april 29, 2024, 20:54:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: splittbuss  (Lest 5253 ganger)
Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« på: januar 27, 2008, 20:48:21 pm »

Noen som vet om en side på ditte store internettet som tar for seg vw buss opptil 1967....tenker da på en årlig oppstilling som tar for seg de forskjellige modellene og de oppgraderinger som kom med åra....(har søkt litt, men ikke funnet!)

På forhånd takker og bukker.....
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 27, 2008, 20:55:37 pm »

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 27, 2008, 21:03:02 pm »

http://baronvonkronken.com/index4.htm
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 27, 2008, 21:45:09 pm »

Synes jo denne er litt knall jeg da...


http://www.vintagebus.com/
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« Svar #4 på: januar 27, 2008, 22:38:36 pm »

suverent gutter.....
Loggført
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #5 på: januar 28, 2008, 17:48:29 pm »

For en som ikke har teknisk kompetanse overhode - men stor interesse i stil, sjarm og klassisk stil  (hmmm litt svulstig her kanskje):

Jeg finner T2-modellene opp til 67 (splitt) finere enn senere modeller, men ikke verre enn at jeg GJERNE kunne tenkt meg en walkthrough Westfalia (el. fra sene syttitallet også).

Nok intro - her er spm:  Er det store tekniske forbedringer fra eksempelvis 1965 mod til en 75 modell   (se da bort ifra slitasje ol).
Vil eksempelvis en 75-modell ha vesentlig bedre kjørekvalitet contra en 65 ?  (styresnekke, bremser, fjæringer)
Eller er dette uansett såpass "enkle biler" at det blir hipp som happ

...og når jeg har ordet: noen som har erfaringer med transport fra NewYork-Norge ? pris

T2

Loggført

Shift Happens !
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 28, 2008, 19:26:38 pm »

Det er betydelig mere kjørekomfort i en 75-modell...Spesielt på "langturer" vil du merke det...

....
Vil eksempelvis en 75-modell ha vesentlig bedre kjørekvalitet contra en 65 ?  (styresnekke, bremser, fjæringer)
Eller er dette uansett såpass "enkle biler" at det blir hipp som happ....


 
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: januar 28, 2008, 20:09:50 pm »

Ang kjørekomfort på splittbuss. Hvor ville dere begynt med oppgraderinger for å gjøre den mer "brukanes"?
Loggført

1957 Type 2
Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« Svar #8 på: januar 28, 2008, 20:24:21 pm »

http://www.creative-engineering.com/cgi-bin/shop/web_store.cgi?page=frontpage.html&cart_id=6886363_17071

Ser på denne siden er det endel oppgraderinger  og tips....

Noen som har handlet fra de?? ser veldig proffe ut....
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 28, 2008, 20:28:55 pm »

Ang kjørekomfort på splittbuss. Hvor ville dere begynt med oppgraderinger for å gjøre den mer "brukanes"?


Fjærne reduksjonsbokser; bygge oim til Straight axle eller IRS.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« Svar #10 på: januar 28, 2008, 20:39:33 pm »

Ang kjørekomfort på splittbuss. Hvor ville dere begynt med oppgraderinger for å gjøre den mer "brukanes"?


Fjærne reduksjonsbokser; bygge oim til Straight axle eller IRS.

Har skjønnt at bilen blir automatisk senket når en fjerner reduksjonsboksene og bygger om til irs...og da må den vel ned i fronten og?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 29, 2008, 10:20:58 am »

Jepp! Er du heldig kan du få det ordnet hos Jee - om han har anledning? Eller f.eks.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C18%2D6300
http://www2.cip1.com/SearchResults.asp?Cat=840
Fås vel også hos Unneberg, vil jeg tro.
Eller du kan velge fra noen av de mange andre leverandørene som f.x. Creative Engineering
Loggført
Splittbuss
Seniormedlem
****
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven



Vis profil
« Svar #12 på: januar 29, 2008, 22:04:41 pm »

Blir bilen godkjent hos biltilsynet med en slik "NEW 2 INCH NARROWED BUS 55-67 ADJUSTABLE FRONT BEAM", vw 1303 girkasse og motor?? sånn i tilfelle jeg skulle kjøre inn til en teknisk kontroll...

