.   Forstillingen burde nå ha 2,5grader innebygd camber, resten kan jeg hente på Camber adjusteren. (har bestillt digital grademåler så jeg kan kontrollere alle grader.  Dette var bare en test, men ser ut til å kunne funke fint!  kommer til å forsterke øvre røret med stålrør innvendig, både for å være sikker på at det blir rett og for styrke.
Litt bilder fra snekkerbua:


* forstilling.JPG (235.5 KB, 819x614 - vist 688 ganger.)

* forstilling2.JPG (212.45 KB, 819x614 - vist 566 ganger.)

* forstilling3.JPG (249.29 KB, 819x614 - vist 562 ganger.)

* forstilling4.JPG (233.05 KB, 819x614 - vist 561 ganger.)

* camber.JPG (234.64 KB, 819x614 - vist 575 ganger.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #33 på: oktober 26, 2009, 22:06:22 pm »

skal du coilovers??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #34 på: oktober 26, 2009, 22:12:38 pm »

Nei. kommer nok til å kjøre "vanlige" dempere.  Fjærpakken kommer jeg til å snu og lage nye forsenkninger i.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #35 på: oktober 26, 2009, 22:15:15 pm »

ja for fjørpakken vil vel bli "bøyd" på en måte med 2,5grad vinkling?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #36 på: oktober 26, 2009, 22:22:03 pm »

Det eneste som skjer er vel at ene bærearmen trekkes lenger inn mot senter av bilen, og derved trekker inn toppen av spindelen.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #37 på: oktober 26, 2009, 22:26:50 pm »

Det eneste som skjer er vel at ene bærearmen trekkes lenger inn mot senter av bilen, og derved trekker inn toppen av spindelen.
Sitat

Det er korrekt. støtdempertårnet er trukket 7mm lengre inn på nedre røret, like mye som øvre røret er kuttet.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #38 på: oktober 26, 2009, 22:30:05 pm »

hva med det øverste røret og fjørpakke.?


* camberfront.JPG (38.58 KB, 1218x688 - vist 506 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #39 på: oktober 26, 2009, 22:31:36 pm »

ahh .. tar litt tid noen ganger
ja nå skjønte jeg det Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #40 på: oktober 26, 2009, 22:49:17 pm »

Skinne har gjort det samme på sin. bare at han har en 1 cm spacer tredd på nedre bærearmen. Nedre røret hans har fått fjernet fjæra og har nå en stabilisator stang i stedet. For å veie opp litt har han myke coilovers.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #41 på: oktober 26, 2009, 23:07:06 pm »

Skinne sin løsning er helt anderledes, men i praksis er det samme funksjon.

Knasten: Jeg brukte litt tid på å tenke ut løsningen, så det var fint at det tok litt tid før du "tok an"   Gliser
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #42 på: oktober 28, 2009, 10:09:28 am »

Hvordan blir det med selvoppretting med så mye camber som du legger opp til her? Jeg har eksperimentert/lekt litt med eksenterkonen og min erfaring er at jo mer camber - dess mindre retter bilen seg opp. Ved 4 gr (som er maks på eksenterkonen) så må jeg tvinge rattet tilbake og det finner jeg litt ubehagelig.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #43 på: oktober 28, 2009, 11:13:31 am »

Ja det blir vel testing for min del også. Castervinkel vil nok være viktig for selvoppretting. Når man makser eksenterkonen så fjærner man mye caster i justeringen. Hullet er på klokken 3 om de ser ovenfra. Klokken 2-4 er liten justering av caster. klokken 18 har man maks caster og bra med camber.
Dette kan være grunnen til at du mistet selvopprettingen.
Målet mitt er å beholde original justeringsmulighet men med et utgangspunkt med -2.5* camber.
« Siste redigering: oktober 28, 2009, 11:30:35 am av Savanna67 » Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #44 på: oktober 28, 2009, 11:59:39 am »

Genialt...
Er redd denne løsningen vil bli kopiert  Øyerulling
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #45 på: oktober 28, 2009, 12:24:55 pm »

Hvor mye klaring sideveis har kuleleddene vi bruker på boblene? Blir det close eller er det ikke noe problem?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #46 på: oktober 28, 2009, 12:36:24 pm »

Genialt...
Er redd denne løsningen vil bli kopiert  Øyerulling

Det går fint så lenge du setter inn provisjon på mitt kontonummer:  1776.1915.2276 Gliser
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #47 på: oktober 28, 2009, 12:39:26 pm »

Hvor mye klaring sideveis har kuleleddene vi bruker på boblene? Blir det close eller er det ikke noe problem?

Tror ikke dette skulle bli noe problem. men vil selvfølgelig sjekke.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #48 på: oktober 28, 2009, 21:55:28 pm »

Juleaften kom tidlig i år Gliser  Nordweld TIG 200A AC/DC. Gasspedal og vannkjøling. Et beist av en maskin.
Hadde en liten økt bare med å få det ut av bilen, jekkestropper og taljer og tau...  Var greit å sette det inn i bilen med gaffeltruck men værre ut igjen!  Nå må jeg bare finne en kreativ elektriker som kan fikse 63A kurs...   

Om det er noe som har erfaring med dette eller tips så tar jeg mot det med takk!

