juni 08, 2024, 01:39:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Plagsomt problem med varm motor og kveling inn mot kryss  (Lest 2695 ganger)
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« på: april 30, 2009, 11:56:47 am »

Hei,

Har et plagsomt problem (ikke verdens undergang), men bilen kveles når motor er varm og jeg sakker ned inn mot kryss.
Dersom jeg f.eks kjører i 4. gir, og skal bremse ned inn mot kryss (trykke rinn clutchen) så kveles motoren. Dette skjer kun på varm motor.

Jeg har justert tenningen når motor er varm (og problemene oppstår) men uten hell. I tillegg er alt av tenningsdeler nytt, og ventiler/stiftåpning er også sjekket.

Jeg har en følelse av at tomgangsskruen ikke helt vil være med meg. Tomgangen er veldig bra når jeg justerer på varm motor, men etter jeg kjører litt til  (fremdeles med helt varm motor) så skjer det noe med tomgangen. (akkurat som tomgangsskruen er skrudd seg selv inn litt)

Er det vanlig problem dette med at motor kveles inn mot kryss (varm motor)?
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: april 30, 2009, 13:18:52 pm »

Har du el. tomgangsyse ? Klikker denne når motor er av og du slår av/på tenningen ? Har du sjekket at automatchoke er justert riktig ? Har du gasser med separat tomgangsskrue, er denne justert riktig? Hvilken motor har du ? Hvilken forgasser ?

Svarer du på noen av disse spørsmålene så kanskje det er litt lettere å tipse deg i retning av hva som må sjekkes.
Loggført

1961 T1 - Custom
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: april 30, 2009, 14:02:18 pm »

Har du el. tomgangsyse ? Klikker denne når motor er av og du slår av/på tenningen ? Har du sjekket at automatchoke er justert riktig ? Har du gasser med separat tomgangsskrue, er denne justert riktig? Hvilken motor har du ? Hvilken forgasser ?

Svarer du på noen av disse spørsmålene så kanskje det er litt lettere å tipse deg i retning av hva som må sjekkes.

Ja, tomgangsdysen klikker når jeg skrur på tenningen
Har en modell F-motor 1300 1970 modell
Har bare en skrue jeg kan justere på gasseren, denne er skrudd helt inn, og 5 halvomdreininger tilbake

Hvordan justeres automakchoken? Når den er varm så ser jeg at stoppeskruen på gasswaier hviler på nederste posisjon. Når motor er kald hviler den på øvre posisjon. Er den da justert riktig?
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #3 på: april 30, 2009, 15:03:09 pm »

Ising? Sjekk om det er rim under forgasser med en gang den stopper. I temperaturer under 10+ trenger disse forvarmet luft til luftfilteret og eksosvarme i manifold.
Loggført
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: april 30, 2009, 21:48:51 pm »

Ising? Sjekk om det er rim under forgasser med en gang den stopper. I temperaturer under 10+ trenger disse forvarmet luft til luftfilteret og eksosvarme i manifold.

Ser ikke ising, i tillegg er temperaturen over 18 grader her idag..
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #5 på: april 30, 2009, 22:33:32 pm »

Skru helt ut denne justerskruen med fjær på, se etter at den ikke har en kant rundt på den spisse enden...

Har den det, så få tak i en som er helt rett og spiss uten ring...

Skru ALDRI denne til den butter og "litt til", da får du aldri justert riktig etterpå pga "såret" du har ytterst...


Deretter skrur du ut, altså mot klokka ca 1,5-1,3/4 runde.. Da skal denne være grunnjustert...Isch... Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mai 01, 2009, 21:17:35 pm »

Kunne ikke se noe feil på den skruen...

Tenker litt på dette med automatchoke. Hvordan tester jeg om den er justert riktig?
Loggført
Roy
Juniormedlem
**
Innlegg: 99
Bosted: Brumunddal/Gjøvik


Vis profil

« Svar #7 på: mai 02, 2009, 01:31:36 am »

Jeg har hatt samme problem.

Tok ut forgasseren, og fjernet litt svineri fra flottørkammeret. Ikke hatt problemer siden.
Loggført
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mai 03, 2009, 06:58:11 am »

Jeg rengjorde i går forgasser, og prøvde å justere choken etter det som står på VW-resource, men uten hell. Bilen stopper fortsatt inn mot kryss.

Men jeg er fortsatt litt usikker på om jeg justerer choken riktig.

Jeg tok først ut hele choken for å være sikker på at kroken på fjæren inni treffer tappen som styrer spjeldet inni forgasseren. Men det jeg lurer på er når jeg skal montere, skal jeg bare sette choken på plass (sikre at kroken treffer) og  justere etter det, eller skal choken vris en (eller flere) runder for å stramme opp fjæren litt.

Det står liksom på VW-resource at jeg skal se spjeldet åpne/lukek seg når jeg vrir på choken, men dette ser ikke jeg. Jeg klarer å se at choken åpner seg fordi fjæren drar haken og dermed spjeldet opp i åpen posisjon, men vrir jeg choken tilbake, så "sklir" ikke spjeldet tilbake til lukket posisjon.

