april 29, 2024, 07:34:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ung mann i nød - hjelp til basic motorjustering  (Lest 2462 ganger)
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: april 21, 2009, 21:28:58 pm »

Hadde det stått "ung kvinne i nød" hadde sikkert responsen på denne tråden vært en del høyere, men kjønnet mitt gidder jeg ikke gjøre noe med.

Noe jeg derimot MÅ gjøre noe med er en justering av ventiler/tenning og forgasser på bobla. Motoren er en standard 1600 som humper og går, men som trenger en tune-up. Vil ha det ordentlig gjort, men vil ikke bare sette det bort. Vil lære til neste gang det trengs.

Så jeg lurer på om det er noen i Osloområdet som vil hjelpe meg med dette en dag. Jeg har en oppvarmet og lys parkeringsplass innendørs ved Skøyen og det meste av standard verktøy, nye pakninger etc.

Betalingen kan f.eks. være en kasse pils eller litt penger til den som er avholdsmann.

Magnus
Loggført
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: april 21, 2009, 21:34:43 pm »

Hei! Broren min og jeg stikker gjerne innom en tur. Ingen av oss er eksperter, men vi kan da litt basic..
Hva med i morgen f.eks?
Loggført

(o\ ! /o)

magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: april 21, 2009, 22:40:04 pm »

Konge! Høres bra ut. Kan dessverre ikke i morgen, men torsdag, fredag og søndag kan jeg! tlf: 97586944
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: april 26, 2009, 22:22:16 pm »

Matti kunne ikke allikevel. Er det noen som har tid og lyst en dag? Ølkassa står til kjøling...
Loggført
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: mai 06, 2009, 08:13:43 am »

Har fiksa ventilene selv. Får tenningsdelene i dag, så tar jeg det også. Og så tar jeg og drikker all ølen sjøl. Haha.

På reimhjulet er det bare ett hakk. Har sett litt rundt på nettet og tror dette er 5 grader etter TDC. Er dette tenningstidspunktet for statisk justering av tenning på min 1600 73/74-modell? Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

By the way, statisk timing med prøvelampe fungerer greit det eller?
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #5 på: mai 06, 2009, 09:08:56 am »

Holder du på med dette enda Glad Hvis bilen din er kjørbar, så kom ut i Slackers-garasjen en dag, så kan vi nok hjelpe deg. Send meg en PM hvis du er interessert for tidspunkt og veibeskrivelse.
Loggført

1969 Militær-buss
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: mai 06, 2009, 09:42:18 am »

Hehe, ja. Ting tar tid. Ikke at jeg holder så mye på med det, men jobber man 10-12 timer i døgnet + venter på deler så får man ikke gjort så mye. Lurer egentlig bare på om det er riktig å justere statisk i forhold til det ene hakket på reimhjulet (5 grader ATDC?). Kommer gjerne innom slackers om jeg støter på problemer, men det bør jo gå greit.
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #7 på: mai 06, 2009, 12:07:11 pm »

Det pleier å være et stort avrundet merke/søkk som markerer øvre dødpunkt. I tillegg er det et smalt merke/hakk for tenningsjustering. På 73-74 1600 pleier det å være et merke 7,5 grader før øvre dødpunkt. Det kan du bruke for å justere statisk. (Hvis fordeleren har vekter)
7,5 grader statisk burde gi ca 30 grader ved litt turtall. (Over 2500 omdr.)
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #8 på: mai 06, 2009, 12:09:39 pm »

Jeg trodde du hadde fått hjelp av Matti & co for lenge siden. Jeg sleit med akkurat samme greie for et par år siden jeg, men øl som lokkemiddel funka dengang Glad

Kan varmt anbefale denne boka http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=101522

Der får du enkelt forklart alle mulige vedlikeholdsoppgaver for bobla di og oversikt over tdc-grader osv til alle motorer.
Loggført

1969 Militær-buss
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: mai 06, 2009, 14:45:49 pm »

Takk for tips. Bruker Bug-me video, men der sier de ikke mye om detaljevariasjoner fra modell til modell. Hvor finner man riktige tennplugger når de er utsolgt på mekonomen? NGK B5HS skal jeg ha.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: mai 06, 2009, 15:02:43 pm »

Torshov har kanskje rette plugger?

Ang. tenninga, så er selvsagt det beste å gå til innkjøp av gradert reimhjul og tenningslampe, og justere tenninga til 30 grader over 3000 rpm. Gamle motorer kan de være byttet både fordeler og reimhjul på, så det er ingen sikkerhet i merkene der.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: mai 08, 2009, 08:34:06 am »

Da var alt fiksa. Var jo ikke så vanskelig allikevel... Og bilen går som en kule. Hadde fint driv på vei til jobb i dag. Deilig!
Loggført
torvw
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: FURNES



Vis profil
« Svar #12 på: mai 09, 2009, 01:56:41 am »

Torshov har kanskje rette plugger?

Ang. tenninga, så er selvsagt det beste å gå til innkjøp av gradert reimhjul og tenningslampe, og justere tenninga til 30 grader over 3000 rpm. Gamle motorer kan de være byttet både fordeler og reimhjul på, så det er ingen sikkerhet i merkene der.
kan du forklare litt dypere hva du mener her??
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!