april 19, 2024, 19:15:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvilken motor er dette 1300cc/1500cc/1600cc ??  (Lest 1402 ganger)
bobline
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: kongsvinger


1915 roadster


Vis profil
« på: mai 08, 2009, 03:59:15 am »

hellu  Glad Jeg har kjøpt en 72 mod 1303 big 1600cc. som skal brukes som donor bil. Sitter en bytte motor i denne, så det er kunn slått inn ett resirkulering`s tegn og bokstaven A. Har stussa veldig på det, når bokstaven A tilsier at dette skal være en 1300cc Sjokkert sitter en 34mm solex på motor, det er vel en 1600cc forgasser. er skikkelig i tvil her  Hæ  Så håper noen av dere vw guruer kan hjelpe meg å løse denne gåten  Glad legger ved noen bilder, som kan være til hjelp  Glad


* 02052009601.jpg (63.56 KB, 800x600 - vist 163 ganger.)

* 02052009607.jpg (45.31 KB, 800x600 - vist 129 ganger.)

* 02052009610.jpg (56.88 KB, 800x600 - vist 121 ganger.)

* 02052009611.jpg (75.81 KB, 800x600 - vist 168 ganger.)
« Siste redigering: mai 08, 2009, 04:07:06 am av bobline » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 08, 2009, 06:39:58 am »

34 mm forgasser tilsier vanligvis 1600 ccm.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
the bublguy
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #2 på: mai 08, 2009, 12:29:02 pm »

dette er 99% sikkert en 1600 motor
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 08, 2009, 16:51:24 pm »

Prikk lik den jeg hadde i min 1302, som forøvrig også var byttemotor!
og det var en 1600;)
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: mai 08, 2009, 17:33:18 pm »

Hmm.. Hvordan fungerer en slik byttemotor hos BT? Og hvordan kan de vite hva som er oppi?  Øyerulling Rekker tunge
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

bobline
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: kongsvinger


1915 roadster


Vis profil
« Svar #5 på: mai 08, 2009, 21:18:35 pm »

Tusen Takk for svar så langt!  Glad Da har vi hvertfall konstatert med 99% sikkerhet at dette er en 1600cc motor  Gliser Har googlet innsug nr, å det kom opp som org vw 1600 innsug. men jeg er enda i tvil! Har en AF 1600cc i en annen t1 her. og syntes den går helt annerledes, Mulig det er utveksling i gir kasse som lurer. men virker på meg som at den AF motoren har lengre slag, enn denne A bytte motoren. Noen som vet om det er forskjell på evt nr på toppen 1300vs1600? Tenkte å ta av topp lokket å se om jeg fant noe der Glad er vel heller ikke noe annet nr noe sted på motor blokk enn kan se etter? tror til å med bil tilsynet hadde latt denne motorn gått for å være en 1300cc  Sjokkert
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 08, 2009, 21:37:28 pm »

Du kan kikke "rundt hjørnet" fra der nummeret står til vanlig, og se om det er banket inn noe der.
1300 og 1600 dobbelportinnsug er vel egentlig samme ulla? Du kan også se etter legering AS21 eller AS41 på blokken ved termostaten. 
Skiller vel også bare 6 HK DIN mellom en ny 1300 DP (44) og 1600 (50) så om en 1600 er dvask og utslitt vil den nok kunne gå tregere enn en pigg overhalt 1300 Blunker
« Siste redigering: mai 08, 2009, 21:39:28 pm av RZR-Andy » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6099
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 08, 2009, 22:20:40 pm »

Tusen Takk for svar så langt!  Glad Da har vi hvertfall konstatert med 99% sikkerhet at dette er en 1600cc motor  Gliser Har googlet innsug nr, å det kom opp som org vw 1600 innsug. men jeg er enda i tvil! Har en AF 1600cc i en annen t1 her. og syntes den går helt annerledes, Mulig det er utveksling i gir kasse som lurer. men virker på meg som at den AF motoren har lengre slag, enn denne A bytte motoren. Noen som vet om det er forskjell på evt nr på toppen 1300vs1600? Tenkte å ta av topp lokket å se om jeg fant noe der Glad er vel heller ikke noe annet nr noe sted på motor blokk enn kan se etter? tror til å med bil tilsynet hadde latt denne motorn gått for å være en 1300cc  Sjokkert

Jeg tror du kan finne delenummeret til toppene ved å vippe av ventildekslene...Er forskjellige topplokk på 1300 AB motor og 1600 AS/AS motorer...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: mai 09, 2009, 08:35:46 am »

Delekatalogen sier nummer 113 101 355 på toppen til 1300AB motor, og 113 101 355A på 1600AD/AF motoren.
AF motoren er i utgangspunktet med skålformet stempler for lavere komp, og 46Hk.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!