juni 12, 2024, 20:42:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Transporter motor i boble.  (Lest 1833 ganger)
larsy
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted: Oppland


Vis profil

« på: mai 12, 2009, 15:09:34 pm »

Har denne motoren stående og lurer på hvor mye jeg må gjøre for å sette den inn i bobla mi. Trenger jeg å skifte girkassa?

Loggført

T1 1300S 73
T1 1300   69 (prosjekt)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 12, 2009, 17:14:23 pm »

Du må vell bytte noe blekk, regner jeg med... og ja girkassa, hvis du ikke bare kan bytte svinghjulet da..! men kan ikke sså mye om de motorene der..

Rikard
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 12, 2009, 17:16:04 pm »

Du må vell bytte noe blekk, regner jeg med... og ja girkassa, hvis du ikke bare kan bytte svinghjulet da..! men kan ikke sså mye om de motorene der..

Rikard
Gråter

Loggført

1957 Type 2
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 12, 2009, 17:47:59 pm »

hehe.. Øyerulling Tok jeg feil kanskje? Rekker tunge hehe...
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: mai 12, 2009, 17:53:46 pm »

Om det er en 1700 så går motoren/svinghjulet rett på boble-girkassen, viss ikke må det byttes til et på 210 eller 215mm. Mål kontaktflaten til clutchen på svinghjulet så ser du om svinghjulet må byttes. Er motoren fra en buss/transporter tipper jeg det er 228mm clutch/svinghjul. Bytter du svinghjulet må du også ha ny trykkplate og lamell.

For å få motoren inn slik den er må det kappes en god del bak i motorrommet pga. at kjølinga bygger så langt bak. Da er alternativet enten å bygge om til stående kjøling selv, om dette er det skrevet en bok: http://www.nextgen-usa.com/ Den er skrevet av Joe Cali, og derfor kalles denne metoden ofte "Cali-conversion".

Eller så finnes det en del forskjellige ferdige viftehus/kjøleblekk, den mest kjente er designet av Jake Raby og kalles DTM.

Sjekk ut denne siden for omtrent alt du trenger å vite: http://www.tunacan.net/t4/

Jeg har utført en Cali-conversion på min motor, og om du er litt nevenyttig og ikke er redd for noe arbeid så anbefaler jeg det. Type 4-motorer har et veldig godt bunndrag, og det skal ikke mye nye deler til før du får en veldig god motor (ny kam gjør underverker, den originale er som regel beregnet for en tung transporter). Disse motorene har også en blokk som er basert på T1-blokka, men som er oppgradert på veldig mange måter. Dette gjør at T4-motorene er veldig holdbare, og tåler en god del mer trimming en T1 før det blir snakk om regelmessige overhalinger.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: mai 12, 2009, 22:03:00 pm »

Er det ikke stor sannsynlighet for at han må slipe ut i girkassen til det store svinghjulet?
Og så pleier de ofte å sette på startmotor fra boble med automat.
Og bruker du innsprøytning trenger du retur i tanken.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: mai 12, 2009, 22:17:06 pm »

210mm svinghjul går rett i boblekassa, 215mm kan av og til skape litt problemer og kreve noe fresing. 228mm må det freses en god del for å få plass til, og dette kan gjøre kassen/festet svakere. Det er trykkplata og boltene til denne som tar i kassa, ikke svinghjulet.

Automatstarter tror jeg nok ikke er nødvendig, jeg har selv en 2.0 liter Type 4-motor med 9.0:1 i kompresjon og trim-kam, og den starter helt greit med standard starter.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #7 på: mai 12, 2009, 23:48:28 pm »

transporter starter går også fint og bruke!
Loggført

Vw 1302
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mai 13, 2009, 12:08:32 pm »

Du kan også bruke dette konverteringssettet: http://www.vdub2you.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=534

Beregnet for bruk av type 1 viftehus med dynamo.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!