Trenger vel egentlig et tig sveise kurs også! Tvilende

Dette er noe som har stått på listen lenge! Blir deilig å kunne sveise alu hjemme, og ikke bare punkte med miggen for så å få det sveist.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #49 på: oktober 29, 2009, 00:04:29 am »

TIG er DIGG
Tviler på om dey trenger hele 63 A for å sveise normale ting
Er det 3 fas??
jeg har selv ett beist av ett TIG apparat som faktisk er "1fas! , og det trekker ikke så mye strøm som an skulle tro på vanlig sveising
(også sveising av massiv Alu)
Skal prøve å måle faktisk strømforbruk neste gang, men tipper du kommer laaangt med 32A 3 fas stikk.
Litt kjapp utregning:
32A 3 fas , gir deg ca 12,5KW i effekt...
ved 35V sveisespenning har du ca ca 350A sveise strøm tilgjengelig (minus tap10-15%??)
16A 3 fas vil gi deg ca 180A sveisestrøm
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #50 på: oktober 29, 2009, 09:20:50 am »

Støpsel som står på er rundt 63A. Jeg må sjekke taggen på apparatet skikkelig, vannkjølingen henger litt over.  Om jeg husker riktig så var det vel oppgitt rund 55A / 28V ved 100%. dette er veldig fra hukommelsen....

Reagerer litt på at det skulle trenge så mye A sikring.

Takk for innspill Knasten, nå mangler bare tig sveisekurset  Rekker tunge
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #51 på: oktober 29, 2009, 15:33:32 pm »

Da er elektrikeren booket! han setter opp 3x40amp sikring med 3x32A støpsel. da blir det julekveld i garasjen til uka. han lurte litt på hva som kunne trekke 25KW
Kommer til å bytte inn min 6 kg Acetylen flasken med Argon flaske. Fikk tips om at en kunne bruke Propan i stedet for Acetylen med Oxygen med nesten samme effekt. Grillsesongen er jo over så passer fint!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #52 på: oktober 29, 2009, 20:03:03 pm »

vanligvis så er det ikke lov å ha større sikring enn stikk.
 da 32A stikket ikke skal ha mer enn 32A strøm gjennom seg(32a sikring).
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #53 på: oktober 29, 2009, 20:32:36 pm »

Tanken hans var vel at det ikke vill gå på full belastning over lengre tid, så fare for varmgang var liten. Og at større sikring ville tåle  peakene. Jeg hører med han om event å sette opp 63A stikk. Stikker ut og sjekker strømforbruket på tigen
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #54 på: oktober 29, 2009, 20:54:18 pm »

ved å montere 63A stikk blir det i allefall lovlig.
ellers kan du jo montere en 32  sikring med "C" eller "D" karakteristikk hvis du har strøm peak'er.
de er da tregere enn vanlig sikring som er "B"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #55 på: oktober 29, 2009, 22:04:17 pm »

Her er lappen på tiggen. Jeg er ikke elektriker. henger ikke alltid helt med når elektrikeren begynner å snakke om stjernekoblinger og slikt.  Hvordan ser dette ut?


* tig.JPG (203.58 KB, 806x604 - vist 494 ganger.)
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #56 på: oktober 29, 2009, 23:05:49 pm »

Har hatt 63 A , 3-fas i garasjen i 10 år nå uten noe problem .. Stjerne / trekant er en måte å starte en 3-fase
motor/generator på som gjør at ikke all belastningen legges inn med en gang , helt vanlig .
Bytta fra 360 til 400V trefas for 5 år siden, dette gjør at motoren på pressa sviver lettere .. (husk å bytte overlastvernet om du gjør dette). Kjekt med Tig Karsten ,gratulere ..
Mvh
PS ( forsto dette med mer negativ camber , iallefall for oss som kjører bane , trodde du bare skulle rett frem !)
     Tenker på mod. av rammehodet til mer caster og derved bedre retn . stabilitet , hva sier de lærde om det ??  
  
« Siste redigering: oktober 30, 2009, 08:21:17 am av Sonic » Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #57 på: oktober 30, 2009, 11:39:00 am »


PS ( forsto dette med mer negativ camber , iallefall for oss som kjører bane , trodde du bare skulle rett frem !)
     Tenker på mod. av rammehodet til mer caster og derved bedre retn . stabilitet , hva sier de lærde om det ??  
  
Skal kunne svinge også!!! Bygger bilen som en gate/bane/litt drag bil!  Hadde ikke brukt såpass mye penger på stabbstag mm om ikke den skal funke på gate/bane også. (og all den vekten det medfører.... Flau  )

Er et forsøk på Kinderegg,  blir nok ikke ideelt på alle områder. Vekt er nok en av de største utfordringene.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #58 på: oktober 31, 2009, 17:11:50 pm »

Kan lyve om mye rart , sjekket sikringene til 3 - fas i dag , 3 x 32 C har jeg visst . Har nå holt til 2 cyl
kompressor 200 Ahmp mig m.m. Gamle apparat er vel større strømforbrukere , veldig gamle for industri
har vel tilskuddsordning fra Staten . Gliser Gliser
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #59 på: november 01, 2009, 22:57:34 pm »

En helg med fokus på å bygge om gammelt kjøkken til nytt barnerom. Rev alt ned til stender, og demonterte og lagt opp nytt vann+avløp.

Tok en liten økt i garasjen og monterte opp bærearmer og spindler. Det ser ut til at teorien stemmer med praksis. Målingene var kun med vater, (digital grademåler er bestillt men ikke kommet enda...) Klokken 2100 på eksenterkonen har jeg ca 0 camber. klokken 1500 har jeg masse! Kommer til å ta en del flere målinger så snart skikkelig måler er i hus.
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!