april 28, 2024, 07:13:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Varme i hjullager?  (Lest 3703 ganger)
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: mai 04, 2009, 15:14:43 pm »

Byttet nylig tilbake til vanlige spindler fra dropspindler, problemet nå er at tromlene og felgene blir utrolig varme etter kun kort tids kjøring.
Er det forskjellige hjullagre for dropspindler kontra vanlige spindler?
bremsene er justert og tar ikke i tromlene så dette skal ikke være problemet!
tips?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: mai 04, 2009, 15:21:05 pm »

CB sine spindler er ofte feilmaskinert slik at selve lageret "spinner" på spindelen, slikt blir det varme av.
Gjelder spesielt det ytre lageret. Ta av tromlen og sjekk om det er svimerke på spindelen.
Jeg tar som en selvfølge at lageret er trukket til korrekt.
Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 04, 2009, 17:00:36 pm »

bare nyskjerrig,men greier varmen og forplante seg fra hjullagret og helt ut til felgene uten at det ryker no jevlig og lagra går til helvet?   
« Siste redigering: mai 04, 2009, 17:10:04 pm av RødeBaron » Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: mai 04, 2009, 20:55:09 pm »

Tror jeg prøver å bytte det ytre lageret og ser om det blir bedre! men jeg skjønner ikke mye...
Loggført
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #4 på: mai 04, 2009, 20:59:33 pm »

bare nyskjerrig,men greier varmen og forplante seg fra hjullagret og helt ut til felgene uten at det ryker no jevlig og lagra går til helvet?   

Jepp.....
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: mai 04, 2009, 22:55:07 pm »

Du har ikke bremser som ligger litt på pga. gamle tette bremseslanger?
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #6 på: mai 04, 2009, 23:09:57 pm »

Du har ikke bremser som ligger litt på pga. gamle tette bremseslanger?
det var svaret som gjaldt en av mine busser.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: mai 04, 2009, 23:11:31 pm »

Byttet nylig tilbake til vanlige spindler fra dropspindler, problemet nå er at tromlene og felgene blir utrolig varme etter kun kort tids kjøring.
Er det forskjellige hjullagre for dropspindler kontra vanlige spindler?
bremsene er justert og tar ikke i tromlene så dette skal ikke være problemet!
tips?

Du har ikke dratt til hjullagerne for hardt da?
Loggført
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: mai 05, 2009, 09:10:25 am »

Begge hjulene foran snurrer fint rundt uten ulyder når den står på bukker og lagrene er korrekt trukket til.
Alt av bremse sylindre/rør/slanger var nytt for 1,5 år siden så det burde være ok.
Synderen er nok bremse sylinderen eller hjullagrene!
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 05, 2009, 09:56:38 am »

Kjør deg en tur uten å bremse (midt på natten uten trafikk?) - Forviss deg at bremsene ikke ligger på før du starter...blir hjulnavet varmt likevel? Da har dette med spindel, hjullager, fett(mengde) el. å gjøre - ikke bremsene...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 05, 2009, 10:00:49 am »

Evt. Kjør en superkort tur med "kalde hjul" og kjenn etter om ytterkant bremsetrommel eller navet blir varmt først...
« Siste redigering: mai 05, 2009, 10:02:29 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: mai 05, 2009, 14:02:32 pm »

Har fått en rekke gode tips, så jeg tar meg en testtur en av de nærmeste dagene.
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #12 på: mai 05, 2009, 14:51:20 pm »

Jeg har opplevd varme tromler/felger av to årsaker - ene gangen var det bremsene som la seg på og andre gangen var hjullagrene dratt til for hardt/uten nødvendig klaring. Ved sistnevnte anledning kokte omtrent fettet i fettkoppen etter kun en kort kjøretur.
Loggført

1969 Militær-buss
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!