mars 29, 2024, 07:15:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Preservering/beskyttelse av bart stål - noen erfaringer?  (Lest 6056 ganger)
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« på: mai 06, 2009, 14:00:22 pm »

Jeg har "noe" i bart stål som jeg ønsker å beholde slik igjennom hele treffsesongen 2009. Tanken er å beskytte dette på en måte som gjør at det holder seg bart og rent og visuellt fint igjennom om en hel sesong med litt garasjeliv og litt treff-liv. Om man skjønner.

Det aller deiligste har vært å bare kjøre helt bart, med den matte og ekte stål-feelingen... men norsk klima tillater vel ikke det i mer enn noen dager... Derfor må det "bedekkes" på en måte.

Tankene har gått til halvmatt klarlakk....og rett og slett spraye med det.. Men - jeg vil for all del unngå en "glassert" og blank feeling...ei heller at det blir så matt at det ser sølv ut. Det må beholde stål-følelsen og være akkurat så tynt og usynlig at det gir nok beskyttelse i en sesong.

Noen som har forsket litt på dette og helst gjort noen erfaringer?

Blanding av matt og blank klarlakk? Owatrol i uttynnet variant..... noen gode forslag?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: mai 06, 2009, 14:15:43 pm »

Bruker du Owatrol får du problemer dersom du skal overlakke med noe senere.
Loggført

1961 T1 - Custom
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #2 på: mai 06, 2009, 16:56:05 pm »

Voks går ann å bruke for å forhindre oksidering. På en arbeidsplass jeg jobbet ble bi voks brukt som en midlertidig beskyttelse mot rust og oksidering. Ikke honning altså!. Må selfølgelig renses bort før noe lakk og slikt skal på.
Loggført

Folkevogn er kjerra!
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #3 på: mai 06, 2009, 17:00:23 pm »

Bruker du Owatrol får du problemer dersom du skal overlakke med noe senere.

Det kan vel slipes / kalkblåses / evt vaskes bort med tynner? Eller "setter det seg i stålet" på et vis?

Loggført

SCREWDRIVER #2
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #4 på: mai 06, 2009, 17:04:47 pm »

Bruk owatrol. Ta aowatrol på en svamp og stryk over det området du skal beskytte.
Det er tvilsomt om du får problemer med dette siden. Kan jo enkelt bare slipes bort. De restene som evt. skulle ligge igjen i "porene" er det bare bra å ha der.
Voks vil skape et større problem ved senere lakkering.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: mai 06, 2009, 17:14:24 pm »

Forsendelsen ved Kongsberg Maritime i Horten kjøpte en haug med spraybokser av oss (da jeg jobbet hos Tess), for å teste hva som beskyttet metall best ved sjøforsendelse til Asia (fuktige strøk).

De kom tilbake et par -tre måneder etterpå og kjøpte 2 esker med Superlube, en teflonspray (som er min favorittspray over alle).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mai 06, 2009, 19:30:51 pm »

Har ikke prøvd selv, men har hørt at linolje har meget gode preserverende effekter, sikkert litt som owatrol. Linolje kan i alle fall benyttes til understellsbehandling.
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: mai 06, 2009, 19:43:44 pm »

Bartevoks Gliser

Unnskyld, men jeg bare måtte, oss trøndere i mellom Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Håkon
Seniormedlem
****
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: mai 06, 2009, 20:17:09 pm »

Lanopro storage oil. Dette er miljøvennlig og lukter litt bonde....
Vi bruker det på lagring av maskinert stål, vi kan lagre blankmaskinerte stålemner ute i over 12mnd uten antydning til rust.
Dette er lysebrunt, men jeg mener du kan få blandet dette i klar farge.
Ta kontakt med Lanopro eller Norsk industriolje som er forhandler.

www.lanopro.no



Loggført

SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #9 på: mai 07, 2009, 09:54:56 am »

Forsendelsen ved Kongsberg Maritime i Horten kjøpte en haug med spraybokser av oss (da jeg jobbet hos Tess), for å teste hva som beskyttet metall best ved sjøforsendelse til Asia (fuktige strøk).