Tenker og og sette på skivebremser fremme når "jeg" (blir vel et verksted som får denne jobben!! slik som allt annet...) baler med det...

Takker og bukker for alle svar og tips....
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 29, 2008, 23:49:09 pm »

Omfattende modifikasjoner skal iht. kjøretøyforskriften forevises biltilsynet, så det er jo greit.
Nå er vel Biltilsynet generelt opptatt av dokumentasjon, noe som er både forståelig og rimelig, så fremskaff så mye som du kan få tak på - da helst på forhånd, når du søker om å få dette godkjent. Endring av sporvidden er vel en av tingene som kan skape hodebry, skal du på med skivebremser må du regne med økning av sporvidden, da vil smalning av forstillingen kompensere for dette.
Disse CB-forstillingene er laget av samme fabrikk som produserer for VW do Brasil iht. "reklamen", så på den måten burde det være fullt mulig - de fleste vil vel være enig om at en ny tilsv. original er vel så bra som en gammel "shabby". Forskjellen er bare at den er 2,5 cm. smalere på hver side og er høydejusterbar.
Skivebremser (tenker spes. på CSP sitt sett) vil vel kombinert med den påkrevde tokrets (større) hovedpumpen gi deg betydelig øket bremsekraft etter det erfaringene fra brukerne tilsier, noe som en kontrollant for såvidt bør se på som positivt. Men er det "rette" vedkommende så kan det bli blankt avslag om du bare stiller opp og later som ingenting.
Bilen skal først og fremst være trafikksikker, så vil de vel se på hvilke komponenter som er brukt i modifikasjonen. CSP bruker stort sett standarddeler (som Delco brukt bl.a. av GM) som er dimensjonert for å passe. Porsche-deler er heller ikke uvanlig å kombinere, disse bitene er vel relativt anerkjent kvalitetsmessig. Bay-buss deler er jo også en mulighet, som kanskje vil føles mindre vanskelig å akseptere?
I prinsippet skal jo alt av betydning føres inn i vognkortet. To biler er sjelden identiske, så noen "fasit" finnes ikke og verken VW eller Møller er vel spesielt kjent for å bry seg mye om modifisering av verken splitter eller bayer. Godkjenning er vel mye opp til deg selv mao. men den som prøver får se!
Loggført
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #14 på: februar 05, 2008, 18:41:21 pm »

Ang kjørekomfort på splittbuss. Hvor ville dere begynt med oppgraderinger for å gjøre den mer "brukanes"?


-Kjøpt Bay..
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: februar 05, 2008, 20:18:41 pm »

Ang kjørekomfort på splittbuss. Hvor ville dere begynt med oppgraderinger for å gjøre den mer "brukanes"?


-Kjøpt Bay..
NEVER!!
Loggført

1957 Type 2
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #16 på: februar 05, 2008, 23:55:17 pm »

Ang kjørekomfort på splittbuss. Hvor ville dere begynt med oppgraderinger for å gjøre den mer "brukanes"?


-Kjøpt Bay..
NEVER!!


Så slutt å klag på komforten da Blunker
Loggført

Member #1 /Spliths venner
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: februar 06, 2008, 00:21:05 am »

klager ikke  Glad

Har ikke kjørt splittbuss enda, så kan ikke klage på noesomhelst.
Loggført

1957 Type 2
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #18 på: februar 06, 2008, 00:37:11 am »

klager ikke  Glad

Har ikke kjørt splittbuss enda, så kan ikke klage på noesomhelst.

Hehe, i rest my case
Loggført

Member #1 /Spliths venner
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #19 på: februar 06, 2008, 09:48:04 am »

Ang kjørekomfort på splittbuss. Hvor ville dere begynt med oppgraderinger for å gjøre den mer "brukanes"?

