hvor mye skade kan man klare å utsette f.eks råde og bære-lager for ved bortfall av oljetrykk i 1 til 2 sek og ved fullt pådrag??
vil vel ligge en oljefilm der . men den blir vel fort squizet vekk
Hvis man skal ha en sterk oljefilm med god vedheft, bør man ha en olje som er esterbasert istedenfor mineraloljebasert. Jeg har erfaring med Motul 300V Competition, tror også Silicolene har en slik olje, men ester er 6-8 ganger så dyr å lage olje av.
Fordelene med ester/Motul 300V:
sterk oljefilm, tåler opptil 22 t/cm2. Mineralolje tåler 600-700 kg/cm2.
Høy temperatur før forbrenning, smører fortsatt 20% ved 280 grader, de fleste andre slutter å smøre ved 240 grader (mest gunstig i forbrenningsrom/sylindervegger, lite sot).
Lettløpsolje, sparer 2-6% drivstoff.
Og så har ester enda en virkelig god egenskap: molekylstrukturen i metall og molekylstrukturen i ester tiltrekker hverandre, så man forenklet kan si at de tiltrekker hverandre magnetisk. Og får en oljefilm som ikke vil brytes så lett. Også bra ved lagring.
Jeg har jobbet i 14 år med motorsykkel, og mest med Honda. De hadde store problemer med kamaksler og slitasje (pittings) på VF modellene på 80-tallet, og faktisk var løsningen på problemet å bruke 300V fordi den hadde ekstrem sterk oljefilm. Castrol GPS var en olje som ikke var bra for kamakslene (dessverre solgte de fleste Honda-forhandlere denne oljen til VF eiere dengang).
Det er endel motorsykler med tørrsump, og de har enveis -ventil (såvidt jeg husker, var aldri noe problem), så de ikke skal bli fyllt med olje fra tanken.