april 27, 2024, 19:15:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ventil og fjær til 1914 og hvilke topper?  (Lest 3587 ganger)
OvalZorro
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« på: januar 28, 2008, 01:12:14 am »

Har kjøpt en 1914 som jeg tror er en Kvikk Service motor. Er ikke alt for inne på spesifikasjoner og trimdeler til motor. Han som solgte meg motoren plukket av toppene forde en eksosventil er litt bøyd, fjæra var knekt på midten. Er det noen som kan mye om topper som kan hjelpe meg litt. I toppene står det bl.a: "2BR" og "81" og "041 101 375 2" og "D183" eksosventilen er ca 39mm ytterste diameter og ca 111,2mm lang På den står det også "2BR". Ventilsetet og ventilstyringe er helt uskadd. Fjærlengde er ca 56mm i utsluppet tilstand (den knekte satt sammen og målt) den er ca 32mm i diameter og selve fjærstålet 4mm. Innsugsventilen er ca 33mm. Vippene ser orginale ut, men har bevegelige kuler på endene som skal stå med flat side mot ventilen (det har vel ikke orginal?). Utfresningen for sylindere er ca 12mm dyp og 101,6mm i diameter. Støtstengene er helt sorte og ca 276mm. Regner med det er orginal slag på veiv og litt kavss kam, og motoren skal vissnok holde 136 HK med sine doble 44 Dellorto. Det jeg lurer på er kodene i toppene, og om hvor jeg får tak i en stk slik ventil, og hviken fjær dette kan være (bare en ide om ikke annet). Burde jeg skifte alle fjærer kankje?
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 28, 2008, 07:25:44 am »

Du har Brasilianske VW 041 topper, 041 topper har vanligvis 39mm innsugsventiler og 32mm utblås. Som du ser starter også det ene nummeret i toppen din med 041. Ventilene er nok orginale siden det står 2BR på dem også. Ganske vanlige topper å bruke før. Men du bør skjekke dem for sprekker mellom ventilene og plugghullet.

Hvis ei fjær er knekt og du ikke veit typen bør du bytte alle, for at de skal være like. Spørs på kammen men jeg ville nok vurdert å få maskinert toppa for doble ventilfjærer.
Ganske vanlig den typen justeringsskruer med "kule" i enden, sikkert fint så lenger vippearmsvinkelen ikke er helt på trynet.
Du har ganske sikkert noen forsterka støtstenger hvis dem er svarte ja.

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
OvalZorro
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 28, 2008, 16:44:07 pm »

Jeg har målt ventilene i orginaltoppene til en dobbelporta 1600 as motor som jeg har, de har mindre ventiler. Har VW bilene solgt i Brasil større ventiler orginalt mener du? Ja, det er sikkert en grunn til at fjæra har knekt, doble fjærer kan være lurt.
Loggført
SilverPig
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Nesøya, Asker


Joik har større kraft enn krutt!


Vis profil
« Svar #3 på: februar 06, 2008, 13:37:08 pm »

Med fare for å tråkke på såre ventilfjærtær: Doble fjærer er antagelig ikke nødvendig på motoren din, og de gir ingen dobbel forsikring mot fremtidige brudd. De er stivere for å sikre at ventilene lukker seg kjapt nok og godt nok når du fiser på med høye turtall. Siden de er såpass mye stivere stjeler de også en del muskler, og for en motor som ikke trenger det er det derfor etter min mening helt unødvendig. Enkle fjærer finnes i oppjazza versjoner som er stivere enn de originale,og de bør være mer enn bra nok for en moderat trimmet 1915.

Når først toppene er av, er det imidlertid en gyllen anledning å gå over dem litt grundigere...sjekk for sprekker, ta en titt på de andre ventilene, ventilføringer og ventilseter. Kanskje toppene også kunne ha godt av en aldri så liten porting? Med noen forberedelser, litt guts og en god Dremel får du mye gjort på kjøkkenbenken en helg.

Lykke til! Glad
Loggført
OvalZorro
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: februar 12, 2008, 00:10:41 am »

Joda, går nok begge toppene i sømmene og leter etter sprekker og slark. Foresten tror jeg de er litt porta fra før, har som sagt sammenlignet dem med orginaltoppene fra 1600 AS motor og funnet ut at bl.a ventilene er også er større enn på dem.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 12, 2008, 07:50:09 am »

Jeg har målt ventilene i orginaltoppene til en dobbelporta 1600 as motor som jeg har, de har mindre ventiler. Har VW bilene solgt i Brasil større ventiler orginalt mener du? Ja, det er sikkert en grunn til at fjæra har knekt, doble fjærer kan være lurt.

Neida boblene hadde vel aldri større ventiler orginalt. Ble vel laget til mer sportslige Brasilianske biler. Det der husker jeg ikke helt, men det er ihvertfall VW som har laget dem.

Det med doble fjærer er kun min anbefaling. Det spørs helt på kammen. Og har ikke noe med hva som ellers er gjort med motoren, bortsett fra hvis du har kjempe store tunge ventiler. Du kan satse på å kjøpe deg nye enkle fjærer og satse på at det går, eller du kan finne ut åssen kam du har og være sikker på om du må ha doble eller ikke.
Grensen på om du må ha doble eller ikke er vanskelig å si, hvis du ikke har tenkt deg over 4500rpm trenger du helt sikkert ikke doble fjærer, men har du en litt rå kam som helst vil ha litt mer turtall så får du ventilflyt og ødelegger dermed en del i motoren, om det ikke ryker tvert så ryker det hvertfall over tid. Jeg har plukka opp en 1835ccm en gang som hadde en ukjent kam med ganske mye løft og samme toppene som deg. der måtte vi kappe av alle ventilene for å få dem ut av toppen de så ut som en sopp øverst mot vippestellet. Ventilflyt. Ventilfyt kan ihvertfall knekke ei fjær, ikke greit å vite. Jeg hadde sjekka før jeg satte sammen igjen.

