mars 28, 2024, 22:30:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: ny motor  (Lest 2913 ganger)
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« på: januar 27, 2008, 00:35:20 am »

hvilken motor kan man sette inn i ei boble som passer perfekt, med hensyn til gearkassa og motorlokket? har hørt at en subaru motor passer, kan det stemme? og hvilken type/modell
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: januar 27, 2008, 00:53:30 am »

Boblemotor  Blunker
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 27, 2008, 08:29:17 am »

r vel bare boblemotorer som passer rett inn uten å måtte modifisere et eller annet. Subarumotor er det faktisk mulig å få inn - men vil ikke akkurat si at den passer "perfekt"....hehehe
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #3 på: januar 27, 2008, 11:07:12 am »

Det er mulig å sette inn nesten hva du vil, men jeg satte inn en 112 hk wbx (caravelle)
Men skulle jeg startet opp i dag, så hadde jeg satt i en 1835 el 1915 motor.
Det er som holmen sier (boblemotor) er det som passer rett inn!
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 27, 2008, 12:27:05 pm »

http://www.volksworld.com/news/blog/173584/audi-w12-engine-in-a-vw-type-147-fridolin.html
"Alt går i grisen"...
356/912-motorene er vel de som i utgangspunktet er mest lik i konstruksjon, Subaru kan du selvsagt prøve, men det er vel ikke bare tutogkjør... sjekk turboharaune sin bil her på forumet.
Loggført
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #5 på: januar 27, 2008, 19:13:35 pm »

skjønner.. hadde bilen min inne på verksted slik at de kunne fikse forgasseren og stille fordeleren. når dn kom ut var den særiøst i elendig form, selv om alt fungerer bedre nå enn før. og jeg vil ikke at den skal være treig, jeg vil at den skal være en rask bil jeg ikke skjemmes over. men vet ikke helt hva jeg skal putte inn i den for en billig penge.. motoren er gammel så jeg trenger en ny en om ikke så alt for lenge uansett såå?!
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 27, 2008, 21:12:15 pm »

Såpass, ja. Det er vel til den erkjennelsen de fleste kommer enten de vil innrømme det eller ikke Blunker
Vet ikke hvilken modell du har, men med en fresk 1600-motor har en ingen problemer med å følge trafikken - helt lovlig. Motorene kan det gjøres uendelig mye med, bare budsjettet og samvittigheten som setter begrensninger! En godt trimmet boblemotor kan sende deg kjappere ut av lyskryss enn børsguttas milliondoninger, og det er vel der mye av grunnen til denne industrien ligger.
Så hvis bare du vet hvor mye du vil sette av til så tror jeg nok de mer drevne her inne kan rådgi deg langt på vei. "En billig penge" er jo relativt, men du kan jo vite at det finnes en god del folkevogner her til lands som har langt større verdier stappet i bakentil enn hele bilen er verd. Men fortsatt er det uhyre mye morro for summer som "normale" folk betaler for drittkjedlige, 10-15 år gamle japsebiler!
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 27, 2008, 21:42:11 pm »

"Noe friskt baki" og "billig penge" er vel nesten en selvmotsigelse... Hvis en brukt 1600motor er friskt nok så ja, men skal du ha mer guff enn det baki får fort tusenlappene bein å gå på. Er utrolig mange flinke og erfarne folk her på forumet, så hvis du har et budsjett og en form for effekt-estimat er jeg sikker på at du vil få mange gode tips.

Hvis du sitter med en 12-1300 motor i dag vil en brukt 1600 i god stand være et langt steg i riktig retning. Så kan du jo alltids oppgradere denne med noen dobble webere og en skikkelig eksos som steg nummer to? Har du derimot et visakort som tåler en trøkk eller to så er "Endres Engine"-tråden verdt en titt...

Uansett, Lykke til!

L
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #8 på: januar 28, 2008, 08:23:27 am »

hehe, hadde tenkt å kjøpe med en pc til 10 000 som ikje blir noe av såå.. Rekker tunge har en 1600 ccm motor som snart runner 200 000 km =/ er det da vert å kjøpe forgassere og eksos når den har gått så langt, eller er det bare å kjøpe en ny motor?
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 28, 2008, 09:55:34 am »

Da er det nok på tide med en overhaling eller kanskje mest det enkleste - å bytte motor. Kommer an på om blokken har vært linjeboret før, osv. Den bør nok inspiseres av en kyndig om du ikke selv vet hva du skal se etter.
Men du ligger godt innenfor det en annen, brukt byttemotor (som regel uten garanti) kommer på 1-3/4000. Da snakker vi om motorer som er tatt ut av biler som er skrotet av andre grunner. "Raaen" og "skrotnisse" her pleier vel å ha sånne motorer på hånd, eller sjekk med din lokale klubb.
Alternativet er å handle inn deler og bytte ut lagre, pakninger, sylindre/stempler, topper og håpe på noen mil til fra den gamle motoren. Men det kan like godt være å kaste pengene ut vinduet.
Forgassersett koster vel i området 4-5000 og effektanlegg mellom 1-2000, men det bør nok gjøres litt innvendig før du kommer så langt. Ingen vits med godsaker om det sier stopp inni blokken.
Loggført
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #10 på: januar 28, 2008, 12:08:29 pm »

høres ut som det beste er å kjøpe en ny motor ja.. Rekker tunge
Loggført

Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 28, 2008, 12:58:22 pm »

med en brukt motor så har du aldri noen garanti for at ikke denne er gått ennå lengre enn den du bytter ut. Hvis du overhaler den du har fra før, så vet du i allefall hva du har mellom hendene. Viser blokka seg å være ferdig, så kan du alltids kjøpe ny blokk (ca 4000 for en god en)....MEN når du da først "er inni der og roter" så er det fort gjort å skifte kam og veiv og råder og stempler og og og...hehehe
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #12 på: januar 30, 2008, 01:15:03 am »

høres ut som det beste er å kjøpe en ny motor ja.. Rekker tunge

Enig. Jeg holdt på å gå på et 1776-prosjekt, men kjøpte en 1600 ccm original VW longblock fra Unneberg til cab'en i stedet. Angrer ikke! Mener det ikke er så viktig med masse hk baki der. Men så er det putring som er målet her i gården.

1600-motoren er plenty for å holde trafikken! Er jo køer, 60-soner og fotobokser over alt uansett, så jeg mener det er begrenset glede man har av ultrafet motor, i hvertfall her i Oslo-området.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: januar 30, 2008, 09:23:20 am »

Bublguy, for 10.000 bør du faktisk kunne finne deg en gammel trimmet motor. Når folk er i pengeknipe kommer det slikt opp for salg, sikt deg inn på en 1915cc (69 slag x94 borring) med to doble 40 mm Weber... det kommer til å gå som stink!
Og den passer RETT inn.   
Loggført

Speed is no substitute for direction
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #14 på: januar 30, 2008, 11:14:49 am »

hehe, hadde tenkt å kjøpe med en pc til 10 000 som ikje blir noe av såå.. Rekker tunge har en 1600 ccm motor som snart runner 200 000 km =/ er det da vert å kjøpe forgassere og eksos når den har gått så langt, eller er det bare å kjøpe en ny motor?
denne??
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,165.0.html
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!