BT har nok rett i at en Bay er mer komfortabel om det er det en er ute etter, men jeg ville begynt med å fått den du har kjørbar. Så bra som din ser ut så burde det ikke være lange veien å gå heller!
Sørg for å ha gode bremser, det er lite som topper adrenalinkicket du får med en splittbuss som plutselig drar ujevnt på bremsene under hard oppbremsing på smale veier med motgående trafikk...been there, anbefaler det ikke!
Dekk: gode dekk av nyere dato - ikke gamle stive diagonaldekk...
Styringen: sjekk over at det ikke er stor dødgang og slakk i styreledd og evt. slitte kingbolter. Første bud om du ikke alt har gjort det er å få deg en fettpresse og gå over alle smørepunkter - de trenger hypping refill på niplene for å holde seg "smooth".
Fjæring: en bil som har stått i mange år er gjerne litt satt i fjæring og dempere. Nye dempere bør stå høyt oppe på listen din.
Elektrisk: 6V er spennende i mørke, sørg for at den lader skikkelig og at du har alle lys intakt. Viskerne er ofte en vits, men de brukes vel helst her på våre kanter?

Komfort er jo relativt, men høsten for et par år siden kjørte vi denne 66 panelen fra Hamar til Bergen http://www.regenstadt.com/nucleus/index.php?itemid=96&catid=13#more
Det vil jeg si på tross av alt var en komfortabel tur - ryggen var i MYE bedre form enn etter nattoget til Oslo...
Senker du og stiver av bilen vil setene og ryggen ta opp mye av veikvaliteten, så langturer krever kanskje litt flere stopp om ikke du har frisket opp setestoppingen før turen. Min 67 pickup var til EuroBugIn i sommer med to "raske menn" bak rattet http://www.regenstadt.com/nucleus/index.php?blogid=1&archive=2007-06 og de logget noen tusen km. med den hele veien til Paris og via Tyskland hjem igjen. Mest på motorvei, men også endel av dårligere kvalitet. Litt møre var de nok da de kom hjem, men så har heller aldri benken fremme vært stoppet opp igjen, den er fra tidlig 60-tall eller deromkring og bærer tydelig preg av det.

Alt går om du er litt sporty av deg - nybilkomfort er jo bare å glemme! Kos deg med splitten din du, gaston og ta modifikasjoner etterhvert som det føles riktig!
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #20 på: februar 06, 2008, 10:45:22 am »

Ang kjørekomfort på splittbuss. Hvor ville dere begynt med oppgraderinger for å gjøre den mer "brukanes"?

BT har nok rett i at en Bay er mer komfortabel om det er det en er ute etter, men jeg ville begynt med å fått den du har kjørbar. Så bra som din ser ut så burde det ikke være lange veien å gå heller!
Sørg for å ha gode bremser, det er lite som topper adrenalinkicket du får med en splittbuss som plutselig drar ujevnt på bremsene under hard oppbremsing på smale veier med motgående trafikk...been there, anbefaler det ikke!
Dekk: gode dekk av nyere dato - ikke gamle stive diagonaldekk...
Styringen: sjekk over at det ikke er stor dødgang og slakk i styreledd og evt. slitte kingbolter. Første bud om du ikke alt har gjort det er å få deg en fettpresse og gå over alle smørepunkter - de trenger hypping refill på niplene for å holde seg "smooth".
Fjæring: en bil som har stått i mange år er gjerne litt satt i fjæring og dempere. Nye dempere bør stå høyt oppe på listen din.
Elektrisk: 6V er spennende i mørke, sørg for at den lader skikkelig og at du har alle lys intakt. Viskerne er ofte en vits, men de brukes vel helst her på våre kanter?

Komfort er jo relativt, men høsten for et par år siden kjørte vi denne 66 panelen fra Hamar til Bergen http://www.regenstadt.com/nucleus/index.php?itemid=96&catid=13#more
Det vil jeg si på tross av alt var en komfortabel tur - ryggen var i MYE bedre form enn etter nattoget til Oslo...
Senker du og stiver av bilen vil setene og ryggen ta opp mye av veikvaliteten, så langturer krever kanskje litt flere stopp om ikke du har frisket opp setestoppingen før turen. Min 67 pickup var til EuroBugIn i sommer med to "raske menn" bak rattet http://www.regenstadt.com/nucleus/index.php?blogid=1&archive=2007-06 og de logget noen tusen km. med den hele veien til Paris og via Tyskland hjem igjen. Mest på motorvei, men også endel av dårligere kvalitet. Litt møre var de nok da de kom hjem, men så har heller aldri benken fremme vært stoppet opp igjen, den er fra tidlig 60-tall eller deromkring og bærer tydelig preg av det.