Lykke til.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: februar 12, 2008, 08:48:31 am »

En eller to fjærer har ikke noe å si, det er fjærtrykket som skal stemme med kammen. Gate kammer har bratte lober på kammen for å få inn mest mulig på lave turtall. Dette akselererer løfteren brått og kraftig, og spesielt i det du gir på slik at turtallet øker. Med for lite fjærtrykk vil da løfteren lette over krøn.. dvs den hopper fra loben på "bakketoppen" og lander så fort fjæra får summet seg, med et smell. I nedslaget knuser den oljefilmen og første trinn mot nedkjørt kam er tatt.

Det finnes masse løsninger på å dempe skadene av hoppingen. En er steinharde deler løfter/kam, en annen  "lurium90" i oljen (Zink) og lignende "nødfiks" i store mengder. Noen setter i titan ditt og datt for at den slappe fjæra skal orke å holde igjen mer.
Og noen velger å måle fjærtrykket, og chimse opp til man har det ønskede trykk. Man må samtidig passe på at man 1,5 mm igjen til Coil Bind (0 luft mellom vindingene).

En W110 kam skal ha et sted rundt 130 - 140 PSI "i setet" dvs. med ventilen lukket.
Men ikke ta mitt ord for det, sjekk opp med en motorbygger selv. 
 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 13, 2008, 22:56:22 pm »

Er enig med JHU her..  Det med at du må ha dobble fjærer over 4500 o/min er bare vås!  Et velrenomert firma gjorde test med originale ventilfjærer og lette løftere osv og fikk ikke ventilflyt før ca. 7000 o/min med std. fjærer, men dette var nye std. fjærer og som JHU skriver er dette meget avhengig av rampe på kam. Det lureste her tror jeg nok er å følge anbefalinger fra kam-levrandør. Har ikke prøvd selv, men har hørt fra mange at den W110-kammen er slem mot løftere/trenger stive fjører i forhold til grade-antall.. Bedre å ha litt for stive fjærer enn for slappe, men det å kjøre med dobble stive fjærer på en snill gate-motor er nok overkill i de fleste tilfeller ja..  Glad
« Siste redigering: februar 13, 2008, 22:58:22 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 14, 2008, 08:14:50 am »

Jeg og er enig med JHU og Jærva om det at dobble fjærer ikke alltid er nødvendig, og selvfølgelig kommer dette an på kammen. Dobble fjærer er en enkel løsning for dem som ikke har alt utstyr tilgjengelig for å kontrollere fjærtrykk. Og hvis man ikke veit hvordan kam man har, ja da er det hverfall greit å ha litt høyere fjærtrykk tilfelle den kammen evt er en W110 eller W120 eller noe lignende. Nå skal jeg ikke påstå at man ikke kan shimse enkle fjærer til det samme trykket som doble uten shims, men det skal jaggu være rævva doble fjærer for å være slappere enn enkle.

Så for å oppsummere hva jeg mener, hvis du ikke veit åssen kam du har og ikke har mulighet til å få satt opp riktig fjærtrykk i forhold til kammen din, ja da mener jeg det er ei god oppskrift å gå for doble fjærer. Det er fortsatt ikke sikkert at du har nok fjærtrykk men sansynligheten for det er større enn med enkle fjærer.

En ting til som tilsier høyere fjærtrykk er at du sier du har svarte støtstenger, det er vanligvis stål stenger som er svarte, dvs tyngre deler å flytte.

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 14, 2008, 08:18:23 am »

eksosventilen er ca 39mm ytterste diameter
Innsugsventilen er ca 33mm. 
Regner med det er orginal slag på veiv og litt kavss kam, og motoren skal vissnok holde 136 HK med sine doble 44 Dellorto.

Ved litt nærmere lesing.... Er litt dårlig på sånn lesing ser det ut til.
Du mener at innsugsventilen er 39mm og eksos 33mm vel? du har ikke skrevet så feil at du har 43mm inn og 39mm ut?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
MLH
Medlem
***
Innlegg: 172
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #10 på: februar 18, 2008, 20:54:39 pm »

Driver selv å fikser en tilsvarende motor. toppene mine var veldig dårlige. Skjedd akkurat det samme. Knekt ventilfjær. Holder med i å sjekke nøye etter sprekker. Hadde plenty av det. mellom vetiler, mellom plugg ventil. mellom plugg innsug. 041 topper har ventiler med spes størrelse. tror det stemmer med talla her.litt større enn org. Endte selv med å handle brukte 044 topper da jeg ennå ikke har funnet noen god løsning på
å reparere de gamle. Noen tips? Angående porting : mine var D portet. med match porta innsug. til 45 dellorto. Resten av motor var : lettet svinghjul med 220 mm clutch. (Ettermarked) . resten var org, men balansert; lettere modifisert. Bortsett fra kam. Mulig 289 Grader Bug Pack. fant ingen nr jeg forsto noe av. Rødt kjøleblekk på den var det også. Noe som Visstnok sier at motoren hadde ca det hesteantall som nevnt før.Måtte linjeborre motor, hadde gått mila sine.... Kult Lykke til, sattset foresten på "oppjazza" fjærer fra bug pack.
« Siste redigering: februar 18, 2008, 21:06:31 pm av MLH » Loggført

1200 Jeans 1974,kræsjet...
1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa
1600 Variant 1971, grønn.
1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!!
1500 T 1 1969 Muggen
1600 TL  1971 (solgt)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!