De kom tilbake et par -tre måneder etterpå og kjøpte 2 esker med Superlube, en teflonspray (som er min favorittspray over alle).

Godt tips! Tørker dette og blir helt berørings/brukbart over tid? ...eller forblir det "sticky"?
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #10 på: mai 07, 2009, 09:56:29 am »

Lanopro storage oil. Dette er miljøvennlig og lukter litt bonde....
Vi bruker det på lagring av maskinert stål, vi kan lagre blankmaskinerte stålemner ute i over 12mnd uten antydning til rust.
Dette er lysebrunt, men jeg mener du kan få blandet dette i klar farge.
Ta kontakt med Lanopro eller Norsk industriolje som er forhandler.

www.lanopro.no





Også et godt tips! .... tørker det, eller forblir det "sticky" over tid? Dette skal på en bil som vil bli brukt og vasket litt - så overflaten trenger å tåle berøring og heller ikke tiltrekke seg støv og møkk..
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: mai 07, 2009, 10:24:55 am »

GIBBS BRAND!!!
« Siste redigering: mai 07, 2009, 11:19:32 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #12 på: mai 07, 2009, 10:29:41 am »

GIBBS BRAND!!!

...and?
« Siste redigering: mai 07, 2009, 11:19:45 am av JHU » Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: mai 07, 2009, 11:23:58 am »


Google

http://www.roadsters.com/gibbs/
Loggført

Speed is no substitute for direction
Rune
Seniormedlem
****
Innlegg: 463
Bosted: Hamar


Tlf: 97753310


Vis profil
« Svar #14 på: mai 09, 2009, 17:26:38 pm »


Om du bestiller så gi meg beskjed, jeg trenger også
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: mai 10, 2009, 00:28:21 am »

...ta med til meg og Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: juni 01, 2015, 19:06:49 pm »

Nå har det gått tilsynelatende seks år siden denne tråden ble opprettet, så da lurer jeg, er den blank "baremetal" fortsatt eller er den rustet opp? Og hvilken behandling ble det i så fall?
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #17 på: juni 02, 2015, 07:54:59 am »


Takk som spør...

Der Wiger Coupe ble slipt helt ned til blankt stål....deretter tømte jeg på "vanlig" Owatrololje....."vasket" det utover hele bilen med en klut.... lot det tørke et par dager og la på enda et strøk... to relativt tynne strøk.

Det funker fint...har kjørt i regn, men da tørker jeg av med en mikrofiberklut etter kjøring. Har ikke vasket den med vann og svamp, men tørker over med en sprayboks type WD40/5-56 og en fille..

Dette holder helt OK i to sesonger - men så måtte jeg slipe ned store områder av den igjen...for å ta vekk overflaterust som var dannet seg på stålet...så en ny behandling som ovenfor.

Nå er det 6 år siden Coupeen var ferdig...og jeg har hatt en sliperunde hvert annet år. Overflaten med Owatrol er matt og ekte og deilig!! Så deilig at jeg har ikke fått meg til å lakkere den enda....

Jeg har en følelse av at det finnes bedre metoder enn Owatrol - men jeg vet ikke hva det er. Offshore og offshore-transport bruker en del voks-belegg-løsninger som jeg tror det er lurt å kikke på, uten at jeg vet noe mere.

Her etter hjemkomsten fra BugRunClassic 2014:



* August 2014.jpg (54.33 KB, 800x596 - vist 291 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
marbel
Seniormedlem
****
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #18 på: juni 02, 2015, 08:36:09 am »

Fortsatt en veldig facinerende bil denne her assa.. Kult Kult
Loggført

57mod Type1 HVK Rallye
63mod Karmann Ghia Coupe
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #19 på: juni 03, 2015, 21:23:23 pm »

Ser man det. Fin bil!! Ganske så stilig den der.
Takk for at du deler info og erfaringer.
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #20 på: juni 03, 2015, 21:30:50 pm »

Dette er en veldig flott bil , jævlig stilig uten lakk på !
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
OrangeBaja
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted: Valle i Setesdalen



Vis profil
« Svar #21 på: juni 03, 2015, 23:39:05 pm »

Sabla tøff bil! Har du tenkt på klarlakk på det fine bare metallet?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!