Alt går om du er litt sporty av deg - nybilkomfort er jo bare å glemme! Kos deg med splitten din du, gaston og ta modifikasjoner etterhvert som det føles riktig!
Synes panelen fra Danmarksturen ser dødsfet ut (med de røde interiørpanelene osv). Kult at du/dere bruker bilen for det den er verdt!

Dessverre var det bittelitt verre med bilen enn første øyekast antydet... Mye ble gjort med bilen på 80 tallet (tror jeg), bl.a. skiftet kanaler, noen utriggere og muligens jekkfestene. Arbeidet som er gjort er ikke bare nydelig, og noe har rustet fordi alle sveiseskjøter var overlappende med en bøtte sparkel utenpå - han har slurva litt... Prøver å rette opp så mye som mulig av det - skjærer ut, sveiser nytt metall. Jeg skal dog ikke hetse ham for dårlig arbeid med tanke på at jeg selv er nybegynner og sikkert ikke alt jeg gjør som er helt bra heller!.

Jeg har begynt på bremsesystemet - bytter alt av pumper, slanger og rør. Nye dempere til front ligger klare for montering. Tenker at alt skal smøres opp og gåes over før jeg setter ut på veien.

På siden har jeg spart opp et par og tjue tusen som jeg tenkte jeg skulle bruke på ny motor. Har bare ikke funnet helt ut hva jeg skal bestille enda. Jeg kommer til å beholde reduksjonsboksene mine og den originale høyden etter mange timer lesing på thesamba. IRS/straightaxle får vurderes senere. Uansett liker jeg originalhøyden på bilen. Jeg vurderer en 1600 singleport.

Ikke forventer jeg mye kjørekomfort og uansett er dette mye av sjarmen med gammel bil.

Takk for fint innlegg RZR
Loggført

1957 Type 2
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #21 på: februar 11, 2008, 12:34:02 pm »

Leit å høre at du fikk problemer: å kjøpe veteranbil fra ukjente uten å få dokumentasjon på bilen er et sjansespill... Sparkel og tectyl er dessverre begge to "dødare" om de ikke er påført av fagfolk. Det finnes utallige tilfeller på dette, veldig mange kutter hjørner for å bli ferdig og/eller gjerne for å tjene en kjapp sum... Når det er sagt skal en ikke se bort fra at senere eiere heller ikke alltid er de flinkeste til å ta vare på bilene.

Se bare på eksempelet her, flott lakk og "alt i orden":
http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?t=38465&sid=07819caf8c43fb8f03b3993e2f032c8d
Da er det lett for at en ender opp sånn som her:
http://www.dsk.com.au/forum/viewtopic.php?t=5569&postdays=0&postorder=asc&start=0

Så hva er moralen? Kjøp ikke omlakkert bil eller "nytectylert" for svimlende summer hvis du ikke får full bildedokumentasjon og referanser på jobben som er gjort... Ny lakk er kanskje flott å se på, men det betyr at det er gjort en god del med den før den freshe lakken er kommet på. Og hvor bra eller dårlig dette er gjort aner du ingenting om med mindre selger er fagmann og kan gi deg en garanti. Jeg er i alle fall STOR tilhenger av ORIGINALLAKK - om den er matt og sleten spiller mindre rolle. Fersk tectyl... tja, greit nok på nye biler eller EU-slitere som bare skal overleve fra den ene kontrollen til den neste. Men på en entusiastbil er jeg skeptisk.

DOKUMENTASJON, DOKUMENTASJON og DOKUMENTASJON. Sannsynligvis ville vi være smarte om vi skrev notater i en detaljert dagbok (inspirert av Endres Engine notisbok!) med opplysninger om hvilke produkter og preparater en bruker også.

