april 29, 2024, 12:09:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tørrsump  (Lest 3147 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: april 26, 2009, 20:09:03 pm »

Sliter litt med oljetrykket som forsvinner/synker kraftig under aktiv gassing.
vurderer tørrsump på WBX motoren istedet for å splitte motor og lage til "skvalpeplater" .
ser litt på CB sine sider og ser jo greit ut det de har der.

http://www.cbperformance.com/cataloglist.asp?Search=dry+sump

men er det noe spes man bør passe på anng plassering av tank?

ting man trenger ??:
Tørssump pumpe
Tank
Slanger tur/retur.
div fittings

noe mer?
tips ved igangkjøring/priming?
JA og NEI merker?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 26, 2009, 21:37:45 pm »

Bare å montere Jørn,gir vel bare fordeler bortsett ifra litt jobb og noen kroner ekstra.Mere olje å ta av,konstant smøring uansett aktivitet og bedre smørefilm.Bruk AN fittings så ting sitter,større slanger på sug enn på trykk siden av pumpa.Tanken kan du sette der det passer,jeg bruker selv en ifra Steffs.Er bare å kjøre igang som med vandlig pumpe,etter man har fyllt filter og tank med olje.
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 26, 2009, 23:48:43 pm »

Eneste å tenke på er om du skal montere tanken på taket av bussen...  Uten en ventil av noe slag vil alltid oljen renne til det laveste punktet.. Og blokka rommer bare sååå mye.

En lokal helt blåste av toppen på Bmw'n sin. Da bilen hadde oljetanken bak... stod rygget opp en bakke. Og oljen hadde fyllt blokk og sylindre før start. Uheldigvis rakk den å tenne på en eller to sylindre før det sa... Oomff!
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 26, 2009, 23:53:30 pm »

se her ja.
gode tips
så det lønner seg å ha tanken i høyde med motor på en måte??
hmmmmm i varianten blir den evt plassert over benzintanken..og det er jo høyere enn motoren..
i bussen skal jeg nok få til lav plassering.
kan man montere noen enveis ventiler av noe slag tro...
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 26, 2009, 23:56:38 pm »

hvor mye skade kan man klare å utsette f.eks råde og bære-lager for ved bortfall av oljetrykk i 1 til 2 sek og ved fullt pådrag??
vil vel ligge en  oljefilm der . men den blir vel fort squizet vekk   
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: april 27, 2009, 08:28:00 am »

hvor mye skade kan man klare å utsette f.eks råde og bære-lager for ved bortfall av oljetrykk i 1 til 2 sek og ved fullt pådrag??
vil vel ligge en  oljefilm der . men den blir vel fort squizet vekk   


Hvis man skal ha en sterk oljefilm med god vedheft, bør man ha en olje som er esterbasert istedenfor mineraloljebasert. Jeg har erfaring med Motul 300V Competition, tror også Silicolene har en slik olje, men ester er 6-8 ganger så dyr å lage olje av.

Fordelene med ester/Motul 300V:
sterk oljefilm, tåler opptil 22 t/cm2. Mineralolje tåler 600-700 kg/cm2.
Høy temperatur før forbrenning, smører fortsatt 20% ved 280 grader, de fleste andre slutter å smøre ved 240 grader (mest gunstig i forbrenningsrom/sylindervegger, lite sot).
Lettløpsolje, sparer 2-6% drivstoff.
Og så har ester enda en virkelig god egenskap: molekylstrukturen i metall og molekylstrukturen i ester tiltrekker hverandre, så man forenklet kan si at de tiltrekker hverandre magnetisk. Og får en oljefilm som ikke vil brytes så lett. Også bra ved lagring.

Jeg har jobbet i 14 år med motorsykkel, og mest med Honda. De hadde store problemer med kamaksler og slitasje (pittings) på VF modellene på 80-tallet, og faktisk var løsningen på problemet å bruke 300V fordi den hadde ekstrem sterk oljefilm. Castrol GPS var en olje som ikke var bra for kamakslene (dessverre solgte de fleste Honda-forhandlere denne oljen til VF eiere dengang).
Det er endel motorsykler med tørrsump, og de har enveis -ventil (såvidt jeg husker, var aldri noe problem), så de ikke skal bli fyllt med olje fra tanken.
« Siste redigering: april 27, 2009, 08:30:00 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 27, 2009, 10:03:11 am »

hvor mye skade kan man klare å utsette f.eks råde og bære-lager for ved bortfall av oljetrykk i 1 til 2 sek og ved fullt pådrag??
vil vel ligge en  oljefilm der . men den blir vel fort squizet vekk   


Har kjørt en halv runde på Lyngås uten oljetrykk. RPM fra 5000 til 7500.
Lagerene så ikke ut som nye, men noe havari vil jeg ikke kalle det.

Et par sekunder ville jeg ikke vært redd for men ikke la det bli en vane Blunker
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #7 på: april 27, 2009, 12:14:53 pm »

hvor mye skade kan man klare å utsette f.eks råde og bære-lager for ved bortfall av oljetrykk i 1 til 2 sek og ved fullt pådrag??
vil vel ligge en  oljefilm der . men den blir vel fort squizet vekk   


Ved 6000 o/min så raser stempelet opp og ned 100 ganger pr. sek.....
Finnes vel ikke noen fasit på dette, men slitasjen vil vel øke med effekten/ forbrenningstrykket.
Tørrsump høres lurt ut.
Loggført

Har laaang VW-pause.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: april 27, 2009, 22:02:18 pm »

Alfa Romeo (eller var det Lancia?) gjorde en test for mange år siden om forskjellen mellom mineralolje og syntetisk olje.
De tok 2 nye biler, fylte mineral på den ene, og syntetisk på den andre.
Så kjørte de 1000 km full gass på bane (Nardo, tror jeg, lenge siden).
Så tappet de olja av motorene og ga full gass videre, uten olje.
Den som var innkjørt på mineralolje gikk 6-7 km før den havarerte.
Den på syntetisk gikk drøyt 30 km før den havarerte.

Så jeg tror ikke et sekund eller to uten trykk betyr veldig mye, har man en god syntetisk olje har man litt reserver.
Men tørrsump er nok en meget god løsning.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 27, 2009, 22:50:43 pm »



Fordelene med ester/Motul 300V:
sterk oljefilm, tåler opptil 22 t/cm2. Mineralolje tåler 600-700 kg/cm2.


Hvem har sortiment fra MOTUL i Norge?  Har fin girolje også de..
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: april 28, 2009, 06:59:36 am »

Det var Torshov bilrekvisita, dessuten Honda- mc forhandlere. AS Kellox er importør/distibutør på mc-sida, mens det var Økern bil i Oslo som var importør på bilsida, for lenge siden.

Og Motul har utrolig mye bra produkter. Faktisk skal man leite lenge etter middelmådige produkter derifra. Og jeg er helt enig med at de har bra gearolje!

Edit: Det er Kellox (Honda mc importør) som er importør også på bilproduktene. Kellox har samme eier som Torshov bilrekvisita.

Ellers fant jeg denne forhandleren i Oslo (og Gjøvik) med en grei hjemmeside med Motul-produkter:
http://www.unomotorsport.no/index.htm
« Siste redigering: april 28, 2009, 07:50:25 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!