mars 28, 2024, 17:38:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: forgasser hjelp  (Lest 2639 ganger)
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« på: mai 05, 2009, 13:48:05 pm »

hei
har en scat 32/36 forgasser som er litt vrien, får bare bensin i det ene innsuget og ikke i det andre.
hva som kan være problemet??

motoren går dårlig, har sjekket tenninger, hørt etter ventiltikking (hørte ikke noe) å det som står igjen nå er forgasseren. noen som har en løsning?

Roy
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: mai 05, 2009, 21:45:55 pm »

Hvis du ikke hører ventiltikking, kan det jo være en ventil som ligger på, og da blir det dårlig sug. Sjekke ventiler er noe av det første jeg ville gjort. Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #2 på: mai 05, 2009, 21:59:37 pm »

.
« Siste redigering: februar 06, 2011, 17:10:39 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #3 på: mai 05, 2009, 22:41:18 pm »

at en ventil ligger, dvs at en fjer som har gått da eller?
trenger ikke å dyse forgasseren, den gikk fint forleden, men det er bare at det ikke kommer bensin i det ene innsuget Hæ
Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #4 på: mai 05, 2009, 22:46:23 pm »

.
« Siste redigering: februar 06, 2011, 17:11:03 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 05, 2009, 23:31:17 pm »

Sjekk også for mulig falskluft på den "tørre" siden. Gasseren er jo midtstilt som en original. Det første jeg ville sett på er gummien mellom de originale innsugene og "SCAT" innsuget i midten som gasseren er montert på...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #6 på: mai 06, 2009, 13:16:12 pm »

hmm, kansje det ei dyse likevell da.. mn hvordan fikk din for lite bensin, bare bensin i det ene innsuget??
fikk ikke med slik hefte med forgasseren for jeg kjøpte den brukt så jeg vet ikke helt hvordan forgasseren funker. sjekket gummien i dag, og er ikke noe feil der, skal sjekke ventilene senere i dag
Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #7 på: mai 06, 2009, 14:15:15 pm »

.
« Siste redigering: februar 06, 2011, 17:10:15 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #8 på: mai 06, 2009, 14:34:10 pm »

ja, får prøve med dyse  Rekker tunge for at motoren i det hele tatt skal gå nå så må jeg pumpe på gassen som en gal, høres ikke bra ut og med litt for mye bly på tanken så røyklegger jeg nabolaget så det ser ikke bra ut heller  Osteaktig arti da men.. Rekker tunge
Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #9 på: mai 06, 2009, 14:55:58 pm »

.
« Siste redigering: februar 06, 2011, 17:09:56 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #10 på: mai 06, 2009, 15:00:46 pm »

Chocken fungerer i praksis fint, ny choke, men forrige eier fjerna de "bladene" i innsuget såå.. :S
skal rense forgasseren i kveld i samme slenger når jeg sjekker ventilene
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 07, 2009, 00:39:59 am »

Er jo pussig at den ene siden ikke får bensin på en motor med en midtstilt progressiv forgasser da? Ved gasspådrag så forsyner et eller to gasserløp alle fire sylindrene "likt". Dette er ingen std dobbel ala IDF/DLRA hvor hvert løp forsyner hver sin "sylinderekke"
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #12 på: mai 07, 2009, 07:58:44 am »

tror det er slik med forgasseren at bensinblandingen fra begge gasserløpene går til et "felles" rør som deler blandingen likt på de fire sylindrene, men siden det ene gasserløpet ikke får bensin blir det for mye luft i forhold til bensin. da er det noe inne i forgasseren som er tett eller noe som blokkerer noe :S så må finne ut da hva som blokkerer :S
Loggført

fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #13 på: mai 07, 2009, 11:35:04 am »

tror det er slik med forgasseren at bensinblandingen fra begge gasserløpene går til et "felles" rør som deler blandingen likt på de fire sylindrene, men siden det ene gasserløpet ikke får bensin blir det for mye luft i forhold til bensin. da er det noe inne i forgasseren som er tett eller noe som blokkerer noe :S så må finne ut da hva som blokkerer :S
Forgasseren har to løp, det minste (32mm) brukes for moderate gasspådrag og det største (36mm) åpner på kanskje siste 2/3 (?) av vandringen mot full gass. Under forgasseren er det to separate løp ned til tverr-røret. Det er først der nede at fordelingen til høyre/venstre side skjer. Så har du problem med ene siden, kanskje det dras falsk luft enten i overgangen mellom røret og den støpte manifoilen, eller i forbindelsen mot toppen?