Legger en ned mye penger og tid i en restaurering tror jeg det blir lettere å få god pris for bilen senere om alt er dokumentert grundig.   
Du får ha lykke til med bilen, Gaston - sikker på at dette blir bra! Det er masse å hente på restaureringstråder på nettet, du finner mye bra på forumene eksemplene over er hentet fra.
Loggført
Eldiablo
Seniormedlem
****
Innlegg: 286
Bosted: Hamar


Torgrim tlf. 970 71 771


Vis profil
« Svar #22 på: februar 11, 2008, 23:43:14 pm »

www.dropgates.com er verdt å kikke innom, hovedsaklig info om pick-up varianter og andre mer spessielle varianter.. T2 med lasteplan er TØFFEST  Gliser
Loggført

(o\ ! /o) | o \/ o | (o)=|=(o) [o\|_|_|/o]

tWolf - Part of the AirWolfs crew
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #23 på: februar 12, 2008, 00:53:54 am »

Leit å høre at du fikk problemer: å kjøpe veteranbil fra ukjente uten å få dokumentasjon på bilen er et sjansespill... Sparkel og tectyl er dessverre begge to "dødare" om de ikke er påført av fagfolk. Det finnes utallige tilfeller på dette, veldig mange kutter hjørner for å bli ferdig og/eller gjerne for å tjene en kjapp sum... Når det er sagt skal en ikke se bort fra at senere eiere heller ikke alltid er de flinkeste til å ta vare på bilene.

Se bare på eksempelet her, flott lakk og "alt i orden":
http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?t=38465&sid=07819caf8c43fb8f03b3993e2f032c8d
Da er det lett for at en ender opp sånn som her:
http://www.dsk.com.au/forum/viewtopic.php?t=5569&postdays=0&postorder=asc&start=0

Så hva er moralen? Kjøp ikke omlakkert bil eller "nytectylert" for svimlende summer hvis du ikke får full bildedokumentasjon og referanser på jobben som er gjort... Ny lakk er kanskje flott å se på, men det betyr at det er gjort en god del med den før den freshe lakken er kommet på. Og hvor bra eller dårlig dette er gjort aner du ingenting om med mindre selger er fagmann og kan gi deg en garanti. Jeg er i alle fall STOR tilhenger av ORIGINALLAKK - om den er matt og sleten spiller mindre rolle. Fersk tectyl... tja, greit nok på nye biler eller EU-slitere som bare skal overleve fra den ene kontrollen til den neste. Men på en entusiastbil er jeg skeptisk.

DOKUMENTASJON, DOKUMENTASJON og DOKUMENTASJON. Sannsynligvis ville vi være smarte om vi skrev notater i en detaljert dagbok (inspirert av Endres Engine notisbok!) med opplysninger om hvilke produkter og preparater en bruker også.

Legger en ned mye penger og tid i en restaurering tror jeg det blir lettere å få god pris for bilen senere om alt er dokumentert grundig.   
Du får ha lykke til med bilen, Gaston - sikker på at dette blir bra! Det er masse å hente på restaureringstråder på nettet, du finner mye bra på forumene eksemplene over er hentet fra.

Er i grunnen fremdeles happy jeg! Har jo søren meg fått tak i drømmebilen, og ikke en som er helt bortrusta som de fleste andre.
Føler meg overhodet ikke lurt av noen, han som solgte fant den på en nabolåven han hadde kjøpt og fortalte meg hva han visste. Hadde ikke bilen blitt "restaurert" tidligere i sitt liv, hadde den sikkert vært 1000 x verre enn det den er. Når jeg ser de rustne bussene folk finner fra tid til annen føler meg vannvittig heldig....


www.dropgates.com er verdt å kikke innom, hovedsaklig info om pick-up varianter og andre mer spessielle varianter.. T2 med lasteplan er TØFFEST  Gliser
T2 splitt med lasteplan er beintøft, hvertfall crews, men må innrømme at de uten plan er hakket vassere! Glad

Har ikke bestemt meg helt for om jeg skal tørre å lage prosjekttråd her hvor alle proffene holder på med bilene sine, men slenger med et bilde av de siste dagenes innsats i garasjen, som jeg anser som godkjent. Ny gulvbit, utrigger, og et par partier av innerkanalen som er skåret/sveiset.

Loggført

1957 Type 2
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: februar 12, 2008, 16:46:20 pm »

E nok ikkje berre proffa som har tråd i prosjektgarasjen.. Eg e no 14år og kan ikkje kalla meg proff men eg har tråd Glad
Lag ein prosjekt-tråd, for då vert da 1000 gongar kjekkare for andre å følga med i prosessen Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!