Det som imidlertid plager meg er at choken når jeg har kjørt bilen varm, står helt åpen, altså virker det vel ikke som choken er noe problem?

Hva annet kan problemet være. Motoren kveles jo når jeg trykker bremsen hardt inn. Dersom jeg justerer turtallet til unormalt høyt på tomgang (si 2000rpm) så skjer det ikke. Da stopper ikke bilen. Kan det være noe med bensintilførsel?

Og forgasseren er en Solex 30 Pict-2
« Siste redigering: mai 03, 2009, 07:48:36 am av Fjøslukt » Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #9 på: mai 03, 2009, 11:04:14 am »

På forgasserhuset er det et merke på toppen i kant med choke bimetall. På lokket som bimetallet sitter i er det også et merke. Dette er en grunninnstilling. Merkene skal stå overfor hver andre.
Hvis forgasseren har to skruer for å justere tomgang (en stor og en liten på siden) skal stillskruen på spjeldarm være nesten inntil nederste trinn på "trappen". (Helt varm motor) Da justeres tomgangsturtall med  den store skruen på siden. (Utover gir høyere turtall, og innover (med klokken) gir lavere.) Bensinblanding justeres med den lille skruen på siden,
Hvis det bare er en skrue på siden justeres tomgangsturtallet med stillskruen på spjeldarmen, og blandingen med skruen på siden.
Det er lurt å starte med litt "fet" blanding først, og så justere inn blandingen etter noen prøveturer.
Tomgangsdysene er små og tettes lett. De gir også bensin til "overlappsystemet". Når spjeldet åpnes fra tomgang mot full gass kommer det bensin fra noen små hull i forgasserveggen til spjeldet er så åpent at det kommer bensin fra hovedsystemet.
Hvis tomgangsdysa er tett vil motoren gå dårlig med liten spjeldåpning i tillegg til å stoppe på tomgang når choken har åpnet helt.
Loggført
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: mai 03, 2009, 20:14:34 pm »


Hvis det bare er en skrue på siden justeres tomgangsturtallet med stillskruen på spjeldarmen, og blandingen med skruen på siden.
Det er lurt å starte med litt "fet" blanding først, og så justere inn blandingen etter noen prøveturer.
Tomgangsdysene er små og tettes lett. De gir også bensin til "overlappsystemet". Når spjeldet åpnes fra tomgang mot full gass kommer det bensin fra noen små hull i forgasserveggen til spjeldet er så åpent at det kommer bensin fra hovedsystemet.
Hvis tomgangsdysa er tett vil motoren gå dårlig med liten spjeldåpning i tillegg til å stoppe på tomgang når choken har åpnet helt.

Min forgasser (Solex 30/pict2) har kun en skrue. har nå justert denne, choken og turtallet etter Haynes. Men ingen forbedring.

Så imidlertid at jeg tror kanskje bensinnivået i flottørkammeret er litt lavt (se bildene).

http://home.no/laminatkabinett/flottor%20002.jpg

http://home.no/laminatkabinett/flottor%20005.jpg

Er ikke dette litt lite? PS! På det siste bilde ligger jo ikke den "flytende plastboksen nedi" slik at bensinnivået er ikke fult så lavt som det bilde viser.

Ser det riktig ut, eller er det for lite?
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #11 på: mai 03, 2009, 21:51:52 pm »

Nivået ser riktig ut. Da er det bare å starte fra begynnelsen igjen. Juster ventiler og tenning (stift og kondensator er vel nye). Sjekk at alle vakumslanger og pakninger er tette. Sjekk at alle kanaler og dyser i forgasseren er åpne.
Loggført
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: mai 13, 2009, 20:02:09 pm »

Nå trodde jeg at alt var ok, men den gang ei..

Det jeg har gjort siden sist er å åpne forgasser og sørge for at bensinspruten går rett ned i "trakten" uten å treffe noe på veien, har også justert choken enda en gang slik at jeg er sikker på at denne er helt åpen når motor er varm.

Det jeg merker er at når jeg slår på motoren, så er turtallet normalt, uten at jeg trykker på gassen eller er borti noe, så faller turtallet og bilen nesten kveles, så kan turtallet plutselig øke igjen kraftig (motor er helt varm, så det er ikke choken som slår inn)

Jeg merker også at dersom bilen går på tomgang noen minutter (veldig bra og jegvnt) og dersom jeg så gir gass, så faller turtallet når jeg slipper gassen og bilen kveles, til tross for at den gikk jegvnt på tomgang før jeg gasset.

Noen tips å komme med..?
« Siste redigering: mai 14, 2009, 12:26:14 pm av Fjøslukt » Loggført
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: mai 14, 2009, 12:27:53 pm »

Nå trodde jeg at alt var ok, men den gang ei..

Det jeg har gjort siden sist er å åpne forgasser og sørge for at bensinspruten går rett ned i "trakten" uten å treffe noe på veien, har også justert choken enda en gang slik at jeg er sikker på at denne er helt åpen når motor er varm.

Jeg har også justert tenningen etter at jeg justerte choken..
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!