Hvilke blad i innsuget er det som er fjernet? Choke-spjella på toppen? Tydelig at forrige eier også har slitt litt her, da.
Jeg sliter nemlig selv med å justere inn en slik forgasser selv, og har noen av de samme symptomene. Jeg mistenker choken, men jeg vet ikke hvordan den skal stilles inn. Chokehuset skal roteres til en viss posisjon, det er en bimetall-fjær inni og strøm inn, og ..... jeg trodde jeg hadde løsning, men det virker som om choken har motsatt virkning Hæ Virker jo veldig rart, men ....
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #14 på: mai 07, 2009, 11:48:52 am »

aah, slik den fungerer altså  Rekker tunge men det er slik at når jeg pumper bensin før jeg startet så starter motoren med en gang, og dør nesten like fort hvis jeg ikke står å pumper på pedalen hele tiden Hæ

det er choke spjella som er fjernet ja..

åååh, d som er grunnen til falsklufta altså, faen da  Rekker tunge
har kjøpt ventilarmer, tennplugger, tennkabler å mye mye mer.. æsj.. hm, jaja  Glad
Loggført

fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #15 på: mai 07, 2009, 13:51:25 pm »

Det kan være mange feilkilder, så jeg sier ikke at det nødvendigvis ER falskluft som skaper dine problemer, men at det er en mulig feilkilde hvis du har problem på eine sida. Det kan være plugg/pluggledning/ventil(er)/kompresjon etc. etc.

At chokespjella er borte, tyder jo på at choken har vært til besvær for forrige eier også. Så det er kanskje tegn på at innstilling av choken er tricky på disse gasserene.

Noe av det du beskriver kan stamme fra manglende choke. Ved kaldstart trenger motoren feitere blanding og når choken ikke kan gå på (manglende spjell), så må du pumpe med gassen for å gi mer bensin og for å øke turtallet. Når motoren er varm, så kan motoren gå på magrere blanding. Vet du innstillingen på blandingsskruen?
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #16 på: mai 07, 2009, 14:34:07 pm »

selve choken er heilt ny og stilt inn 99% rett, men er de spjella som mangler da.
nei, gidder ikke å styre så gale, får vel sikkert ikje så mye effekt av selve forgasseren heller,
tar å setter på orginalforgasseren, back to basic, funker nå da hvertfall  Rekker tunge
Loggført

fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #17 på: mai 07, 2009, 15:40:02 pm »

Hvis det er gasseren som er problemet, da??!! Hva er 99% rett innstilling på chocken, kan du vise/forklare meg det?

Og en slik gasser skal jo gi en motor med mer respons fordi med full gass har du 32+36mm, og være økonomisk på "vanlig" kjøring (da er det 32mm). Originalforgasseren har "bare" et løp på 34mm.

Hadde vært veldig gøy om du hadde funnet ut av det (jeg også).
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #18 på: mai 07, 2009, 16:34:14 pm »

Jeg hadde en slik forgasser engang. Lå på hylla lenge, men så prøvde vi den på en std 1600. Funka greit...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #19 på: mai 08, 2009, 18:31:16 pm »

fant ut hva det var i dag, det var de manglende choke-spjellene som var problemet. tok gaffa over innsuget og
sørget for at det var en liiiten tynn åpning til litt luft, motoren startet tvert.. fjusker som f.. enda men det er
vel bare noe innstillinger og slikt.. :p
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #20 på: mai 08, 2009, 22:14:03 pm »

Er det en slik forgasser du har? Dette er bilder av den jeg hadde en gang...


* weber3236.jpg (197.36 KB, 449x458 - vist 147 ganger.)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #21 på: mai 12, 2009, 10:04:25 am »

ca lik den på bildet ja..
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!